‘Leeuw van Juda’

De Pdf van dit blogbericht kun je HIER vinden.

Een project vol uitdagingen

Ik wilde de leeuw die Violet Craft ontwierp in een ander formaat uitvoeren. Ik moest het zelf tekenen. Het kostte me heel wat tijd voordat het me in EQ8 uiteindelijk lukte. Pas daarna ontdekte ik dat het met de Engelse Paper Piecing (EPP) methode gemaakt moet worden. Oeps, deze methode had ik altijd vermeden. Maar ja, als ik de leeuw echt wilde maken…. Nieuwsgierig? Lees dan verder.

 

 

Engels Paper Piecing

Ja, echt, ik ging de EPP methode uitproberen. Op verschillende manieren. Op zich lukte het steeds beter, maar door mijn pols- en handprobleem niet te doen. Een hele dag pijn na een paar malletjes aan elkaar zetten…?

Nee, dat dus echt niet! Hoe kon ik dit oplossen, want ja, de leeuw wilde ik echt maken!!

 

Geboorte van een nieuwe methode

Na wat denkwerk en combineren van elementen kreeg ik een idee. Ik ontwikkelde de vlieseline-mozaïek-methode. Het mooie is dat het met elk EPP patroon kan, wat je koopt of zelf tekent. Ik teken in EQ8, maar dat is niet noodzakelijk. Het enige wat je nodig hebt, is een totaal overzicht van de afbeelding in werkelijk formaat.

Hoe werkt het dan?

De tekening

Je print het patroon op ware grootte uit of je vergroot de gewenste afbeelding met het kopieerapparaat tot het de gewenst grootte heeft. Kleur de tekening in zodat je een kleurverdeling krijgt. Daarna de kleuren een code geven.

 

(In EQ8 is het handig dat je het blok in elk gewenst formaat in ‘outline drawing’ kunt uitprinten. Is het patroon groter dan een A4 dan is het heel gemakkelijk aan elkaar te plakken. Daarnaast kun je het blok al inkleuren en als ‘showing fabric’ uitprinten. Je hoeft dan alleen de kleuren nog een code te geven. Er zijn nog meer mogelijkheden in EQ8 die ik hier nu niet noem.)

 

Teken op dit papieren patroon codes voor de verschillende stofjes. Geef alle mozaïek stukjes een nummer. Ik heb in dit voorbeeld met verschillende soorten nummering gewerkt, onnodig.

Bedenk in welke volgorde je het beste kunt gaan werken. Dit mozaïek stukje wordt nummer 1 en nummer elk mozaïek stukje verder. Mij leek van binnenuit naar buiten werken het gemakkelijkste.

Zet nu in elk mozaïek stukje een code voor de kleur die je wilt gebruiken.

Later ontdekte ik dat ik ook beter richtingpijltjes op de stukjes had kunnen zetten. Richtingpijltjes helpen je om het mozaïek stukje op de juiste plek aan elkaar te naaien.

De papieren versie is nu klaar.

 

Vlieseline H250

Nu pak je vlieseline H250. Dit is iets dikkere vlieseline en daardoor beter te gebruiken met deze methode. Knip de vlieseline iets ruimer dan het gewenste formaat uit. Speld de vlieseline met een paar speldjes op het papier vast.

  1. Neem je de afbeelding op de glimmende kant over dan is het uiteindelijke resultaat zoals ook de afbeelding is. Je moet dan wel op de andere kant de aanwijzingen zetten. (nummers, codes en werkrichting). Dit is wel wat bewerkelijker.
  2. Neem je het op de doffe kant over dan is het uiteindelijke resultaat een spiegelafbeelding. (Een vogeltje dat eerst naar rechts keek, kijkt nu naar links.) Je kunt dan wel op dezelfde kant ook alle aanwijzingen (nummers, codes en werkrichting) zetten

Bij het overtrekken kan het gebruik van een (eenvoudige) lichtbak handig zijn. Neem eerst het patroon (mozaïek contouren) over. Met het gebruik van een liniaal kun je mooie, strakke lijnen overtrekken. Schrijf/teken alle nummers, codes en richtingspijlen in de mozaïek stukjes over.

 

Nu is het voorbereidende werk klaar en kan het echte werk beginnen.

Papieren- en vlieseline versie

Ik had een eerste keuze in de stofjes (licht-midden-donker) gedaan. Tijdens het werken wilde ik het aan kunnen passen.

Handig was dan de papieren versie. Ik kon hier steeds op terug grijpen.

Ik knipte de mozaïek stukjes ook per ‘cirkel’ uit zodat ik het overzicht behield. Als ik alles in een keer uitgeknipt had, was het chaos in mijn hoofd geworden en overzicht ver te zoeken. Per cirkel bepaalde ik de definitieve stofjes. Meestal bleef het wel bij de eerste keuze.

De vlieseline versie bleef zoveel mogelijk als 1 geheel bij elkaar. Ik kon steeds het gemaakte deel (in de vlieseline versie) op de papieren versie bekijken. Dit was erg prettig. Zeker ook omdat ik er geen richtingpijltjes had bij gezet. Ik heb heel wat gepuzzeld, gepast en af en toe uitgehaald.

 

De eerste ‘cirkel’

Ik koos de eerste 10 stukjes in de neus-bek hoek. Van onderaf knipte ik op de lijnen naar de neus-bek hoek en knipte deze uit. Ik knipte de vlieseline-mozaïek stukjes van elkaar en sorteerde ze op kleur. Ik streek de stukjes op de stofjes (let er op dat het goed vastzit) en knipte ze met een naad uit. Stofjes weer opvouwen en terug in de bak.

 

 

Nu stukje 1 tegen stukje 2 leggen. Door de vlieseline heb je een stevige achterkant en dit helpt om mooie rechte naden te maken. Precies op de hoekjes van de vlieseline kun je de stukjes tegen elkaar aanspelden. Tussen de hoekjes ook gemakkelijker te spelden. De punt van de speld kan precies boven de vlieseline gestoken worden. Van hoek naar hoek naaien met kleine steekjes, niet op de naden. Na elke naad steeds de naad tot 3 mm afknippen.

In gedachten ‘vloeiende lijnen houden’ met naaien helpt mij om de volgorde van naaien te bepalen. Zo zette ik de 10 stukjes aan elkaar. Tot slot legde ik het genaaide deel in het vlieseline deel op het papieren patroon.

Het paste perfect.

 

Leeuw in wording

Steeds bekeek ik welke vloeiende lijn rond de snuit ik het beste kon volgen. In 9 series heb ik de leeuwenkop laten groeien. Soms kon ik ineens een serie van 4 of 5 stukjes aan het voorgaande deel aannaaien.

Bij 2 naden eindig ik met een dubbele steek. Ik steek door en aan de andere kant begin ik met een dubbele steek. Bij 3 of meerdere naden bij elkaar: eindigen met dubbele steek.

Met draad en naald door alle hoekjes prikken. Ik maak 2 rondjes, trek de draad aan en start weer met dubbele steek. Zo krijg ik beter 3-6 naden mooier bij elkaar dan de mooie patchworkhoek-steek.

Het is een heel gepuzzel, gepas, gemeet en gesorteer. Ik geniet en vind het super leuk werken. De vlieseline maakt de stof iets stugger, maar voor een schilderij is dat niet erg.

 

 

Tot zover de vlieseline-mozaïek-methode. Volgende keer (vrijdag 12 augustus 2022) vertel ik meer over hoe ik de achtergrond heb gemaakt.

Gré van Schuylenburg

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *