A new star….en nu? Het vervolg…

In mijn eerste blog over deze quilt vertel ik hoe deze tot stand is gekomen, ondertussen al zoveel verder.. Dit is de quilt die ik heb ontworpen en die we samen gaan maken…

 

strand 2

hier kun je het vorige blog terug vinden:

The beginning of a new star…

Er zitten nog vele gaten in de quilt… er missen nog ronde vormen, sterren en een huis…

 

 

Ronde vormen…

Veel quiltsters vinden ronde vormen niet voor beginners, elke keer zie ik het weer staan op het internet… ik denk dat het prima kan…als je maar goed uitlegt hoe, hoe te spelden… spelden dat is eigenlijk het belangrijkste…en dan vanuit het midden naar rechts en vanuit het midden naar links…prachtige ronde vormen krijg je dan…

Expres heb ik 12 blokken met ronde vormen erin gemaakt welke tezamen weer een ster vormen…met 12 blokken heb je het echt wel onder de knie…

 

 

Wat ik zo leuk vind aan quilten is het effect wat de stoffen geven, hier zie je dat ook weer heel goed…bij twee van de drie is de ondergrond kleur de hoofdkleur gebleven maar bij de middelste zijn de kleuren gedraaid…dit omdat de quilt anders te wit en te vlak zou worden…je krijgt ook een ster maar een heel ander effect…bij de middelste vallen juist die ronde vormen zo goed op…

Ze zijn allen goed gelukt… heel blij mee…

 

haha…ook bij de cursiste thuis geeft de hond goedkeuring :)… de quilt schiet al goed op…wat wordt hij mooi…

Het huis…

Waarom een huis in een quilt…een huis staat voor mij voor vele dingen…een thuis, een plek om te wonen, een plek voor jou, zoveel spreuken die gaan over een huis, over een thuis, de Bee groep “Bij P thuis”, bij mij thuis…zoveel redenen voor een huis.

Omdat een huis toch wel een ingewikkeld ding is om zelf te tekenen en te maken besteden we veel tijd aan het huis…

Je moet vooral opletten dat je het aan de goede kant tekent…anders heb je een huis in spiegelbeeld…

De deur en de ramen moeten op de juiste plek en de daklijsten ook…

 

 

Ik teken het huis altijd eerst op H250 en dan plak ik het op de stof, leg het op de kop en zet het in elkaar…

 

 

Ja, hier zie je het… haha ik heb een huis in spiegelbeeld gemaakt… zeker niet minder mooi..het gebeurd je snel…

Waarom nu zoveel huizen?…Tja, als je 1x een huis tekent ben je het erna zo weer vergeten…bij 2x kans dat het net meer blijft hangen…

Wat doe je dan met dat 2e huis…nee, deze komt niet in de quilt… we maken als extra een 12 inch blokkenboek…altijd heel handig…

 

Sterren…

 

We missen nog twee blokken in de quilt met sterren…je zou denken wat is er nu moeilijk aan deze sterren…

Vooral dat je niet moet vergeten dat je een linker en een rechterkant hebt… mij overkom het ook weer…dom allemaal dezelfde kant op getekend…

En dan natuurlijk nog het middelpunt…een gaatje in de ster is altijd zonde…

Opeens is de top klaar…

Hier zijn ze dan…helemaal in elkaar…het enige wat mist is nog de rand erom heen…zijn ze niet prachtig?

 

 

En zo ziet de achterkant eruit…het witte wat je ziet is de H250 die we als hulp hebben gebruikt om op blokken in elkaar te zetten. Deze moet nog verwijderd worden…anders word het veel te stug om door te quilten…

 

 

Alle vier zijn ze klaar.. drie grote quilttops voor op de bank en de eerste foto de quilt die 3x zo klein is…het is zo’n bijzonder gevoel dat er opeens 4 quilts zijn die jij bedacht hebt…en het verschil 8n kleuren zo mooi…

Sandwichen oftewel dubbelen…

 

 

Het wordt tijd om ze te sandwichen of wel te dubbelen, we hebben nog een quiltster uitgenodigd en het lukt ons om deze middag vier quilts te dubbelen…wauw het was vermoeiend…er ging wat mis…maar ze zijn gedubbeld…zo mooi strak…

ik heb geen idee hoe jullie dubbelen…ik zet vier stoelen klaar leg daarop houten latten bekleed met stof…zet de latten aan elkaar met lijmklemmen en begin met spannen…omdat we met zijn vieren zijn doen we allemaal een kant…de quilt is snel strak gespannen…

Zelf dubbel ik altijd met spraylijm…omdat deze quiltsters nog nooit hadden gedubbeld, sprayden we de quilt in maar deden we een kwart extra met veiligheidsspelen, een kwart met de microstich, een kwart rijgen met rechte lijnen en een kwart rijgen met schuine lijnen…omdat we vier quilts dubbelden deed je alle technieken een keer. Zo kunnen ze tijdens het doorquilten ervaren wat ze het fijnst vinden…

Doorquilten…

ja, doorquilten…dat leer je in mijn beleving niet meteen op je eerste quilt…we maken eerst een oefenblok…das handig dat wordt meteen de achterkant van het blokkenboek…we kiezen een patroon van een sjabloon uit wat aanspreekt..voor de ene quilster en mijzelf werd dat een teckel…tja, als je die hebt rondlopen dan wordt de keuze makkelijk…de andere wilde graag een hart…

Rondom de afbeelding tekenden we een raster…en dit gingen we eerst doorquilten voor aan de echte quilt te beginnen.

 

Kijk hoe mooi de achterkant van het quiltblokkenboek is geworden…ik geloof gewoon niet dat de quilster met de foto met het hartje nauwelijks heeft doorgequilt…zo’n mooie regelmatige steek al…

Nu in de zomer is het even te warm om door te quilten…binnenkort starten we weer op en dan wordt de top doorgequilt…we biezen hem af en maken natuurlijk een label…

Ik ga snel verder met het ontwerp van een applicatiequilt, dat is het volgende wat ze graag willen leren…

Een fijne zomer…

Veel quiltgroeten

Petra Brueren

Doe de ZigZag

Klinkt dat niet als het allernieuwste hippe dansje?

Nieuw zijn zigzag patronen in ieder geval niet. In grotten werden 70.000 tot 100.00 jaar geleden al zigzag patronen op de wanden aangebracht. Er is zelfs bewijs dat duidt op een zigzag patroon aangebracht op een schelp uit Java die gedateerd is op een leeftijd van 430.000 jaar.

