Het textielfestival weer een stapje dichterbij

Door: Jo Huijsman

Het textielfestival begint langzaam maar zeker dichterbij te komen. De Masterclass waar ik aan meedoe is van start gegaan, ik denk na over een ontwerpje voor het textielrondje en werk aan een werkstuk voor de wedstrijd.

Masterclass

Met het volgen van de masterclass wordt het textielfestival 2026 nu echt werkelijkheid. De eerste les was zo leuk en deed me meteen denken aan de opleiding Quilten Speciaal. Een tweejarige opleiding, vol met inspiratie, nieuwe technieken en werken aan een eigen handschrift. Ik heb er zo ontzettend veel geleerd. Die opleiding is echt de basis van waar ik nu sta. Quiltersgilde, bedankt voor dit bijzondere cadeau!

Maar goed, nu even terug naar de eerste les in het Rietveld Paviljoen. Wij maakten kennis met onze ‘juf’ Jolanda Drukker Muray en natuurlijk volgde een voorstelrondje. Het is zo leuk dat alle textiel disciplines in onze masterclass zijn vertegenwoordigd. Daarna gaven  twee fotograven een toelichting op de ofotoserie ‘No Waste’. Hun toelichting was enorm verhelderend en zette me aan het denken. Daarna gaf Jolanda zelf een presentatie van foto’s die zijn bewerkt met borduurwerk. Het was bijzonder om te zien hoe je met enkele steken bepaalde details kunt accentueren of zelfs kunt veranderen. Dat inspireerde me meteen.

En dan de geschiedenis van het Rietveldpaviljoen. Een vrijwilliger vertelde over deze parel van cultureel erfgoed, een kunsthal voor iedereen. Wat ik heel bijzonder vind zijn alle haken die bij de bouw zijn ingemetseld. Voor het inrichten van een expositie kun je kiezen uit ruim 6000 haken om je werk op te hangen.

 

‘s Middags gingen we zelf aan de slag.

 

Mijn eerste voorzichtige poging en het resultaat van mijn collega cursisten.

Thuis ben ik er verder mee gegaan en hier ben ik tevreden over. Het is een broeikas en ik associeer het met het broeikas effect. Niets wil meer groeien, maar door de eenzame bloem laat ik zien dat er  toch nog hoop is.

 

Onze huiswerkopdracht is het maken van een moodboard.  Deze collage van beelden, kleuren, texturen en teksten is een hulpmiddel dat ons gaat helpen om de ideeën te ordenen en een concept tastbaar te maken richting tot het uiteindelijke ontwerp voor ons werkstuk.  In mijn moodboard speelt hennep een dominante rol en wat was het leuk om het te maken.

Deze zomer heb ik alle bewerking fases van  hennep cadeau gekregen. Echter, zowel de vezels als de draden zijn niet sterk. Door de vezels te  punchen en de draden te twijnen versterk ik het materiaal. Het is meters maken en doorzetten, maar de aanhouder wint.

Rondje textiel

Met mijn quiltbee hebben we onszelf de opdracht gegeven om een ontwerp te maken voor een rondje textiel.Vervolgens gaan wij daar de komende tijd in onze bijeenkomsten aan werken.  Ik ga ook nog een leuk idee inbrengen om met onze Bee een dagje te gaan werken aan het communityproject WAT ER verTELT . Ik zie het al helemaal voor me: een dagje gezamenlijk borduren  aan het wandkleed en het afsluiten met een gezellig etentje. Word je ook enthousiast van mijn idee en ben je nieuwsgierig wat dit precies is en hoe je er ook aan mee kunt werken? Kijk dan even op Textielfestival Communityproject.

foto van website textielfestival

Wedstrijd

En dan is er natuurlijk ook nog de wedstrijd. Mijn werk heeft versteviging  nodig en ik heb mijn oog laten vallen op het binddraad die normaal gebruikt wordt voor het sturen van de groei van bonsai bomen .

Heb ik even geluk dat mijn lief bonsai hobbyist is en nog meer geluk dat ik zijn draad  mag gebruiken.  

Gelukkig doe ik naast het textielfestival ook andere leuke dingen. Zoals alweer de laatste les van de leergang natuurlijk verven. Deze afsluitende les  stond in het teken van Indigo.  Een ware openbaring.

 

De medewerkers dag van het Quiltersgilde was natuurlijk zoals altijd een feestje van gezelligheid. De hartelijke ontvangst, de mededelingen, het afscheid van medewerkers met een zeer lange staat van dienst en de workshop van Marijke Schurink  maakte dat ik weer helemaal zin heb om weer een jaar mijn best te doen voor het Quiltersgilde.

resultaten van de Medewerkersdag

Natuurlijk vraagt ook de herfsttuin aandacht; de dahlia-knollen moeten weer uit de grond en de fuchsia’s ingekuild. Tijdens de werkzaamheden zag ik zomaar op de oprit dit juweeltje. Dat is toch echt wel de herfst in top.

