Organza, wat kan daar allemaal mee ?

Niet zo lang geleden stond er een prachtig blogverhaal over het gebruik van organza. Zeer de moeite waard om te lezen.

Omdat ik ook op verschillende manieren met organza bezig ben en weer nieuwe mogelijkheden ontdek, schrijf ik er dit keer ook over. Als aanvulling op het blogverhaal wat er al staat. En meer met ervaringen  vanuit het Artquilten.

Textiel Festival de Weerribben 

Voor het Textiel festival de Weerribben ben ik bezig met het maken van een stuk berkenschors. Ik heb deelgenomen aan de module Textuur en Structuur van Hawar. Tijdens het festival in de Weerribben laten we eindwerkstukken zien. Als algemeen thema voor deze eindwerkstukken is gekozen voor “Natuur”

Iedere dag op mijn rondje met de honden kom ik langs een berkenbos. Vooral in de lente stralen de witte stammen me tegemoet. Ik zie ze al van verre staan.

Het voortbestaan van de berken is in gevaar. Omdat het warmer wordt in Nederland en het grondwater daalt, zie je steeds meer berken omvallen. Berken wortelen namelijk niet diep en door de droogte komen zij water te kort. Daarnaast of misschien wel daardoor hebben veel berken last van een soort zwammenrot. Maar genoeg daarover; het is geen les biologie.
Voor mijn berkenschors heb ik ook met organza gewerkt op verschillende manieren.

Hoe heb ik daarbij organza gebruikt ?

Organza punchen. Met een droogvilt-punchnaald(van Clover) de organza in de onderlaag bevestigen.  Met deze punchnaald druk je draden van de organza naar de achterkant.  Je kunt dit er ook weer loshalen van de ondergrond en als strip gebruiken in je werkstuk.

Kun je het plakken ?  Je kunt organza goed plakken met mistyfuse een superdunne vlieseline-achtige. Als je vliesofix gebruikt krijgt je altijd een wittige waas onder de organza.

Organza verhitten met een heater geeft structuur ; de organza smelt samen richting de heater. Als je het met de strijkbout verhit (altijd tussen bakpapier) krijg je meer een open kantstructuur.

Twee kleuren organza samen laten smelten met de strijkbout tussen bakpapier.  Geeft prachtige kleurtekeningen.

Organza kan een kleur laten veranderen. Een witte organza ergens overheen maakt een kleur lichter. Zo kun je makkelijk kleurverschil aanbrengen.


Een donkere organza maakt een kleur donkerder zo kun je schaduw creëren.

Verschillende kleuren blauw over elkaar heen verbeelden  in deze quilt de zee. kleur veranderen met organza

Over organza hebben mensen soms hun eigen idee

Organza maakt iets tot een glimmend geheel.
Ja soms, en soms wil je dat niet. Maar mijn ervaring is dat, als je heel intensief over de organza naait d.m.v. Free Motion, de kleuren van de verschillende lagen goed mengen en het glimeffect verminderd wordt.
Organza geeft zulke lelijke rafels?
Niet als je het met de soldeerbout snijdt. Je krijgt dan een verschrompelde rand zonder rafels. Wel even een warmtebestendige plaat op je werkplek leggen, dit kan niet op je snijmat………. Kan eenvoudig met een glazen plaat. Zo veel hitte heeft een soldeerbout niet. Enne soms kun je die rafels ook gebruiken.

Tijdens de lessen bij Hawar heb ik voor mezelf een voorbeeldboekje gemaakt.  Hierin zijn de verschillende mogelijkheden van allerlei structuren te zien. Voor mezelf handig maar ook handig in de Art Quilt Beegroepen die ik in Winterswijk begeleid. Het laat zien wat er allemaal mogelijk is.

Zoals bijvoorbeeld deze twee met organza

 

Voor alle duidelijkheid en compleetheid wil ik even vermelden dat er verschillende soorten organza zijn. Er is ook een zijden organza. Een prachtige stof met andere mogelijkheden dan de polyesther of nylon organza. Zeer de moeite waard als je doorzichtigheid in een werkstuk wilt hebben. Deze zijden organza gebruik ik soms ook. Ik heb altijd wel  een lichtbeige kleur en licht grijs in huis.Daar heb ik laatst met zelfportret op geprint en dat is ook heel mooi geworden.

In dit blogbericht werk ik met de synthetische organza, want dat kun je smelten en verhitten met leuke effecten.

Ik zou zo zeggen, probeer het eens uit en deel je ervaringen in een verhaal of op Facebook.

Liesbeth Wessels

Art quilt wedstrijd, de 3D inzendingen

Een bijzondere tentoonstelling!

Als je in Rijswijk bent geweest tijdens de Patchwork- en Quiltdagen vorige maand is de tentoonstelling van de Art Quilt wedstrijd je vast opgevallen. 60 inzendingen vormden samen een interessant en kleurrijk geheel op 3 wanden van elk 20 meter. In dit blogbericht kun je lezen over de winnaars van de Art Quilt wedstrijd. En in dit blogbericht vind je achtergrond informatie over het thema van de wedstrijd.

