Art in Beel(dig) Almere

Art in Beeld in Almere

Natuurlijk ben je welkom bij ons in Almere, leuk dat je op een andere wijze met het quilten om wilt gaan. Maar heb jij dat ook, dat sinds die leuke dag in oktober er van alles door je hoofd schiet en je dingen om je heen ervaart die je zou kunnen gebruiken? Ik wel.
Buiten je lijnen stappen vind ik moeilijk. Maar als je Art-Quilts aanklikt op Google wordt je overspoeld met sites waar genoeg te zien is. Maar dan krijg ik het gevoel dat een na-aper te zijn, er is al zoveel bedacht en gemaakt.

Door de talloze boeken krijg je toch snel een indruk hoe je het een en ander zou kunnen ontwerpen.  Ga je in je eigen quilt verleden graven of ga je traditionele blokken anders bekijken.

Het boek van Henk Lijding geeft een prachtig beeld over Art-Quilters in Nederland met daarin de motivatie van de makers. Als je kijkt naar bijvoorbeeld het werk van Olga Prins-Lukowski, Elly van Steenbeek of Astrid Streng, zie je in hun werk de verschillen in  werkwijze en benadering van Art-Quilten.

Inspiratie

Ik ben geïnspireerd geraakt voor het werken met lijnen en ontwerpen door de tentoonstelling van Color Improv Isolations2 en door het werk van Lisa Call, en Heide Stoll-Weber (geen familie). Ik heb als proef een vierluik gemaakt met stempels en lijnen op schilders blokken (die  uit elkaar  gehaald zijn) en op canvas gestikt met een jeans naald.

vierluik

vierluik

Door de groep Tegendraads 1 werd een uitdaging gedaan aan de leden om met 2 kleuren, waarvan 1 gewolkt grijs en een andere kleur samen te voegen tot een Art quilt. Mijn 2e kleur was zwart en dit is moeilijker dan ik op het eerste moment dacht. Het ontwerpen gebeurde in de stille nachten, want slapen doe ik slecht. Nachtenlang verzinnen en tekenen en had bedacht dat het wel aardig zou zijn om de voor en achterkant een eigen ontwerp te maken van deze 2 kleuren. De tulp gaat naar de Mini tentoonstelling van het Quiltersgilde.

Prettig zijn workshops om je te inspireren, bijvoorbeeld  werken met Tyvek of mixed media maar ook het verven van stoffen. Na 8 jaar werken met vier keer per jaar  een thema, ben ik nu betrokken bij het maken van een dagboek. Dit plaats ik 1 keer per maand op het blog de-stoffige-dagboeken. Op dit blog wordt elke maand een dagboek geplaatst door de verschillende leden, die een een andere denk/werkwijze laten zien en waar ik dan ook weer  door geïnspireerd raakt.

Veel quilters maken hun eigen visite kaartje, of een ATC of boekenleggers, dus ik ook. Sommige zijn gepuncht met een machine andere zijn van geverfde stof + van alles en nog wat.

Tot slot wat inspiratie;

https://www.colorminds.nl

https://colorimprovisations2.org

https://lisacall.com

https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com

https://miadevos-weber.blogspot.com/

mijn hartelijke groeten,

Mia de Vos-Weber

Joke Hardenbol

Joke Hardenbol met Tyvek

Voorstellen

Ik zal deze eerste blogpost beginnen met me voor te stellen. Mijn naam is Joke Hardenbol, ik woon in Dordrecht  en ik ben kunstenaar werkend met textiel en papier.

Ik ben GEEN quilter. Ik heb veel bewondering voor het heel precies aan elkaar naaien van al die lapjes, maar als ik dat ga doen krijg ik er vast nachtmerries van. De paar quilts die ik heb gemaakt en die je hier kunt zien waren whole cloth quilts. Ik gebruik dan eigenlijk een lap stof alsof het een schildersdoek is waarop ik een collage maak.

Ik maakte kennis met het Quiltersgilde via blogs van collega’s die artquilts maken.