Ach ja, ondanks de klusjes die ‘moeten’ gaat nu de meeste aandacht naar de lapjes en draadjes. Geen wonder, dat is tenslotte mijn passie!

hartelijke groet,
Jo

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Edith

Door: Edith Verdegaal en Sylvia Jansen

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Joke van de Kracht, heeft het stokje doorgegeven aan:

Edith Verdegaal


De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Edith voor het Quiltersgilde doet.

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Mijn naam is Edith Verdegaal, samen met Nelleke Meinders, zijn wij de Tentoonstellingscommissie.

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

In 2024 stopte de vorige TTCie en was hiervoor een oproep voor nieuwe medewerkers. Nelleke had zich hiervoor aangemeld en heeft mij gevraagd dit samen met haar te gaan doen. Samen met Nelleke verzorg ik dus de Tentoonstellingen.

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?

Het begint met het uitschrijven van een tentoonstelling, i.o.v. het bestuur, met een thema.

Dan komen de inschrijvingen binnen, die worden voorzien van een deelnemers nummer. De deelnemers op de hoogte houden.

Wanneer de tentoonstellings-datum in zicht komt, dan wordt er een quilt-expresse opgestart om de quilts in te leveren. Nadat alle quilts zijn ingeleverd, gaan de quilts naar Harry Roelands in Goes om gefotografeerd te worden. De quilts komen dan weer terug naar Nijkerk en blijven daar tot de 1e tentoonstelling.

Aan de hand van de foto’s van Harry gaan wij de tentoonstelling indelen. Quilts met eenzelfde afmeting zijn over het algemeen eenvoudiger in de delen dan quilts met diverse afmetingen. Intussen is er ook overleg geweest met de betreffende organisatie waar de tentoonstelling gehouden gaat worden over de opstelling van de borden waar de quilts aan opgehangen worden. Dit gebeurt per mail of op locatie.

De kaartjes, die bij de quilts komen te hangen, worden gemaakt/gedrukt. Enkele dagen voordat we gaan inrichten, hebben we er al een ochtend in Nijkerk op zitten. De quilts worden weer in hun hoes gedaan, ze worden nl. plat bewaard.


Dan in volgorde van ophangen gebundeld.


Alles in de auto van Nelleke, samen met wat we nodig hebben om de tentoonstelling in te richten, een auto vol!


Een dag voor de tentoonstelling gaan wij richting Den Bosch, Groningen of Rijswijk en gaan aan het werk aan de hand van de vooraf gemaakte tekening van de tentoonstelling.


Wanneer de beurs ten einde is, kunnen wij de tentoonstelling weer afbreken. Alle quilts weer oprollen en terug in de hoes, weer gebundeld, haken in de bak, kaartjes van de wand. Alles weer in de auto, moe maar tevreden naar huis. De volgende dag naar kantoor in Nijkerk om de quilts weer uit de hoes te halen, zodat de quilts plat op de tafel bewaard worden tot de volgende tentoonstelling.

En wanneer alle tentoonstellingen geweest zijn, kunnen de quilts weer terug naar hun eigenaresse, zodat er een retour-expresse wordt opgestart.

Al met al best veel werk, maar erg leuk om te doen. Het betreft diverse activiteiten en je komt steeds weer met andere mensen in contact.

Edith als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Edith zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

Ik ben met quilten begonnen met de basis cursus bij Sofia van Tongeren bij de Volksuniversiteit in Lisse. Het 2e jaar een New York Beauty gemaakt, zelf wat blokken ontworpen, was wel lastig al die puntjes. Alleen de top hiervan is af.


Ik heb bij het QuiltersPalet, toen nog in Monster, “Midnight at the oasis” en Green tea and sweet Beans van Jen Kingwell gemaakt. Was erg leuk om te doen. Van beiden is alleen de top klaar.


Ook diverse workshops bij Quiltshop Leur gedaan, waaronder de basis- en vervolgcursus Patchwork met de naaimachine, ook hiervan alleen de top klaar. De techniekenquilt, die pak ik zo nu en dan weer op om af te maken.


Sinds maart dit jaar ben ik lid van De LakenQuilters. Een gezellige, creatieve club waar ik met nieuwe technieken in aanraking kom.

Passen de quilts die je zelf maakt binnen een bepaald genre? Welk genre?

Ik heb nog geen uitgesproken mening betreft stroming/techniek, vind heel veel leuk.

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

Voor Noord-Zuid heb ik mijn werk ingeleverd, en dat is voor mij de 1e keer dat ik aan een tentoonstelling deelneem. Het was best moeilijk zelf iets te bedenken, en het duurde wel even voor ik daar uit was. Maar het is gelukt en ben daar best tevreden mee. Ik ben nu bezig met Cyclus, het ontwerp is klaar, de stofjes zijn uitgezocht, nu aan de slag.

Heb je een favoriete quilter of quiltboek?

Ik heb geen favoriete quiltster of boek. Ik kwam dit boek tegen bij Boekhandel De Slegte, Ricky Tim’s Convergence quilts, mysterious, magical, easy and fun. Dit sprak mij wel aan om uit te proberen, kleurverloop stoffen snijden en weer aan elkaar te zetten en zo mooie effecten bereiken.

