Spelen

Spelen met Suze en Nienke; ontkleuren van Grunge stoffen



Met wie kun je beter spelen dan met Nienke en Suze, als het gaat om verven of ontkleuren van stoffen?
Enige tijd geleden had ik, op bezoek bij Suze, een nieuwe kleur van een bepaalde serie stoffen bij me. De serie Grunge. Een stof in vele prachtige kleuren en tinten. Ik werk er graag mee en heb ook de stof weleens geverfd. Zowel in een verfbad als met acrylverf, waar textielmedium 1:1 aan toegevoegd was, met een kwast er op geverfd.
Suze vroeg zich af wat er zou gebeuren als zij het lapje zou ontkleuren.
Zo gezegd, zo gedaan.

Het resultaat van het ontkleuren was verrassend. De oorspronkelijke lap was diverse tinten turquoise met wat groene vlekken. Zoals je hieronder ziet, toverde Suze met het ontkleuren oranje uit de stof te voorschijn.



Alle kleuren op zwart naaien

Bij het zien van het resultaat stelde Nienke voor om een experiment te doen. Wij zouden haar en mijn Grunge stoffen voorraad bij elkaar leggen. Stroken van alle kleuren aan elkaar naaien en ontkleuren.
Zo gingen wij op een snikhete dag gedrieën stroken snijden, op een zwarte achtergrond naaien. In Suze’s atelier was het lekker koel en konden wij ongestoord lekker door gaan.

Het werk groeide en groeide.

Ondertussen gezellig kletsen, af en toe pauze voor koffie en wat lekkers, een boterham of je lekker even uitrekken.
Eind van de middag hadden wij meer dan 100 kleuren in stroken op de zwarte lap genaaid.



dag 2 – het ontkleuren

Te laat om nog te ontkleuren. Het was meer werk geweest dan wij hadden ingeschat. Daar Nienke en Suze hun grote avontuur in de Elzas binnenkort hadden, nam ik de lappen mee naar huis om te ontkleuren.
Het weer werkte mee en ik kon het gelukkig buiten doen. Want de ontkleuringspasta STINKT en slaat op je luchtwegen.

Eerst plastic op de tafel gelegd. Daar  een molton  en de lap met een klem vast gezet. Van Suze had ik een silkscreen sjabloon mee om bij het ontkleuren te gebruiken.

Toen begon het grote insmeren met ontkleuringspasta. Ik liet aan de linkerkant de lap in tact om de oorspronkelijke kleur te kunnen zien. Werkte daarna met de silkscreen sjabloon en smeerde het meest rechter deel van de lap in met een kwast. Kijk maar wat er gebeurde.

Tot slot een lijst opgesteld met de kleuren nummers om terug te kunnen halen om welke kleuren van de stoffen serie het ging.

De aanvankelijke bedoeling was de lap in drieën te snijden, zodat wij ieder over het resultaat van het experiment beschikten. Maar als je nu naar het eindresultaat kijkt, is het misschien wel jammer om de lappen te versnijden.
Wie weet komt daar nog een werkstuk van.



Yvonne Panofsky

Art Almere 3

Het is weer voorbij die mooie zomer, nou ja mooi. In sommige delen van Nederland gutste genoeg water naar beneden en andere delen waren weer zeer droog.

Bijna iedereen is weer terug van een verre of dichtbij vakantie, sommige met prachtige verhalen en foto’s en anderen “over wat heerlijk om buiten in tuin of balkon te stoeien met lapjes”.

Art-Almere in Juli

In juli hebben we in opdracht van Hilly gewerkt met zelf geverfde stoffen en daar hebben we een detail uitgehaald om te bewerken  met borduurgaren/steken.

Augustus

Eike is voor het eerst bij ons, een zoektocht voor haar naar gelijkgestemden. Zij geeft een schitterende show en tell weg.


De kaarten , die wij gemaakt hebben naar aanleiding van de vorige keer onder leiding van Hilly, komen te voorschijn.


Hilly heeft ook vandaag weer de leiding ze komt met het thema “Vervreemding”.
Lastig thema, je bent geneigd om heel moeilijk te denken MAAR eigenlijk is het een hele simpele manier om andere stof te maken.


Zo gaat het :

  • neem 2 afbeeldingen van stof of papier  (maat 16 x 16cm)
  • strijk deze op 2 even grote stukken plakvlieseline en
  • snij deze 2 lappen in reepjes van 1 cm
  • Ga daarna weven lapje 1 en lapje 2 enzovoort. Je kunt wisselen met de  stroken door de een recht te leggen en de ander omgedraaid.
  • Strijk deze stroken opnieuw op een lap vlieseline zodat je een geheel krijgt van ongeveer 16 x 32 cm.

En dan heb je een nieuw basis gemaakt voor kaarten enz.




September

De Art Almere groep wordt steeds een hechtere groep. We zijn betrokken  bij het lief en leed en  hebben  belangstelling naar de ander toe. Als we niet uitkijken, wordt het koffie/thee drinken steeds langer.


Vandaag werken we onder leiding van Pieternel die ons een boodschappenlijst heeft toegestuurd met als titel van “alles met draadjes enzomeer”.

Nodig was organza, plakvlieseline beide net zo groot zodat je dit dubbel kunt vouwen, kraaltjes en draadjes, wol draden en alles wat je maar mee wilde nemen. Je kunt het zo vol of leeg maken als je zelf wilt.


Het werkte als volgt; strijk de organza op een kant van de plakvlieseline. Bedenk dat het stuk dubbelgevouwen moet worden.
Op de ene  helft doe je alles wat je wilt:  kralen – draden etc. etc. Dan vouw  je de beide plak kanten op elkaar, zodat alles verzegeld is en strijkt het  zolang dat het materiaal er niet uit kan vallen.
Daarna kan je het gaan bewerken met een heat gun of soldeerbout (buiten doen of onder een afzuigkap, vanwege de stank), net wat je wilt doen/maken. Heb je het helemaal opgevuld dan is er minder organza over en bij weinig vulling heb je meer organza om gaten te maken.


Resultaat zullen jullie in oktober kunnen zien. Wij hadden weer een leuke en vooral inspirerende dag.


Groetjes mia

Tips : Bij  beide kan je zelf werk insturen zie de websites



Textielfestival Leiden

Algemene Tentoonstelling Quiltersgilde

Ook zijn er een heleboel workshops bij winkels en Textielkunstenaars.

Masterclass Sieboldhuis

Masterclass door Erna van Sambeek

De eerste dag van de masterclass  in het Sieboldhuis.

De begeleidende kunstenaar is Erna van Sambeek (http://ernavansambeek.nl/)

 

Zij is niet per definitie een textielkunstenaar; ze werkt ook met textiel.

 

Onze masterclassbestaat uit 4 ontmoetingsdagen.
De eerste dag is bedoeld om inspiratie op te doen: “Van inspiratiebron naar experiment” is het thema van de dag.

 

De eerste inspirerende activiteit is de voorstelronde.  Iedereen is gevraagd een werkstuk mee te brengen of foto’s van een werkstuk en om aan de hand daarvan jezelf voor te stellen.

De prachtigste werkstukken kwamen voorbij en ook een paar fotoboeken van eigen werk. Er is een grote verscheidenheid bij de cursisten. Sommigen  emailleren of werken ook met glas of keramiek.

Rondleiding door het Sieboldhuis

 

 

We krijgen een rondleiding door het Sieboldhuis. Twee zalen  zijn vrij donker; om de collectie tegen licht te beschermen en voor mij zijn de getoonde voorwerpen weinig inspirerend.
Er is sowieso heel weinig textiel bij. Men is wel enthousiast over de rollen om aan de muur te hangen. In Japan doen ze niet aan wandkleden of schilderijen, maar  hangen ze  een stuk papier of zijde met  een prent op. Aan de bovenkant en onderkant  zit een houten stok waarmee het werk opgerold wordt.
Daarvan heb ik helaas geen foto.

 

Deze potten zijn misschien voor mij wel een inspiratie. Ik kon er niet achter komen wat er in zit, want de etiketten zijn onleesbaar, maar een pot met allerlei rommeltjes erin, dat kan iets  worden ;-)

plissering-Sieboldhuis

Voorwerp waarvan de rondleider geen idee heeft wat het is, maar door de plissering doet het me aan stof denken.

 

 

De skeletten zijn misschien ook nog wel inspirerend voor sommigen.

skeletten-Sieboldhuis

De boeken in de museumwinkel zijn voor ons  meer inspirerend. Er zijn boeken over het moderne Japan met natuurlijk de “Hello Kitty” afbeeldingen en foto’s van meisjes die zich verkleden, heel populair  in het huidige Japan.

 

 

 

En met knuffels hebben de Japanners ook wel iets.

Dan zie ik een boek dat ik als Dordtse wel leuk vind. Van Otto Dicke, een bekende Dordtse tekenaar die kennelijk in opdracht naar Japan is geweest om platen voor een kalender te maken.

 

 



Van inspiratie naar realisatie is het thema van de volgende ontmoetingsdag en in de tussentijd hebben we suggesties voor ‘werk om thuis te doen’ mee gekregen.