3D inzendingen

Tussen de quilts door stonden tafels opgesteld met de 3D inzendingen op een zwarte ondergrond. Mooi om te zien hoe deelnemers ook in de derde dimensie het thema “Grenzen aan de Groei” verbeeldden. De jury had het niet makkelijk met het beoordelen van alle werkstukken en na afloop was er de opmerking dat het 3D werk eigenlijk een aparte categorie had moeten zijn. Dit is voor de Art Quilt commissie een tip voor de volgende keer, zij het dat 10 3D inzendingen, hoe mooi ook, te weinig is om een aparte categorie te vormen. Maar wie weet zijn de bezoekers op ideeën gebracht door al dat moois en willen ze het een volgende keer ook proberen. In elk geval zijn deze werkstukken toch een beetje onderbelicht gebleven in de diverse berichten op social media. Nu alsnog een verdiend podium voor al dit moois. Met dank aan Harry Roelands voor de professionele foto’s.

Ter info: Het werkstuk van Liesbee Colombijn (Bodemleven Bodemdood) is gefotografeerd voordat het op de juiste manier was neergezet. Tussen de twee onderdelen waren ook nog textielbewerkingen te zien. Dat is op de ochtend van de prijsuitreiking door Liesbee opgemerkt en gecorrigeerd.

Foto’s van de 3D inzendingen

Door er op te klikken, kun je de foto’s groter zien.

 

Annabeth Olsthoorn "Global Warming"

Annabeth Olsthoorn “Global Warming”

 

 

Anne Hazekamp "Terra"

Anne Hazekamp “Terra”

 

Attje Oosterhuis "Bedreigde Vogels"

Attje Oosterhuis “Bedreigde Vogels”

 

Bianca Maas "De stekkers die het milieu vervuilen"

Bianca Maas “De stekkers die het milieu vervuilen”

 

Gerlina Pols "Hoop"

Gerlina Pols “Hoop”

 

Inge Witvers "Gekluisterde Expansie"

Inge Witvers “Gekluisterde Expansie”

 

Liesbee Colombijn "Bodem leven Bodem dood"

Liesbee Colombijn “Bodem leven Bodem dood”

 

Loes Klein Elhorst "Wie wind zaait.."

Loes Klein Elhorst “Wie wind zaait..”

 

Margarethe Janssen-Muller "Sedum" voor

Margarethe Janssen-Muller “Sedum” (voorkant)

Margarethe Janssen-Muller "Sedum" (achterkant)

Margarethe Janssen-Muller “Sedum” (achterkant)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marijke van Welzen "Apocalyps"

Marijke van Welzen “Apocalyps”

 

Marjolein van der Eijk

 

De winnaars van de Art quiltwedstrijd

‘Grenzen aan de Groei’

Op de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk waren alle inzendingen te zien voor de Art Quiltwedstrijd over het thema “Grenzen aan de Groei”. Er waren ruim 60 inzendingen waaronder een aantal driedimensionale werken.

Bij de prijsuitreiking zei Inge Schoonderwoerd, in haar functie als voorzitter van het Quiltersgilde, dat het de eerste keer is dat het Quiltersgilde een Art Quiltwedstrijd organiseert en dat dit dus eigenlijk een historisch moment is.

Best spannend, omdat we geen idee hadden hoeveel mensen er mee zouden doen. Maar dat viel reuze mee! Ontzettend fijn dat er zoveel mooie werken zijn ingestuurd! En de kwaliteit van de inzendingen geeft nog meer aanleiding tot vreugde!

De jurering

Daarna was het woord aan de jury, bestaande uit Marjan Ruitenberg (die in Engeland de opleiding jureren heeft gedaan), Rita Dijkstra en Harm Harms.

Een heel vakkundige jury die alle werken zorgvuldig heeft beoordeeld op een aantal aspecten. Daarbij was uiteraard niet te zien wie welke quilt had gemaakt.

Harm vertelde dat de jury het een hele leuke klus heeft gevonden en dat de jury het belangrijk vindt dat er wedstrijden zijn. Want je leert er veel van om elkaars werk te zien en feedback te krijgen op je eigen werkstukken. Zo leer je herkennen wat ertoe doet in het beeldend werken en kom je op ideeën voor je eigen aanpak. De jury vond het thema best moeilijk en heeft gezien dat mensen op verschillende manieren oplossingen hebben gezocht voor het vertalen van deze begrippen in beeldtaal. De jury vond dat alle Art Quilts van niveau waren en dat iedereen op verschillende aspecten wel een compliment verdiende. Als jury heb je het dan moeilijk, omdat je vaak de bekende ‘appels met peren’ moet vergelijken. Er waren veel kanshebbers maar na een hele dag wikken en wegen is de jury het eens geworden. Hieronder hun overwegingen.

Eerste prijs

“Als eerste prijs hebben we gekozen voor “Gat in de Ozon laag” van Mariëlle Huijsmans.

Dit intrigerende kunstwerk verbeeldt op zeer originele wijze het gat in de ozonlaag en laat in de vormgeving het grillige van de natuur zien. De geverfde stof laat een stralende zon zien. Op het eerste oog liefelijk maar desastreus als de aarde wordt geraakt en alles aan scherven gaat. Een rijkdom aan bewerkingstechnieken verstoort de eenheid van het werk niet.”

Tweede prijs

“Als tweede prijs hebben we gekozen voor “Genoch” van Hylkje Korporaal.

In een spontane compositie komt de ramp met de containerboot binnen. De opengescheurde container, origineel weergegeven, domineert het beeld en de ruime zee die met een horizon is aangegeven waardoor een geweldige diepte ontstaat. De voetstappen geven duidelijk aan dat wij mensen ervoor verantwoordelijk zijn en het residu van plastic korrels blijft achter. De verwerking van de materialen, kleurgebruik en het thema wijzen in dezelfde richting.”

Derde prijs

“Als derde prijs hebben we unaniem gekozen voor “Divided” van Suze Termaat.

Een kunstwerk met een sterk beeld. Vier palen die worden verdeeld door onbestemde slierten waardoor de palen bij de ene sliert vooraan staan en bij de andere achteraan. Ze zijn niet alleen onderling verdeeld maar ook in zichzelf. Eenzelfde verdeeldheid kunnen we herkennen bij het thema van de wedstrijd. Een levendige achtergrond is met originele materialen verwerkt in een prachtig kleurengamma en sprekende contrasten. Het werkstuk heeft een sterke lichtval die een sterke ruimtelijke suggestie geeft.”

Tot slot

Marjan Ruitenberg sloot de prijsuitreiking van de Art Quiltwedstrijd af met complimenten aan alle deelnemers. “Iedere quilt heeft een eigen verhaal”, zei ze, “en het is mooi om al die verhalen te mogen zien en beoordelen!”

Pieternel Hol

 

Werken met inktens kleurpotloden 

Inktens bevat het woord  inkt en intens, dit laatste slaat op de intense kleur.
Bij Inktens  potloden zorgt vocht er voor dat de kleur permanent wordt. Vocht in elke vorm, dat kan ook textielmedium zijn. Als de pigmenten niet vermengd worden met vocht zijn ze niet permanent. Vergeet dus niet ook een tweede laag met vocht aan te tippen.
De potloden zijn ook bruikbaar op papier.  (kan het ook met Aquarel potloden? Ja maar die kleuren op stof worden niet permanent. Deze kleuren van aquarelpotloden worden ook veel wateriger)

Hoe meer water hoe lichter de kleur. Alle kleuren zijn onderling te mengen. Het is moeilijk om lichte kleuren over donkere kleuren aan te brengen.

Outsider is een speciaal potlood om de omtrek aan te geven; hiermee kun je een schets maken die je daarna met de kleurpotloden inkleurt. De omtreklijn wordt na het toevoegen van water minder zichtbaar, met een penseel kun je het wegpoetsen.

inktens potloden of blocks? 

Potloden hebben een fijnere kleur structuur dan blocks. De pigmenten laten zich wat mooier mengen. Met de potloden kun je mooi tekenen en fijnere delen kleur geven. Een simpel schaduwlijntje laat zich makkelijk met een potlood zetten

inktens rood en oranje

Bjj de Blocks wordt vaak de zijkant gebruikt om grotere delen te kleuren. De blocks zijn erg geschikt om nat in nat te werken. De verfstof smelt als het ware in het water. Bij de blocks kun je de punt gebruiken om te tekenen, en de platte kant om een groter vlak te kleuren.  Je kunt ook het krijt raspen  en  het schaafsel gebruiken op de stof.

Ik heb ondertussen kleurpotloden en blocks….

Hoe gebruik je de potloden en de blocks ?


Je kunt op verschillende manier te werk gaan:

  • Kleur op de stof en daarna met een penseel medium/ water toevoegen;
  • Medium/water op de punt van je potlood en dan op de stof brengen;
  • Medium op stof – dan kleur toevoegen, meer intens vanaf het begin. Een bezwaar kan zijn, dat je de potloodstrepen meer blijft zien. Als je water op de stof doet is dat laatste nadeel minder;
  • Penseel in de medium – goed voor kleine stukjes die niet mogen doorlopen;
  • Medium op een palet, en dan met de kleuren die kleur maken die je wilt, dus als verf gebruiken.

Waarvoor kun je inktens potloden en blocks gebruiken?

Je kunt het gebruiken om een voorstelling volledig met kleurpotloden in te kleuren.  Als een kleurplaat. Je kunt een achtergrond bijkleuren. Je kunt een accent geven, bijvoorbeeld schaduw aanbrengen. De kleur dieper maken ? Meerdere lagen over elkaar aanbrengen. Als de kleur verzadigd is, verandert de kleur niet meer.

Dit landschap is bijvoorbeeld helemaal met inktense potloden ingekleurd en daarna met lapjes, weefsels en stiksels geaccentueerd.

 

Als je bijvoorbeeld een klein stipje wilt tekenen(bijvoorbeeld in een oog of een meeldraad in een bloem), kun je het beste een klein penseeltje nat maken(met textielmedium), een beetje pigment pakken en het op de plek zetten.

Ook heel mooi en soms heel bruikbaar is het laten uitvloeien van de kleuren, het “nat in nat’ werken.  In dit geval gebruik je dus geen Textielmedium maar alleen water. Als je het uitvloeien wil laten stoppen dan strijk je de stof.

Textielmedium werkt net als water. Het zorgt dat de kleur opleeft. Het maakt de kleur intens. Maar Textielmedium glaceert de kleur en zorgt dat de kleuren niet doorlopen. Je moet dus kijken wanneer je dit wilt en wanneer niet.
Toevoegen van textielmedium maakt van iedere verf textielverf. Textielmedium is in verschillende Hobbywinkels te koop. Het is er in verschillende kwaliteiten met bijbehorende prijzen.

Textielmedium kun je ook verdunnen als je enige zorg is dat je van acrylverf textielverf wilt maken. En ook hiervoor geldt, wil je zeker zijn van een kleur. Maak dan een proefje !

de verschillende inktens kleuren

En nu aan het werk; hier zijn een aantal oefeningen


We beginnen simpel en maken het steeds iets complexer.

1-Afdrukken van een blad

Zoek een blad buiten of in je tuin. Maak het blad een beetje vochtig, niet nat. Kleur de achterkant met de inktens potloden in verschillende kleuren. Zorg dat de kleurpigmenten nat worden door er met een nat penseel over heen te gaan.

Strijk met  extra druk het blad op een stuk papier  of een wit lapje en bewerk deze afdruk naar wens met stiksels. Leg extra vellen papier of leg bakpapier op het blad.

2 iets inkleuren, een klein detail van een quilt bijkleuren.

Je hebt een foto op stof afgedrukt en het heeft nog wat extra pit nodig. Je kleurt delen van de stof bij met de potloden.

OF je wilt bijvoorbeeld aan een quilt een speels element toevoegen. Je wilt de vredesduif van de Oekraïne op een kaart verwerken. Je tekent een duif en je kleurt de voorstelling in. Met behulp van vliesofix, zet je de duif vast op je kaart.

3 Nat in nat werken

Je kleurt vlakken in en bewerkt het pigment met water.Als je met verschillende kleuren werkt lopen de kleuren in elkaar over. Je schilder net als bij aquarelleren een voorstelling of een vorm.
De kleurstof vloeit vanzelf door elkaar. Je kunt dit met een kwast bevorderen. Met de sticks smelt de verfstof vanzelf op het lapje

Met de zijkant van de stick kun je goed tekenen.

inktens potloden en blocks nat in nat

Je kunt ook nat in nat met textielmedium werken. Maar het Medium remt het door elkaar lopen van de kleuren en het glaceert. Zie voorbeeldje.Je  blijft ook eerder strepen zien.

4 complexer nat in nat werken

Bewerk een licht gekleurde lap met een resist over een stencil. Ik heb gesso, odifcoat en acryl medium gebruikt. Laat dit goed drogen.

Over deze bewerking heen breng je kleuren aan die je met water bewerkt en waarbij verschillende kleuren in elkaar gaan overlopen. De mediums werken als een resist en trekken de kleuren van sommige plekken weg. Dit geeft interessante achtergronden.

Bij een tweede proef heb ik de gesso weggelaten. Gesso geeft een heel dominante witte afdruk. De andere 2 resist middelen geven een zachte tekening in de achtergrond. De laatste afbeelding met een 2 vage tulpen kan nog veel verder uitgewerkt worden, zodat de tulpen zelf nadrukkelijker aanwezig zijn. Met nat in nat werken heb je vaak minstens 2 lagen nodig om de tekening sprekend te krijgen.

Behalve Inktense potloden en blocks van Derwent heb je ook Neocolor II van Caran d ‘Ache en van Talens Creacolor. De laatste twee zijn krijt dat ook met water oplosbaar is.

Alle foto’s zijn werkfoto’s, dus soms ongestreken witte lapjes……

Liesbeth Wessels

De Orient Express gaat op reis

De logistiek van een internationale expositie

Al een aantal jaren ben ik lid van SAQA. Dit is een wereldwijde vereniging voor Art Quilters. Nederland hoort binnen SAQA bij de regio Europa en Midden-Oosten. Tijdens de lockdown heeft één van Franse leden bedacht dat het leuk zou zijn om met elkaar een quilt project te starten dat uiteindelijk tot een expositie zou kunnen leiden. Het thema werd de Oriënt Express. Ik heb hier al eerder een blogbericht over geschreven, dat kun je hier vinden.

Exposeren

Toen er bijna 50 quiltjes van 25 bij 80 cm klaar waren, werd naar locaties gezocht (voorlopig binnen Europa) om te exposeren. Omdat het Quiltersgilde deze keer in Rijswijk extra veel ruimte tot haar beschikking heeft, leek het mij leuk als de expositie daar haar première zou beleven. Alle betrokkenen vonden het een goed idee, de organisatie kon beginnen..

Nu woon ik redelijk dicht bij Rijswijk, dus het was het handigst om alle quiltjes naar mij op te sturen zodat ik ze begin april naar de Broodfabriek kon brengen. Alle deelnemers kregen mijn adres en ik ging nadenken over de manier van vervoeren van deze stapel quiltjes. Omdat het een tentoonstelling wordt die gaat rondreizen moest de verpakking degelijk zijn en groot genoeg om alles in één keer mee te nemen.

De ouders van onze schoondochter hebben een chrysantenkwekerij en ik kreeg van hen een stevige doos (waarin normaal de bloemen naar de veiling gaan) waar alles in leek te passen en die je de vanwege de handvaten makkelijk kunt dragen.

Administratie en ontvangst

De deelnemers heb ik gevraagd mij een mail te sturen als hun pakketje was verzonden. Daar werd door vrijwel iedereen gehoor aan gegeven. Dat zette ik achter hun naam in de lijst. Zo wist ik wat ik ongeveer kon verwachten en kon ik het afstrepen als het was gearriveerd.

Langzaam maar zeker begonnen in februari de eerste pakketjes binnen te druppelen. Het was steeds weer erg leuk om een pakje -of doosje open te maken en te zien wat er aan moois tevoorschijn komt. Echte pareltjes zijn het soms. Vaak vond ik in de pakjes ook nog, als bedankje, een extra verrassing zoals een lief briefje, een mooie kaart of een foto van ander werk van de afzender.

 

Alle communicatie over dit project (ondanks soms flinke taalbarrières) is via Zoom bijeenkomsten gegaan. De informatie over de maatvoering, treinen, locomotieven en de afwerking van de paneeltjes is op Facebook gezet. En bij het uitpakken bleek dat iedereen zich precies aan de regels heeft gehouden. Dat is bijzonder te noemen.

Want dat lijkt logisch, maar is het niet altijd..

De deelnemers kregen van mij meteen bericht als hun quiltje was aangekomen. Het is tenslotte spannend als je iets, waar je zo je best op hebt gedaan, de wijde wereld in stuurt in de hoop dat het op de plaats van bestemming wordt afgeleverd.

Als je oorspronkelijk uit Europa komt maar nu elders op de wereld verblijft kun je ook meedoen met Europa en Midden-Oosten. Dat betekende o.a. ook post uit Argentinië, de Verenigde staten en Saba.

Een wereld aan contacten!

Het kost wat..

Als een land van herkomst geen lid is van de EU moesten invoerrechten betaald worden. Daarover kreeg ik dan eerst een brief. Het pakketje kwam pas nadat ik betaald had. Dat betekende extra mailverkeer met de afzender om het geld terug te vragen én het aanmaken van een PayPal account. Meestal gaf dat geen problemen en was iedereen zo vriendelijk om meteen te betalen.

Omdat ik niet altijd thuis was als er een pakketje werd bezorgd, vond ik op een dag een briefje in de brievenbus dat de bezorger het pakketje in de blauwe (papier) container had achtergelaten. Wat een idee! Droog en schoon en niet mee teruggenomen naar een afhaalpunt. Ik heb daarna een briefje op de deur geplakt met het verzoek pakketjes in de blauwe container achter te laten die er inmiddels naast stond..

De container zat halfvol met oud papier met daaroverheen een vuilniszak om een eventueel pakketje niet te kunnen missen. Dat werkte heel goed. Vooral omdat er, buiten onze vaste PostNL bezorger, een aantal andere bezorgdiensten zijn geweest. Je moet alleen even opletten op die ene dag dat de container wordt geleegd… Briefjes weghalen en een keer extra controleren.

Op het moment dat ik dit schrijf zijn er nog 2 pakketjes onderweg. Die komen allebei uit Frankrijk dus die zijn vrij van invoerrechten. Rest dan alleen nog het opruimen van de verpakkingsmaterialen. Veel papier en karton wat nu nog even niet in de container kan en een zak vol plastic afval.

De bloemendoos vol quiltjes gaat mee naar Rijswijk zodat iedereen er van kan genieten. De expositie zal in elk geval ook in mei te zien zijn bij Nadelwelt in Karlsruhe en in juni bij BIAT in Frankrijk.

Tot ziens in Rijswijk,

Marjolein van der Eijk

 

De weg naar het eindresultaat

Grenzen aan de groei

In mijn vorige blog van 22 december vorig jaar schreef ik over de beginfase van mijn quilt voor de wedstrijd “Grenzen aan de groei”. De laatste foto in dat bericht was van een vlak gevuld met grijze stukjes stof in verschillende gradaties:

Op dat moment had ik nog niet voor ogen wat het uiteindelijke beeld zou moeten worden. Dat was niet erg, want ik had tijd genoeg om daar over na te denken bij het met de hand vastzetten van al deze stukjes stof. Wat mij betreft een heerlijk klusje.

Hoe nu verder?

Maar op een zeker moment was dat klaar en had ik een achtergrond voor .. ja waarvoor eigenlijk? Dat is eigenlijk kenmerkend voor mijn manier van werken. Ik ga ergens van uit, in dit geval het soort achtergrond wat ik wil maken en daarna ga ik pas bedenken wat ik er mee ga doen. Soms is dat een soepel proces maar ik kom ook wel eens in de problemen met deze werkwijze. Het enige wat dan helpt is de tijd nemen om opties uit te denken. Vooral niet beginnen met het uitvoeren van het eerste idee wat in je op komt. Dat is vaak niet het beste. Dat weet ik inmiddels uit ervaring! Het werk ophangen en er vaak langslopen helpt wel.

Terug naar de kleur

De gekleurde repen stof die ik van een UFO had liggen waren ook nog niet uit m’n gedachten en onbewust zoek je daar dan toch een bestemming voor. Met zoveel verschillende kleuren kleine lapjes moest ik opeens aan confetti denken en toen wist ik het!

Ik wilde de aarde verbeelden waar vanaf de kleuren verdwijnen. Met Steam a Seam heb ik achter heel veel verschillende strookjes stof een lijmlaag gestreken en op Freezer paper heb ik de cirkel getekend met het denkbeeldige gat waardoor de kleuren van de aarde af vallen. Vervolgens heb ik het patroon van de cirkel met de “staart” eruit geknipt en de rest van het Freezer paper op m’n eerder gemaakte achtergrond gestreken. Dan blijft de vorm die je nodig hebt leeg. Dat kon ik met “confetti” gaan invullen.

TIP!

Op deze foto zie je mijn strijkplank met een 80 cm brede houten plaat met de lengte van de strijkplank. Deze plaat heb ik “gestoffeerd” met 2 lagen fleece en eroverheen ligt een lap ongebleekte katoen. Deze lappen zijn aan de achterkant vastgezet met een tacker. Je hebt dan een groot werkvlak op de juiste hoogte en als je het niet nodig hebt zet je de plank rechtop weg.

 

De invulling

Op deze manier heb ik kleine stripjes van de gekleurde stofrepen verdeeld over de cirkel en het deel aan de onderkant waar de kleuren “neervallen”

Na meerdere uurtjes knippen en plakken zag het er zo uit:


                                                                   

Schrikken!

Ik had een tevreden gevoel, totdat ik het Freezer paper om het patroon eraf haalde en het werk ophing. Ik zag een mens met een hoofd en schouders…En helemaal geen aarde! Apart dat ik dat niet eerder zag. Waarschijnlijk omdat ik te dicht op m’n werk bezig was.

Leermomentje.

Een nieuw probleem vraagt om een nieuwe oplossing.. Laten hangen en er een paar dagen lang af en toe langslopen, altijd goed.

Oplossing

Het moest een bol worden ipv een cirkel. Dat zou het beeld veranderen. Ik ben toen gaan zoeken naar een lijnentekening op een bol. Eenmaal gevonden heeft de copy shop er een patroon op maat van gemaakt:

Omdat al die kleine gekleurde reepjes alleen maar waren vast gestreken en niet vast gestikt heb ik eerst een stuk zwarte, fijne tule over de quilt gelegd met daarop het freezer paper patroon gestreken. De tule gaat voorkomen dat de reepjes later losraken of gaan rafelen. De tule en het patroon samen vastgespeld op de quilt en twee keer langs de rand van het patroon vast gestikt.  Daarna de overtollige tule langs de rand voorzichtig weggeknipt.

Tot slot moesten de gebogen lijnen van de bol nog op de quilt worden overgebracht. Het patroon met de gebogen lijnen heb ik overgetrokken op Freezer paper. Alleen de horizontale lijnen zijn gebruikt. Het Freezer paper patroon heb ik over de cirkel op de quilt gestreken.

Van dit patroon heb ik steeds een strook langs een lijn voorzichtig weggeknipt en langs diezelfde lijn met de naaimachine een lijn gestikt. Dat was als het ware de tekening voor waar de verdikte lijn moest komen. (Hier ben ik vergeten foto’s te maken.)

Met behulp van de “couching voet” op de naaimachine kon ik nu gemakkelijk een dikke draad op de juiste plaats opnaaien. Hiervoor is een zigzag steek het meest geschikt.

De aarde verliest haar kleur

“De aarde verliest haar kleur” was klaar! Omdat het een wedstrijdinzending betreft moesten er ook  goede foto’s worden gemaakt van het werk. Een totaalbeeld en een mooi detail. Dit klinkt eenvoudiger dan het is dus na het aanzetten van de boven-en onder tunnel heb ik daar een kleine ochtend aan besteed.

Mijn quilt doet niet mee voor de prijzen, dat is ook de reden dat ik de foto’s nu al kan laten zien. Ik hoop wel op een juryrapport. Wel komt dit werk bij de wedstrijd te hangen tijdens de ATT in Rijswijk op 8,9 en 10 april. Het zou leuk zijn als zoveel mogelijk mensen de 60 inzendingen voor de wedstrijd komen bekijken. Er zit veel prachtig werk bij. Echt de moeite waard!

Marjolein van der Eijk

 

 

Workshop Servettenquiltje

Waarom quilten met servetten?

Deze blogpost is een workshopje in het maken van een artquiltje, met servetten.

Mijn naam is Gerie Lammers-Vriens, ik ben dol op quilten, van traditioneel via modern tot artquilten. Ik quilt veel en dat doe ik voornamelijk in mijn atelier. Bij het artquilten maak ik graag gebruik van papier en dan vooral servetjes. Ik kan namelijk niet tekenen en dan zijn servetjes daar een mooie oplossing voor.

Hoe te beginnen?

Ik begin zo’n quiltje altijd eerst met het uitzoeken van een leuk servetje. Daar zoek ik dan verf en stempels en dergelijke bij (foto links onder). En natuurlijk zet ik ook gelmedium klaar, om het papier mee te plakken en soepel te maken, zodat ik er met de naaimachine door kan. Vaak verf ik ook een bladzijde uit een boek, en wat bladmuziek (foto rechts onder).

 

 

Dat hoeft niet, maar dat vind ik zelf leuk omdat ik ook graag lees en bij een koor zing. Qua kleurgebruik laat ik me soms inspireren door het servetje, soms door een stofje, soms door mijn humeur, of de kleur van een andere quilt waar ik mee bezig ben. Die kleur zit dan gewoon in mijn hoofd. Vaak gebruik ik contrasterende kleuren. Als ik mijn spulletjes heb verzameld, zoek ik een leuk stofje uit.

 

Hoe verder?

Voor dit oranje lapje kies ik groene tinten om mee te stempelen en verven. Voor het randje gebruik ik een oud sponsje waar ik stukjes uitgepulkt heb.

 

Acrylverf of textielverf? Waarom?

Ik gebruik om te verven gewoon acrylverf. Daar houden de meeste naaimachines niet van, maar wanneer je het mengt met textielmedium, wordt het soepel. Eigenlijk maak je dan zelf je eigen textielverf. Wanneer alles gedroogd is, knip ik de afbeelding uit het servetje, waarna ik de witte laagjes aan de achterkant verwijder. Dat kan er 1 zijn, maar ook meer. Ik maak een compositie met mijn achtergrondpapiertjes en de servetafbeelding (foto links onder). Wanneer ik tevreden ben over de compositie, plak ik al het papier voorzichtig vast met gelmedium. Ik kijk waar nog iets meer nodig is voor mijn quiltje, bijvoorbeeld meer kleur, meer plaatjes, meer stempels (foto rechts onder).

 

Gelmedium?

Gel medium is een soort lijm en is in allerlei soorten te koop. Glanzend, mat, parelmoerglans, dik, dun. Elke soort heeft zijn eigen voor­- en nadelen. Wanneer je in je werk zwaarder materiaal wil plakken, bijvoorbeeld metaal, hout, schelpjes, knopen dan is dikke (heavy) medium misschien aan te raden. Met servetjes werkt dat niet fijn, die trek je namelijk kapot. Mijn naaimachine heeft er wat meer moeite mee, maar kan er wel doorheen. Niet door het metaal, hout of wat dies meer zij, natuurlijk. Daar zul je gewoon omheen moeten naaien.

Less is More. Of niet genoeg?

Maar goed, door met de workshop. Ik vind het nog wat saai, ik wil meer kleur en vormpjes. Dus meer verf, meer stempelen.

Opgelost, dacht ik. Helaas droogde de leuke lichte blauwe verf heel donker op. Hmmm, misschien door het oranje van het stofje? En links onder mist ook nog wat. Dus nog een vogeltje erbij.

Er zitten hier en daar nog wel wat lichtblauwe accentjes, misschien is het wel genoeg.

Ik heb ooit wel geleerd Less is More, maar daar ben ik niet zo van. Ik houd gewoon van kleur. Veel kleur. Dus nog meer blauw, in het quiltwerk. Veel quiltwerk, daar houd ik ook van. Gewoon freemotion, uit de losse hand.

Tot slot nog een detailfoto van het quiltwerk, dat maakt uiteindelijk toch het hele quiltje, wat ik er ook aan plak, stempel en verf.

Hopelijk kun je wat met deze workshop, veel plezier ermee.

Groetjes, Gerie.

 

Met een klein beetje hulp van de computer

Ik werk graag aan de hand van mijn eigen foto’s. Het is zelfs zo dat ik meer ben gaan fotograferen toen ik ging quilten. De foto’s zijn mijn inspiratiebron. Omdat ik ze zelf gemaakt heb is er geen probleem met auteursrechten.

Voor mij is het vaak een nadeel dat ik dan zo vast blijf houden aan mijn eigen beeld. Zo werkt dat nu eenmaal bij mij. Een leerpunt dus.

Ik probeer met hulp van de computer mijn beeld te veranderen voordat ik aan het werk ga. Tegenwoordig zijn er veel hulpprogramma’s om foto’s te bewerken.

Bijvoorbeeld bij deze hibiscus bij ons uit de tuin

De foto heb ik bewerkt in Picas* en dat laat mij verschillende mogelijkheden zien. Dat helpt me  om een andere kleurstelling te kiezen of het beeld meer te abstraheren.  Er zijn meer programma’s die verschillende stijlen van een foto tonen. Ook al gebruik ik bijna nooit de betreffende stijl; maar door  de foto om te zetten in verschillende stijlen, zie ik beter waar de kracht van het beeld zit. Of welke kleuren verstopt zitten in het beeld, omdat die kleur in alle stijlen terugkomt,  en dat zelfde geldt ook voor de lijnen.
(*Picas is een app voor fotobewerking die gebruikt kan worden op de mobiel, maar op veel mobiels zit een programma voor fotobewerking dat ook de foto omzet in verschillende stijlen.)

foto uit eigen tuin

Met het meest linkse voorbeeld ben ik aan het werk gegaan.

EQA uitdaging 2021 Half-half

Ook de foto voor de EQA half -half uitdaging heb ik met dit programma bewerkt.  Dit was de oorspronkelijke foto  met daarnaast mijn  bewerking van de linkse helft.

Tot slot de foto van het quiltje zoals het in Rijswijk gehangen heeft.

Coaching groep Marjon Hoftijzer

In de coaching groep bij Marjon Hoftijzer hebben we elkaar een foto gestuurd. De ontvangende partij moest met de foto “out of the box gaan “.
Ik kreeg de foto 1 en heb er vervolgens dit mee gedaan in Picas

Met de tweede interpretatie ben ik aan het werk gegaan; met name met die kleurstelling.
Daarna is mijn vertaling  van het quiltje opgestuurd  om het verder te bewerken. De tweede foto hieronder is het uiteindelijke resultaat geworden.

 

Tot slot de uitdaging van de EQA voor dit jaar  (je kunt nog tot morgen meedoen)

Omdat er in de spelregels staat dat je niets vooraf mag publiceren, zal ik dit proces laten zien met andere foto’s dan die ik ingestuurd heb.
Ik heb een foto van mijn wandelomgeving veranderd in het fotobewerkingsprogramma dat standaard op mij telefoon zit.
Mijn pasfoto is bewerkt en los gemaakt van de achtergrond. Die laatste actie is gebeurd met behulp van het programma Photoroom. Je kunt een pasfoto uploaden en dan gebeurt er dit

In photoroom kun je op een landschapsfoto een tweede foto plakken. ( enne de foto kun je ook verkleinen hoor)

 

 

Wie weet inspireert dit jou om ook met fotobewerking aan de gang te gaan. Succes

Liesbeth Wessels

 

 

Veel bagage bij de cursus Structuur en Textuur

Dit verhaal gaat over de cursus  Vormgeving en Ontwerpen “Structuur en Textuur”. Deze cursus is gegeven bij Hawar en georganiseerd samen met het Quiltersgilde. De eerste twee modules (de andere was Vormgeving en Ontwerpen “Kleur”)  zijn  afgesloten en zijn zeer geslaagd; bij voldoende belangstelling gaat het herhaald worden. Er is nog ruimte, dus je kunt je nog aanmelden.

