Foto als inspiratie, deel 2

Op zaterdag 11 mei was de Artquilt dag van het Quiltersgilde met o.a. mijn workshop Foto als inspiratie.

De aanleiding hiervoor was mijn blogpost van januari Trends in Art Quilts
quilt Marijke van Welzen

 

Foto als inspiratie

Er zijn vele manieren om een quilt maken met een foto als inspiratiebron.
In de workshop heb ik een eenvoudige manier aangereikt om een foto te gebruiken als uitgangspunt voor een collage quilt. De deelnemers namen zelf een foto mee die ze hebben  omgezet naar een groter formaat. Deze schets kan uitgewerkt worden in b.v. een textielcollage. De uitwerking kan van redelijk natuurgetrouw tot meer abstract ook qua kleurgebruik, geheel naar eigen keuze.

Na wat uitleg en het zien van een aantal voorbeelden gingen de deelnemers zelf aan de slag.

Hier een link naar een video : hoe je zelf een afbeelding kunt vergroten met behulp van een raster.

https://binged.it/2YsWHEd

 

Kleurgebruik en Kleurwaarden

Als tweede onderdeel hebben we gesproken over kleurgebruik en dan met name over kleurwaarden en hoe belangrijk dit eigenlijk is.

Wanneer je de kleurwaarden van je stoffen wilt bepalen kun je een rijtje neerleggen van licht naar donker. Als je in een bepaald kleur werkt b.v. groen is dat misschien niet zo moeilijk. Maar waar laat je die rode ? Hoe donker of hoe licht is die?

Maak er een foto van in kleur zoals bovenstaande en zet die in je telefoon op zwart-wit.

Je ziet dan dit:

Je kunt nu beter zien wat de kleurwaarde is van de rode stof. Had je dat gedacht?

Kunstenaars voor inspiratie

Ik wil aantal kunstenaars met jullie delen, die hier ook mee werken:

Susan Carlson(klik voor de link)

 

Zij maakt hele kleurige collagequilts. Op haar blog vind je een schat aan informatie.

In deze blogpost legt ze uit dat het er niet toe doet welke kleur je gebruikt, realistisch of pimpelpaars, als je maar goed op de kleurwaarden (value) van je stoffen let.

 

Jack Edson

Ik heb deze kunstenaar pas ontdekt op facebook.

Hij maakt ook collages uitgaande van foto’s. Hij werkt vaak vakje voor vakje, houdt het raster, the grid , in stand, wat een heel vervreemdend effect heeft. Ook hij let goed op de kleurwaarden.

 

Ik hoop jullie geïnspireerd te hebben om met je eigen foto’s aan de slag te gaan.
Plaats je vorderingen in de “Art Quilten in beeld” groep op facebook of stuur foto’s naar het Quiltersgilde.

Voor wie een dergelijke of een andere  workshop zou willen volgen houd ik mij aanbevolen.

Marijke van Welzen

mvanwelzen@art2wear.info

De eindtentoonstelling van Textile-Art-opleiding

Afsluiting van mijn opleiding

Al een paar maanden leef ik ernaartoe: de eindtentoonstelling!

Waarvan? Van de tweejarige Textile Art-opleiding die ik sinds september 2017 volg. Ik heb daar veel leuke mensen ontmoet, veel gedaan en veel geleerd. Resultaat: een flinke productie van experimenten en kunstwerken.

En nu is het einde ineens daar. Dat is wel vreemd. Geen huiswerkopdrachten meer, geen lessen meer, en niet meer heel vroeg opstaan op mijn vrije zaterdag om op tijd bij de les te zijn (dat is dan wel weer fijn).

Gelukkig gaan we als groep wel verder met elkaar steunen, inspireren en motiveren, daar kijk ik erg naar uit.

 

De eindtentoonstelling

De eindtentoonstelling is een prachtig slotstuk na twee jaar hard werken. Hier laten de afstudeerders zien wat ze gemaakt hebben. De een toont haar topstuk, de ander laat meer haar proces zien. De tentoonstelling is altijd weer verrassend en afwisselend. Ik ben heel benieuwd hoe het dit jaar zal zijn, met de grote variatie in stijlen, technieken en materialen die ik al ken van mijn klasgenoten.

 

 

Textielfestival De Weerribben

Deze jaar is de eindtentoonstelling een onderdeel van het Textielfestival De Weerribben. Tijdens dit festival zijn op 14, 15 en 16 juni a.s. vier dorpen ondergedompeld in textielkunst. Het festival bestaat uit 21 locaties, waar 20 individuele kunstenaars en 13 groepen exposeren. Er is nog meer te doen: er is een markt en een wedstrijd. Er valt dus heel veel te zien.