Mijn lidmaatschap van het Quiltersgilde werd oorspronkelijk ingegeven door de geweldige bibliotheek waaruit je boeken kunt lenen. En zijdelings volgde ik alles wel, maar toch was het een beetje ver van mijn bed. Maar nu we echt werk gaat maken van het artquilten komt het zo dichtbij mijn eigen textielkunst dat ik me daar ook wel voor wil in zetten. Dus heb ik me opgegeven om gastblogger te worden.
Joke Hardenbol

Mijn werk  en Tyvek

Ik geef workshops in allerlei technieken die interessant zijn voor art quilters en zodoende heb ik er ook al aardig wat over de vloer gehad. Dus dat zal waarschijnlijk de insteek zijn van mijn blogposten hier. Het bespreken van de diverse technieken en materialen die je kunt gebruiken bij het maken van een art quilt.

Een van de materialen, inmiddels toch wel bij een groter publiek bekend, is Tyvek. Een non woven die reageert op hitte. En waar je dan prachtige kantachtige resultaten mee kunt krijgen.
kantstructuren tyvek

Kort door de bocht is de techniek als volgt:

Je verft een lap Tyvek, knipt die in stukken (waarmee je er rekening mee houdt dat de Tyvek behoorlijk krimpt tijdens het verhitten) en verhit ze door er een strijkbout heel dicht boven te houden (met bakpapier ertussen) of een heattool op te richten. De resultaten die je dan krijgt zijn heel leuk om in je werk te verwerken. Als je er handigheid in krijgt kun je zelfs prachtige kantachtige effecten bereiken.

Je kunt er ook kralen mee maken van alleen Tyvek of in combinatie met andere materialen zoals organza, paaseipapiertjes, kleine glaskraaltjes en mooie draadjes. Dan rol je de Tyvek om een (metalen) breinaald en je verhit dan met een heattool. Die kralen kun je dan weer in je werk naaien (of er een sieraad mee maken natuurlijk




Handwerkbeurs Zwolle en Textielfestival de Weerribben

Tijdens de Wol en handwerkbeurs in Zwolle en het Textielfestival Weerribben geef ik korte kennismakingsworkshops met Tyvek. Kijk hier voor meer informatie.

https://handwerkbeurs.nl/zwolle/joke-hardenbol-tyvek/

https://textielfestivalweerribben.nl/wp-content/uploads/2018/12/Workshops-Weerribbenfestival-joke-hardenbol.pdf

Joke Hardenbol 

Marijke van Welzen- do you see what I see

Trend in Art Quilts

In November 2018 ben ik naar het Quilt Festival in Houston geweest.

Een opvallende trend bij de Art Quilts was het gebruik van foto’s als inspiratiebron.

Ook vele van de winnende quilts behoren tot deze trend. Er wordt met verschillende technieken gewerkt met de foto als inspiratie.

Gebruik van foto’s

Hier volgen enige voorbeelden:

Deze quilt is gemaakt door Marina Landi , Woman with an old face. Zij won The world of beauty Award.

Zij heeft gebruik gemaakt van een mozaïek techniek.

Ook Heidi Proffetty heeft bij haar quilt ‘Is she ready yet ?’ gebruik gemaakt van een mozaïek techniek. Zij snijdt haar ontwerpen met behulp van een snij-machine.
Zij won de 1e  prijs in de categorie People, Portraits and Figures.
Hier kun je meer lezen over hoe dat werkt. Link https://www.quiltingcompany.com/mosaic-imagery-art-quilts/

 

Jenny Bowker heeft piecing gebruikt voor de achtergrond van haar quilt After the last sky, de figuur is geappliceerd. Zij won de 2e prijs in de categorie People, Portraits and Figures.

Blue Anemone is de quilt van Andrea Brokenshire. Zij heeft een uitvergroting van een anemoon geschilderd met Textiel verf en bewerkt met thread painting, dat is heel veel vrij machinaal stikwerk. Zij won The Superior Threads master Award for Thread artistry.

 

Ook geschilderd, met toevoeging van applicatie en vrij machinaal borduren is de quilt Velvet Flowers van Linda Anderson. Zij won The Gammil Master Award for Contemporary Artistry

Sophie Standing gebruikt dierenfoto’s als inspiratie. Deze keer heeft zij samengewerkt met Michelle Pearson, die de achtergrond gepieced heeft. Sophie Standing heeft de Rhino gemaakt met de Textiel Collage techniek. Zij wonnen de 2e prijs in de categorie Animal Kingdom.

Je kunt hier alle winnaars zien

Link    https://quilts.com/fqf18/iqawinners/list.html



Hoe kan je zelf aan de slag ?

Als je zelf aan de slag wilt gaan met foto’s realiseer je dan dat je rekening moet houden met copyrights. Gebruik

  • zelfgemaakte foto’s
  • een foto van een ander met (gevraagde) toestemming !!

een foto van internet , copyright free bv. van



Mijn eigen werkproces

Op die manier heb ik mijn quilt Do you see what I see-Rosalind Franklin gemaakt voor de HERstory collectie.

Marijke van Welzen- do you see what I see Deze foto vond ik op internet. Ik heb met veel moeite de huidige copyright houders opgespoord en om toestemming gevraagd. De toestemming heb ik keurig gekregen.

Om helemaal zeker te zijn heb ik hen ook een foto van het eindresultaat gestuurd. Ze vonden het een echt kunstwerk dat nu zijn eigen copyright waard was. Een mooi compliment!

 

Ik heb de foto met meer contrast afgedrukt en als inspiratiebron gebruikt. Hier het werkproces. En het eindresultaat.

 

In onze facebook groep Artquilten in Beeld kun je ook veel lezen over dit en andere onderwerpen. https://www.facebook.com/groups/1664641546979873/

 

Ga je de trend volgen of zet je zelf een nieuwe trend?

 

Marijke van Welzen 

 

 

 

 

Buiten de lijnen, het vervolg, Margreet Mitchel

Buiten de lijnen, een vervolg

Motto “Buiten de Lijnen”



Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik vind het motto ‘Buiten de lijnen’ goed gekozen voor art quilten. Het motto schept ruimte om te doen wat je graag wilt. Ook als dat buiten de geijkte kaders is. Het geeft ook de vrijheid om je juist wel met lijnen bezig te houden.

In een deel van mijn werk spelen lijnen de hoofdrol. Rechte lijnen die elkaar snijden en ook weer contact maken. Eigenlijk kan ik niet buiten (de) lijnen.

Mijn meest recente werk laat dat goed zien.

Buiten de Lijnen, het vervolg Margreet Michel

Deze dubbelzijdige quilt bestaat uit vierkantjes (10 x 10 cm) die schuin doorgesneden worden door doorlopende lijnen.

Buiten de lijnen, het vervolg, Margreet Michel

Als je punten omvouwt lopen de lijnen ook weer door.


 

 

Deze quilt is een variant op een quilt die ik eerder gemaakt heb. Bij die quilt ben ik uitgegaan van een pakketje vierkante lapjes dat ik gekregen had. Ook deze quilt is dubbelzijdig: aan de ene kant heb ik de lichte lapjes in het midden geplaatst en aan de andere kant van de quilt is het midden juist donker.

Bij deze quilt lopen de lijnen niet door als je de punten omvouwt. Daarom ben ik een nieuwe quilt gaan maken, weer van een pakketje lapjes dat ik gekregen had en van gele en grijze lapjes. Deze quilt is nog niet klaar. Bij het snijden van de geel – grijze lap had ik me namelijk vergist. (De lap moest in spiegelbeeld gesneden worden.) Maar niet getreurd, ook die verkeerd gesneden lap was geschikt om een quilt van te maken. Het resultaat zie je op de eerste foto’s.

En die andere quilt komt ook nog wel af.

 

Margreet Michel-Verkerke

Jouw werk in een museum? Het kan in Leiden!

Het Quiltersgilde is lid van STIDOC en samen met 7 andere grote textielverenigingen organiseren wij het vijfjaarlijkse Textielfestival 2020 in Leiden (van 13 t/m 16 mei 2020).

In aanloop naar dit festival, worden er  in vier Leidse musea workshops van vier (losse) dagen georganiseerd met de museumcollectie als inspiratiebron onder leiding van een kunstenaar – docent.

Op de foto een werk van Marlies Bol die in 2015 deelnam aan de Museum Masterclass in de Hortus tijdens het Textielfestival.

De vier musea die dit keer meedoen zijn:

Anatomisch Theater, replica uit 1954 – Rijksmuseum Boerhaave

Vier kunstenaars begeleiden elk een groep van 15 deelnemers.