 

Tot slot

Bedankt Edith, voor het inkijkje dat je ons hebt gegeven in je functie bij het Quiltersgilde en je eigen werkstukken als quilter.

De vrijwilliger in de schijnwerper gaat een paar maanden ‘op vakantie’ en komt in januari of februari weer terug met de schijnwerper op een andere vrijwilliger.

 

 

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten, 18) Gerda de Jong, 19) Paulien Slutter, 20) Annemieke Polman, 21) Lydia de Mooij en 22) Jo Huijsman, 23) Pieternel Hol , 24) Riny Zeijpveld-Meuleman, 25) Joke Bouter, 26) Yolanda Coevert, 27) Janine van Dijk, 28) Joke van de Kracht.

Weer wat geleerd

Tekenen met de naaimachine

Rose-Anne de Haan

Tijdens de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk afgelopen februari hing er onder andere werk van Riëtte Sommerdijk. Zij gaf toen ook workshops. Ik had me al opgegeven voor een andere workshop, maar was wel onder de indruk van haar werk. Dus toen twee quiltvriendinnen vroegen of ik zin had om mee naar Tilburg te gaan wist ik het wel!! En we hebben er meteen een extra dagje aan vastgeknoopt om naar Textielstad (=super mooie grote stoffenzaak) te gaan. Het beloofde een feestje te worden!

Hierboven zie je twee foto’s van het werk van Riëtte tijdens de Patchwork en Quiltdagen.

Uitzoeken van een afbeelding

Voor de workshop moet je een afbeelding uitzoeken waar je mee wilt gaan werken. Omdat ik heel erg van tuinieren houd heb ik volop tuinbladen liggen. Daar vond ik een afbeelding van een bloementak die mooi vond. Je kunt ook een kleurplaat uitprinten. 

Het proces

Na een oefenlapje waar we onze naam, een paar rondjes met schaduw en een meanderende lijn op gestikt hadden was het tijd om aan het echte werk te beginnen. Je hoeft voor deze workshop geen ervaring te hebben met vrij machinaal borduren, Riëtte helpt je goed op weg.

Op de afbeelding leg je oplosbaar vlies en plakt dat vast zodat het niet kan schuiven. Op dit oplosbaar vlies en met een goede pen ga je nauwkeurig alle belangrijke lijnen overtrekken van de afbeelding. Je legt daarna het oplosbaar vlies op een lapje ongebleekte katoen of een stuk damast. Spelt het vast en dan begin je alle lijnen met de naaimachine over te trekken. Riëtte werkt veel met zwart garen, maar andere kleuren kunnen ook.

Je kunt het tekenen in een lijn doen zonder af te hechten, maar je kunt ook af en toe stoppen en je naald verplaatsen. Ik koos ervoor om in een keer de hele tak van onder naar boven te volgen.

Toen ik alle lijnen gestikt had heb ik het vlies weggespoeld, de lap droog gestreken en versteviging erachter geplakt. Daarna ben ik begonnen met het inkleuren van de bloemen. Hierbij heb ik voorlopig alle draadjes en lussen van het gekleurde garen laten zitten. Afknippen kan altijd nog….

 

Tips en tricks

Tijdens de workshop krijg je veel informatie en tips hoe je te werk kunt gaan en accenten kunt toevoegen. In het atelier hangt en ligt overal werk van Riëtte. Dat is ook een inspiratie voor eventueel toekomstig werk.

Hieronder zie je de resultaten van de cursisten van afgelopen zaterdag.

 

Hoewel ik best wel wat ervaring heb met vrij machinaal borduren heb ik zeker weer wat bijgeleerd! Deze workshop is een aanrader.

 

Namibië en Zeeland: vakantieherinneringen op een quilt

Door: Christa van Oorsouw, lid van de commissie Modern quilten

Nee, ik ben nooit in Namibië geweest. Maar mijn zoon en schoondochter wel. Ze hadden net een huis gekocht en ik had ze een wandkleed beloofd voor boven de bank. En toen we via Whats app de eerste vakantiefoto’s zagen, wist ik meteen waar dat wandkleed over moest gaan.

Drie weken lang kregen we regelmatig nieuwe foto’s doorgestuurd. Met behulp van die foto’s ben ik aan de slag gegaan. Eerst nog zonder totaalplan, ik ben geïnspireerd door de foto’s blokken gaan maken met afbeeldingen van het landschap en de dieren.

 

 

Ik heb vooral gewerkt met raw edge appliqué (lang leve Vliesofix!) op de naaimachine.

Ik heb de blokken allemaal apart afgemaakt, en daarna met behulp van de sashings aan elkaar gezet (quilt as you go). Zo kon ik elk blok doorquilten in de intensiteit die dat blok nodig had.

Gaandeweg kwamen er steeds meer tafereeltjes op mijn prikbord terecht. En kon ik ze gaan samenvoegen. Het werd een heel werk: het wandkleed meet ongeveer 180×80 cm. Vanwege de intense kleuren van het landschap heb ik het “Colors of Namibië” genoemd.