Als je van fietsen houdt, is het heel leuk om van locatie naar locatie te fietsen door dit mooie landschap. Onderweg geniet je van de natuur en op de locaties kun je je laten verrassen door de kunst.

Kijk op de site voor meer informatie: https://textielfestivalweerribben.nl

(En: op zondag is het vaderdag, dan krijgen vaders gratis toegang!).

 

De laatste loodjes

Voordat mijn werkstukken geëxposeerd kunnen worden, moet er aan elk werkstuk nog wel wat gebeuren: nog iets afmaken, toevoegen, afwerken, veranderen, signeren. Al met al kost dat meer tijd dan ik dacht.

 

Verder moet ik ook nadenken over hoe ik mijn werkstukken wil presenteren. Het zijn geen quilts, maar ruimtelijke objecten. Die zet je niet zomaar ergens neer. Om ze goed te tonen, moet ik sokkels hebben, passend bij het object.

 

 

 

Recycling

Nu kun je kant-en-klare sokkels kopen, maar dat was me te duur en niet origineel genoeg. Bovendien hergebruik ik graag oude materialen in mijn kunst, dus dat kan ik ook voor de sokkels doen.

Op zolder lagen nog krabpalen van de katten. Die had ik ooit gemaakt van kartonnen kokers van de tapijtwinkel. De katten zijn er niet meer, dus die krabpalen kan ik nu wel een nieuwe bestemming geven.

 

 

Sokkels maken

De vierkante plankjes en het kapot gekrabde tapijt heb ik er afgehaald, de kokers op maat gezaagd en de lijmresten weggeschuurd. Met hoekijzers zijn de nieuwe plankjes bovenop vastgemaakt door in de koker een stukje hout te doen waar de schroeven in geschroefd worden.

 

 

De objecten zijn licht van gewicht, dus de sokkels blijven wel staan op de koker. Ik wil sokkels die rank en verfijnd zijn, net als de objecten, daarom wil ik er geen grondplaat onder maken. Maar een beetje extra stevigheid kan geen kwaad.

Een eerste idee was om een zak grind onder in de koker te doen als ballast. Door het gewicht onderin blijft de koker mooi staan, zo hoop ik. Maar dat is me te veel gedoe.

Uiteindelijk schroef ik onderaan ook hoekijzers en zo worden de sokkel toch wat stabieler.

 

 

Afwerking

Tot slot bekleed ik de kokers met stof. Ik had ook voor papier of verf kunnen kiezen, maar bij textielkunst hoort stof. Ik heb nog een glanzend zilvergrijs gordijn liggen dat me wel geschikt lijkt. Het grijs is een neutrale kleur en het glanzende maakt dat het licht weerkaatst. Daardoor valt het weg tegen een lichte achtergrond. (Tenminste, dat hoop ik.)

Voor één koker is de stof dubbel genomen en tot een koker genaaid en vervolgens om het karton geschoven. Dit gaat een beetje rimpelen.

Dat is niet wat ik wil, daarom lijm ik de stof om de twee andere kokers. Dan wordt het wat strakker, dat is meer hoe ik het bedacht had.

 

Al met al heb ik weer veel geleerd. Gewoon doen, spelen en experimenteren, dan ontdek je het meest!

Ytsje Tilma

 

Huntenkunst 2019 in Ulft

Kunst kijken

Zomertijd: tijd voor kunstroutes. In de Achterhoek kennen we de Huntenkunst, een kunst-manifestatie die ieder jaar in mei gehouden wordt in Ulft in de oude DRU-fabriek. Dat gebouw of beter dat complex is al een bezoek waard. Een oude fabriek waarvan de restanten nog goed zichtbaar zijn omgebouwd tot een cultuurcentrum.



We zijn met vier quiltmaatjes geweest. Heerlijk even inspiratie op doen voor een volgend seizoen. Genieten, kijken, vragen, ons verwonderen, geïnteresseerd raken. Genieten van het beeld en wat het bij ons oproept. Schilderijen, papier, etsen, metaal, computergerelateerde kunst.
Het is een kunsttentoonstelling met 200 kunstenaars; en er is (volgens zeggen) een strenge selectie.

Ik heb genoten, gekeken, gepraat met de kunstenaars. We waren er van 5 tot 9 uur !
Ik heb foto’s gemaakt, natuurlijk met toestemming. Het valt me op dat ik ook in schilderijen en etsen een manier van werken in lagen herken. Daar kan ik als quilter ook iets mee. Die manier van werken passen we in artquilts ook toe. Daar kan ik van leren.
Ik zie heel eenvoudige werkjes die prachtig en teer zijn om te zien. Een stukje papier, een fragiel lapje en naaiwerk.
Ook valt op dat het werken met foto’s bij veel kunstvormen geïntegreerd wordt, net als bij quilts.