 

Werk van Joost Post

Er vinden 4 dag bijeenkomsten plaats in het museum. Je werkt zelfstandig, de bijeenkomsten zijn bedoeld voor inspiratie en reflectie op jouw werk. Zo ziet het programma er uit:

  • Eerste bijeenkomst: Start van het project, bezoek aan het depot van het museum. Keuze van de inspiratiebron.
  • Tweede bijeenkomst: Van inspiratiebron naar experiment, van inspiratie naar realisatie.
  • Derde bijeenkomst: Van experiment naar definitief ontwerp. Eerste presentatie opzet van het eindwerkstuk.
  • Vierde bijeenkomst: Afronding naar het uiteindelijke eindwerkstuk
  • Mei 2020: Inrichten expositie in het Museum.

Lijkt het je leuk om mee te doen dan hoef je je alleen nog maar in te schrijven.
Leden van het Quiltersgilde krijgen korting en voorrang bij gelijke geschiktheid. Hier vind je meer informatie en een inschrijfformulier:

Wat kies je?

30 november 2018.

Wat kies je?

De laatste tijd verdiep ik me intensief in de begrippen vrijheid, betrokken, verbondenheid.

Sjonge.

Ik weet het…

Waar het om gaat is; mag ik mijn eigen keuzes maken? Wat brengen mij die keuzes? Wat zijn de consequenties?

Het gaat hierbij niet ALLEEN over quilten, maar toch ook beslist weer wel.

Wat ik merk is, dat het soms wel lijkt of je gedwongen kunt worden om in een stroming mee te gaan.

Binnen je vriendenkring, je familiekring, er zijn altijd wel van die dingen dat je denkt, moet dat nou.

Denk aan de Zwarte-Pietendiscussie. Wat kies jij?

Denk aan politieke gesprekken. Waar zit jij? Links? Rechts? Midden?

Of in de kerk: kun je je christen noemen als je niet in de dogma’s gelooft?

Bij het quilten: soms veroordelen beoefenaars van traditioneel werk de beoefenaars van artquilting en andersom: “moet er nou zoveel aandacht aan artquilten worden besteed?”  of andersom “mensen die traditioneel quilten zijn nog niet zo ver” en daarnaast nog de hele moderne stroming.

Soms raak ik er gewoon van in de war.

Jij ook?

 

Quiltpolitie

Stel nou dat je erg graag mooie blokken maakt en die aan elkaar naait. Met de naaimachine, want anders doen je handen pijn.

Jij komt dan vast weleens quilters tegen die zeggen, het is pas ècht als je alles met de hand doet. Au.

Of je maakt graag dear Janes, of je werkt aan een bloementuin van hexjes, of aan een Millefiore.

Ook daar hoor je oordelen over. Au.

Of je maakt graag moderne quilts. Mooie frisse kleuren, mooie lege ruimte die je opvult met je rulervoetje en de prachtige effecten van de linealen…

Tja. Wel leeg hoor. Au.

En artquilts.

Noem je dat nou een quilt? Ik zie geen drie lagen?! Au.

Nee hoor, daar zit papier in.

Geen quilt. Au.

 

Ideeënpolitie

Ik ben theoloog, maar heb de kerk verlaten omdat ik de dogmatiek niet kan handelen. Ik word er heel naar van wanneer mensen anderen veroordelen.

En datzelfde heb ik ook binnen de quiltwereld. Ik word er heel naar van wanneer mensen anderen veroordelen.

Mind you, natuurlijk doe ik dat zelf ook op zijn tijd.

En dan vind ik mezelf niet aardig.

 

Wil ik kiezen?

Ik maak veel verschillend werk.

Ik werk op dit moment aan een traditionele kerstquilt: met spiderwebblokken. Wèl met de machine…

Spiderweb Kerstquilt

 

Ik heb net een strakke, moderne en voor mij totaal out-of-the-box tangramquilt bezorgd bij een lieve schat. OK, niet genoeg lege ruimte denk ik…

Tangramquilt voor Tiny

 

Ik heb in Den Bosch een Boro-sjaal afgeleverd bij de winkel waar ik daar les in ga geven. Deze is wel weer helemaal met de hand gemaakt.