 

 

Een leuk project, en het smaakte naar meer. Ik besloot om ook onze eigen herinneringen aan onze favoriete vakantiebestemming vast te leggen. Zeeland. Minder spectaculair dan Namibie, maar met veel warme gevoelens en dierbare plekjes. We kwamen er meer dan 40 jaar elk jaar, vaak meerdere keren. Mijn man zelfs nog langer. Hij kampeerde er voor het eerst toen hij zes jaar was, samen met ouders, broers en zussen. Dit werd een echte memorie-quilt. Elke afbeelding is een herinnering, soms recent en soms van lang geleden. Deze quilt (“Ons Zeeland”) hangt bij mij zelf aan de muur.

 

 

Quiltbelevenissen 2024-2025

Door: Ans Kouwe-Ickenroth

In mijn vorige blog van begin 2024 was ik druk bezig om van lintjes kerstballen te maken. Dat is intussen gelukt en ik kon er afgelopen kerst een kleine kerstboom in de hal mee vullen.

 

En omdat we langzaam naar het eind van het jaar toegaan, is het nu weer tijd om nog wat extra kerstballen te gaan maken. De lintjes naai ik langs elkaar op een ronde ondergrond en er moet beslist ook wat goudband in verwerkt worden omdat dat zo leuk schittert in het lamplicht!

Klosjes quilt

In het voorjaar van 2024 ben ik begonnen met het maken van een klosjes quilt wat al een hele poos een wens was. Gewoon iedere keer een leuk stofje pakken, wit als achtergrond erbij en naaien maar (alles met de hand). Heerlijk simpel in een fysiek hele drukke periode. Ik had de smaak te pakken want het werden er maar liefst 600! Ik begin altijd klein maar op de een of andere manier worden het er toch weer veel. Eigenlijk vond ik de klosjes niet af want wat is een klosje zonder garen? En dus heb ik alle 600 klosjes maar voorzien van borduurrandjes. Ik dacht zo ook door de voorraad borduurgaren heen te komen maar dat viel tegen… Toen dat af was, heb ik de klosjes min of meer op kleur met 4 aan elkaar genaaid en ben daarna met de blokken gaan puzzelen: voor een eenpersoons quilt waren het er veel teveel, voor een tweepersoons veel te weinig. Uiteindelijk gekozen voor de eenpersoonsquilt en hield ik 138 klosjes over… Alle blokken aan elkaar genaaid en in 2025 ge-sandwicht en helemaal doorgequilt. Als kers op de taart de blokken van dezelfde kleur ook nog voorzien van eenzelfde kleur knoop. Hij is net af!

Nachtquilten

Onze Quiltbee ‘De Vughtse Stucjes’ spaart bij iedere samenkomst voor een weekendje weg. Ooit is dat begonnen omdat de quiltavonden zo snel voorbij gingen en we eigenlijk wel wilden nacht-quilten. Maar met de gezinssamenstellingen was dat niet zo haalbaar en dus bedachten we het plan om een weekend naar een huisje te gaan om zo ongehinderd door klok of thuis te kunnen quilten. Dit voorjaar gingen we al voor de vierde keer! Op weg naar de bossen bij Lunteren volgden we eerst een workshop ‘Oude theekopjes’ bij Wilma Bruins in Zeist. We namen zonder overleg vooraf onze eigen stofjes mee en kijk eens hoe divers de workshop verliep!

 

Hexagon project

En voor de rest is er nog het project ‘hexagons van restjes”. In coronatijd is het ‘coronakleed’ ontstaan van hexagons van 2,8 cm. Toen dat af was, ben ik met hexagons van 1,7 cm begonnen en dat vlot wat minder snel.

Restjes

De restjes mogen nu ook kleiner zijn: 3×3 cm. Ik heb al eens eerder verteld dat ik nogal eens restjes cadeau krijg. Die worden verknipt tot 10×10 cm, 12×6 cm, 6×6 cm en 3×3 cm en keurig geordend opgeborgen. Op fietsvakantie dit voorjaar kon ik een hele zak hexagons genaaid en wel mee naar huis nemen

Ik was een heel eind door de voorraad heen, maar zoals altijd bleven de restjes maar binnenkomen van quilters die weten dat ik van restjes houd. Het is dus een eindeloos project en wie weet hoe groot deze quilt weer gaat worden….?

Ik hoef me nooit te vervelen!

 

Carrefour Européen Patchwork in Val d”Argent 2025

Terugblik geschreven door Liesbeth Wessels

In de wandelgangen hebben we het vaak over de Elzas.
Het festival is  van 18 tot 21 september gehouden. De basisplaats is Sainte-Marie-aux-Mines. Dit jaar was een jubileum, het werd voor de 30-ste keer georganiseerd. Wij zijn hier voor het eerst  en ik wil in dit blogverhaal vertellen waar mijn oog en hart op viel. Dit zegt niets over de rest. Ik ben een artqulter, dus mijn interesses zijn anders gericht. Er was veel moois te zien, voor elk wat wils.
Ik ben samen met mijn man met eigen vervoer naar Sainte-Marie-aux-Mines gereden, we hebben daar op een camping gekampeerd.

