Een veranderende quilt wereld

Zo langzamerhand ben ik gewend aan de veranderingen die het coronavirus met zich meebrengt. Natuurlijk mis ik de uitjes naar onze quilt en textiel beurzen, maar gelukkig komen er voor in de plaats nieuwe initiatieven die het leven opleuken.

TextielPlusfestival

Zoals het  eerste online textielplusfestival in november. Dit keer niet naar de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch. Geen heel veel gezellige contacten, geen overnachting en niet op zondag weer thuis met een hoofd vol fantastische indrukken. Maar wel vier dagen lang vanuit mijn thuis omgeving ongekend genieten van de prachtige pagina’s, filmpjes, workshops en links naar de winkels.

Ook ik heb meegedaan met een eigen pagina en er ook weer heel veel van geleerd. Zo vond ik achteraf mijn pagina te statisch en te veel op mijn web-site lijken. De pagina’s met plaatjes en bewegende beelden en gesproken tekst zijn voor mij veel aantrekkelijker. Ik heb dus dus nog wel een uitdaging.

Textielfestival

Vorige week werd bekend dat het Textielfestival Leiden in 2021 een hybride festival organiseert en dus ook deels online gaat. Voor de volledige informatie verwijs ik je naar de web-site van het textielfestival.

Het kwam daarom heel goed uit dat de groep teQStiel vorige week zaterdag een bijeenkomst had. Uit de eerste informatie begrepen wij dat het consequenties heeft voor onze presentatie.  Op 1,5 meter met mondkapjes en de ramen open zijn wij gaan nadenken over alternatieven.  Wij hebben ideeën in de week gezet en zijn daarna nog even  aan de slag gegaan met een opdracht die nieuwe inzichten gaf.

teQStiel aan de slag

De lapjes en steekjes blijven

Wat gelukkig niet verandert zijn de lapjes en de steken die mij onveranderd mij bezig blijft houden.

Op dit moment ben ik geïnspireerd door Herma de Ruiter en vooral bezig met piep kleine werkjes. Op facebook volg ik met plezier Herma haar cirkel creaties. Ik kan het aanraden om een kijkje te nemen op haar  you tube kanaal  en haar Facebook pagina.

vier van de vele cirkels van Herma

De werktitel van mijn kleine werkjes is ‘Gevangen landschap’. Het zijn kleine landschapjes die opgesloten zitten in epoxy. Ik wil hiermee uitdrukking brengen hoe de mensheid onze aarde belast en daardoor het klimaat.

Het is nog maar een begin van een serie, maar ik heb heel lang zitten stoeien om het  textiel ‘te vangen in epoxy’.  Na veel proefjes is vooral op de onderste rij te zien dat ik het proces nu redelijk onder de knie heb en aan het serieuze werk kan beginnen.

En om in de juiste Sinterklaas stemming te komen ben ik met jaarlijkse eetbare traditie aan de slag.

Ik wens iedereen een fijne Sinterklaas en alvast goede feestdagen en bovenal een gezond  2021

hartelijke groet, Jo Huijsman

Joke Hardenbol over Tyvek

Niets veranderd ?

De afgelopen tijd is er eigenlijk niets veranderd. Mijn creatieve brein werkt nog steeds niet optimaal sinds ik ziek was, dus aan nieuw werk ben ik niet echt begonnen en zelfs van borduren komt het niet echt.

Ik lees vooral zo’n 5 boeken per week.

Toen ik aan deze blog voor artquilters begon was ik eigenlijk van plan mijn kennis van sommige materiaalsoorten te delen en daar is het nog niet echt van gekomen, dus is dit een goede gelegenheid aangezien ik over mijn werk niets te schrijven heb.

Sinds de corona in het land is kan ik geen les meer geven. In mijn atelier kunnen hooguit 2 mensen zijn met inachtneming van de coronaregels en dat is gewoon te weinig. Er liep een jaarcursus Artjournal op textiel met 6 dames op leeftijd toen corona in het land kwam, dus die stopte en toen het in september weer zou mogen waren de dames die in de doelgroep vallen te huiverig om weer te beginnen. Ik had in het voorjaar via internet (op mijn workshopblog) lessen voor ze gemaakt, maar nu besloten we het lesgeld voor de helft terug te betalen en helemaal te stoppen.

Voor mij was dat ook aanleiding om dan maar gelijk definitief te stoppen met lesgeven. We hadden vorig jaar na mijn ziekte een camper gekocht en daar wilden we natuurlijk graag mee op pad. En dat is lastig als je dat om lessen heen moet doen. Mijn man is inmiddels met pensioen, dus waren we alleen door mijn lessen nog gebonden.

Dat reizen lukte natuurlijk dit jaar ook niet, tenminste niet zoals wij gewend waren, naar het buitenland. We zijn wel een paar keer binnen Nederland op pad geweest.

Cursussen

Maar nu terug naar de cursussen. Ik gaf vooral les in allerlei textieltechnieken, waaronder werken met Tyvek. Tyvek is een materiaal dat door Artquilters vaak gebruikt wordt, maar dat de meeste mensen niet kennen. Via korte workshops tijdens b.v. de Wol en Handwerkbeurs heb ik er al veel mensen mee kennis laten maken, maar er zijn er denk ik nog veel die niet of niet goed weten wat je allemaal kunt met het materiaal.

Dus hier een korte uitleg over Tyvek

Tyvek is een materiaal dat reageert op hitte. Die hitte kan van een strijkbout komen of van een heatgun, of zelfs zoals ik ooit in België van een cursiste hoorde van de koekenpan. Deze dame behandelde Tyvek alsof het gebakken aardappeltjes waren. Om en om in de koekenpan.

Je kunt de Tyvek kleuren met acrylverf en met textielverf (zeefdrukverf, geen Procion of zo, want de Tyvek is niet poreus, dus er trekt niets in), maar ook met waskrijt. Ik doe dat zelf altijd vooraf om dat het achteraf moeilijk is om in alle hoekjes en gaatjes te komen. Maar er zijn ook mensen die het achteraf doen. Houd er als je met acrylverf werkt rekening mee dat daar schadelijke dampen vanaf komen bij verhitting, dus doe het onder de afzuigkap of buiten. Of ventileer goed.

Als je de Tyvek verhit gaan de draden die tussen de twee lagen zitten krimpen en dat veroorzaakt een soort smok effect. Afhankelijk van de dikte van de Tyvek is dat fijner of grover. Als je een strijkijzer gebruikt is er een duidelijk verschil tussen de twee kanten van de Tyvek. Aan de kant waar je het strijkijzer hield ontstaan richeltjes en aan de andere kant bobbeltjes.

Je houdt het strijkijzer niet òp de Tyvek maar er net boven en altijd met bakpapier ertussen, anders plakt het aan je strijkijzer vast. Als je het stukje Tyvek na het verhitten omdraait en er dan 2 tellen met je volle gewicht erop nog even het strijkijzer opzet, vallen er gaatjes in en heb je een kantachtig effect.

Als je met een heatgun werkt is er geen verschil tussen beide kanten en krijg je een veel wildere structuur.

Dit is eigenlijk de basis van het werken met Tyvek.

En wat kunnen we er dan mee ?

Er zijn heel veel verschillende manieren om de Tyvek te manipuleren. Het zou een veel te lange blogpost worden als ik dat hier allemaal uit ga leggen, daarom verwijs ik nu maar naar mijn workshopblog, Daar staat heel uitgebreid alles wat ik met Tyvek heb uitgeprobeerd.

En als afsluiter nog even dit. 2020 is voor niemand een topjaar geweest, vooral voor de mensen die met corona te maken kregen en er ernstig ziek van werden of misschien zelfs overleden. In dat opzicht was het voor mij een goed jaar. Twee van onze kinderen hadden corona, maar zijn weer genezen en mijn man en ik zijn tot dusver nog helemaal gezond. Maar ook financieel is er natuurlijk veel geleden. De horeca en de cultuursector die steeds moesten sluiten als het erger werd. De zzpers die ineens zonder werk zaten. En natuurlijk de kunstenaars, want onze cursussen moesten gestopt, de kunstmarkten en beurzen waar je je werk kunt verkopen werden geannuleerd.

 

Joke Hardenbol

 

https://creatieveworkshops.blogspot.com/

Ellen Siemer – een interview door Mia de Vos

Ellen woont in Leende vlak onder Eindhoven en na een paar jaar volledig voor haar gezin gezorgd te hebben, heeft zij haar passie voor textiel weer opgepakt.

Het verhaal voor haar begon op de huishoudschool. Bij  naailes kreeg ze de opdracht  om een patchwork kussen te maken.
Leuk niet zo moeilijk; er was  keuze uit 3 voorbeelden. Eigenwijs als ze was, maakte ze haar eigen keuze.
Na deze ervaring kwamen tassen, jasjes en ook nog een sprei. Werken en kinderen deden het allemaal naar de achtergrond verdwijnen.

Art Quilts

Ellen is geen traditionele Quilter, 2x  een zelfde patroon vindt Ellen heel saai. Telkens weer een zelfde soort blok maken is voor haar geen uitdaging.
Al snel lonkte Art Quilts, een workshop bij Mirjam Pet-Jacobs zette haar in deze richting. Ellen ging stoffen verven, de gebruikelijke manier maar ook met planten, bloemen en het maken van Ecoprints.
Het gevolg van de workshop bij Mirjam Pet-Jacobs was dat deze haar adviseerde om een quilt in te sturen voor een tentoonstelling van SAQA in Lyon. Tot haar grote verbazing  werd  de quilt uitgekozen om daar te hangen.

 

Ellen  werkte, zoals veel anderen in haar woonkamer. Doordat haar dochter  uit huis ging, kwam er een ruimte in huis vrij. Met dubbele gevoelens heeft zij daar haar werkruimte gemaakt.
Ellen werkt zowel op de naaimachine als met de hand. Ze volgt haar gevoel en als het nodig is dan borduurt ze haar werk. Als het niet lukt  zoals ze wil en dan gaat het werk in een hoek of  op een stapel en dan  komt later de inspiratie weer terug. Ellen werkt uitsluitend op intuïtie.

Als het regent  vindt Ellen het heel knus en gezellig om samen met een bakkie koffie en een muziekje aan te werken.

Ellen kan heel geïnspireerd raken door teksten, haar Onderwater Quilt die in Lyon heeft gehangen is gebaseerd op een liedje van Boudewijn de Groot dat “Klok onderwater” heet. Het gaat over het IJsselmeer, die tekst bracht haar terug naar haar jeugd die zich afspeelde rond het IJsselmeer.

Kijk voor meer informatie over Ellen op haar site www.ellen-siemer.nl

Mia de Vos-Weber

Uit de Archieven van Ellen

Veel werk van Ellen was te zien in tentoonstellingen van SAQA en in Veldhoven en Maastricht (OEQC).
Zij heeft ook geëxposeerd in Birmingham en in Houston.

 

 

 

‘Wat doe ik met mijn tijd’? vraagt Joke

De corona heerst nog steeds. Aangezien de dames die bij mij de jaarcursus Art Journaling op textiel volgden allemaal op leeftijd zijn durfen ze ook in september nog niet te beginnen.

Mijn atelier is te klein om allemaal op anderhalve meter afstand te zitten.

Dus hebben we in overleg besloten om de cursus verder te annuleren. En toen heb ik ook maar gelijk besloten helemaal te stoppen met les geven en met vervroegd pensioen te gaan.

Kunstmarkten en Tentoonstellingen

Er is dit jaar ook geen enkele kunstmarkt doorgegaan.

Ook de Kunsttiendaagse in Bergen, die eerst toch wel door zou gaan, is op het laatste moment na de aangescherpte maatregelen afgeblazen.

Wat nu? Geen doel meer om naar toe te werken. Geen cursisten meer om voorbeelden voor te maken en lessen voor te bereiden. Mijn inzending voor de TextielPlus wedstrijd is klaar. Mijn inzending is een klein stukje van de 10 meter handdoekrol die ik vorig jaar heb geborduurd.

Ga ik dan nu eindelijk tijd overhouden?

Wat wil ik gaan doen? Ik weet het even niet.

Collages van een half uur

Ik was in juni begonnen met het maken van een collage binnen een half uur elke dag. En omdat ik vind dat alles wat ik doe wel tot een resultaat moet leiden (ik ben ook niet van de proefjes) zijn die collages gelijk boekpagina’s. De laatste weken was ik daar eigenlijk niet meer aan toegekomen, dus dat ga ik maar weer eens oppakken.

Maar ja, dat is maar een half uur.

Foto collages van een half uur.

 

 

Het afgelopen jaar heb ik eigenlijk bijna alleen geborduurd. Ga ik nu weer eens met mijn naaimachine aan de slag. En zo ja, wat ga ik dan maken?

 

Het werken in lange banen is me goed bevallen omdat je dan kleine stukjes tegelijk kunt doen en die later aan elkaar naaien. Ik ben niet zo van de grote werkstukken. Ik maak eigenlijk het liefst kunstenaarsboeken. Gewoon kleine werkjes die snel klaar zijn.

 

 

 

 

Maar zakelijk gezien is dat niet slim, want hoewel mensen het prachtig vinden om mijn boeken te bekijken, weet niemand wat hij er na aankoop mee zou moeten. Dus dan is kunst aan de wand toch handiger.

Allerlei afwegingen en ik ben er nog niet uit.

Pronkrol Museum de Koperen Knop

Gelukkig heeft Museum De Koperen Knop een wedstrijd uitgeschreven. Daar heb ik me voor aangemeld. De pronkrol van vroeger moet de inspiratie zijn. Daar ga ik me dan eerst maar eens in verdiepen, dan komt de rest later wel. (Ik ben ook heel goed in uitstellen).

 

En ik ben natuurlijk op vilt les. Daar kan ik thuis ook wel mee aan de slag.

Oh ja, ik heb al twee jaar een lockmachine staan waarvan ik geen idee heb hoe ik de draden erin moet spannen en die dus nooit gebruikt is. Nu zou ik me daar eens in kunnen verdiepen.

En mijn atelier opruimen zou ook geen slecht idee zijn.

En nu ik geen cursisten meer heb kan ik ook wel wat van mijn spullen gaan verkopen.

Teveel

Rollen Tyvek van 50 meter werk ik in mijn eentje niet weg. Dus heb ik op Facebook zowel de textiel Tyvek als de papier Tyvek al te koop aangeboden voor een vriendelijke meterprijs. Het wateroplosbare vlies is het volgende denk ik, want ook dat kocht ik per hele rol.
Maar 6 heatguns en 6 soldeerbouten liggen b.v. nog te wachten op een besluit.

 

Als ik deze blogpost nog eens teruglees, ben ik bang dat ik helemaal geen tijd over ga houden. Er is nog genoeg te doen.

Hartelijke groet, Joke Hardenbol

 

Hawar ‘met kleur is passie …..

Het Quiltersgilde werkt voor educatie op het gebied van quilten samen met professionele opleidingen. Hawar heeft samen met ons 2 modules uitgewerkt waarin quilters zich verder kunnen ontwikkelen.

De wereld zit vol kleuren…

De wereld zit vol kleur, het is altijd om ons heen. We gaan er achteloos aan voorbij tot er iets heel erg in het oog springt, een opvallende kleur.

Kleuren roepen gevoelens en emoties op.

Kleuren geven energie of juist rust en zijn er in een eindeloze variatie van tinten.

Kleur is passie en communicatie.

Module Kleur

In de module “ Kleur” van de lessen “ Vormgeving en ontwerpen”  verdiepen we ons in de aspecten van kleur.
Kleuren ontleden, mengen, beïnvloeden en toepassen om je eigen verhaal beter te vertellen.

Er valt veel te ontdekken in de wereld van kleur, laat je verrassen en verdiep je kennis.

De module kleur gaat van start op 3 oktober en er is nog een plek vrij. Dus wil je meer leren over Kleur ?

Meld je dan aan. 

Er zijn meer berichten geweest over de samenwerking tussen het Quiltersgilde en Hawar.

Stofverven en bedrukken bij Hawar

Hawar

Educatie: Module textuur en module kleur bij Hawar

 

Stofverven en bedrukken bij Hawar

Hawar- midweek Stofverven en bedrukken

Vorige week was ik bij Hawar in Oldeberkoop (Friesland) voor een workshopmidweek met Eke Krug.

Het thema was: Stofverven en bedrukken en bewerken en verwerken.

Het verwerken heb ik gelaten voor wat het was. Ik ben niet goed in iets maken tijdens workshops. Dat doe ik later thuis wel. Ik wil vooral nieuwe dingen uitproberen.

 

Nu was lang niet alles nieuw voor me tijdens die workshop, maar het combineren van verschillende technieken was wel een eyeopener.

Verwerken van bedrukte lappen

Gelatineprinten was een onderdeel wat ik al heel lang beheers, ik ben er verslaafd aan geweest, tot ik me realiseerde dat ik dozen vol lapjes en mooie papiertjes had, maar wat moest ik daar nu mee?

Maar toen een lap die ik met gelatineprint had gemaakt veel te donker was geworden en afgeschreven als mislukt, want niets meer mee te doen, maakte Eke me attent op de paintsticks ( dikke krijten van olieverf) die wel zouden dekken op een donkere ondergrond en inderdaad met paintsticks kun je over acrylverf of stofverf heen werken met licht over donker. Ik heb die paintsticks al jaren, maar gebruik ze nooit. Nu toch maar eens in gedachten  houden.

 

En behalve een gelatineplaat werd er ook gewerkt op een ‘harde’ plaat, een stuk plastic. Dat gaf toch weer andere resultaten, in sommige gevallen mooier dan de gelatineplaat.

 

Op advies van Eke werden sommige stukken van de lappen tijdens het printen afgedekt zodat ze “schoon” bleven. Daar kon dan later met stencils en rubbing plates in gewerkt worden.

 

 

 

Ook heb ik gewerkt met puff paint. Dat is een pasta die je met sjablonen of stempels of een kwast op de stof aan kunt brengen en da droging met een heatgun of strijkijzer verhitten zodat het opzwelt. Je kent het misschien wel van t-shirts met teksten erop die verdikt zijn.

 

Ik had ook wel eerder geverfd met thee en met roest en ik had al eens gemerkt dat een combinatie van die twee een mooie grijze kleur kon geven. Maar nu weet ik dat beginnen met thee grijs oplevert en beginnen met roestwater een donkerdere kleur.

 

Iets heel nieuws voor mij was verf tussen twee glasplaten pletten en daar dan een afdruk van maken. Dat geeft een prachtig effect.

 

Giettechniek van Eke Krug

Op mijn verzoek demonstreerde Eke ook de giet techniek. Dat is een techniek die eigenlijk gebruikt wordt op schilderdoek. In een bekertje worden een paar kleuren verf gegoten die vermengd zijn met siliconenolie en verdund met water zodat ze gemakkelijk gieten. Dat bekertje draai je om op het schilderdoek en je beweegt het doek zodat de verf over het hele doek loopt. Door de siliconenolie ontstaan er speciale effecten. Eke heeft de techniek zo aangepast dat je hem ook op stof kan toepassen.

Voor de uitleg daarover kun je op de blog van Eke kijken.

https://ekeskleurdesign.blogspot.com/

 

 

En zo eindigde ik de week met een hele stapel lappen die op allerlei manieren waren bewerkt.

Groet,Joke Hardenbol


Wil jij dat ook wel ? Een aantal bijeenkomsten bij Hawar over verven ?  Dieper duiken in de mogelijkheden om met kleur te werken. Binnenkort start er een  cursus”Vormgeving en ontwerpen met kleur” opgezet door Hawar in samenwerking met het Quiltersgilde. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. 
 

Quilten tijdens de hittegolf

I love the sun, maar quilten en een hittegolf, dat is wel even een ding en  nietsdoen is ook niet echt mijn ding. Daarom stort ik mij  op experimenten met roest, klein werk en free from knitting. Samen met op tijd een rustpauze is het een prima combinatie.

 

Gek op roest

In veel van mijn werk gebruik ik roest. Vanuit mijn gevoel kan ik met roest mijn zorgen om het milieu uitdrukken.  Roest / corrosie, het is een ongewenste aantasting van materialen. Het milieu probleem is een ongewenste aantasting van onze aarde. Daarnaast is het mooi meegenomen dat de  prachtige roest schakeringen en  structuren een prachtige  ondergrond is en een uitdaging om er verder mee aan het werk te gaan.

 

De fijne kneepjes van het roesten

Het heeft mij veel tijd en energie gekost om het roestproces enigszins onder de knie te krijgen. Toch was het roesten tot vorige maand nog altijd een gok en  het resultaat nooit  zoals ik het voor ogen had. Tijdens een workshop roesten bij Annelies de Graaf heb ik veel tips en trucs geleerd. Veel roest, weinig roest, donker of licht van kleur, roest daar waar ik het wil hebben, langer of korter inwerken met meer zon of minder zon, hoe  meer ik roest, hoe meer ik het proces kan sturen.

 

Kleine werkjes

Naast al dat roesten is het ook fijn om iets kleins onder handen te hebben Ik ben bezig met het maken van klein werk en hiermee heb ik ook een doel. Het blijft nog even een verrassing, omdat dit nog in de experimentele fase zit.

 

 

Workshops

Na een hele periode van thuis zitten heb ik mijzelf deze zomer getrakteerd op een paar leuke workshops. Naast het roesten ben ik twee keer naar het Handwerkcafe Zwolle  geweest. Hier leerde ik van  Mathilde Jongbloed in het kader van recycling draden maken uit oud textiel en dit toe te passen in weven en free form knitting. Eind deze maand ga ik nog naar een dagje natuurlijk verven  bij Joke Blokland, via Facebook vind je meer informatie over Joke.

Voorlopig heb ik nu meer dan genoeg nieuwe kennis verzameld en ga ik dit deze winter toepassen in mijn werk.  Zo krijg ik bijna zin in de winter, maar voorlopig nog een zomerse groet,

 

Jo Huijsman

Art-Almere : Alle deksels……..

Een beetje stil….

Het was even een beetje stil bij ons maar wij zijn weer bij elkaar geweest. Bij Mieke die een binnenhuis verhuizing had gemaakt door de tafel zo neer te zetten dat wij afstand konden houden.
Omdat het zo lang geleden was dat wij elkaar in het echt zagen, is er behoorlijk wat afgekletst, over reizen naar andere continenten en de herkenning ervan bij de anderen. Hele leuke verhalen en herinneringen kwamen met de koffie en thee. Ook zijn de kaarten besproken en bewonderd die wij naar elkaar hebben gestuurd.

Deksels

Omdat wij een soort roulatie systeem hebben bedacht is die natuurlijk overhoop gegooid. Gelukkig had Mieke wel een opdracht voor ons. N.L. deksels borduren. Dat is een hobby van haar en dus mochten wij er mee kennis maken. Voor ieder van ons was er een pot of twee of ……. meer.

Mia de V deksels bewerken

 

Zij had er  patroontjes bij gedaan en een beginners samenstelling van naald en stof. De uitleg is heel simpel en heel leuk om te doen als afleiding van Quiltzaken of Corona toestanden.

En de meeste mensen weten het, ik ben best wel een hebbert. Ik zag terwijl ik zat toe te kijken ineens voor me dat eindelijk al die knopen op kleur opgeborgen konden worden. Dus gevraagd of ik er een stuk of ????? mee mocht nemen. Graag want zij wilde wel van die zurepotten af. Ik ben dus aan het sorteren gegaan en toen ik toch nog een paar kleuren niet kon splitsen appte ik of ik er nog 3 kon krijgen. Lief dat ze dat wel even langs kwam brengen.

Me en mijn mondkapje

 

Het verdraaide virus blijft maar rondspoken, en omdat ik best wel in een risicogroep thuis hoor, blijf ik in winkels etc. mijn mondkapje gebruiken. De meeste mensen doen een stapje terug en bijna altijd wordt er gezegd wat een leuke of vrolijke mondkap. Ach dit is mijn 27e mondkap. Moest wel want die dingen vliegen weg, voor het openbaar vervoer of zoals een lieverd die op vakantie gaat en er wel een paar mee wilde nemen. Binnen een half uurtje heb je weer iets. En de bak met kleine stukjes stof word dan weer ietsje leger. Ik gebruik het patroon wat ik van Pinterest heb gehaald.
patroon mondkapje

 

120 blokken Chaos

En wat een heerlijkheid dat we (ik) zoveel quilt/naai werk heb kunnen maken, en helaas mijn lappenkast wordt niet leger ondanks de 120 blokken chaos quilt die ik maakte en waardoor een ander geïnspireerd werd van onze Art-Almere groep, die ging gelijk aan de slag.



 

 

Hoe quilten ?

Over een vraag van een Quilter moest ik even nadenken. Zij wilde weten waar ik of wat ik wil met Quilten.
Jeetje wat een lastige, ooit ben ik begonnen met quilten om iets voor handen te hebben na de afkeuring van mijn werk. Het quilten en de belangstelling kwam precies op tijd. Gelukkig niet achter de geraniums…..
En zoals de meeste ben ik begonnen met handmatig de traditionele voorbeelden te gebruiken. Langzamer hand ben ik anders gaan kijken, beetje eigenwijs ben ik wel.  De boeken gaven wat technieken prijs en een lesgever heb ik na een paar maanden verlaten.
Het werken met de hand is veranderd en  ik ben bijna al het werk met de machine gaan doen. Omdat het wat sneller is maar  vooral  door de artrose in mijn handen. In het begin had ik best wel eens een meningsverschil, want quilten doe je uitsluitend met de hand. Nou je zult het Quilten leuk vinden maar het niet meer kunnen doen omdat je vingers de andere kant op gaan staan en je pijn hebt.

Ik ben veranderd naar het maken van thema quilts, en dan vooral het bedenken (niet altijd het uitvoeren). Een van de leukere dingen is het maken van Stoffige Dagboeken (A4) en ook kaarten (15×15) van stof uiteraard. Ook mag ik graag mijn stoffen verven – stempelen – bleken
Gelukkig heb ik veel kaarten en daar maak ik mappen voor om ze te bewaren. Kaarten zijn wat lastig omdat daar geen multomap voor is, en ik het jammer vindt om ze in een doos op te bergen. Ik heb toen mijn lief gevraagd om een bestaande map af te zagen in de maat van de kaarten die ik bewaar. En dan bekleed met van alles en nog wat er voor handen is.

mult map voor het bewaren van kaarten

 

Beschrijving:
1 multo map – 1 kaart voor de maat – rondom de kaart met 3 cm ruimte op maat zagen – een mooie lap of één  met mix media of wat je leuk vindt de map bekleden, 2 ringetjes van de bouwmarkt aan de kaart maken en klaar is je eigen kaartenmap.

Dingen die ik leuk vindt om door te geven:

https://www.quiltersgilde.nl/online-links-4/ zo leuk om te zien wat anderen maken
https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com   geweldige creatieve mensen
https://www.quiltersgilde.nl/vakantie-in-eigen-land  winkels te kust en te keur
https://www.textielplus.nl zoveel te zien en zoveel inspiratie
https://www.vezel.org op deze site zijn allerlei vormen van handwerken te zien
En natuurlijk een dagelijkse blik op de blogs die ik volg.

Mia de Vos

 

Marjolein van der Eijk met ‘Verzameling in kaart gebracht’

SAQA

SAQA staat voor Studio Art Quilts Association. Een internationale organisatie die het artquilten promoot.
Het Quiltersgilde heeft een instellingsabonnement met verschillende voordelen, waarmee we de  art quilters in onze vereniging willen ondersteunen en stimuleren.

Als je als artquilter mee wilt doen aan de tentoonstellingen en uitdagingen moet je persoonlijk lid zijn van het SAQA. Marjolein van der Eijk  is  een van deze leden en zij doet mee met de 3D-expressie; een tentoonstelling van SaQA.

Lees hier het verhaal van Marjolein van der Eijk.

Marjolein van der Eijk met “Collection Mapped “ of  “Verzameling in kaart gebracht”

Masterclasses Textielfestival 2015
Voor het Textielfestival in 2015 werden verschillende Museum Masterclasses georganiseerd.

Ik heb deelgenomen aan de Masterclass in Het Japanmuseum Sieboldhuis in Leiden, onder leiding van Marijke Schurink.

In het museum is de collectie van Philipp Franz von Siebold samengebracht, door hem verzameld in Japan tussen 1823 en 1830.

Een prachtige leporello gevouwen  landkaart in de collectie gaf mij de inspiratie tot het maken van dit werkstuk.
De enorme variatie in de verzameling van Siebold, de sterk geordende  Japanse maatschappij en de kleuren van de Geisha’s hebben de uitstraling van mijn werkstuk bepaald.

Mijn werkstuk: een Leporello

 

Ik heb voor Evolon gekozen als ondergrond voor het patroon en het borduurwerk.

Dit is een non woven materiaal, goed te borduren en mooi glad voor het overbrengen/afwrijven van de kleur.

 

Op de achterkant van de Evolon is op het laatst met Steam a Seam wit bouwbehang geplakt. Dit gaf de stevigheid om er vouwen in aan te brengen.

 

Aan beide uiteinden is van karton, beplakt met dunne tussenvulling en rode zijde, een kaft gemaakt.

Een Japanse knoop maakt het af.

Tijdens het Textielfestival 2015 is mijn Leporello in het Sieboldhuis geëxposeerd.

Daarna nog een tijd in een vitrine bij de Quilt-Bee in Dordrecht, maar inmiddels lag het al weer heel lang ineengevouwen thuis in de kast.

Via Facebook werd ik benaderd door een Amerikaanse art quiltster die mij graag wilde ontmoeten als ze in Nederland zou zijn om haar dochter te bezoeken. Dat werd afgesproken en het is een heel leuke dag geworden. Zij wilde natuurlijk mijn werk zien en ik haalde ook de leporello tevoorschijn.

Foto’s van de opbouw van mijn leporello

Haar enthousiasme was groot en ze vertelde dat SAQA  een 3D tentoonstelling zou organiseren en dat ik beslist moest inschrijven. Ik was op dat moment nog geen lid van SAQA maar heb me toen aangemeld en door John Tromp professionele foto’s van m’n werk laten maken.



Toen de formulieren ingevuld en samen met de foto’s ingestuurd. Het duurde vrij lang voordat het verlossende mailtje kwam  maar m’n werk was geselecteerd!

De tentoonstelling reist nu 3 jaar door de VS en omdat het een internationale tentoonstelling is bestaat de kans dat het ook nog in Europa of Australië te zien zal zijn. Nog lang niet alle locaties zijn bekend.

Veel succes Marjolein en dank je wel voor het delen van je verhaal.

Ook Els van Baarle is een van de exposanten in deze tentoonstelling. Haar verhaal komt volgende week. Dan hebben we weer iets om naar uit te kijken. 

3D Expression met werk van Marijke van Welzen

SAQA

SAQA staat voor Studio Art Quilts Association. Een internationale organisatie die het artquilten promoot.
Het Quiltersgilde heeft een instellingsabonnement met verschillende voordelen, waarmee we de  art quilters in onze vereniging willen ondersteunen en stimuleren.

Als je als artquilter mee wilt doen aan de tentoonstellingen en uitdagingen moet je persoonlijk lid zijn van het SAQA. Marijke van Welzen is  een van deze leden en zij doet mee met de 3D-expressie; een tentoonstelling van SAQA.

Lees hier het verhaal van Marijke van Welzen

There are snakes lurking in the grass  van Marijke van Welzen

In November 2018 ben ik tijdens het Quiltfestival in Houston lid geworden van SAQA. Het stond al een tijdje op mijn lijstje dus nu was een goede gelegenheid om dat te doen. Zoals de meesten van jullie wel weten vind ik het erg leuk mijn werk tentoon te stellen. Ik kijk daartoe regelmatig online of er interessante oproepen zijn waarvan ik denk dat mijn werk er past of waarvoor ik iets nieuws wil maken. Die oproepen print ik dan uit en leg ik op een stapeltje met de datum er op wanneer de papieren ingestuurd moeten worden.

Bij de SAQA Calls for entry, die je op de website kunt vinden, vond ik 3D Expression. Een oproep voor driedimensionaal werk waarbij ook wearable art specifiek werd genoemd. Ook fijn dat er geen restrictie was wat betreft de datum wanneer het gemaakt was. Bij heel veel oproepen moet het nieuw werk zijn, of gemaakt voor een bepaalde datum. Ik besloot om mee te doen. Het werk moest beschikbaar zijn van 2019 t/m 2023 !

Welk werk zou ik dan insturen? Mijn nieuwste 2 mantels waren op dat moment in Canada in de World of Threads tentoonstelling en die wilde ik ook graag na teugkomst in mijn komende tentoonstellingen in Europa laten zien. Ook andere mantels waren al “geboekt” voor tentoonstellingen.
Dit is een zgn. Juried exhibition, dat betekent dat je werk door een jury beoordeeld wordt. Je mocht meerdere kunstwerken opgeven, maar per kunstenaar zou er maar 1 werk toegelaten worden. Indien de jury het zou uitkiezen natuurlijk, dat is altijd reuze spannend! Ik besloot er twee op te geven.
Je moet dan een “ Artist Statement “ bijvoegen en goede foto’s insturen. In maart 2019 kreeg ik de email dat mijn werk “ There are snakes lurking in the grass” was geselecteerd. Hoera!

De procedure met wat voeten in de aarde

De hele procedure heeft best wat voeten in de aarde. Er volgde een heel officieel contract dat ingevuld en weer terug gestuurd moest worden.
In dit geval werd ik ook geacht een “Audio Statement” op te nemen. Dat liefst een andere tekst bevat dan je eerdere artist statement. Ik had dat al eerder gedaan voor andere tentoonstellingen , maar ik vind dat echt een opgave. Na stukje schrijven met de zinnen zodanig op het papier dat de adempauzes erin staan, paar keer oefenen, rustig plekje zoeken diep adem halen en het telefoonnummer bellen ( Amerika). Je moet dan een hele serie nrs. intikken zodat jouw stukje straks ook bij het goede kunstwerk te horen zal zijn in de tentoonstelling.
Toen kreeg ik een email of  ik even zo spoedig mogelijk betere foto’s wilde sturen, anders zou mijn werk niet met een foto in de catalogus komen. Er zat teveel ruis in de foto’s, Oef. Aangezien ik mijn beste foto’s had gestuurd moesten we snel nieuwe maken. Gelukkig kon dat, want de mantel was thuis. Mijn man en ik hebben een hele stellage gebouwd in de woonkamer, nog een beetje gefotoshopt en op hoop van zegen opgestuurd. Gelukkig werden deze geaccepteerd. Dan het werk opsturen. Ook heel spannend, komt het goed aan?

Het leuke van deze tentoonstelling is dat de werken in musea worden tentoongesteld. Het geeft echt een heerlijk gevoel als je dan foto’s daarvan ziet.
Online kun je het werk zien op https://www.saqa.com/art/exhibitions/3d-expression-saqa-global-exhibition.

Dank je wel Marijke voor je verhaal over jouw prachtige jas.

Ook Marjolein van der Eijk heeft een werkstuk in deze tentoonstelling, maar dat komt in een volgend verhaal.