In onze eigen moderne omgeving komen we zigzag patronen tegen bijvoorbeeld in bestrating, als decoratief element in architectuur, breiwerk en als prints op onze kleding.

En in quilts natuurlijk ;-)

Zig Zag quilts

Zig Zag quilts zijn op heel veel verschillende manieren te maken. Het ene patchwork patroon zal beter passen bij je gewenste eindresultaat dan het andere. Het afhankelijk zijn van een aantal zaken zoals de hoeveelheid stofjes die je hebt, de drukte van de patronen op die stofjes, de patchwork blokken die je nodig hebt en in sommige gevallen ook de snelheid waarmee het patroon in elkaar te zetten valt.

De meest gebruikte patchwork patronen voor zigzag quilts zijn patronen gebaseerd op Half Square Triangles (HST), Flying Geese en een vierkant (bestaande uit twee dezelfde rechthoeken) die gesneden worden uit grotere stroken.

 

Ik wilde jullie vandaag meenemen in enkele keuzes die ik gemaakt heb op het gebied van het patchwork patroon voor een baby zigzag quilt. De uitgangspunten waren: snelheid van constructie, rustige stofjes en werken met kleine hoeveelheden stof.

Keuze 1

Het quiltje moest rustig zijn qua kleur dus iedere zigzag lijn kreeg zijn eigen stof. Je zou natuurlijk per zigzag lijn stofjes in soortgelijke kleur kunnen gebruiken, of per zigzag een set stofjes die donker zijn versus een set stofjes die licht zijn. Een hele leuke manier om je restjes op te gebruiken, trouwens. In mijn geval was dat geen optie.

Keuze 2

Veel van mijn stofjes zijn lapjes van 45 x 55 cm of stroken van 25 x 110 cm. Dit had tot gevolg dat de zigzag strepen in mijn quiltje niet al te breed konden worden, want daar had ik gewoonweg niet voldoende stof voor. Het moest een slanke zigzag worden.

Keuze 3

Op enkele stofjes was een patroon met een specifieke richting te zien. Ik wilde dat de richting van die patronen hetzelfde zou blijven in de zigzag. Hierdoor vielen de constructie methodes voor HST en Flying Geese (met name de meerdere blokken in een keer methodes) weg. Bij het maken van die blokken wordt de stof namelijk zodanig gedraaid dat de patronen op de stoffen meedraaien. Ook bij het rechthoekjes patroon draaien de stofjes.

 

Aangezien er ook wat redelijke haast was bij het maken dan mijn zigzag quilt, wilde ik mezelf niet in de problemen brengen met het wel of niet correct snijden van stofjes. (Zelfkennis is een groot goed!)

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een alternatieve constructie, namelijk door te werken met diagonale stroken. Ik ben begonnen vanuit het midden (de diagonaal) van het quiltje. Als eerste maakte ik een lange strook bestaande uit (lange) rechthoeken en vierkantjes.

 

Vanuit dit midden werkte ik steeds naar de andere hoeken toe. De snelheid waarmee deze top in elkaar te zetten was, weegt op tegen de restjes die je ermee creëert (de hoekjes aan de randen afsnijden).

 

Als je geïnteresseerd bent in zigzag quilts, kijk dan eens naar mijn Pinterest board! Hier zie je patchwork patronen met allerlei verschillende constructie methodes!

Welke zigzag quilt patroon vind jij het fijnst om te gebruiken?

 

Groeten, Esther Frenzel

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Gemma

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we vier maanden geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. Hier kun je vorige afleveringen vinden:

1) Inge Schoonderwoerd

2) Ineke Scheepbouwer

3) Elfriede Grooten

4) Dyonne van de Watering

5) Jacqueline Verhoef

Jacqueline heeft het stokje doorgegeven aan:

Gemma Versluys

We hebben Gemma een aantal vragen voorgelegd over haar functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde en over haarzelf als quilter. Tot slot hebben we Gemma ook gevraagd aan wie zij het stokje wil doorgeven.

 

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Gemma doet voor het Quiltersgilde.

 

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Mijn functie bij het Quiltersgilde is medewerkster redactie Quiltnieuws.

 

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

In Quiltnieuws van maart 2011 zag ik een oproep voor een nieuwe medewerkster voor de redactie. Dat leek me best leuk, maar ik had niet het lef om te reageren. In het nummer van juni 2011 stond opnieuw de oproep. Omdat ook toen al het Quiltersgilde en dus ook Quiltnieuws me na aan het hart lag, heb ik gereageerd. Ik moest in Nijkerk ‘op sollicitatie’. Samen met Gerda de Jong werd ik aangenomen.

 

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?

Samen met de andere redactieleden zorgen wij ervoor dat ieder kwartaal weer een inspirerend Quiltnieuws op de mat van onze leden valt. Dat is steeds weer een leuke uitdaging. Ik ga voor een interview naar een enthousiast lid om een Portret te schrijven, ik bezoek tentoonstellingen om een verslag te maken en ik ontwerp, beschrijf en maak quilts zodat leden die kunnen namaken. Het komt ook voor dat ik assisteer op een tentoonstelling van het Quiltersgilde of een activiteit waar het Quiltersgilde te gast is.

 

Wat vind jij het leukste aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Het leukste van mijn vrijwilligerswerk is de goede samenwerking tussen en de gezelligheid van de redactieleden en natuurlijk is het leuk om de leden een mooi blad te bezorgen. Verder vind ik de mooie reacties van leden erg fijn en ik vind het leuk als ik op bijvoorbeeld Facebook of op een tentoonstelling zie dat ik leden geïnspireerd heb met mijn ontwerpen.

 

Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Het minst leuke van mijn vrijwilligerswerk is dat er een tijdsdruk achter staat. Geruime tijd voordat Quiltnieuws bij de leden bezorgd wordt, moeten wij al klaar zijn met de kopij en dat bezorgt mij nogal eens wat slapeloze uurtjes.

Gemma als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Gemma zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

 

 

Heb je een favoriete quilter?

Het werk van de Zwitserse Ursula Kern spreekt mij erg aan. Ik wil graag ooit een quilt maken naar haar techniek maar wel naar een ontwerp van mijzelf.

 

Wat is je favoriete quiltboek?

Ik heb veel quiltboeken die ik regelmatig inkijk, maar het boek Thinking outside the Box van Sandi Cummings pak ik vaak uit mijn boekenkast om er in te neuzen.

 

Passen de quilts die je zelf maakt binnen een bepaald genre? Welk genre?

Andere quilters herkennen vaak mijn quilts. Ik werk graag met hele kleine stukjes stof en met veel kleur. Ik werk redelijk traditioneel maar ik geef wel graag mijn eigen draai aan het ontwerp van mijn quilts. Ik werk voornamelijk op de machine.

 

Aan hoeveel projecten werk je tegelijkertijd?

Veel, te veel.

 

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen?

In Quiltnieuws van juni 2021 staat een artikel over mijn favoriete quilt. Verder ben ik ook content met mijn vierkante quilt die ik gemaakt heb met een speciale snijtechniek (zie foto links onder). Ik ben gewend erg precies te werken maar bij deze quilt was de uitdaging alles min of meer schots en scheef te maken. Dat was best wel een uitdaging voor mij. Bij de langwerpige quilt vind ik het leuk dat ik daarbij destijds een andere kleurkeuze gemaakt heb dan wat ik meestal doe (foto rechts onder).

 

 

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

Ik heb aardig wat tops liggen die nog afgewerkt moeten worden. Dat vind ik het minst leuke klusje. De top met de gekleurde molentjes moet ik nog dubbelen en de quilt met de cirkel in het midden ben ik aan het quilten.

 

 

Wat vind je het leukst om te doen als het om patchwork/quilten gaat?

Het leukste vind ik de stofjes uitzoeken en de laatste steek. Ik vind het zien groeien van het werkstuk ook erg leuk.

 

Als je onbeperkt tijd en geld zou hebben, wat zou je dan het liefste willen doen of willen maken als het om patchwork en quilt gaat?

Ik heb ooit eens gelezen dat er een quiltrondvaart langs Alaska gaat. Het lijkt me geweldig daar eens aan mee te doen.

 

Wat zijn we vergeten te vragen? Wat zou je ons nog willen laten weten?

Ik hoop dat het Quiltersgilde nog vele jaren onze hobby kan promoten en ondersteunen door de diverse activiteiten, waaronder natuurlijk de uitgave van Quiltnieuws. Ik hoop nog lang lid van de redactie te kunnen blijven.

 

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Sylvia, ik geeft het stokje graag door aan jou.

 

‘Leeuw van Juda’, deel 2

Het eerste deel van dit blogbericht kun je HIER vinden.

De Pdf van dit blogbericht kun je HIER vinden.

Achtergrond

Het leuke van EQ8 vind ik dat je ook met allerlei stofjes (voor de achtergrond) kunt experimenteren. Elke variatie kun je opslaan en met elkaar vergelijken. Op deze manier zag ik dat een lichte achtergrond met weinig variatie de kop van de leeuw meer naar voren liet komen. Ik wilde wel blauw (lucht) aan de bovenkant en groen (aarde) aan de onderkant.

 

Hebreeuwse tekst

De leeuw komt op de werkkamer van mijn man. Hij bedacht om de tekst ‘leeuw van Juda’ in het Hebreeuws er onder te zetten. (Wel grappig ik had onder deze naam het patroon opgeslagen.) Opnieuw was EQ8 handig en heb ik de letters daarin getekend. Vroeger zou ik dit op ruitjespapier getekend hebben.

Ik heb de letters op theezakjes papier overgenomen net zoals het patroon op de vlieseline. Alleen nu niet strijken maar stukje voor stukje de stof opnaaien volgens de Foundation Paper Piecing (FPP) methode. Deze FFP is bekend of op te zoeken en beschrijf ik verder niet. Ik vond het wel spannend of de vlieseline en het theezakjes papier een ander effect bij elkaar zou geven. Dit ging prima.

 

 

Schilderijlijst

De leeuw werd een schilderij met een lijst. Ook nu was EQ8 behulpzaam. Ik kan allerlei borders in verschillende breedtes toevoegen, opslaan en vergelijken. Zo kwam ik tot 3 borders in verschillende breedte: 1, 2, en 3 cm.

 

Schilderijlijst? Daarom wilde ik schuine hoeken.

Ik heb de stroken recht van draad uitgesneden. Dit kan prima met rechte kanten. Scheelt heel wat stof. Met potlood en liniaal heb ik op de stroken de cm’s afgetekend. Met kleine steekjes aan elkaar genaaid. Kleine steekjes helpt om rechte naden te naaien.

Schilderijlijst? Ik wilde daarom geen bies om het af te werken? Hoe dan wel?

Ik bedacht dat de laatste border breder moest zijn, zodat ik deze als ‘afwerkbies’ op de achterkant kan vastzomen. Stroken van 6 cm  (7 cm met naad snijden). Op de achterkant moest de schuine kant doorlopen. Hoe dan? Aan de voorkant moet de schuine kant naar buiten lopen en op de achterkant naar binnen lopen. Voor ik dit goed door had, heb ik wat stof versneden. Precies na 3 cm (3,5 met naad) de stof gestreken.

Voor de zekerheid had ik de ‘afwerkbies’ met de lockmachine afgewerkt. Hij moest nog een poosje mee en echt niet rafelen.

De 2e hindernis opgelost en de voorkant klaar!

 

 

Reliëf in de leeuw

Ik wilde de leeuwenkop nog meer tot uitdrukking laten komen. Met applicaties leerde ik dat je door middel van vulling meer effect kunt geven. Hier bleef ik wat op spinnen en paste het volgende toe met de vulling:

de neus: 4 lagen, de snuit: 3 lagen, de cirkel met oren: 2 lagen en de rest 1 laag.

Ik nam de neus, snuit en cirkel met oren op een wit vel papier over. Ik knipte de 3 onderdelen iets binnen de lijntjes uit de vulling. Ik naaide de eerste 3 lagen met grote steken op elkaar. Ik zette dit op de naden op de achterkant van ‘de cirkel met de oren’ vast.

 

 

De echte vulling en de stof voor de achterkant knipte ik op precies de juiste grootte uit fiberfill en stof. Ik speldde dit zorgvuldig op de achterkant van de leeuw vast. Eerst reeg ik de buitenkant op elkaar. Ik speldde de rest en reeg de lagen ook op elkaar.

Het was spannend. Ik bekeek het resultaat en was blij verheugd.

 

 

Doorpitten is versterken

Dit kun je op veel manieren doen. Met afbeeldingen houd ik ervan dat het doorpitten de afbeelding versterkt en niet de aandacht trekt.