Sjaal; voorbeeld voor BORO-workshop

 

Ik verdiep me ook in mixed media want dat levert een hele vrije creativiteit op bij mij:

mixed media: papier, gesso, gel medium, pan pastels, oud linnen, stempels en borduurwerk

 

En dan heb ik dit gemaakt. Ik heb geen idéé hoe je dit noemt, en of het überhaupt wel netjes in een hokje past.

Wat ik wel weet is dat het regelrecht uit mijn ziel komt.

“Bloody Crucifixion”

 

 

Verbinding en ont-moeting!

En weet je wat? Als ik dan zoals gisteravond op onze gezellige Quiltzee-bee zit, waar we echt alle 8 anders zijn;

  • perfect traditioneel;
  • of lekkere row-by-row en kerstquiltmaker;
  • of die dame die zulke prachtige persoonlijke cadeau’s maakt voor diegenen die haar lief zijn;
  • de dame die de mooiste kleurrijke Nederlandse quilts maakt voor haar vriendin in The States;
  • die fijne schat die stiekum een prachtige quilt maakt voor haar man’s 50e verjaardag;
  • de vrouw die al jaren bezig is met een prachtige rozet,
  • die dame die zo graag de stap wil zetten naar artquilting maar werkelijk de meest mooie tops maakt en dan blijft steken,
  • en dan ik zei de gek.

dan voel ik me de koningin te rijk… met deze bee waar we allemaal trots zijn op wat de ander maakt!

We delen lief en leed; we hebben de meest diepe gesprekken en we geiten wat af.

Quilten verbindt ons en dat maakt mij gelukkig.

Wat denken jullie, kunnen we dit overzetten naar een groter verband?

Niet meer zo op de “criteria”?

Meer kijken naar wat verbindt?

Hoe we elkaar kunnen ont-moeten?

Ik daag jullie uit… en mezelf erbij.

Hilda Wessels

van draden tot stof

Non-Woven; symposium van de Textielcommissie

Non-Woven

Donderdag 8 november ben ik naar een bijeenkomst van de Textielcommissie geweest. Voor het eerst. Hun aanbod had wel eerder mijn aandacht. maar het was er niet van gekomen om te gaan.
Nonwovens, dan denk ik  aan : polyestervlies (lutradur), evolon, tyvek, coll back, spunweb, vilt en papier; materialen waarmee ik iets kan met artquilten. Maar ik word verrast ! Het gaat  over grassen, boombast, biocomposieten, restgarens, en textiel uit een spuitbus.
Ik houd daar wel van, als iets heel anders loopt dan ik verwacht.

De kwaliteit van de lezingen was hoog, het gepresenteerde was verrassend en de inleiders waren jong en hadden een vernieuwende kijk op de stoffen van de toekomst. 

Nonwoven betekent letterlijk “niet geweven”. Nonwoven of vlies is een categorie textielmaterialen die geweven noch gebreid is. In tegenstelling tot de klassieke fabricage van een textieldoek wordt dus geen garen gebruikt, maar wordt het materiaal rechtstreeks als vezel  in een vlies afgelegd en vervolgens aan elkaar gehecht.

Nonwovens worden toegepast in de industrie (auto’s, boten) en hygiëne (poetsdoekjes, wasdoekjes), in de mode (alcantare) en meubelindustrie. De verwachting is dat de toepassingen in de toekomst zullen toenemen.

Een greep uit het programma

Diana Scherer vertelt over het gebruik van plantwortels. Ze heeft wortels onder de grond  laten weven met behulp van sjablonen. Het Victoria and Albert Museum in Londen heeft  hier zelfs een kledingstuk van in haar collectie. Op You Tube is hiervan een filmpje te zien.

Fanny Wonu Veys houdt een boeiend betoog over het gebruik van boombast bij de bewoners van Oceanie.  Een gebruik dat nog springlevend is. Zij vertelt over  de bewoners van Tonga.
Later in de lezing komen er een voorbeeld van een restauratie van een boombast doek; gerestaureerd met japans papier.  In de middag vertelt Lenneke Langenhuijsen van buro Belén  over het gebruik van Wooden textiles.
Er is een filmpje over hoe men de boombast verwerkt.

Bas Froon laat zien hoe hij biocomposieten verwerkt voor hergebruik. Hij houdt een pleidooi voor meer locale industrie en hergebruik van materialen.

Verrassend was Manel Torres met Fabrican textile uit de spuitbus. Behalve voor mode zag ik mogelijkheden voor het maken van 3D textielwerk. 

Hellen van Rees, een Nederlandse ontwerpster van mode en textiel, heeft een prachtige samensmelting van draden bedacht waarmee zij kleding maakt.

Deze leerzame en zeer boeiende dag is georganiseerd door de Textielcommissie.

De Textielcommissie

De Textielcommissie verzamelt en verspreidt kennis van historisch en hedendaags textiel. Zij houdt 2 x per jaar een symposium, en deze dag was hun najaarssymposium. Daarnaast bieden zij mogelijkheden om ergens te gast te zijn; bijvoorbeeld door een excursie te organiseren naar ateliers, collecties fabrieken of zo. Plekken waar je anders niet zo maar komt.

Zeer de moeite waard om hun aanbod  en website in de gaten te houden!

Liesbeth Wessels

Een dag ‘buiten de lijnen’

Zaterdag 20 oktober 2018 , eindelijk is het zover; de eerste bijeenkomst in het kader van art quilten georganiseerd door het Quiltersgilde.

50 deelnemers en een wachtlijst, allemaal dol op art én experimenteren en daarvoor biedt het programma deze dag voldoende ruimte.

De ochtend

We beginnen met een inleiding door Nienke Smit, die op humorvolle wijze de zaal oproept om werk in te sturen voor het Textielfestival 2020 in Leiden. Daarna neemt Ginni Fleck, directeur van de DIY School in Amsterdam het stokje over. Zij neemt ons mee naar een fantasiewereld en om daar te komen krijgen we eerst een aantal oefeningen om blokkades te leren herkennen en daar los van te komen.

Met behulp van kleuren, tekeningen, beestjes en een creatieve gereedschapskist komen we in de juiste ‘mindset’. De resultaten tonen we aan elkaar en vertellen over het proces dat dit bij ons los maakte. Woorden die daarbij vallen zijn:

Snelheid, durf, doen in plaats van denken, speelsheid, impulsiviteit, chaotisch, vragen stellen, sturend, creativiteit stimuleren, associaties, fantasie en plezier.

De middag

 

Na de lunch volgt het workshop programma; Olga Prins leert ons de soldeerbout hanteren [fushion en snijden met de soldeerbout] en bij Suze Termaat gaan we aan de slag met water oplosbaar vlies [van het platte vlak naar 3D]. De resultaten mogen er zijn.



Mijn Eigen uit Eindhoven zorgt voor mixed media materialen, verf en boeken. Mijn kerstwensenlijstje is snel gemaakt. De boeken van Margaret Beal en Kim Thittichai verdienen een plaatsje in de boekenkast om heel veel inspiratie uit op te doen.

Pimp je spijkerbroek-mijn eigen

Deze succesvolle dag vraagt om een vervolg en dat zit zeker ook in de pen. De wensen van de deelnemers zijn geïnventariseerd en een team bestaande uit Liesbeth Wessels, Pieternel Hol en Suze Termaat gaat ermee aan de slag.

Zoals Nienke Smit in haar opening zei: “In de ontmoeting zit de groei”.
Als Quiltersgilde nemen we graag het voortouw om, voor onze leden, veel ontmoetingen te organiseren en faciliteren.

Inge van Koningsveld, Hoofdredacteur QuiltNieuws

 

Met de groeten uit Deventer – 4 ; Quilten Speciaal 14

Een ‘special’. Dit is de laatste groep Quilten Speciaal; groep 14.
Daarom een echt podium voor de 12 deelnemers en hun 12 werkstukken. Tijdens de Algemene Tentoonstelling waren deze eindwerkstukken van Quilten Speciaal te zien op het podium, op het koor van de kerk.
De volgorde is dezelfde volgorde als in de catalogus.

Deze foto’s zijn gemaakt door Harry Roelands, de nieuwe fotograaf van het Quiltersgilde.