Bij sommige namen kun je op een blauwe link klikken en dan kun je verder lezen op de site van Carrefour Européen Patchwork; vaak gaat het meer informatie over de gast-quilter en wordt je naar de betreffende website verwezen.

Dag 1 – Sainte-Marie-Aux Mines

Donderdag gaat de tentoonstelling open en die dag hebben wij de meeste exposities in Sainte-Marie-aux-Mines. bezocht. Om te beginnen hebben we een passe-partout voor alle dagen gekocht. Dan kunnen we zelf beslissen hoeveel we willen zien op 1 dag.
Het is heerlijk weer, dus lekker op de camping in de zon zitten is ook een optie.

De passe partout hebben we gekocht in het Commercieel centrum of te wel het koopplein. Daar kun je komen zonder bandje. Veel winkels en een informatiecentrum over het festival.

We zijn snel even langs de winkeltjes gelopen. De keuze is reuze.

Op weg naar de eerste tentoonstellingen (er zijn 18 locaties met meer dan 1100 quiltwerken). Daarnaast zijn er lezingen, workshops van een of meerdere dagen. Hier zijn wij dit jaar niet aan toe gekomen, misschien iets voor een volgend jaar.

Sainte-Marie-aux-Mines. is een prachtig sfeervol stadje.  Oude gekleurde huizen met mooie en oude versleten luiken. Kleine straatjes en steegjes. Er stroomt een klein riviertje door het dorp wat mooie beelden op levert. Het is gezellig druk.

De quilts van Shin Hee Chin zijn prachtige kunstwerken.  Zo knap hoe zij met draden beelden, sfeer en diepte weet te creëren. Heel uniek

Daarna zijn we in de Hal geweest waar SAQA (Studio ArtQuilt Associates) zichzelf presenteert met werk in de kleur blauw.
SAQA inzending

Ook waren er quilts te zien van de Nieuw Zeelandse Quiltvereniging. Nieuw Zeeland en Australie zijn dit jaar de gasten op het festival. (Zoals Nederland vorig jaar de gast-exposant was met Connected In Red)

De quilters van dit werelddeel onderscheiden zich door prachtige, vrolijke kleuren. Het lijkt net of de mensen daar meer van vrolijke kleuren houden dan wij hier.
Wij herkennen duidelijke Nieuw Zeelandse landschappen, vogels specifiek voor dat land en hebben daar met de maaksters ook over gesproken.

 

In Eglise St. Louis hangt werk van Ina Statescu. Met veel  borduurwerk, sommige op tule, doorzichtig en kwetsbaar. Heel verfijnd, hoewel ik sommige werken te druk, te vol vond.

Die eerste dag kwamen we verschillende Nederlandse hobbygenoten tegen, helemaal leuk om even goede tips te krijgen waar we beslist heen moeten gaan en wat heel lekker is om te eten..

Dag 2 – Rombach -le-Franc en Lièpvre

We gaan met de auto naar Rombach-le-Franc en naar Lièpvre. De omgeving waar we door heen rijden is prachtig, de stadjes zijn landelijk frans. Eerst naar Eglise St Rosalie. Net voor ons was een bus quilters aangekomen, dus het werd een hele rij om langs de quilts aan de zijkanten van de kerk te lopen. Het zijn quilts van Fabia Diniz.  Zij maakt wholequits met heel verfijnd stikwerk.

Dan door naar Esplace Raymond Hestin, waar Hilde van Schaardenburg en Ulla Hoppe te bewonderen zijn. Hilde met nieuw werk (althans voor mij). Prachtig ingericht met vilden ballen, vogels, hoedjes en tassen.

Ulla Hoppe met trefzekere borduurwerkjes in de stijl van pentekeningen.

In Lièpvre hebben  we de EQA quiltjes (thema Contrast) bekeken. Knap hoe verschillend mensen dit thema hebben verwerkt.
Een foto van de Nederlandse quilts en van de overige heb ik er een paar uitgekozen, die ik mooi vind, door het beeld of door de verwerking.

 

In de kerk hing werk van Ruth de Vos; blije quilts over kinderen, het leven vol beweging en warmte. Heel beeldend weergegeven. Hier wordt je hart warm van.

We rijden door naar Saint Croix aux Mines, om daar eerst wat te eten. Maar de rijen zijn lang en de broodjes zijn op. Toch maar even de mooie quilts binnen in de Salle des Fetes bekeken. Mooie Australische quilts en quiltwerk uit Kazachistan. Dit laatste bestond uit oud handwerk en enkel hedendaagse quilts in de stijl van het land met authentieke symbolen, uit de Kazakh-nomadische cultuur.

Een verrassing waren de doorzichtige quilts van Dianne Firth.

Uiteindelijk hebben we een stokbroodje in Sainte Marie aux Mines kunnen krijgen en zaten we aan tafel met Rita en Martin en een jonge 80 jarige Belgische mevrouw. Die dag  heb ik nog 2 mooie Afrikaanse stoffen gekocht.  Moe maar voldaan zijn we naar de camping gegaan. De volgende dag verder.