Volgende bijeenkomst

Als we een idee hebben  waarover  we een werkstuk willen maken, moeten we ons de volgende vragen stellen:

  • Vraag je af hoe een kind van 6 je idee zou vinden.
  • Heb je een held heldin? Hoe zou die het werk doen ?
  • Maak een moodboard/mindmap.
  • Overdrijf, maak het werk heel veel groter of juist heel klein.

 

We kunnen dus de komende 2 maanden vooruit.

Joke Hardenbol

 

 

Wie mij nog meer inspireren

Marijke van Welzen

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik ben een bewonderaar van het werk van Marijke van Welzen (https://art2wearblog.blogspot.com/). Toen ik een aantal jaren geleden haar werk voor het eerst zag, was ik diep onder de indruk. De prachtige jassen zijn net schilderijen van textiel. Hoewel het woord schilderij misschien geen recht doet aan haar ingenieuze techniek. Op Youtube is een filmpje te zien, waarin Marijke zelf over haar vertelt (https://www.youtube.com/watch?v=yNiSyC_m9UU).

Je kunt je voorstellen dat ik zodra ik de kans kreeg een workshop gevolgd heb bij Marijke. Het resultaat daarvan was een collage van lapjes in mijn lievelingskleur paars. Een stukje van deze collage heb ik gebruikt als pagina in mijn ‘boek’ Inspiratie, waar ik in mijn blog van juni over heb geschreven.

 

 

Dat ik het werk van Marijke van Welzen bewonder is eigenlijk wel grappig. Omdat dat ik zelf niet zoveel met kleurige collages, intensief quiltwerk of figuratieve voorstellingen heb. Ik hou meer van abstract patchwork in een of twee kleuren en dan summier gequilt. Maar misschien dat de tegenstelling met mijn eigen werk me zo aanspreekt.

Jette Clover

Iemand die ook met collages werkt, maar dan meer met overlappende rechthoeken, is Jette Clover. Zij gebruikt vaak teksten in haar werk. Tijdens een van de eerste lessen van Quilten Speciaal deed Jette de uitspraak: “Kunst hoeft niet mooi te zijn, maar moet iets zeggen.” Die uitspraak is zo’n beetje mijn motto geworden. Op het quiltje dat ik gemaakt heb in de stijl van Jette, kun je dit motto dan ook lezen in het quiltwerk.



Els van Baarle

Ook Els van Baarle (www.elsvanbaarle.com) werkt met collages en teksten. Maar zij gebruikt naast textiel ook andere materialen zoals papier. Tijdens het Quiltfestival in Noord-Groningen in 2014 heb ik een groot werk van haar gezien waarin ze enveloppen gebruikte die geverfd waren. Een detail van dit werk kun je op haar website onder het kopje ‘artwork’ vinden. Het idee van de envelop en het werken met een boodschap, heb ik verwerkt in het quiltje dat ik in haar stijl heb gemaakt. De ondergrond is een lapje dat ik tijdens de Quilten Speciaal-les van Els van Baarle heb gebatikt.

 



Zoals ik ook in mijn blog van juni schreef, vind ik het heel leerzaam om met verdiepen in het werk van andere kunstenaars. Nog leerzamer is het om een klein werkje te maken in de stijl van die kunstenaar. Althans mijn interpretatie van hun werk. Ik besef heel goed dat ik misschien geen recht doe aan hun werk, maar het helpt me de grenzen te verleggen en uitdagingen aan te gaan in mijn eigen werk.

Op de laatste foto nogmaals de namen van de zes textielkunstenaars die mij inspireerden tot het maken van het boek Inspiratie.

Margreet Michel-Verkerke

Een handreiking  van Marijke van Welzen

Dit blogbericht is een vervolg op dit vorige blogbericht

Reminder

Als je zelf aan de slag wilt gaan met foto’s realiseer je dan dat je rekening moet houden met copyrights. Gebruik

  • zelfgemaakte foto’s
  • een foto van een ander met ( gevraagde ) toestemming

een foto van internet, copyright free bv. van

 

Zelf printen

Je kunt bv. eens beginnen met een detail foto van een bloem op stof te printen en deze met free motion quilten te bewerken. Hiervoor zijn speciale vellen te koop die in een thuis- inkt jet printer passen. Er zijn verschillende merken photo fabric, zowel katoen als zijde. De meest voordelige zijn niet wasbaar, lees altijd het etiket.
De foto print je zoals hij is of je bewerkt hem in een fotoprogramma, verander de kleur, de structuur, voeg een lichtbron toe, dit is allemaal heel eenvoudig te doen.