Ik heb de ogen door alle lagen heen gequilt om ze wat dieper te laten liggen. De neus heb ik oppervlakkig door gepit en de snuit iets dieper door gepit. De cirkels om de oren zijn wel door en door gequilt. Bij de manen was het doel dat ze wat meer op de achtergrond bleven.

De achtergrond stof heb ik op de ‘stralen doorgepit’ en bij de letters de stralen laten doorlopen. De leeuw gaat hierdoor ook meer ‘spreken’. De lijst heb ik niet gequilt, want het moest één lijst blijven.

 

Ophangstrook, label en zomen

Van de achterkant stof heb ik een strook van 6 cm gesneden; 4 cm smaller dan de breedte van het schilderij. Aan de zijkanten en onderkant een zoompje. De bovenkant op de bovenkant van de quilt vastgenaaid met overhandse steek. Aan de onderkant vast gezoomd op de quilt.

Het label heb ik met de hand geborduurd, omdat de rest ook met de hand gemaakt is. Deze op de rechter onderhoek op de quilt vastgenaaid.

De schuine stroken van de afwerkbies heb ik deels aan elkaar genaaid en omgevouwen. De Lock strook heb ik weggevouwen en vast gezoomd op de achterkant.

 

 

Schilderijlijst dikker maken

Ik wilde heel graag de schilderijlijst goed nabootsen. Ik vond de buitenranden nog wat slapjes. Hoe kon ik dit verstevigen? Een stevige draad, latje? Hoe dan? Mijn man zaagde een latje voor de onderkant. Ik haalde de zoom een stukje los en stak het er in. Dit was het effect wat ik zocht. Vier latjes gezaagd. De verticale latjes rusten op de horizontale latjes. Ze zitten niet aan elkaar vast. Nu kan ik de quilt in een driehoek vouwen als ik hem mee wil nemen.

Een 5e latje kwam met gaatjes in de tunnel bovenin. Spijkers in de muur en ‘De Leeuw van Juda’ hangt.  Mijn man wilde hem zo ophangen dat hij met de online vergaderingen goed in beeld is.

 

Ik sta vol verwondering, verbazing en grote bewondering, trots en met grote voldoening naar mijn eigen werk te kijken en denk: ‘Heb ik dit echt zelf gedaan?’

 

 

Gré van Schuylenburg

 

 

Een Zomerweek bij Hawar

In april zag ik wat Zomerweek-cursussen bij Hawar in Olderbekoop voorbij komen. Ik had al vaker enthousiaste verhalen hierover gehoord dus besloot ik mijzelf in te schrijven voor de Zomerweek ‘Ontwerpen’ met Eke Krug.

Toch best spannend zo’n cursus. Daarom had ik Eke van te voren al gemaild over waar ik vaak tegenaan loop tijdens workshops als deze, namelijk blokkeren. Ik kreeg een prettig antwoord terug en dat gaf mij iig rust. Ik ben er dan ook ontspannen en open in gegaan.

Om te beginnen met de eindconclusie: ik heb geen blokkades gehad en heb lekker kunnen werken. Heb mijn eigen plan getrokken en ben 4 dagen aan het werk geweest. Dat is voor mij echt positief te noemen en daar kan ik tevreden op terug kijken.

Ontwerpen

Na een introductie over de belangrijkste aspecten van het ontwerpen, kwamen gedurende de volgende dagen veel verschillende technieken voorbij. Eke had heel wat demonstraties voorbereid en daarna ging iedereen aan de gang met het maken van een moodboard. Vandaar uit hebben we de rest van de week verder gewerkt

 

Eke verteld op een gegeven moment dat, als je veel proefjes maakt/uitprobeert, je daarna ook uit veel materiaal kunt kiezen. Dat kun je ook een manier van ontwerpen noemen en ik denk dat zeker voor de artquilters onder ons heel goed werkt.

Voor mij werkt dat niet helemaal zo. Uit het verleden weet ik dat ik dan uiteindelijk met veel materiaal blijf zitten die ik nooit ga gebruiken. Ouder en wijzer geworden had ik mijn ontwerpen meegenomen en ben die in stof gaan uitwerken. De basis is gelegd maar gaat zeker nog verder uitgewerkt worden met technieken zoals het werken met puffverf  en paperfabric maken, Voorlopig dus nog genoeg te doen.

 

Het was leerzaam en (heel belangrijk) gezellig en inspirerend. Zoveel deelnemers, zoveel verschillend werk. Dat blijft altijd ontzettend leuk om te zien en mee te maken.

Evaluatie

Helaas kon ik er de laatste dag niet bij zijn dus ik heb de evaluatie van alle werken gemist. Heel jammer maar was niet anders. Gezien de ijver en het enthousiasme ben ik er van overtuigd dat er heel wat mooi werk en ideeën besproken en mee naar huis genomen zijn.

Dank voor een bijzondere week aan Eke en mede- cursisten en natuurlijk aan team Hawar voor de fantastische verzorging.

 

Wat trouwens ook echt de moeite waard was en wat ik toch even met jullie wilde delen is de expositie ‘Paradys’ in Oranjewoud. Geweldig werk waaronder deze jurken van Diana Scherer (materiaal: gemanipuleerde wortels van planten), de vrolijke kunst van Isa van Lier en het verrassende werk van Alicja Kwade. Nog tot en met 14 augustus te be- en verwonderen.

 

Monica van Leent-Bergkamp

‘Leeuw van Juda’

De Pdf van dit blogbericht kun je HIER vinden.

Een project vol uitdagingen

Ik wilde de leeuw die Violet Craft ontwierp in een ander formaat uitvoeren. Ik moest het zelf tekenen. Het kostte me heel wat tijd voordat het me in EQ8 uiteindelijk lukte. Pas daarna ontdekte ik dat het met de Engelse Paper Piecing (EPP) methode gemaakt moet worden. Oeps, deze methode had ik altijd vermeden. Maar ja, als ik de leeuw echt wilde maken…. Nieuwsgierig? Lees dan verder.

 

 

Engels Paper Piecing

Ja, echt, ik ging de EPP methode uitproberen. Op verschillende manieren. Op zich lukte het steeds beter, maar door mijn pols- en handprobleem niet te doen. Een hele dag pijn na een paar malletjes aan elkaar zetten…?

Nee, dat dus echt niet! Hoe kon ik dit oplossen, want ja, de leeuw wilde ik echt maken!!