Dag 3 – wat we nog niet gezien hebben

We besluiten eerst 2 locaties bij Sainte-Marie-aux-Mines te gaan bekijken. De eerst is een heel mooi gelegen kerkje in St Pierre le Hâte. Met werk van een Franse textielgroep die de boeken van Lucinda Riley heeft verwerkt tot  quilts en textielboeken. Boeken uit de serie  “De zeven Zusters”

De tweede locatie was een Capel waar prachtige antieke quilts hingen. Oud en goed bewaard. Een quilt was gemaakt door een 10-jarige. Deze was moeilijk te fotograferen.

We hebben ook nog in Saint-Croix-aux-Mines 3 locaties bezocht. In de eerste kerk hing Guldusi borduurwerk met kleine Afghaanse amuletten erin verwerkt. Deze amuletten zijn te koop en daarmee steun je Afghaanse vrouwen en hun familie. Daar hing ook een quiltje van Marijke van Welzen.

Marijke van Welzen

 

Tania Tanti uit Australie laat ons weer glimlachen. Wat een kleur, wat een pret. Zij schildert eerst haar doek in de kleuren en vormen die je hier ziet. Daarna stikt ze het geheel door en bewerkt het verder.

In een prachtige Villa Burrus hebben we hedendaagse Australische quilts van Rachealdaisy Dodd bekeken.

Tot slot hebben we de winnaars van de wedstrijd Avant Garde bekeken. Meer over de 30 finalisten kun je hier lezen.
Een van de finalisten is de Nederlandse Marijke van Lamoen. Marijke gefeliciteerd.

Marijke van Lamoen

Er was ook een wedstrijd voor jongeren tussen de 5 en 25 jaar. Daar waren mooie hoopvolle quilts te zien. De prijzen werden toegekend in 4 categorieën. Hoe fijn als zo’n project in Nederland ook een kans zou kunnen krijgen.

Mijn helden; mijn ouders

We zijn van plan volgend jaar weer te gaan. Zeer inspirerend, de quilts, de mensen, de stadjes, de sfeer.

Wat onderhoud kan geen kwaad

De aanleiding weet ik niet meer. Misschien zat ik in een efficiënte flow van lijstjes afwerken en ‘goed bezig zijn’. Maar ik realiseerde mij ergens vorige maand dat het al heel lang geleden was dat ik mijn naaimachine had weggebracht voor een onderhoudsbeurtje. Geen klachten hoor, hij loopt soepel zonder onverwachte draadnesten enzo. Ik olie hem regelmatig, daar wordt ‘ie helemaal stil van. En na ieder leeg spoeltje of bij het wisselen van kleur haal ik altijd even het losse pluis weg. Maar dat gepruts van mij weegt natuurlijk niet op tegen onderhoud door een officiële naaimachine monteur.

Uit logeren

Ik vind het altijd een heel gedoe: machine inpakken in z’n rolkoffer en bij mijn voordeur de trap af. Maar ik heb braaf alles losgekoppeld. Extra lampje eraf, extra klossenhouder eraf, standaard voetje met brede steekplaat erop. Voor de vorm nog even extra afgestoft en dan hup de koffer in. Klaar om op reis te gaan. Zaterdagochtend moed verzameld, de 14 kilo zware machine de trap af gesjouwd en weggebracht.

Leegte opvullen

En dan kom je dus thuis in een rare leegte – alles leek uit balans op tafel. De spulletjes die normaal heel logisch rondom de naaimachine een plekje hebben leken nu ineens op rommel en lagen in de weg. Mooi moment om mijn gepatchte naaimachinemat lekker te wassen. Dat had aan het water te zien ook wel wat eerder gemogen. Alle losse bakken met reststofjes uitgezocht en rigoureus opgeruimd. Restjes van eerdere quiltprojecten nu helemaal gesorteerd en opgeborgen. Tot ik eindigde met een compleet lege tafel.

Met de hand verder

Nadat ik de te verwachten hobbel over was (alles waar ik nu ineens zin in had kon alleen maar met een naaimachine), pakte ik mijn projecten erbij voor met de hand. Laatste stukje binding van de Twisted Logcabin quilt vastgezet. Ik had er vorig jaar een witte binding aangezet, en terwijl ik daar mee bezig was kreeg ik al direct spijt van die kleurkeuze. Ik had eerder de witte binding al helemaal losgepeuterd (muziekje erbij…). Met deze gekleurde versie bevalt hij mij veel beter. Alleen nog een ophangtunnel en een label, maar – daar heb ik de naaimachine bij nodig.

Twisted Logcabin

Twisted Logcabin – AFFO

Herfstlopertje

Met de herfst overduidelijk in de lucht heb ik ook het lopertje afgemaakt van Jerome Thomas, genaamd Autumn Opulence. In november 2023 mee gestart en dus eigenlijk al 3 herfstseizoenen lol van. Nu mag hij als AFFO op tafel. Het patroon adviseert nog een flanelletje aan de onderzijde toe te voegen, maar ik vind dat zonde van de wollen ruit die nu onderop zit. Ik hou ‘m zoals hij nu is. Misschien nog een keer een festoneerrandje om de buitenste rand.