Ik heb mijn eigen hand gekopieerd op het kopieer apparaat.
Daarna bewerkt in photoshop elements, en  een aantal keer op zijde afgedrukt. Het exemplaar in groen heb ik verwerkt in een klein quiltje. Deze heb ik opgestuurd naar het quilt festival in Ierland destijds.

Heb je de smaak te pakken, en wil je groter dan A4 ,  kun je de foto in zgn. tiles af drukken.  De foto wordt dan in een aantal delen geprint. Deze delen moet je dan op een slimme manier  aan elkaar stikken. http://posterizer.online/rasterbator/

 

Laten printen

Wil je nog groter kun je ook je foto op het gewenste formaat op stof af laten drukken.
Een heel bekende firma is  www.Spoonflower.com, in de VS. Maar het kan ook in Nederland bij https://www.houseofu.com/nl/ of in Duitsland bij https://www.stoff-schmie.de/

Het is leuk om daar eens rond te kijken, je kunt er ook stoffen kopen van andere ontwerpers.
Als je op de link klikt zie je mijn proef ontwerpen, die ik echter niet heb laten printen.

https://www.stoff-schmie.de/stoff-design/2702

Met een medium een foto overbrengen op stof


Hiervoor kun je gel medium gebruiken of aceton. Het werkt het beste met  prints van een laser printer. Let op dat je goed moet ventileren. Zie onderstaande links

https://verfvirus.blogspot.com/2012/04/fototransfer-met-aceton.html?fbclid=IwAR1J1Joj54svNFSOtJyqw6YwOWo-_boLX9kdNLSwRR_5yihAZUfgROMT6m0

 

https://www.instructables.com/id/Image-Transfers-with-Acrylic-Gel-Medium/

Marijke van Welzen

 

 

Foto als inspiratie, deel 2

Op zaterdag 11 mei was de Artquilt dag van het Quiltersgilde met o.a. mijn workshop Foto als inspiratie.

De aanleiding hiervoor was mijn blogpost van januari Trends in Art Quilts
quilt Marijke van Welzen

 

Foto als inspiratie

Er zijn vele manieren om een quilt maken met een foto als inspiratiebron.
In de workshop heb ik een eenvoudige manier aangereikt om een foto te gebruiken als uitgangspunt voor een collage quilt. De deelnemers namen zelf een foto mee die ze hebben  omgezet naar een groter formaat. Deze schets kan uitgewerkt worden in b.v. een textielcollage. De uitwerking kan van redelijk natuurgetrouw tot meer abstract ook qua kleurgebruik, geheel naar eigen keuze.

Na wat uitleg en het zien van een aantal voorbeelden gingen de deelnemers zelf aan de slag.

Hier een link naar een video : hoe je zelf een afbeelding kunt vergroten met behulp van een raster.

https://binged.it/2YsWHEd

 

Kleurgebruik en Kleurwaarden

Als tweede onderdeel hebben we gesproken over kleurgebruik en dan met name over kleurwaarden en hoe belangrijk dit eigenlijk is.

Wanneer je de kleurwaarden van je stoffen wilt bepalen kun je een rijtje neerleggen van licht naar donker. Als je in een bepaald kleur werkt b.v. groen is dat misschien niet zo moeilijk. Maar waar laat je die rode ? Hoe donker of hoe licht is die?

Maak er een foto van in kleur zoals bovenstaande en zet die in je telefoon op zwart-wit.

Je ziet dan dit:

Je kunt nu beter zien wat de kleurwaarde is van de rode stof. Had je dat gedacht?

Kunstenaars voor inspiratie

Ik wil aantal kunstenaars met jullie delen, die hier ook mee werken:

Susan Carlson(klik voor de link)

 

Zij maakt hele kleurige collagequilts. Op haar blog vind je een schat aan informatie.

In deze blogpost legt ze uit dat het er niet toe doet welke kleur je gebruikt, realistisch of pimpelpaars, als je maar goed op de kleurwaarden (value) van je stoffen let.

 

Jack Edson

Ik heb deze kunstenaar pas ontdekt op facebook.

Hij maakt ook collages uitgaande van foto’s. Hij werkt vaak vakje voor vakje, houdt het raster, the grid , in stand, wat een heel vervreemdend effect heeft. Ook hij let goed op de kleurwaarden.

 

Ik hoop jullie geïnspireerd te hebben om met je eigen foto’s aan de slag te gaan.
Plaats je vorderingen in de “Art Quilten in beeld” groep op facebook of stuur foto’s naar het Quiltersgilde.

Voor wie een dergelijke of een andere  workshop zou willen volgen houd ik mij aanbevolen.

Marijke van Welzen

mvanwelzen@art2wear.info

De eindtentoonstelling van Textile-Art-opleiding

Afsluiting van mijn opleiding

Al een paar maanden leef ik ernaartoe: de eindtentoonstelling!