 

Geboorte van een nieuwe methode

Na wat denkwerk en combineren van elementen kreeg ik een idee. Ik ontwikkelde de vlieseline-mozaïek-methode. Het mooie is dat het met elk EPP patroon kan, wat je koopt of zelf tekent. Ik teken in EQ8, maar dat is niet noodzakelijk. Het enige wat je nodig hebt, is een totaal overzicht van de afbeelding in werkelijk formaat.

Hoe werkt het dan?

De tekening

Je print het patroon op ware grootte uit of je vergroot de gewenste afbeelding met het kopieerapparaat tot het de gewenst grootte heeft. Kleur de tekening in zodat je een kleurverdeling krijgt. Daarna de kleuren een code geven.

 

(In EQ8 is het handig dat je het blok in elk gewenst formaat in ‘outline drawing’ kunt uitprinten. Is het patroon groter dan een A4 dan is het heel gemakkelijk aan elkaar te plakken. Daarnaast kun je het blok al inkleuren en als ‘showing fabric’ uitprinten. Je hoeft dan alleen de kleuren nog een code te geven. Er zijn nog meer mogelijkheden in EQ8 die ik hier nu niet noem.)

 

Teken op dit papieren patroon codes voor de verschillende stofjes. Geef alle mozaïek stukjes een nummer. Ik heb in dit voorbeeld met verschillende soorten nummering gewerkt, onnodig.

Bedenk in welke volgorde je het beste kunt gaan werken. Dit mozaïek stukje wordt nummer 1 en nummer elk mozaïek stukje verder. Mij leek van binnenuit naar buiten werken het gemakkelijkste.

Zet nu in elk mozaïek stukje een code voor de kleur die je wilt gebruiken.

Later ontdekte ik dat ik ook beter richtingpijltjes op de stukjes had kunnen zetten. Richtingpijltjes helpen je om het mozaïek stukje op de juiste plek aan elkaar te naaien.

De papieren versie is nu klaar.

 

Vlieseline H250

Nu pak je vlieseline H250. Dit is iets dikkere vlieseline en daardoor beter te gebruiken met deze methode. Knip de vlieseline iets ruimer dan het gewenste formaat uit. Speld de vlieseline met een paar speldjes op het papier vast.

  1. Neem je de afbeelding op de glimmende kant over dan is het uiteindelijke resultaat zoals ook de afbeelding is. Je moet dan wel op de andere kant de aanwijzingen zetten. (nummers, codes en werkrichting). Dit is wel wat bewerkelijker.
  2. Neem je het op de doffe kant over dan is het uiteindelijke resultaat een spiegelafbeelding. (Een vogeltje dat eerst naar rechts keek, kijkt nu naar links.) Je kunt dan wel op dezelfde kant ook alle aanwijzingen (nummers, codes en werkrichting) zetten

Bij het overtrekken kan het gebruik van een (eenvoudige) lichtbak handig zijn. Neem eerst het patroon (mozaïek contouren) over. Met het gebruik van een liniaal kun je mooie, strakke lijnen overtrekken. Schrijf/teken alle nummers, codes en richtingspijlen in de mozaïek stukjes over.

 

Nu is het voorbereidende werk klaar en kan het echte werk beginnen.

Papieren- en vlieseline versie

Ik had een eerste keuze in de stofjes (licht-midden-donker) gedaan. Tijdens het werken wilde ik het aan kunnen passen.

Handig was dan de papieren versie. Ik kon hier steeds op terug grijpen.

Ik knipte de mozaïek stukjes ook per ‘cirkel’ uit zodat ik het overzicht behield. Als ik alles in een keer uitgeknipt had, was het chaos in mijn hoofd geworden en overzicht ver te zoeken. Per cirkel bepaalde ik de definitieve stofjes. Meestal bleef het wel bij de eerste keuze.

De vlieseline versie bleef zoveel mogelijk als 1 geheel bij elkaar. Ik kon steeds het gemaakte deel (in de vlieseline versie) op de papieren versie bekijken. Dit was erg prettig. Zeker ook omdat ik er geen richtingpijltjes had bij gezet. Ik heb heel wat gepuzzeld, gepast en af en toe uitgehaald.

 

De eerste ‘cirkel’

Ik koos de eerste 10 stukjes in de neus-bek hoek. Van onderaf knipte ik op de lijnen naar de neus-bek hoek en knipte deze uit. Ik knipte de vlieseline-mozaïek stukjes van elkaar en sorteerde ze op kleur. Ik streek de stukjes op de stofjes (let er op dat het goed vastzit) en knipte ze met een naad uit. Stofjes weer opvouwen en terug in de bak.

 

 

Nu stukje 1 tegen stukje 2 leggen. Door de vlieseline heb je een stevige achterkant en dit helpt om mooie rechte naden te maken. Precies op de hoekjes van de vlieseline kun je de stukjes tegen elkaar aanspelden. Tussen de hoekjes ook gemakkelijker te spelden. De punt van de speld kan precies boven de vlieseline gestoken worden. Van hoek naar hoek naaien met kleine steekjes, niet op de naden. Na elke naad steeds de naad tot 3 mm afknippen.

In gedachten ‘vloeiende lijnen houden’ met naaien helpt mij om de volgorde van naaien te bepalen. Zo zette ik de 10 stukjes aan elkaar. Tot slot legde ik het genaaide deel in het vlieseline deel op het papieren patroon.

Het paste perfect.

 

Leeuw in wording

Steeds bekeek ik welke vloeiende lijn rond de snuit ik het beste kon volgen. In 9 series heb ik de leeuwenkop laten groeien. Soms kon ik ineens een serie van 4 of 5 stukjes aan het voorgaande deel aannaaien.

Bij 2 naden eindig ik met een dubbele steek. Ik steek door en aan de andere kant begin ik met een dubbele steek. Bij 3 of meerdere naden bij elkaar: eindigen met dubbele steek.

Met draad en naald door alle hoekjes prikken. Ik maak 2 rondjes, trek de draad aan en start weer met dubbele steek. Zo krijg ik beter 3-6 naden mooier bij elkaar dan de mooie patchworkhoek-steek.

Het is een heel gepuzzel, gepas, gemeet en gesorteer. Ik geniet en vind het super leuk werken. De vlieseline maakt de stof iets stugger, maar voor een schilderij is dat niet erg.

 

 

Tot zover de vlieseline-mozaïek-methode. Volgende keer (vrijdag 12 augustus 2022) vertel ik meer over hoe ik de achtergrond heb gemaakt.

Gré van Schuylenburg

Blijven dansen!

Modern Quilten in beweging

 

Bewegen zolang je het kunt, heerlijk dansen op muziek. Bewegen en meebewegen, zowel lichamelijk als geestelijk. Jij bent zelf ook wel eens onderhevig aan veranderingen: in het dagelijkse leven word je soms uit je sleur gehaald, onze taal verandert constant en zo zijn er meer voorbeelden te bedenken.

10 jaar Modern Quilten

Ook binnen het Moderne Quilten is de afgelopen 10 jaren het een en ander veranderd.
Zo was in het begin “Modern” Quilten vrijwel alleen te herkennen aan nieuwe dessins in de stoffen die werden gebruikt, om zo dat moderne effect te krijgen. Kort daarna kwam het gebruik van het liefst alleen effen stoffen in opkomst. Deze effen stoffen werden herontdekt na de grote en kleine bloemmotieven die in de jaren ervoor bijna als enige gebruikt werden.
Traditionele quiltblokken werden opnieuw ontdekt en zo werd een nieuwe generatie quilters helemaal enthousiast en stortte zich op het Moderne Quilten. Inmiddels zijn we een decennium verder na de eerste Quiltcon in de V.S. en hebben er meerdere ontwikkelingen plaatsgevonden in “Modern Quilt”-land. Nu worden allerlei stoffen gebruikt en hergebruikt: batik, poplin, soms zelfs (katoen) met een bloemetje erop. De ontwerpen zijn nog wel vaak met grotere vlakken en met meer of minder open quiltruimte (‘negative space’).

De moderne quiltgroep in Meppel met de nieuwe naam MEMO, waar ik zelf deel van uit maak, heeft in de vier jaren van haar bestaan ook een ontwikkeling doorgemaakt. Van de strakke regels die we in het begin hanteerden, merken we allemaal dat er ook meerdere mogelijkheden zijn die een moderne quilt als uitkomst heeft.

Hieronder drie verschillende ‘moderne’ logcabins.

 

Mathilde Lohuis | Elfriede Grooten | Ingrid Mulder

 

Wat zijn deze strakke regels ook alweer?

  • het gebruik van opvallende kleuren en prints
  • veel contrast of juist heel weinig
  • grote vlakken met effen kleuren
  • geïmproviseerd patchwork
  • gebruik van open quiltruimte = negatieve ruimte
  • heeft geen rand
  • het ontwerp is (waarbij e/of van toepassing is) : abstract/minimalistisch/grafisch/
    asymmetrisch/zelfontworpen/uniek/een vergroting van bestaande patronen/blokken

Beweging

De laatste jaren voegen quilters randen toe zonder dat dit afbreuk doen aan het moderne karakter van de quilt. Er is minder asymmetrie en niet altijd heeft een moderne quilt een grafisch ontwerp. Zo voldoen niet alle moderne quilts aan bovenstaande eisen.

Belanden ze daarmee bij de Eigentijdse quilts?
Dat is een persoonlijke keuze.
Ik vind mezelf soms te ‘streng in de leer’ en dat ik nog meer zou moeten dansen …

 

‘Aurora Borealis’ van Marion van Daalen

 

Blogbericht van twee weken geleden

De quilt van Marion van Daalen in het blogbericht van 2 weken geleden wordt op alle punten die hierboven genoemd staan, niet gerekend tot een moderne quilt. Waarschijnlijk meer tot een eigentijdse quilt.
Waarom vinden velen het dan wél tot de moderne categorie behorend?

Het heeft een zwarte ondergrond en het kleurgebruik lijkt bijna effen.
Het ontwerp is niet traditioneel en niet terug te voeren op een bestaand blok.
Het quiltwerk is goed zichtbaar en over de gehele quilt hetzelfde.

 

Persoonlijke keuze

Of een quilt Modern is of Eigentijds is soms een persoonlijke keuze als deze in het ‘grijze’ tussengebied valt. Een moderne quilt is nog steeds niet in één zin samen te vatten, het blijft altijd nog een gebied dat altijd in beweging blijft. Een aanrader van de MEMO groep is om wél te starten met deze strakke regels, omdat je hiermee de toon zet. Deze richtlijnen zetten een strakke lijn voor de toekomstige Moderne Quilter: hou je eerst hieraan en al doende leer je dat je een of meerdere regels los kunt laten; voortschrijdend inzicht krijg je toch wel.

Het is een kwestie van blijven nadenken, blijven leren, blijven bewegen, blijven dansen.

En vooral met elkaar in gesprek blijven.

 

Marjolein den Oudsten

40 jarig jubileum Quiltersgilde 

Hoera!

In 2023 bestaat het Quiltersgilde 40 jaar en dat gaan we vieren! Het wordt een feestelijk quiltjaar met maar liefst twee tentoonstellingen waarvoor je je als lid van het Quiltersgilde kunt aanmelden.

Tentoonstelling van Miniatuurquilts

Locatie:              De Broodfabriek in Rijswijk

Datum:               13, 14 & 15 april 2023

Thema:               ‘Een streepje Robijn’

 

De tentoonstelling van Miniatuurquilts wordt weer gehouden tijdens de Patchwork en Quiltdagen, in samenwerking met De Broodfabriek in Rijswijk.

 

Een miniatuurquilt heeft een maximale omtrek van 200 cm. Dat kan bv. een quilt zijn van 40 x 60 cm of 50 x 50 cm of een andere (kleinere) maat.

De vorm is vrij, evenals de keuze voor een traditionele, moderne, eigentijdse of art verwerking.

 

Voor elke tentoonstelling kiezen we een thema en vragen we de leden aan de hand daarvan een quilt te maken. Dit jaar is gekozen voor het thema ‘Een streepje robijn’ vanwege het veertigjarig (robijnen) jubileum van het Quiltersgilde. Je kunt ook een quilt buiten het thema insturen.

Alle quilts die worden ingestuurd komen te hangen, er is dus geen selectie. Je mag maximaal 3 quilts insturen.

Tussen 15 en 30 maart 2023 kun je je quilt(s) per post opsturen naar de Tentoonstellingscommissie. Verder informatie vind je op het aanmeldingsformulier.

 

Je quilt als beeldmerk voor de Tentoonstelling van Miniatuurquilts in Rijswijk

Voor iedere tentoonstelling wordt de foto van een quilt gebruikt als beeldmerk: die foto zie je dan steeds bij onze communicatie over de tentoonstelling. Wil jij ook kans maken om jouw quilt zo te zien? Mail dan uiterlijk 15 september 2022 het aanmeldingsformulier en een foto van je quilt naar ttcie@quiltersgilde.nl.