Autumn Opulence, pattern Jerome Thomas, made by Marjolein den Boer 2025

Autumn Opulence lopertje – AFFO

En dan… inspiratie

En verder geniet ik eigenlijk van de andere ruimte die met een leeg oppervlak meekomt: inspiratie. Van al die mooie uitgezochte restanten komen weer andere ideeën op om iets mee te maken. Wat onderzetters misschien, of een paar kaarten. Een kleine onderlegger voor in een dienblad? Ook leuk. Ik laat die gedachten lekker vrij rondzwerven terwijl ik een nieuw project start voor een Halloween sfeermaker uit het tijdschrift Quilt Country.

Chat d'Halloween, Quilt Country winter 2025 magazine

uit Quilt Country, winter 2025

Jawel, lekker met de hand. Eigenlijk best een goed plan, zo’n rondje onderhoud. Niet alleen voor de naaimachine goed.

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Quilthoeve

Winkeldonderdag – Quilthoeve

In het Friese Oosterwolde vind je Quilthoeve: een webwinkel gespecialiseerd in schitterende batiks, zijdezachte quiltkatoenen stoffen en exclusieve fournituren. In de online winkel ontdek je daarnaast patronen van onder meer Quiltworx®Fabric Confetti® (borduurpatronen), Arabesque Scissors® en een uitgebreide collectie quiltbenodigdheden en handige hulpmiddelen. Ook maken we op verzoek kleurontwerpen en complete pakketten voor Quiltworx-patronen — volledig afgestemd op jouw persoonlijke smaak.

Een van onze grote trotsen is de uitgebreide Color Stock-collectie van Timeless Treasures: een basisserie quiltkatoen in meer dan 70 kleuren en dessins, die continu wordt aangevuld. Doordat deze stoffen onderdeel zijn van een vaste collectie, zijn ze langdurig leverbaar en kun je altijd eenvoudig nabestellen.

Nieuw in 2026: de Quiltworx Box-Club

Dit is een soort ‘blok van de maand’, bestaande uit vier kwartaalzendingen in een luxe doos, met keuze uit vier kleinere quilts of één grote quilt in prachtige kleuren. Door via Quilthoeve te bestellen, vermijd je hoge invoerrechten. Alle informatie over deelname vind je op onze website.

Daarnaast organiseren we inspirerende quiltretreats van 5, 8 of zelfs 10 dagen — onder de naam Quilthoeve én Quilting in the Lowlands. Tijdens deze bijeenkomsten werk je samen met Nederlandse, Europese en zelfs Amerikaanse quiltsters aan je quilt. Dat kan een project zijn dat al in je kast ligt, of een speciaal voor de retreat ontworpen Quiltworx-quilt. De eerstvolgende retreats staan gepland voor maart, april en mei 2026; nieuwe data volgen in het najaar van 2026.

Tot slot zijn we van 13 t/m 15 november aanwezig op de Handwerkbeurs in Groningen, met aantrekkelijke acties en een workshop. Eén actie lichten we alvast toe: bij een aankoop vanaf € 15,- mag je gratis een paneel uitzoeken. Bij besteding vanaf € 30,- maak je bovendien kans op mooie prijzen, zoals een doos met 16 fat quarters en andere verrassingen.

Neem gerust een kijkje in onze webwinkel en laat je inspireren door het veelzijdige aanbod. We zien je graag online, bij een retreat of op de beurs!

“Speledingetjes”

Door: de commissie traditioneel in samenwerking met Renate Wieggers.

Over ‘speledingetjes’ schreven we als commissie traditioneel quilten in de Algemene Nieuwsbrief van augustus 2025.

Spelmateriaal maken van stof. Heeft het met quilten te maken? Ja zeker! Je naait stukjes stof  volgens een patroon zo aan elkaar dat er een drie dimensionaal geheel wordt gevormd. Zoals bij de Montessori-ring, een bal. Bij een kubusvorm kun je deze stofdelen dan weer vormen uit blokpatronen van een Four Patch of Nine Patch. Een quilt is meestal tweedimensionaal. Toch zie je steeds vaker driedimensionale werken ontstaan. Het werken met gelaagdheid, het rimpelen, plooien, het vouwpatchwork. Het vrij ophangen van een quilt, waardoor je er omheen lopend alle ingebrachte aspecten goed kunt opnemen. Maar daarover een andere keer meer.

De Amish puzzelbal

De Amish puzzelbal bestaand uit 12 wiggen die aan elkaar gezet een bal vormen, werd van oorsprong door de Amish gebruikt als speldenkussen.

De Montesorri grijpbal

Deze zelfde bal is ook als Montessori-grijpbal bekend. Dan is de bal door-ontwikkeld om de zintuigelijke en motorische ontwikkeling van baby’s te stimuleren volgens de Montessori pedagogie. Gemaakt van zacht en licht materiaal nodigt de bal uit om te pakken, er mee te rollen of zelfs in te bijten. Voorzien van een belletje en sterk contrasterende kleuren stimuleert het ook de visuele en auditieve zintuigen.