Waarvan? Van de tweejarige Textile Art-opleiding die ik sinds september 2017 volg. Ik heb daar veel leuke mensen ontmoet, veel gedaan en veel geleerd. Resultaat: een flinke productie van experimenten en kunstwerken.

En nu is het einde ineens daar. Dat is wel vreemd. Geen huiswerkopdrachten meer, geen lessen meer, en niet meer heel vroeg opstaan op mijn vrije zaterdag om op tijd bij de les te zijn (dat is dan wel weer fijn).

Gelukkig gaan we als groep wel verder met elkaar steunen, inspireren en motiveren, daar kijk ik erg naar uit.

 

De eindtentoonstelling

De eindtentoonstelling is een prachtig slotstuk na twee jaar hard werken. Hier laten de afstudeerders zien wat ze gemaakt hebben. De een toont haar topstuk, de ander laat meer haar proces zien. De tentoonstelling is altijd weer verrassend en afwisselend. Ik ben heel benieuwd hoe het dit jaar zal zijn, met de grote variatie in stijlen, technieken en materialen die ik al ken van mijn klasgenoten.

 

 

Textielfestival De Weerribben

Deze jaar is de eindtentoonstelling een onderdeel van het Textielfestival De Weerribben. Tijdens dit festival zijn op 14, 15 en 16 juni a.s. vier dorpen ondergedompeld in textielkunst. Het festival bestaat uit 21 locaties, waar 20 individuele kunstenaars en 13 groepen exposeren. Er is nog meer te doen: er is een markt en een wedstrijd. Er valt dus heel veel te zien.

Als je van fietsen houdt, is het heel leuk om van locatie naar locatie te fietsen door dit mooie landschap. Onderweg geniet je van de natuur en op de locaties kun je je laten verrassen door de kunst.

Kijk op de site voor meer informatie: https://textielfestivalweerribben.nl

(En: op zondag is het vaderdag, dan krijgen vaders gratis toegang!).

 

De laatste loodjes

Voordat mijn werkstukken geëxposeerd kunnen worden, moet er aan elk werkstuk nog wel wat gebeuren: nog iets afmaken, toevoegen, afwerken, veranderen, signeren. Al met al kost dat meer tijd dan ik dacht.

 

Verder moet ik ook nadenken over hoe ik mijn werkstukken wil presenteren. Het zijn geen quilts, maar ruimtelijke objecten. Die zet je niet zomaar ergens neer. Om ze goed te tonen, moet ik sokkels hebben, passend bij het object.

 

 

 

Recycling

Nu kun je kant-en-klare sokkels kopen, maar dat was me te duur en niet origineel genoeg. Bovendien hergebruik ik graag oude materialen in mijn kunst, dus dat kan ik ook voor de sokkels doen.

Op zolder lagen nog krabpalen van de katten. Die had ik ooit gemaakt van kartonnen kokers van de tapijtwinkel. De katten zijn er niet meer, dus die krabpalen kan ik nu wel een nieuwe bestemming geven.

 

 

Sokkels maken

De vierkante plankjes en het kapot gekrabde tapijt heb ik er afgehaald, de kokers op maat gezaagd en de lijmresten weggeschuurd. Met hoekijzers zijn de nieuwe plankjes bovenop vastgemaakt door in de koker een stukje hout te doen waar de schroeven in geschroefd worden.

 

 

De objecten zijn licht van gewicht, dus de sokkels blijven wel staan op de koker. Ik wil sokkels die rank en verfijnd zijn, net als de objecten, daarom wil ik er geen grondplaat onder maken. Maar een beetje extra stevigheid kan geen kwaad.

Een eerste idee was om een zak grind onder in de koker te doen als ballast. Door het gewicht onderin blijft de koker mooi staan, zo hoop ik. Maar dat is me te veel gedoe.

Uiteindelijk schroef ik onderaan ook hoekijzers en zo worden de sokkel toch wat stabieler.

 

 

Afwerking

Tot slot bekleed ik de kokers met stof. Ik had ook voor papier of verf kunnen kiezen, maar bij textielkunst hoort stof. Ik heb nog een glanzend zilvergrijs gordijn liggen dat me wel geschikt lijkt. Het grijs is een neutrale kleur en het glanzende maakt dat het licht weerkaatst. Daardoor valt het weg tegen een lichte achtergrond. (Tenminste, dat hoop ik.)

Voor één koker is de stof dubbel genomen en tot een koker genaaid en vervolgens om het karton geschoven. Dit gaat een beetje rimpelen.

Dat is niet wat ik wil, daarom lijm ik de stof om de twee andere kokers. Dan wordt het wat strakker, dat is meer hoe ik het bedacht had.