Textielkunstenaars op Huntenkunst

Tweehonderd kunstenaars, hoeveel textiel zal daar hangen ? Gelukkig we hebben er 5 gespot, lees maar mee.

Els Lemkes

hing er met prachtig oud textiel, gevouwen, gemanipuleerd, eenvoudig en toch heel krachtig. Haar werk was kort geleden ook te bewonderen bij Hawar.



Jaqueline van Bergeijk

bekend wellicht van de Lost Gloves, de verloren handschoenen, met prachtig 2D en 3D werk.



Marianne Duif

maakt prachtige kleine borduurwerkjes, soms gecombineerd met schilderwerk.



Jonaske de Ruiter 

met mixed media met textiel, bijvoorbeeld haar blauwdruk op een kussentje.



Astrid Polman

met prachtig viltwerk, maar ook tekeningen gecombineerd met textiel.


Wat was ook zeer de moeite waard  op Huntenkunst?

Zeer onder de indruk was ik van het werk van Luc Peters, hij geeft oude materialen een nieuw leven, een nieuw gezicht, letterlijk.

 

We hebben ook prachtig papierwerk gezien, zoals van Wilhelmina van Beek Zoutewelle. Oogt heel eenvoudig maar het ritme maakt het heel bijzonder met effecten in de schaduwen die  ontstaan.

Schilderijen en digitale kunst van Henny Latul. Prachtig dromerige landschappen met zichtbare lagen van verf met hier en daar een krijtlijntje er over heen. De verschillende lagen in de verf zijn duidelijk zichtbaar, soms heel dun en vervloeiend, soms ligt de verf er boven op en geeft texture.

Foto’s en printtechnieken van Jaap de Raat. Hij doet ook aan fototransfer maar weer anders, hij drukt af op papier. Maar Khadi papier gemaakt van katoenafval en stof liggen dicht bij elkaar.
Hij had zo een workshop op de KIEK NOU dag kunnen doen.
Eens had hij een cursus gegeven aan dames die er iets met lapjes mee gingen doen……….Nou zulke dames zijn wij ook.

Op zoek naar inspiratie

Ik ben op zoek naar inspiratie om mijn quiltwerk weer op te pakken. Ik wil weg uit de impasse waarin ik zit.
Binnenkort gaan we op reis voor 3 maanden, dan wil ik iedere dag proberen de beelden van die dag te vangen in een tekening en/of een klein textielwerkje. Ik weet niet of me dat lukt. Maar dat zou een goede manier zijn om in september weer met frisse kracht met nieuw werk te beginnen. En zoals Jette Clover al duidelijk zei tijdens Quilten Speciaal; iedere dag even bezig zijn met een compositie, dat is een goede manier om iets op te bouwen.

Het bezoek aan Huntenkunst heeft me genoeg inspiratie gegeven.

Liesbeth Wessels

gezelligheid alom

KIEK NOU!!  Hoe leuk kan het zijn

Zaterdag 11 mei was leuk , een volle dag waarin gelachen, genoten, gekletst en heel hard gewerkt is. Een dag met TEXTIEL en FOTO’S.
Foto’s op textiel, foto’s op papier met textiel eroverheen, foto’s van textiel. Foto’s als inspiratie. Maar ook de andere kant, hoe maak je DE juiste foto.
Het was een vol programma van 10:00 tot 16:00 uur, nog wat later zelfs.

en zo verliep de dag

Say Cheese Marjan van Holthe

Na opening door onze voorzitter is het woord overgenomen door Marjan van Holthe. Zij introduceerde zichzelf en haar Face op een creatieve manier.  Hoe kun je er uitzien en wat doen we tegenwoordig allemaal om selfies te maken.  Hoe opvallend dat weinig quilters een zelfportret van zichzelf maken. De dagdeelnemers zijn niet zo van de selfies. Textiel kunstenaars maken zelden een zelfportret concludeerde Marjan.
Maar hoe leuk kan het zijn. Marjan hielp ons op weg.

 

We hebben getekend en gefotografeerd. Ondertussen was het een groot gelach.


De workshops

Met een kop koffie naar de kleinere ruimtes voor de 4 verschillende workshops; 3 textiele workshops gegeven door toppers in de Art Quiltwereld: Marijke Schurink, Marijke van Welzen en Jette Clover.  en 1 foto-workshop, gegeven door onze ‘hof’fotograaf Harry Roelands. Er moest hard gewerkt worden om in die 2 uur tot resultaat te komen. Ik laat hier wat voorbeelden zien, geleend van deelnemers.

Na een hele goede lunch gingen we om 2 uur weer verder. De klok werd streng bewaakt, de bel werd soms zelfs geluid! Iedereen zocht het juiste lokaal op voor de tweede workshop. Dezelfde textielworkshops als in de ochtend. Alleen Harry Roelands, de fotograaf, ging foto’s maken van quilts die mensen hadden meegebracht. Daarvoor moest een goede lichte plek gezocht worden.

 

Aan het eind hebben we nog even samen teruggekeken op de dag en zijn er waardevolle opmerkingen gemaakt die het organisatie team mee neemt bij haar voorbereidingen voor een volgende bijeenkomst.
Na afloop alleen maar positieve reacties, zowel bij het verlaten van de kerk als later op Facebook.

De dag heeft nog een aantal tips opgeleverd en er was een lijst met Artquiltboeken, gemaakt door Dyonne van de Wetering van de bibliotheek van het Quiltersgilde.  Ook was er een schema waarop je kunt zien of je een foto wel of niet mag gebruiken. Dat gaat dus over het beeldrecht. Deze bestanden zijn te vinden bij  ‘Artquilten in Beeld’ op Facebook

Nu maar afwachten hoeveel selfies we terug gaan zien ergens op een tentoonstelling.


Gezien en gelezen op Facebook; de reacties spreken voor zich


Hierna een geweldige workshop van Marijke van Welzen, hoe maak je van een detail in een afbeelding een grotere ontwerp. Door gebruik te maken van te maken van Rasterquick en de kleine vensters 1 van 2 x cm en 1 van 5×5 cm ben je instaat om de lijnen die je tekende op je afbeelding (2×2) over te brengen op het Rasterquick over te brengen. Zo kan je van een detail iets groots maken. Dank je wel Marijke.


Na weer een voortreffelijke lunch (kan je wel aan de Nijkerkers overlaten) Een workshop van Jette Clover. Het werd een leuke smeerboel, met de gel medium en water (bijna iedereen wel nat) werd een afbeelding op organza gedrukt. Mijn eerste mislukte volledig en later op katoen geprobeerd en dat leverde wel iets meer op.Dank je wel Jette.


Op Facebook verscheen de volgende vraag:

Er werd zaterdag gevraagd naar eventuele suggesties, ideeën etc. voor een (eventuele) volgende dag.
Is er een ‘ centraal punt/ emailadres waar dat naar toegestuurd kan worden? 😊

Ja hoor stuur maar op liesbeth.wessels@quiltersgilde.nl


Ik kon er slechts een halve dag zijn, maar heb een en ander gehoord over de diverse workshops. Vond daarom bij het nawoord een opmerking uit het publiek ook een goede tip om dezelfde docenten nog een keer te vragen zodat liefhebbers ook de andere workshops nog kunnen volgen. Wie wil nu niet nog zo’n fijne dag met zoveel leuke foto-/selfietips om letterlijk op voort te borduren?!


Ik vond de dag heel erg succesvol. Goede organisatie. Goede programmering. Goede sfeer.
En trots de krappe plaats en de vele deelnemers ging de workshop heel vlot. Ik vond het
leuk en de deelnemers ook.
Natuurlijk is zo’n dag veel te kort – jullie drie moeten het gewoon herhalen


Samengesteld uit verschillende bijdrages door Liesbeth Wessels

Alles op zijn kop en achterste voren zetten

Matthew Harris

De titel van de cursus van Matthew Harris, docent aan het West Dean College in zuid Engeland, was “Onderste boven en achterste voren”. Een titel waarbij je je voorhoofd fronst en niet weet wat je daar  nou van moet denken.

Matthew zou in de cursus werken met een methode die hij zelf ontwikkeld en toegepast had bij het ontwerpen van zijn textiele kunst.

 

het verkeerde been

 

Ook stond bij de beschrijving dat je aanvankelijk op het verkeerde been gezet zou worden om later tot verrassende resultaten te komen. Nou dat laatste zou voor mij geheel blijken te kloppen.

Zoals gebruikelijk was ik de avond tevoren bezig met 2 tassen vol pakken met het benodigde materiaal. Heb jij dat ook altijd, dat je niet weet wat je gaat maken,en het lastig vindt te anticiperen welke kleuren en stoffen nou bedoeld worden en uiteindelijk veel te veel meeneemt?

Oost-Indische inkt

In dit geval moesten wij o.a. een serie abstracte afbeeldingen mee nemen, Oost Indische inkt en een daarvoor geschikte pen. De eerste opdracht was met Oost Indische inkt en pen een lijnenspel tekenen van de meegebrachte voorbeelden op een aantal vellen papier .

 

tekeningen met Oost-indische inkt

 

Een compositie maken

De volgende opdracht was om met vouwen en bij elkaar trekken je lijnenspel te veranderen. Ik had nog steeds geen idee waarmee ik bezig was. In mijn hoofd dreunde het woord compositie maken……..compositie maken……….en alles wat ik ook uitprobeerde een compositie werd het niet. Een deel van het getekende lijnenspel liet ik maar ongemoeid. Met de moed der wanhoop dacht ik: “wat doe ik hier?”

 

vouwen van de tekeningen

 

Matthew ging inmiddels om beurten met de cursisten praten, hun tekening bekijken en vragen wat voor werk zij gewend waren te maken. Aan de hand van de verkregen informatie gaf hij een advies hoe zij verder zouden kunnen werken.

Toen ik aan de beurt was, begon hij in het deel dat ik ongemoeid had gelaten het papier te vouwen. Onder zijn vouwwerk ontstonden plotseling hele grappige geometrisch figuren. Ik was perplex en kreeg er kippenvel van. Wow, dat je dat op die manier te voorschijn kon toveren.

 

het plooien geeft andere beelden

 

Mijn volgende opdracht was om 3 van de ontstane figuren uit te kiezen, ze alle 3 apart op een A4 vel in Oost Indische inkt te tekenen en geheel zwart op te vullen. Te fotokopiëren en uit te knippen.

 

out of space figuren

 

Om me heen zag ik een aantal cursisten zuchten en vertwijfelde pogingen doen om verder te werken. Het was opvallend dat hoe langer en ervarener de diverse deelneemsters met art quilten in hun leven bezig geweest waren, hoe moeilijker het voor ze was hun eigen stijl eerst los te laten. Want juist door anders er naar te kijken, ontstonden nieuwe, onbekende vormen.

Mijn geluk was dat ik nog zoekende en niet zo ervaren ben. Ik werd er reuze vrolijk van.

Matthew adviseerde mij vervolgens de 3 figuren uit te knippen, één wat te verfrommelen zodat ik misschien de koppeling kon maken naar het driedimensionale werk, dat ik graag in mijn quilts toepas. Dat had ik hem verteld.

En zo kon ik verder gaan en ontstond er de volgende compositie:

 

en dan komt dit eruit

 

En nu nog in textiel

De laatste dag brak aan en nu ging het er om de compositie in textiel te vertalen.
Ik koos daar voor geverfde moerbeiboombast. De ondergrond was rood geverfd en ik had de avond tevoren nog met zwarte verf er over heen geschilderd. Het figuurtje is vergroot uitgeknipt en met de hand naaiend ben ik bezig geweest de vorm er in aan te brengen.

 

zo hangt het hier.

 

Helaas hangt het nog steeds onafgemaakt in mijn werkkamer. Geveld door quiltersdip.
Misschien kom je het ooit ergens tegen en herinner je je hoe je door alles op zijn kop te zetten en geheel uit je “comfort zone” te kruipen, je tot vrolijke, onverwachte, out of space composities kunt komen.

 

Yvonne Panofsky

Art Almere

Wanneer ik buiten de bekende paden wil treden, word ik vaak in verwarring gebracht. Op zoek naar een eigen ontwerp stoor ik me soms aan het gegeven dat een ander al iets heeft gecreëerd.

Art groep Almere

Daarom is het prettig dat wij in Almere een kleine maar inspirerende groep hebben, het leveren van kritiek is telkens een stapje verder naar waar ik en de anderen naar toe willen.

Zo hadden wij de vorige week het weven van stoffen, al een paar jaar eerder had ik hier al eens een workshopje gegeven aan mijn Bee leden. Het leuke hiervan is dat je stoffen gaat veranderen, je maakt eigenlijk door het gebruik van twee of meer repen een andere basis waarmee je verder kunt.

Collage Art Groep Almere

Niet alleen stoffen kan je veranderen maar ook de plastic tassen van bv de supermarkt. Snij die dingen in repen weef ze en door het strijken onder bakpapier wordt het een geheel en ook daar kan je weer mee verder bedenken.


Zo had ik een placemat met mijn geliefde haring op bord gemaakt voor de Tentoonstelling Dagelijkse Kost in Rijswijk in 2015.

Dagelijkse kost - Mia de Vos

Komende Komkommertijd

Maar nu breekt er een komkommertijd aan, veel mensen trekken er op uit met auto/vliegtuig/fiets. In veel gevallen gaat er een klein werkje mee in de koffer of rugzak. Favoriet zijn de hexagonnen.
Maar ook de met de hand gemaakte tekeningen, die later thuis verwerkt worden van impressies over de plek waar we zijn geweest. En niet te vergeten de quiltwinkels ergens in de wereld zijn favoriet.

groeten-uit-Poupehan

Dit jaar gaan wij niet op pad, er komt een renovatie van ons huurpoppenhuisje aan en dat gaat natuurlijk veel geld kosten, tuurlijk komt het op rekening van de verhuurder maar ik heb ook eigen wensen die ik graag wil nieuwe vloer- nieuwe werkplek – uitbreiding van de keuken etc.

En met de verwachting van een lange warme zomer ga ik in de tuin verder met hexagonnen of ander handwerk want er moeten nog een aantal mappen bekleed worden.

Maar geen nood, ik heb een lijst met leuke dagen gemaakt, zoals zie hieronder klik op de link en je leest de informatie:

UITTIPS van Mia



Textielfestival De Weerribben

Secret Sister Sewinghood, in de St Joriskerk in Amersfoort

Veenkoloniaalmuseum; Quilt Plus

Horst (Lim) – Museum de Kantfabriek

 

Engeland- Birmingham- Festival of Quilts

 

Dit is een kleine greep kijk anders in de buurt waar je bent of er in een winkel/kerk een expositie is.

In juli is er nog een keer een Art Almere waar wij stof gaan bewerken met ? dat is nog een verrassing en daarna wordt het ergens in september. Met een heleboel vakantie verhalen en werk/ontwerp/ideeën waar we dan mee aan de slag kunnen gaan.

Mia de Vos

 

 

Joke Hardenbol laissez faire 2

Mijn “to do lijst”

Twee dingen heb ik van mijn ‘to do’ lijstje af kunnen halen :  het miniatuur quiltje opsturen en mijn inzending voor de wedstrijd van het textiel festival   “De Weerribben”.

Blijven nog staan: “bekleding stokken Weerribben”, “Peulen voor boom Weerribben”. Dat moet dus ook nog voor het einde van mei af zijn.
De “Stok met diaraampjes”. Die moet af voor eind juni. Verder nog wat dingen voor het Textielfestival volgend jaar, maar dat heeft dus nog even tijd.

Joke H. de todolijst

Miniatuurquiltje

Het is bij 1 miniatuurquiltje gebleven. Een quiltje dat vooral uit Tyvek bestaat. De tussenvulling is een lap gemaakt met soluvlies en allerlei draadjes. Die lap bestaat dus uit allemaal lijnen en die zijn zichtbaar door de bladvormen die ik uit de Tyvek gesneden heb.
detail miniatuurquiltje
Ik was ook nog bezig met een quiltje van fabric paper, maar dat kwam niet op tijd af.

Wedstrijd de Weerribben



Project Steekplus voor de Weerribben

Het bekleden van stokken is een project van Steekplus. Er wordt met stokken het patroon van een paringsdans op de grond uitgezet en om elke stok moet dan een hoesje zitten van textiel

 

 

Culturele route Gorinchem

 

De “Stok met diaraampjes” is een werk in uitvoering dat af moet zijn als begin juni in Gorinchem de Culturele route is. De diaraampjes zijn ‘antieke’ raampjes van echt glas die ik ooit kreeg van een buurvrouw. Waren de raampjes bedoeld om herinneringen aan b.v. een vakantie te bewaren om later met anderen erbij terug te kijken. Nu stop ik in de raampjes herinneringen aan werkstukken. Nooit heb ik de draden die ik van werkstukken afknipte weggegooid en nu verdeel ik die draadjes tussen de diaraampjes. En om er als het ware een film van te maken plak ik aan weerszijden en smal lint mee.

 

En tussendoor ben ik vooral ontspannen bezig met mijn werk Laissez faire. Gewoon lekker af en toe een beetje borduren.



Joke Hardenbol

MM werkende weg

Werkende weg

Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik spontaan iets moet maken, kan ik meestal niets bedenken. Dat is gek, want mijn hoofd loopt altijd over van ideeën. Mijn kasten staan vol met ideeën die ik in een project het omgezet (maar nog niet afgemaakt). Maar als ik een cursus volg en iets ter plekke moet maken in een bepaalde techniek, laten de ideeën me in de steek.

Biezenmortel Masterclass

Ondertussen weet ik dat van mezelf en bereik ik me voor door van tevoren te bedenken hoe ik een nieuwe techniek kan gebruiken voor een van mijn projecten. Toen ik vorig jaar deelnam aan de Biezenmortel Masterclass – georganiseerd door Flox den Hartog Jager – had ik me dan ook goed voorbereid. Ik had alle voorbereidingsopdrachten gemaakt en ik had een doos mee met alle materialen voor een project waar ik mee bezig was.

Margreet blog 3 april,1

Tja, en dan loopt alles anders natuurlijk.

De ideeën en dan de uitwerking

Als voorbereidingsopdracht had ik foto’s gemaakt van de weg naar de supermarkt (of in mijn geval de apotheek, ik ga nooit naar de supermarkt). Tijdens de masterclass moesten we via een aantal stappen de gemaakte foto’s omzetten naar een werk op basis van … een schildersjas.

 

En het wonder geschiedde: ik wist nu wel wat ik wilde maken. Mijn wandeling – die leuk, maar ook vermoeiend was geweest – is goed te vergelijken met de weg die je aflegt als je een (kunst)werk maakt. Ik heb die weg dan ook verbeeld op de jas.

 

Het maken van kunst is een proces dat zich herhaalt. Daarom ben ik begonnen bij het ene koordje waarmee je de jas dichtknoopt en via de panden, geëindigd bij het andere koordje. Als je de koordjes aan elkaar knoopt is de cirkel rond.

Zowel de gebruikte stoffen, als de bochten, zijpaden en woorden verbeelden de gevoelens die ik heb en de fasen die ik doormaak, tijdens het creatieve proces.

 

Op de mouwen heb ik nog twee andere wegen verbeeld: die van mijn baan en die van mijn gezin. En als grapje, maar ook om het maakproces te laten zien, heb ik aan de binnenkant de briefjes gespeld die ik gebruikte voor het ontwerp.

Het resultaat is geen quilt in de traditionele zin en misschien zelfs geen art quilt, maar wel van textiel en zeker gelaagd in meerdere betekenissen van het woord. Oh en het project dat ik bij me had, daar ga ik een andere keer wel weer mee verder.

Margreet Michel-Verkerke

Patchwork Viktor en Rof

Toeval of wat mij toe viel en ik oppakte

Een tentoonstelling en workshops

De Kunsthal in Rotterdam


In september bezocht ik de Kunsthal in Rotterdam, waar de tentoonstelling van Viktor en Rolf “25 jaar samenwerking” te bezoeken was. Vele jaren geleden heb ik hun werk in Utrecht bewonderd en verheugde mij er op te zien hoe zij zich verder ontwikkeld zouden hebben.

Bij binnenkomst werden wij al getrakteerd op een gewaad waar langs de randen gequilt was.

Viktor en Rolf, gequilte rand

Indrukwekkend vond ik de manier waarop zij “spelen” met materialen, structuren, plooien, vouwen, kleuren, lijnen. Ik kreeg er kippenvel van. Opvallend was het vele vouw- en plisseerwerk.

 

Ook hadden zij patchwork in de kleding verwerkt.

Patchwork Viktor en Rof

Een deel van de muur was behangen. Voor de decoratie van het behang had men de schetsen en krabbels op papier van Viktor en Rolf gedigatiliseerd. Een vondst van de samenstellers van de tentoonstelling.

DIY in Amsterdam

 

Een maand later ging de reis naar DIY in Amsterdam. Ik had me ingeschreven voor een cursus “Fabric Manipulation” van de italiaans/nederlandse Margherita Soldati.

Een paar jaar geleden, aangemoedigd door Hilde van Schaardenburg, ben ik begonnen met artquilten. Er ging een wereld voor mij open. Wie mij kent, weet dat ik houd van werken met diverse stoffen, structuren en het manipuleren van stof. Daarom trok deze workshop mijn aandacht.

Fabric Manipulation

Margherita liet ons kennis maken met Canadees smockwerk. Verder hebben wij synthetische stoffen – o.a. de stof van een oude paraplu – met hitte bewerkt.

Prachtig effect gaf het verhitten van synthetische fluweel. De stoffen krimpen, trekken in grillige vormen samen en je kunt er gaten in laten vallen.

Een ander methode was het zeer strak spannen van een dunne rekbare stof op een houten raamwerk, het bespuiten in lijnen met siliconen kit, laten drogen voordat je het van het raam afhaalt.

Fabric Manipulation 2

Handwerkcafé Zwolle



In november organiseerde Handwerkcafé Zwolle een korte demonstratie/workshop met Bakri Shoukeh. Hij vluchtte uit Aleppo, waar hij een bloeiend plisseerbedrijf had en woont sinds 2014 in Nederland. En hier moest hij geheel opnieuw beginnen. Inmiddels heeft hij hier naam gemaakt en werkt met mode ontwerpers samen. Onder anderen met Viktor en Rolf.

Hij had vele prachtige mallen meegenomen om ons te tonen. Bij het zien van de uitgetrokken mallen en de talrijke daarop getekende lijnen, begrijp je pas hoe veel denk- en tekenwerk er voor af gaat aan het maken van de mal zelf. Dan zie je pas hoe arbeidsintensief het plisseren is en wat een vakman deze man is.

Eerst moeten er 2 identieke mallen worden getekend, gesneden en samen gevouwen. Vervolgens wordt de synthetische stof er tussen de weer uitgevouwen mallen gelegd. Alles wordt samengevouwen en gaat vervolgens in een stoomcabine. Na enige tijd er uit gehaald, daarna moet het afkoelen voordat het uit het karton gehaald kan worden. De resultaten zijn adembenemend.

Wij mochten allen een kleine mal gebruiken en dat werd met een stoomstrijkbout “met liefdevol gevoel enige tijd gestreken. Na het afkoelen en openen van de mal waren de oooooh’s en aaaaah’s niet van de lucht.

Thuisgekomen begon ik aan een nieuw werk. Geïnspireerd door deze drie “uitjes”, toevallig gekozen uit de vele mogelijkheden die wij hier in Nederland aangeboden krijgen. Toeval of wat mij toe viel en ik oppakte.

Yvonne Panofsky (Yve Pinokkio)

Art in Beel(dig) Almere

Art in Beeld in Almere

Natuurlijk ben je welkom bij ons in Almere, leuk dat je op een andere wijze met het quilten om wilt gaan. Maar heb jij dat ook, dat sinds die leuke dag in oktober er van alles door je hoofd schiet en je dingen om je heen ervaart die je zou kunnen gebruiken? Ik wel.
Buiten je lijnen stappen vind ik moeilijk. Maar als je Art-Quilts aanklikt op Google wordt je overspoeld met sites waar genoeg te zien is. Maar dan krijg ik het gevoel dat een na-aper te zijn, er is al zoveel bedacht en gemaakt.

Door de talloze boeken krijg je toch snel een indruk hoe je het een en ander zou kunnen ontwerpen.  Ga je in je eigen quilt verleden graven of ga je traditionele blokken anders bekijken.

Het boek van Henk Lijding geeft een prachtig beeld over Art-Quilters in Nederland met daarin de motivatie van de makers. Als je kijkt naar bijvoorbeeld het werk van Olga Prins-Lukowski, Elly van Steenbeek of Astrid Streng, zie je in hun werk de verschillen in  werkwijze en benadering van Art-Quilten.

Inspiratie

Ik ben geïnspireerd geraakt voor het werken met lijnen en ontwerpen door de tentoonstelling van Color Improv Isolations2 en door het werk van Lisa Call, en Heide Stoll-Weber (geen familie). Ik heb als proef een vierluik gemaakt met stempels en lijnen op schilders blokken (die  uit elkaar  gehaald zijn) en op canvas gestikt met een jeans naald.

vierluik

vierluik

Door de groep Tegendraads 1 werd een uitdaging gedaan aan de leden om met 2 kleuren, waarvan 1 gewolkt grijs en een andere kleur samen te voegen tot een Art quilt. Mijn 2e kleur was zwart en dit is moeilijker dan ik op het eerste moment dacht. Het ontwerpen gebeurde in de stille nachten, want slapen doe ik slecht. Nachtenlang verzinnen en tekenen en had bedacht dat het wel aardig zou zijn om de voor en achterkant een eigen ontwerp te maken van deze 2 kleuren. De tulp gaat naar de Mini tentoonstelling van het Quiltersgilde.

Prettig zijn workshops om je te inspireren, bijvoorbeeld  werken met Tyvek of mixed media maar ook het verven van stoffen. Na 8 jaar werken met vier keer per jaar  een thema, ben ik nu betrokken bij het maken van een dagboek. Dit plaats ik 1 keer per maand op het blog de-stoffige-dagboeken. Op dit blog wordt elke maand een dagboek geplaatst door de verschillende leden, die een een andere denk/werkwijze laten zien en waar ik dan ook weer  door geïnspireerd raakt.

Veel quilters maken hun eigen visite kaartje, of een ATC of boekenleggers, dus ik ook. Sommige zijn gepuncht met een machine andere zijn van geverfde stof + van alles en nog wat.

Tot slot wat inspiratie;

https://www.colorminds.nl

https://colorimprovisations2.org

https://lisacall.com

https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com

https://miadevos-weber.blogspot.com/

mijn hartelijke groeten,

Mia de Vos-Weber