Uit de ingezonden foto’s wordt de quilt gekozen die voor 2023 als beeldmerk voor de Tentoonstelling van Miniatuurquilts wordt gebruikt.

Een paar zaken om rekening mee te houden: je quilt moet voldoen aan het thema ‘Een streepje robijn’, de quilt moet af zijn en voor de selectie is het belangrijk om een duidelijke foto van minimaal 1MB  mee te sturen.

 

Algemene Tentoonstelling 2023

Het thema is: K L E U R R IJ K

Locatie: Hart van Holland in Nijkerk

Datum: woensdag 23 t/m zaterdag 26 augustus 2023

 

Je quilt als beeldmerk voor de Algemene Tentoonstelling in Nijkerk

Voor het maken van een quilt voor de Algemene Tentoonstelling heb je nog even de tijd: de aanmelding moet uiterlijk 2 mei 2023 bij ons binnen zijn. Verdere informatie vind je op de website.

Maar heb je een quilt gemaakt die helemaal past in het thema?  En vind je het leuk als je quilt straks overal te zien is als beeldmerk?

Stuur dan uiterlijk 1 februari 2023 een volledig ingevuld aanmeldingsformulier samen met twee duidelijke foto’s van je quilt in het formaat 13 x 18 cm naar het adres van de TTcie. Eén foto van de hele quilt en één foto van een detail. Zorg voor een goede kwaliteit van de afgedrukte foto.  De quilt moet wel af zijn.

Het aanmeldingsformulier is  HIER te vinden.

 

Meehelpen aan het succes van de tentoonstelling?

Vele handen maken licht werk, een gezegde dat maar al te waar is. Daarom vragen wij leden in en rond Nijkerk ons te helpen bij de tentoonstelling.

Dat kan als werkgroeplid,  als medewerker tijdens de op- en afbouw of tijdens de openingsdagen. Tijdens de tentoonstelling hebben wij graag hulp van angels die rond lopen om te zorgen dat bezoekers de quilts niet aanraken.

Lijkt je dit wat, meld je dan aan via ttcie@quiltersgilde.nl en je ontvangt verdere informatie.

Eventuele vragen beantwoorden wij uiteraard ook met plezier. Voor alle vragen kun je  ons mailen: ttcie@quiltersgilde.nl

 

Namens de Tentoonstellingscommissie

Jannie de Breuk

 

 

Driehoeken snijden uit vierkanten, deel 2

Half Square Triangles

Een pdf van dit blogbericht kun je HIER vinden, om dit op je eigen pc te bewaren of uit te printen.

Hoi, hier ben ik weer, Gerie. Met het langverwachte tweede deel van het uitrekenen van driehoeken, nu specifiek voor de Half Square Triangles (HST). Een HST is een vierkant, dat bestaat uit twee verschillend gekleurde, even grote driehoeken.

In deel 1 (Driehoeken snijden uit vierkanten) vertelde ik hoe ik worstelde met het feit dat ik nergens kon vinden hoe je uit kunt rekenen hoe groot de begin vierkanten moeten zijn, als je HST’s wilt maken die met een bepaald formaat in een blok moeten komen. Neem bijvoorbeeld dit blok.

 

 

Ik wil de hele maat van het blok in 12 inches. En er zitten drie formaten HST’s in. Toch lastig. Ik zal jullie niet weer bezighouden met een heel lang verhaal, hier komen gewoon de berekeningen, met snij wijzes. Laat je niet afschrikken door de rekentekens, je hoeft niet te weten wat ze betekenen of wat ze doen, het is gewoon een knopje op je rekenmachine. Of op de rekenmachine van je telefoon. Niet moeilijk, gewoon drukken.

Het probleem met mijn HST’s was dat er in de berekeningen van de vorige keer wel rekening gehouden werd met de naadtoeslagen, die er door het snijden bij kwamen, maar niet met de hoeveelheid stof. Als ik van 2 begin vierkanten, 8 HST vierkanten maak, worden ze kleiner. Logisch. Als ik twee taarten in acht stukken snijdt, worden de stukken ook kleiner dan de oorspronkelijke twee taarten. Dus ik moest zorgen dat er meer stof in de berekening kwam, meer oppervlakte, dus. Gelukkig wist mijn jongste zoon hoe dat moest. Hij zei: “De berekening die nog wel klopt met de hoeveelheid stof, die moet je gewoon ‘keer wortel 2’ doen”. ?????????????? Ja, dat gevoel had ik ook, geeft niks. Gewoon stap voor stap op de knopjes drukken. De berekening waar het nog klopte, was die voor twee driehoeken uit een vierkant. Dat is dezelfde berekening als voor twee HST’s uit twee vierkanten. Ik neem weer een voorbeeld vierkant van 10×10 centimeter. Dat betekent, dat ik in mijn blok een HST wil van 10×10 centimeter, als het blok af is.

De berekening is dan:

Twee HST’s tegelijkertijd:

3,5 x de naadtoeslag + 10.

Ik gebruik als naadtoeslag 0,75 centimeter, de uitslag van mijn som wordt dan: 3,5 x 0,75 = 2,625 en 2,625 + 10 = 12,625. Dat rond ik af naar 12,5 cm. De beginvierkanten knip of snijd je dus op 12,5 cm.

Je legt de vierkanten met de goede kanten op elkaar. Je tekent een diagonaal op het bovenste vierkant. Je naait aan beide kanten van die diagonaal je naadtoeslag (van 0,75 cm). Je knipt of snijdt over de getekende diagonaal en voilà: twee HST’s.

Daarna wel even precies op maat snijden. Soms hoeft er niets af, soms een heel klein dun draadje.

Maar nu heb ik een patroon waar ik 4 van die HST’s kan gebruiken. Dan moet ik de uitslag van de som van daarnet, namelijk: “12,265” vermenigvuldigen met wortel2, dat ziet er zo uit op een rekenmachine: √

dit teken heet wortel. Daar druk je eerst op, daarna druk je op de 2.

Niks engs aan, gewoon knopje voor knopje indrukken: 12,625 x √2  = 17,854. Dat rond ik af naar boven, 18 cm. Je knipt of snijdt twee vierkanten van 18×18 cm, legt ze met de goede kanten op elkaar en naait ze rondom op elkaar, met 0,75cm naadtoeslag. “Helemaal rondom dichtnaaien? Dan kun je het niet meer keren”. Klopt. Toch doen. Dan teken je op het bovenste vierkant twee diagonalen.