 

Al met al heb ik weer veel geleerd. Gewoon doen, spelen en experimenteren, dan ontdek je het meest!

Ytsje Tilma

 

Huntenkunst 2019 in Ulft

Kunst kijken

Zomertijd: tijd voor kunstroutes. In de Achterhoek kennen we de Huntenkunst, een kunst-manifestatie die ieder jaar in mei gehouden wordt in Ulft in de oude DRU-fabriek. Dat gebouw of beter dat complex is al een bezoek waard. Een oude fabriek waarvan de restanten nog goed zichtbaar zijn omgebouwd tot een cultuurcentrum.



We zijn met vier quiltmaatjes geweest. Heerlijk even inspiratie op doen voor een volgend seizoen. Genieten, kijken, vragen, ons verwonderen, geïnteresseerd raken. Genieten van het beeld en wat het bij ons oproept. Schilderijen, papier, etsen, metaal, computergerelateerde kunst.
Het is een kunsttentoonstelling met 200 kunstenaars; en er is (volgens zeggen) een strenge selectie.

Ik heb genoten, gekeken, gepraat met de kunstenaars. We waren er van 5 tot 9 uur !
Ik heb foto’s gemaakt, natuurlijk met toestemming. Het valt me op dat ik ook in schilderijen en etsen een manier van werken in lagen herken. Daar kan ik als quilter ook iets mee. Die manier van werken passen we in artquilts ook toe. Daar kan ik van leren.
Ik zie heel eenvoudige werkjes die prachtig en teer zijn om te zien. Een stukje papier, een fragiel lapje en naaiwerk.
Ook valt op dat het werken met foto’s bij veel kunstvormen geïntegreerd wordt, net als bij quilts.

Textielkunstenaars op Huntenkunst

Tweehonderd kunstenaars, hoeveel textiel zal daar hangen ? Gelukkig we hebben er 5 gespot, lees maar mee.

Els Lemkes

hing er met prachtig oud textiel, gevouwen, gemanipuleerd, eenvoudig en toch heel krachtig. Haar werk was kort geleden ook te bewonderen bij Hawar.



Jaqueline van Bergeijk

bekend wellicht van de Lost Gloves, de verloren handschoenen, met prachtig 2D en 3D werk.



Marianne Duif

maakt prachtige kleine borduurwerkjes, soms gecombineerd met schilderwerk.



Jonaske de Ruiter 

met mixed media met textiel, bijvoorbeeld haar blauwdruk op een kussentje.



Astrid Polman

met prachtig viltwerk, maar ook tekeningen gecombineerd met textiel.


Wat was ook zeer de moeite waard  op Huntenkunst?

Zeer onder de indruk was ik van het werk van Luc Peters, hij geeft oude materialen een nieuw leven, een nieuw gezicht, letterlijk.

 

We hebben ook prachtig papierwerk gezien, zoals van Wilhelmina van Beek Zoutewelle. Oogt heel eenvoudig maar het ritme maakt het heel bijzonder met effecten in de schaduwen die  ontstaan.

Schilderijen en digitale kunst van Henny Latul. Prachtig dromerige landschappen met zichtbare lagen van verf met hier en daar een krijtlijntje er over heen. De verschillende lagen in de verf zijn duidelijk zichtbaar, soms heel dun en vervloeiend, soms ligt de verf er boven op en geeft texture.

Foto’s en printtechnieken van Jaap de Raat. Hij doet ook aan fototransfer maar weer anders, hij drukt af op papier. Maar Khadi papier gemaakt van katoenafval en stof liggen dicht bij elkaar.
Hij had zo een workshop op de KIEK NOU dag kunnen doen.
Eens had hij een cursus gegeven aan dames die er iets met lapjes mee gingen doen……….Nou zulke dames zijn wij ook.

Op zoek naar inspiratie

Ik ben op zoek naar inspiratie om mijn quiltwerk weer op te pakken. Ik wil weg uit de impasse waarin ik zit.
Binnenkort gaan we op reis voor 3 maanden, dan wil ik iedere dag proberen de beelden van die dag te vangen in een tekening en/of een klein textielwerkje. Ik weet niet of me dat lukt. Maar dat zou een goede manier zijn om in september weer met frisse kracht met nieuw werk te beginnen. En zoals Jette Clover al duidelijk zei tijdens Quilten Speciaal; iedere dag even bezig zijn met een compositie, dat is een goede manier om iets op te bouwen.

Het bezoek aan Huntenkunst heeft me genoeg inspiratie gegeven.