Op vrijdag 19 november zit onze groep voor het laatst bij elkaar. We hebben als groep een bijzondere start gehad. De eerste bijeenkomst was in september 2019.  Toen gooide Corona roet in het eten.
Tijdens de lock-down winter hebben we 1 x in de 6 weken een opdracht gekregen om aan de gang te blijven. Maar gelukkig zijn in oktober en november van dit jaar de overige drie bijeenkomsten gehouden.

Eindwerkstukken

We hebben veel geleerd en zijn meer in lijnen, structuren en texturen  gaan denken. Tijdens ons nagesprek wordt dat vaak gehoord. De beeldelementen in een ontwerp leven nu voor ons. Het kwartje rondom dit moeilijke begrip is gevallen.
We hebben de opdracht om dat te laten zien in een werkstuk dat tijdens het Textielfestival Weerribben in juni 2022 tentoongesteld gaat worden. Zowel van cursisten van onze groep als uit de groep “Kleur “.

Terugblik

We hebben veel bagage meegekregen.  Voor sommigen was het een hele nieuwe ervaring om met andere materialen te werken en traditionele ideeën los te laten.
En voor  een aantal was het een hernieuwde kennis met de theorie achter de beeldelementen.  Onze kennis op dit gebied heeft een verdiepingsslag ondergaan. Dit is gebeurd onder leiding van prettige  en heel betrokken docenten, die wisselend aanwezig waren op een cursusdag.  Ook dat is prettig, meer vakgebieden die in een inbreng hebben. Één docent was altijd aanwezig, waarmee de voortgang gewaarborgd is.

De theorie blijft niet zweven maar wordt in de bijeenkomsten uitgelegd en geoefend met o.a. monoprints, gelli-plate, borduren met de hand en het gebruik van de naaimachine. Daarbij is de techniek  steeds een hulpmiddel om structuur of textuur, vervorming of reliëf  te gebruiken voor je werkstuk.

We hebben hard gewerkt. Na een stukje theorie volgde er tijdens onze cursusdag minstens drie opdrachten. En ook huiswerk is niet geschuwd. Tussen twee bijeenkomsten is het geleerde verder uitgewerkt. Veel proefjes zijn er gemaakt, die in de volgende bijeenkomst eerst geshowd werden.

En niet alleen bij de docenten was er sprake van een grote verscheidenheid,  ook de deelnemers brachten grote verschillen in ervaring en kennis mee. Onderlinge uitwisselingen zijn altijd heel verrijkend,  en dat gebeurde volop! De interpretatie van de opdrachten was heel verschillend en aansluitend bij ieders ervaringen en voorkeuren. Een rijkdom aan voorbeelden was er te zien.

Laten we vooral ook de prettige omgeving en de heerlijke lunches niet vergeten. Ook dat maakt van een cursusdag een dagje uit.

Na deze geslaagde modules gaan het Quiltersgilde en Hawar evalueren. Laten we hopen dat ze met meer modules komen. In onze groep is al gevraagd om een module compositie. Wie weet….

 

Antoinette Versteeg en Liesbeth Wessels, twee enthousiaste deelnemers van de cursus Structuur en Textuur.

 

 

Wil Fritsma bij Patchwork Europe 2021

Nederlandse solotentoonstelling in de Elzas

Dit jaar werd voor de 27e keer de European Meeting Patchwork & Textile Arts gehouden. Of zoals we het vaak samenvatten de ‘Val d’Argent expo’ (genoemd naar de vallei waar de exposities zijn) of nog korter de Elzas expo. Er waren prachtige exposities te zien en we hebben er weer ouderwets van genoten. En daar sprong ook de (enige) Nederlandse expositie van de textielkunstenares Wil Fritsma in het oog.

Hoe werkt Wil Fritsma?

Wil ontwerpt haar werk via de vijf elementen: textiel, de kleur, de lijn, de vorm en de techniek. Ze zijn samengesteld door lagen van materialen die door Wil  vervolgens worden bewerkt met behulp van verschillende processen. Omdat er steeds in lagen gewerkt wordt, brengt elke volgende laag een nieuw ontwerp en dus een nieuwe ontdekking met zich mee.

Colorful Woman - Wil Fritsma (2013)

Colorful Woman (2013)

Different Women

In 2008 ontstond het idee voor de tentoonstelling “ Different Women”. Inspiratie kwam van kunstenaar Josepha, die bijzondere kleurrijke vrouwenbeelden maakt. De vorm van de vrouw en het idee erachter ontwikkelden zich beetje bij beetje. Ze begon met het maken van haar eigen beeld van een vrouw, dat nu de basis vormt van alle stukken in de collectie “ Different Women ”.

Different Women in black and white (triptych, 2009)

Different Women in black and white (triptych, 2009)

Wil werkte eerst aan 2D quilts, daarna aan transparante en driedimensionale objecten.

De materialen waarmee ze werkt zijn zeer divers onder de noemer “mixed media”. Er worden veel verschillende technieken gebruikt zoals  stapelen, stikken en branden. In de collectie bevinden zich nu nu 17 stukken, waaronder tweeluiken en drieluiken en een reeks kleine transparante werken.

Different women on a pedestal (2020)

Different women inner circle 1 (2017)

Different women innercircle 2 (2020)

De liefde voor textiel en techniek zijn de elementen die ze overbrengt in haar werk, maar ook in de cursussen die ze over de hele wereld geeft. Haar doel is om haar studenten te inspireren hun eigen weg te zoeken. Zo is ze zelf ook van 2D naar 3D werk gegaan. Wat leuk dat we daar in de Elzas van konden genieten!

Nienke Smit