 

203 – Hilda Wessels uit Zeewolde met “Sterk als de dood is de liefde” 

Mijn opdracht was “maak een ingetogen werk met al basis een bijbeltekst, gebruik tribale motieven, borduur”. Titel komt uit Hooglied. Deze paste bij het ziekbed en het overlijden van mijn schoonmoeder.
Ook is terug te vinden de tekst “Als de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf. Maar als zij sterft, brengt zij veel vruchten voort”.
Het werk ontstond als het ware onder mijn handen; die gaan hun eigen weg. Ik wist wel dat er niet alleen een doodskleed moest zijn, maar ook een levenskleed, van een mooie stralende kleur met diezelfde tekst, met mijn eigen tribale motieven. Dood heeft niet het laatste woord. Dood en Liefde, Even sterk….



204 – Tineke van Heuvelen uit Eerste Exloërmond met Raderwerk ; 2 x 83 x 107

De inspiratie is gevonden in het boek de “de uitvinding van Hugo Cabret”. Hugo zorgt dat de klokken op tijd blijven lopen in het Gare du Nord en dat de automaton weer gaat werken.



205 – Lisette van Til uit Oegstgeest met ‘Waar ben je ?’ ; 80 x 75

Mijn quilt”Waar ben je?”is een quilt met vele betekenissen, een slot, maar ook een begin.

 



 

206 – Jannie van Dijken uit Hendrik Ido Ambacht met ‘Zoiets als….”; 130 x 117

Zoiets als….. Sneeuw en handgeverfde stoffen.
Kleuren, bloemen, mensen spreken zacht van Gods scheppingskracht: Leven, vreugde, hartverwarmend



207 – Anke Bremmer uit Nijverdal met “Lijnen door de tijd”; 140 x 125

Antiek linnen en katoen uit de familie op een moderne manier vormgegeven. Hierbij is het oorspronkelijke bewaard gebleven.



208 -Hanni Lathouwers uit Delft met “Water”; 67 x 27

Helder, bruisend, stromend water gevangen in een beeld.



209 – Yvette Zaat uit Arnhem met “(in)Zicht op Licht” ; 38 x 35

Opdracht: “Maak een boekje waarin je het beeldaspect Licht uitwerkt”. Mijn inspiratiebron is een foto van de zonsondergang bij de overburen en het aangaan van de lichten in de huizen. Al punchend ben ik gaan onderzoeken hoe dit in textiel weer te geven. Mijn favoriete materiaal is wol. Van dit proces heb ik een werkboek gemaakt.



210 – Annabeth Zwaan uit Egmond-Binnen; “Paalhoofden” ; 35 x 65

Een foto, gemaakt tijdens een zonnige strandwandeling bij Schoorl aan Zee gaf mij inspiratie tot dit werkstuk. Ik heb met textielverf op linnen geschilderd en gebruik gemaakt van zand- en golfpatronen. Het ritme en de schaduwen van de paalhoofden zorgen voor een speels lijnenspel. De palen zijn van gedroogd berkenbast.
Ik heb hier met veel plezier aan gewerkt.



211- Karine van der Zon uit Amersfoort; 42 x 130

Een gedicht over de herfst vormde de inspiratiebron voor deze quilt. De tekst ervan is terug te vinden in de gestileerde boomtakken. . Het overige quiltwerk geeft de beweging weer van de wind, die de bladeren van de takken blaast.

 



212 Annemiek te Pas uit Ulft met “Hutte-kearls ” ; 60 x 90

Ode aan de Hutte-kearls, 6 lange dagen in de week noeste arbeid in de ijzergieterij.



213 Carry Schaap uit Zaandam, met “Op zoek ” ; 90 x 25 -30

Met mijn camera altijd op zoek naar structuur, textuur, mooie details en bijzondere plaatsen. Mijn Laplandfoto’s waren de inspiratiebron voor licht, diepte en kleur in dit werk.

 



214 – Gerrie Schoonebeek uit Bunschoten, met “LESS (plactic) MORE (nature)” ; 100 x 116

Minder plasticafval zorgt voor meer natuur. De ‘plastic soap’is niet meer weg te denken uit de natuur. Het wateroppervlak lijkt mooi schoon, maar daaronder drijft de vervuiling. Hoe dit tij te keren ?

 

 

Lebuïniskerk Deventer

Op weg naar Deventer 7

Quilten Speciaal 14 en Artquilten

Dit jaar zijn er onder één dak  in de Lebuïnuskerk in Deventer diverse quilttentoonstellingen met andere woorden: voor ieder wat wils!