Liesbeth Wessels

KIEK NOU!!  Hoe leuk kan het zijn

Zaterdag 11 mei was leuk , een volle dag waarin gelachen, genoten, gekletst en heel hard gewerkt is. Een dag met TEXTIEL en FOTO’S.
Foto’s op textiel, foto’s op papier met textiel eroverheen, foto’s van textiel. Foto’s als inspiratie. Maar ook de andere kant, hoe maak je DE juiste foto.
Het was een vol programma van 10:00 tot 16:00 uur, nog wat later zelfs.

en zo verliep de dag

Say Cheese Marjan van Holthe

Na opening door onze voorzitter is het woord overgenomen door Marjan van Holthe. Zij introduceerde zichzelf en haar Face op een creatieve manier.  Hoe kun je er uitzien en wat doen we tegenwoordig allemaal om selfies te maken.  Hoe opvallend dat weinig quilters een zelfportret van zichzelf maken. De dagdeelnemers zijn niet zo van de selfies. Textiel kunstenaars maken zelden een zelfportret concludeerde Marjan.
Maar hoe leuk kan het zijn. Marjan hielp ons op weg.

 

We hebben getekend en gefotografeerd. Ondertussen was het een groot gelach.


De workshops

Met een kop koffie naar de kleinere ruimtes voor de 4 verschillende workshops; 3 textiele workshops gegeven door toppers in de Art Quiltwereld: Marijke Schurink, Marijke van Welzen en Jette Clover.  en 1 foto-workshop, gegeven door onze ‘hof’fotograaf Harry Roelands. Er moest hard gewerkt worden om in die 2 uur tot resultaat te komen. Ik laat hier wat voorbeelden zien, geleend van deelnemers.

Na een hele goede lunch gingen we om 2 uur weer verder. De klok werd streng bewaakt, de bel werd soms zelfs geluid! Iedereen zocht het juiste lokaal op voor de tweede workshop. Dezelfde textielworkshops als in de ochtend. Alleen Harry Roelands, de fotograaf, ging foto’s maken van quilts die mensen hadden meegebracht. Daarvoor moest een goede lichte plek gezocht worden.

 

Aan het eind hebben we nog even samen teruggekeken op de dag en zijn er waardevolle opmerkingen gemaakt die het organisatie team mee neemt bij haar voorbereidingen voor een volgende bijeenkomst.
Na afloop alleen maar positieve reacties, zowel bij het verlaten van de kerk als later op Facebook.

De dag heeft nog een aantal tips opgeleverd en er was een lijst met Artquiltboeken, gemaakt door Dyonne van de Wetering van de bibliotheek van het Quiltersgilde.  Ook was er een schema waarop je kunt zien of je een foto wel of niet mag gebruiken. Dat gaat dus over het beeldrecht. Deze bestanden zijn te vinden bij  ‘Artquilten in Beeld’ op Facebook

Nu maar afwachten hoeveel selfies we terug gaan zien ergens op een tentoonstelling.


Gezien en gelezen op Facebook; de reacties spreken voor zich


Hierna een geweldige workshop van Marijke van Welzen, hoe maak je van een detail in een afbeelding een grotere ontwerp. Door gebruik te maken van te maken van Rasterquick en de kleine vensters 1 van 2 x cm en 1 van 5×5 cm ben je instaat om de lijnen die je tekende op je afbeelding (2×2) over te brengen op het Rasterquick over te brengen. Zo kan je van een detail iets groots maken. Dank je wel Marijke.


Na weer een voortreffelijke lunch (kan je wel aan de Nijkerkers overlaten) Een workshop van Jette Clover. Het werd een leuke smeerboel, met de gel medium en water (bijna iedereen wel nat) werd een afbeelding op organza gedrukt. Mijn eerste mislukte volledig en later op katoen geprobeerd en dat leverde wel iets meer op.Dank je wel Jette.


Op Facebook verscheen de volgende vraag:

Er werd zaterdag gevraagd naar eventuele suggesties, ideeën etc. voor een (eventuele) volgende dag.
Is er een ‘ centraal punt/ emailadres waar dat naar toegestuurd kan worden? 😊

Ja hoor stuur maar op liesbeth.wessels@quiltersgilde.nl


Ik kon er slechts een halve dag zijn, maar heb een en ander gehoord over de diverse workshops. Vond daarom bij het nawoord een opmerking uit het publiek ook een goede tip om dezelfde docenten nog een keer te vragen zodat liefhebbers ook de andere workshops nog kunnen volgen. Wie wil nu niet nog zo’n fijne dag met zoveel leuke foto-/selfietips om letterlijk op voort te borduren?!


