De winnaars van de Art quiltwedstrijd

‘Grenzen aan de Groei’

Op de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk waren alle inzendingen te zien voor de Art Quiltwedstrijd over het thema “Grenzen aan de Groei”. Er waren ruim 60 inzendingen waaronder een aantal driedimensionale werken.

Bij de prijsuitreiking zei Inge Schoonderwoerd, in haar functie als voorzitter van het Quiltersgilde, dat het de eerste keer is dat het Quiltersgilde een Art Quiltwedstrijd organiseert en dat dit dus eigenlijk een historisch moment is.

Best spannend, omdat we geen idee hadden hoeveel mensen er mee zouden doen. Maar dat viel reuze mee! Ontzettend fijn dat er zoveel mooie werken zijn ingestuurd! En de kwaliteit van de inzendingen geeft nog meer aanleiding tot vreugde!

De jurering

Daarna was het woord aan de jury, bestaande uit Marjan Ruitenberg (die in Engeland de opleiding jureren heeft gedaan), Rita Dijkstra en Harm Harms.

Een heel vakkundige jury die alle werken zorgvuldig heeft beoordeeld op een aantal aspecten. Daarbij was uiteraard niet te zien wie welke quilt had gemaakt.

Harm vertelde dat de jury het een hele leuke klus heeft gevonden en dat de jury het belangrijk vindt dat er wedstrijden zijn. Want je leert er veel van om elkaars werk te zien en feedback te krijgen op je eigen werkstukken. Zo leer je herkennen wat ertoe doet in het beeldend werken en kom je op ideeën voor je eigen aanpak. De jury vond het thema best moeilijk en heeft gezien dat mensen op verschillende manieren oplossingen hebben gezocht voor het vertalen van deze begrippen in beeldtaal. De jury vond dat alle Art Quilts van niveau waren en dat iedereen op verschillende aspecten wel een compliment verdiende. Als jury heb je het dan moeilijk, omdat je vaak de bekende ‘appels met peren’ moet vergelijken. Er waren veel kanshebbers maar na een hele dag wikken en wegen is de jury het eens geworden. Hieronder hun overwegingen.

Eerste prijs

“Als eerste prijs hebben we gekozen voor “Gat in de Ozon laag” van Mariëlle Huijsmans.

Dit intrigerende kunstwerk verbeeldt op zeer originele wijze het gat in de ozonlaag en laat in de vormgeving het grillige van de natuur zien. De geverfde stof laat een stralende zon zien. Op het eerste oog liefelijk maar desastreus als de aarde wordt geraakt en alles aan scherven gaat. Een rijkdom aan bewerkingstechnieken verstoort de eenheid van het werk niet.”

Tweede prijs

“Als tweede prijs hebben we gekozen voor “Genoch” van Hylkje Korporaal.

In een spontane compositie komt de ramp met de containerboot binnen. De opengescheurde container, origineel weergegeven, domineert het beeld en de ruime zee die met een horizon is aangegeven waardoor een geweldige diepte ontstaat. De voetstappen geven duidelijk aan dat wij mensen ervoor verantwoordelijk zijn en het residu van plastic korrels blijft achter. De verwerking van de materialen, kleurgebruik en het thema wijzen in dezelfde richting.”

Derde prijs

“Als derde prijs hebben we unaniem gekozen voor “Divided” van Suze Termaat.

Een kunstwerk met een sterk beeld. Vier palen die worden verdeeld door onbestemde slierten waardoor de palen bij de ene sliert vooraan staan en bij de andere achteraan. Ze zijn niet alleen onderling verdeeld maar ook in zichzelf. Eenzelfde verdeeldheid kunnen we herkennen bij het thema van de wedstrijd. Een levendige achtergrond is met originele materialen verwerkt in een prachtig kleurengamma en sprekende contrasten. Het werkstuk heeft een sterke lichtval die een sterke ruimtelijke suggestie geeft.”

Tot slot

Marjan Ruitenberg sloot de prijsuitreiking van de Art Quiltwedstrijd af met complimenten aan alle deelnemers. “Iedere quilt heeft een eigen verhaal”, zei ze, “en het is mooi om al die verhalen te mogen zien en beoordelen!”

Pieternel Hol

 

2 antwoorden
  1. Flox den Hartog Jager zegt:

    Ik vind het wel een beetje vreemd dat er nu in 2022 wordt gezegd dat het Gilde voor het eerst een art quilt tentoonstelling heeft georganiseerd. Want dat klopt niet. Reeds meer dan 10 jaar geleden waren er art quilt tentoonstellingen binnen de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde. Er waren toen nog veel kunstenaars met een grote naam lid van het Quiltersgilde en zij hebben geprobeerd om een plaats voor art quilts te veroveren. Het Quiltersgilde stond er toen niet (echt) voor open, hoewel ze wel art quilters opleidde in de beroemde Quilten Speciaal opleiding. Bijna alle art quilters van toen hebben daarom het Quiltersgilde verlaten.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.