Heel erg fijn voor kleine grijpgrage handjes is deze bal die je in verschillend formaat kunt maken.

Baby Basics 2: de speelbal » BERNINA Blog

En heb je al eens gehoord van de amamani-puzzel ball?

Amamani staat voor: Amigurumi Amish Puzzle Animals ofwel amigurumi Amish puzzel dieren.

Deze puzzle animals zijn gebaseerd op de traditionele Amish puzzle ball die oorspronkelijk bestaat uit 3 segmenten (of ringen) die in elkaar moeten worden gezet. Hier wordt het werken met de drie sigmenten zo verwerkt dat je daarmee dieren kunt “bouwen”. Een draakje, schildpad, olifant of neushoorn. Patronen gebaseerd op haken. Maar… zie jij de uitdaging?

Het maken van de ballen zorgt voor drie keer plezier. De fun van het maken, het fijne van een zelfgemaakt  cadeau geven én het plezier van het spelen ermee. En ja het werkt echt. Deze puzzelballen zijn een cadeau voor jong en oud, zo verteld  Renate Wieggers in de reactie die zij instuurde n.a.v. dit onderwerp in de Algemene Nieuwsbrief.

 


Renate Wieggers: Als cadeau voor jong en oud

“De ballen zijn inderdaad gemaakt als cadeautjes, zowel voor baby’s, maar ook een voor de demente moeder van een kennis. Voor baby-handjes is de bal makkelijk te pakken, de demente ouder blijft er ook alsmaar mee rond en rond draaien …”

Enkele maaktips van Renate

“Het maken heeft alleen in de laatste fase wat lastige momenten, het midden bij elkaar krijgen, en dan alle zes de punten waar vier partjes aan elkaar moeten stevig vastzetten.

Ik heb de ballen gevuld met synthetische vulling (voor kussens en knuffels) die ik op de markt bij de fourniturenkraam koop, maar soms ook met snijrestjes van stroken fiberfill, die overblijven van het quilten.”

Wat een plaatje, al die Amish of Montesorri-ballen die Renate Wieggers maakt! We hopen dat het jullie inspireert. Je weet… je hebt er drie keer plezier van!

Bedankt Renate voor je reactie.

 

Quiltersgilde op de TexHanDa september 2025

Door: Conny Dienske

Quiltersgilde op de Textiel en Handwerkdagen in Den Bosch

De TexHanDa beleefde in september haar tweede editie en het Quiltersgilde was – net als vorig jaar – van de partij. Samen met Stidoc vormden we opnieuw het gezellige textielplein. In Stidoc zijn acht textielverenigingen en Museum de Kantfabriek verenigd, goed voor samen zo’n 45.000 leden. Een prachtige bundeling van textiele creativiteit!



De TexHanDa is dé creatieve beurs voor iedereen die houdt van quilten, patchwork, breien, haken, vilten, borduren, weven, spinnen en nog zoveel meer.

Een kleurrijke plek op de beurs

De beurs was heerlijk ruim opgezet en ons Quiltersgilde had een mooie plek in de hal, samen met de andere textielverenigingen. We keken uit op de schitterende tentoonstelling Rhapsody, die op de TexHanDa haar primeur beleefde. De tentoonstellingscommissie had de quilts op kleur gerangschikt, wat zorgde voor een prachtig geheel. In Groningen zal de tentoonstelling opnieuw te zien zijn, en voor de Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk is het plan om de quilts op patroon te presenteren — iets om naar uit te kijken!

Bij elke quilt hoorde natuurlijk ook een persoonlijk verhaal. Via een QR-code kon je deze verhalen op je telefoon lezen, en bij onze informatiestand lag een map met alle verhalen overzichtelijk bij elkaar.

Creatieve rustmomentjes

Zoals altijd hadden we een gezellige make & take-tafel waar bezoekers even konden neerstrijken, tot rust komen én onze vereniging beter leren kennen. Dit jaar boden we vijf verschillende kleine handwerkjes aan: een uiltje (die razendsnel op was!), een duimmuis, een naaldenboekje, een kerstboompje en een artkaart. Een vrolijke manier om de naald even op te pakken en iets moois te maken.

Lapjes, lapjes

Dank aan onze vrijwilligers

Deze dagen zijn mogelijk gemaakt door de inzet van onze geweldige vrijwilligers. Wat zijn we blij met jullie enthousiasme en inzet — zonder jullie kan zo’n beurs simpelweg niet doorgaan. Samen maken we er elke keer weer een feest van. Dankjewel!

Volgende stop: Handwerkbeurs Groningen 13, 14 en 15 november

De volgende kans om het Quiltersgilde te ontmoeten is op de Handwerkbeurs in Groningen op 13, 14 en 15 november. We kunnen nog wat extra hulp gebruiken, dus heb je zin om mee te doen? Meld je dan aan bij conny.dienske@quiltersgilde.nl — gezellig als je erbij bent!