Ik vond de dag heel erg succesvol. Goede organisatie. Goede programmering. Goede sfeer.
En trots de krappe plaats en de vele deelnemers ging de workshop heel vlot. Ik vond het
leuk en de deelnemers ook.
Natuurlijk is zo’n dag veel te kort – jullie drie moeten het gewoon herhalen


Samengesteld uit verschillende bijdrages door Liesbeth Wessels

Alles op zijn kop en achterste voren zetten

Matthew Harris

De titel van de cursus van Matthew Harris, docent aan het West Dean College in zuid Engeland, was “Onderste boven en achterste voren”. Een titel waarbij je je voorhoofd fronst en niet weet wat je daar  nou van moet denken.

Matthew zou in de cursus werken met een methode die hij zelf ontwikkeld en toegepast had bij het ontwerpen van zijn textiele kunst.

 

het verkeerde been

 

Ook stond bij de beschrijving dat je aanvankelijk op het verkeerde been gezet zou worden om later tot verrassende resultaten te komen. Nou dat laatste zou voor mij geheel blijken te kloppen.

Zoals gebruikelijk was ik de avond tevoren bezig met 2 tassen vol pakken met het benodigde materiaal. Heb jij dat ook altijd, dat je niet weet wat je gaat maken,en het lastig vindt te anticiperen welke kleuren en stoffen nou bedoeld worden en uiteindelijk veel te veel meeneemt?

Oost-Indische inkt

In dit geval moesten wij o.a. een serie abstracte afbeeldingen mee nemen, Oost Indische inkt en een daarvoor geschikte pen. De eerste opdracht was met Oost Indische inkt en pen een lijnenspel tekenen van de meegebrachte voorbeelden op een aantal vellen papier .

 

tekeningen met Oost-indische inkt

 

Een compositie maken

De volgende opdracht was om met vouwen en bij elkaar trekken je lijnenspel te veranderen. Ik had nog steeds geen idee waarmee ik bezig was. In mijn hoofd dreunde het woord compositie maken……..compositie maken……….en alles wat ik ook uitprobeerde een compositie werd het niet. Een deel van het getekende lijnenspel liet ik maar ongemoeid. Met de moed der wanhoop dacht ik: “wat doe ik hier?”

 

vouwen van de tekeningen

 

Matthew ging inmiddels om beurten met de cursisten praten, hun tekening bekijken en vragen wat voor werk zij gewend waren te maken. Aan de hand van de verkregen informatie gaf hij een advies hoe zij verder zouden kunnen werken.

Toen ik aan de beurt was, begon hij in het deel dat ik ongemoeid had gelaten het papier te vouwen. Onder zijn vouwwerk ontstonden plotseling hele grappige geometrisch figuren. Ik was perplex en kreeg er kippenvel van. Wow, dat je dat op die manier te voorschijn kon toveren.

 

het plooien geeft andere beelden

 

Mijn volgende opdracht was om 3 van de ontstane figuren uit te kiezen, ze alle 3 apart op een A4 vel in Oost Indische inkt te tekenen en geheel zwart op te vullen. Te fotokopiëren en uit te knippen.

 

out of space figuren

 

Om me heen zag ik een aantal cursisten zuchten en vertwijfelde pogingen doen om verder te werken. Het was opvallend dat hoe langer en ervarener de diverse deelneemsters met art quilten in hun leven bezig geweest waren, hoe moeilijker het voor ze was hun eigen stijl eerst los te laten. Want juist door anders er naar te kijken, ontstonden nieuwe, onbekende vormen.

Mijn geluk was dat ik nog zoekende en niet zo ervaren ben. Ik werd er reuze vrolijk van.

Matthew adviseerde mij vervolgens de 3 figuren uit te knippen, één wat te verfrommelen zodat ik misschien de koppeling kon maken naar het driedimensionale werk, dat ik graag in mijn quilts toepas. Dat had ik hem verteld.

En zo kon ik verder gaan en ontstond er de volgende compositie:

 

en dan komt dit eruit

 

En nu nog in textiel

De laatste dag brak aan en nu ging het er om de compositie in textiel te vertalen.
Ik koos daar voor geverfde moerbeiboombast. De ondergrond was rood geverfd en ik had de avond tevoren nog met zwarte verf er over heen geschilderd. Het figuurtje is vergroot uitgeknipt en met de hand naaiend ben ik bezig geweest de vorm er in aan te brengen.

 

zo hangt het hier.

 

Helaas hangt het nog steeds onafgemaakt in mijn werkkamer. Geveld door quiltersdip.
Misschien kom je het ooit ergens tegen en herinner je je hoe je door alles op zijn kop te zetten en geheel uit je “comfort zone” te kruipen, je tot vrolijke, onverwachte, out of space composities kunt komen.

 

Yvonne Panofsky