  • Algemene Tentoonstelling van Patchwork en Quilts met ruim 200 geselecteerde quilts van de leden van het Quiltersgilde.
  • Thema-quilts: vlieg met mij mee
  • Quilts van de  3 leden van selectiecommissie:   Hannie de Beer, Caroline Hamaker en Janneke de Vries-Bodzinga.
  • Jubileumquiltjes (eveneens op 2 andere locaties)
  • Textiele werkstukken van Quilten Speciaal 14 ; eindpresentatie van de tweejarige cursus

Het totale programma in Deventer is HIER te bekijken.

Textiele werkstukken van Quilten Speciaal 14; eindpresentatie van de tweejarige cursus

Quilten Speciaal van het Quiltersgilde, heeft als doel ambitieuze quilters te stimuleren tot het ontwikkelen van een eigentijdse vormgeving in de lijn van art-quilts.
In 16 maandelijkse lessen hebben de cursisten zich laten inspireren door docenten uit verschillende kunstdisciplines. Als afsluiting van de cursus hebben de cursisten een eindwerkstuk gemaakt, dat tijdens de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde 2018 in de Grote Kerk in Deventer, geëxposeerd wordt.

Er is gewerkt rond centrale thema’s en diverse beeldaspecten. Hierbij wordt enerzijds de nadruk gelegd op het kijken naar en kennisnemen van kunstuitingen met een vergelijkbaar karakter; anderzijds worden werkstukken door de cursist vervaardigd, waarbij kennis wordt gemaakt met  diverse materialen. Het maken van een werkboek maakt onderdeel uit van het persoonlijk proces.

In Quiltnieuws zijn de afgelopen 2 jaar regelmatig artikelen gepubliceerd door Margriet Modderkolk waarin studenten van deze opleiding vertelden over wat zij (mee)maakten en hun bevindingen ten aanzien van de docenten, het geboden lesmateriaal en hun eigen ontwikkeling.

De cursisten van Quilten Speciaal 14 zijn Anke Bremmer, Jannie van Dijken, Tineke van Heuvelen, Hanni Lathouwers, Annemiek te Pas, Carry Schaap, Gerrie Schoonebeek, Hilda Wessels, Yvette Zaat, Karine van der Zon, Annabeth Olsthoorn en Lisette van Til.  Zij zullen je  verrassen met hun werkstukken.

De opleiding zal in de toekomst niet op dezelfde manier georganiseerd gaan worden. Binnen het bestuur van het Quiltersgilde wordt nagedacht over een vervolg. In de volgende Quiltnieuws is daar meer over te lezen.

ART QUILTEN  een onderdeel van het Quiltersgilde


Het Quiltersgilde wil het art-quilten meer op de kaart  zetten, want het Quiltersgilde wil er zijn voor alle leden, alle stromingen binnen het quilten.
Binnen onze vereniging zijn veel mensen bezig met het experimenteren met nieuwe materialen en een andere manieren van werken. Men gaat over de grenzen van het gewone patchen en quilten heen. Voor sommigen is dat een tijdelijk uitstapje, maar er is een groeiende groep quilters die er voor kiest zich hierin verder te ontwikkelen.
In de ruimte waar de expositie van de werkstukken van Quilten Speciaal 14 is ,op het zgn. KOOR van de kerk, worden elke dag demonstraties gegeven met diverse materialen om de mogelijkheden te laten zien van art quilten.
Heb je belangstelling ? Dan kun je je ter plekke inschrijven om met deze stroming binnen het quilten mee te doen.
In oktober komt er voor de groep belangstellenden een eerste bijeenkomst om samen verdere plannen te ontwikkelen.
Tot nu toe hebben zich  150 belangstellenden opgegeven.

detail quilt van Nienke Smit


Je bent van harte welkom als je bezig ben met art quilten, als je nieuwsgierig bent of als je deze richting op wilt gaan. Het bezoeken van de demonstraties en de Quilten Speciaal 14 tentoonstelling zijn mogelijkheden om kennis te maken met het art quilten en gelijkgestemden te ontmoeten.

Commissie Algemene Tentoonstelling

Gerty van Oene