 

Je ziet op de foto dat ik met 1 diagonaal niet goed uitkom in de hoeken. Waarschijnlijk is de naadtoeslag niet helemaal goed, of was mijn begin vierkant niet helemaal vierkant. Op de foto heb ik de diagonaal getekend vanuit de hoeken van de stof, maar het is beter om dit vanuit de hoeken van de naadtoeslag te doen. Dan blijven de puntjes strakker. Ik ga uiteindelijk de HST’s toch nog op maat snijden, dus komt het meestal wel goed.

Je knipt of snijdt over beide getekende lijnen. Als je snijdt met een liniaal, hoef je niet eerst te tekenen, dan kun je gelijk de diagonalen snijden, als je liniaal lang genoeg is. Je vouwt de driehoeken open en voilà, vier HST’s. Daarna wel even precies op maat snijden. Soms hoeft er niets af, soms een heel klein dun draadje.

 

Vier HST’s tegelijkertijd:

3,5 x de naadtoeslag + 10. Uitkomst x √2

En het kan nog leuker. Je kan ook 8 HST’s tegelijkertijd maken. Dan heb je dezelfde som als daarnet, en die uitslag doe je weer x √2. Maar omdat √2 x √2  gewoon 2 is, is die som:

 

Acht HST’s tegelijkertijd:

3,5 x de naadtoeslag + 10. Uitkomst x 2.

Dus dat worden beginvierkanten van 3,5 x 0,75 = 2,625. En 2,625 + 10 = 12,625. En 12.625 x 2 =25,25 cm. Dat rond ik af naar 25,5 cm. Je snijdt 2 vierkanten van 25,5. Je legt ze met de goede kanten op elkaar. Je tekent twee diagonalen. Je naait aan beide zijden van beide diagonalen een naadtoeslag (0,75cm). Je tekent twee gewone kruisen horizontaal en verticaal in het midden van het bovenste vierkant.

 

Daarna knip of snijd je over de getekende lijnen, dus de diagonalen, horizontaal en vertikaal. Alle dingetjes openvouwen en voilà: 8 HST’s. Daarna wel even precies op maat snijden. Soms hoeft er niets af, soms een heel klein dun draadje.

Nog even alle berekeningen (formules) bij elkaar:

 

 

Heel veel plezier ermee, groetjes, Gerie.

 

 

Artquilten. Wat is jouw mening ?

Wanneer is een quilt een Artquilt ??

Dit blogbericht is bedoeld om een gesprek op gang te brengen tussen Artquilters. Wanneer vinden wij met elkaar dat een quilt een artquilt is?

Voor mij zijn de onderstaande kenmerken het meest doorslaggevend. Maar iemand anders zal natuurlijk een andere mening hebben. Daarom is het goed om het hier met elkaar over te hebben. Dit artikel is  mijn kijk op de vraag wat een artquilt is.

Een artquilt is niet gemaakt van een patroon

Je kunt niet naar de winkel gaan en vragen om een patroon van een artquilt.
Er zijn best wel patronen in omloop die het uiterlijk van een artquilt benaderen maar als het niet uit je eigen beleving komt, maar je maakt het volgens patroon na, is het geen artquilt.
In het proces om te leren een artquilt te maken kan het namaken van een idee van een ander een beginstap zijn.

Ook heb ik wel artquilts gezien waar bestaande patronen van blokken een onderdeel zijn, maar op een heel eigen manier een plaats krijgen in de quilt. De quilt van  Gerrie Schoonebeek “Dance hurts” is daarvan een voorbeeld

Gerrie Schoonebeek “Dance Hurts”

 

Het is een eigen interpretatie van een stukje werkelijkheid, fantasie

Je hebt iets gezien of je hebt iets beleefd en je wilt dat tot een beeld maken in een quilt.
Omdat een artquilt vanuit jezelf komt, stel je jezelf kwetsbaar op. Je laat jouw interpretatie, jouw verhaal, jouw kleuring zien in het ontwerp.
Het startproces van een artquilt is daarom soms ingewikkeld. Je denkt eerst na over hoe je jouw idee gaat uitwerken. Je denkt na over compositie, de juiste kleuren, de passende materialen. Passend bij het idee en passend bij jezelf.

Jo Huysmans heeft haar interpretatie van “muren van riet” verwerkt.

Jo Huysmans “muren van riet”

Je hebt natuurlijk bofferds die intuïtief werken.

Er zit een verhaal achter de quilt

De quilt vertelt wat over het verhaal en over de maakster van het werkstuk. De quilt neemt de kijker mee in het verhaal. Het gaat er dus niet altijd om een mooie quilt te maken.
Een voorbeeld  van een quilt die een duidelijk verhaal vertelt was ook te zien was bij de Artquilt wedstrijd van dit jaar.
“Genoch” van Hylkje Korporaal en het verhaal achter deze quilt kun je hier lezen

“Genoch” van Hylkje Korporaal

Een artquilt hoeft niet abstract te zijn

Bij zowel SQAQ als de inzendingen voor Birmingham zie je Artquilts in heel verschillende genres.
Het kan om een landschap gaan, het kan een figuratieve quilt zijn. Draagbare art, 3Dimensionale quilts, een natuur quilt, een dierenquilt, een architectuurquilt………. Ga zo maar door.
Met name dit kenmerk zal wellicht discussie oproepen, omdat veel mensen denken dat een artquilt abstract moet zijn.

Op de site van SAQA kun je een verhaal lezen over de ontwikkeling van de artquiltbeweging

https://www.saqa.com/resources/art-quilt-resources/history-art-quilt-movement

Art Quilts in Nederland

In het boek van Henk Lijding “Art Quilts” staan een aantal kenmerken genoemd. Zijn boek beschouw ik als een soort begindocument. Een eerste vastlegging over Artquilts in Nederland.

kunst moet overtuigen,

kunst moet raken, de quilt roept emotie op, een reactie, een gesprek met de maakster

 

Het boek is te leen in onze bibliotheek. Klik op het boek en je komt uit in de bibliotheek.

 

 

Dit is mijn bijdrage voor deze discussie. Ik nodig jullie uit te reageren. Dat kan hier onder dit blogbericht in de facebookgroep “Artquilten in Beeld”

Liesbeth Wessels