Wat maakt een ontwerp een goed ontwerp

Digitale bijeenkomst

In aanloop naar de Meet en Greet op 5 februari 2022, waar we elkaar hopelijk weer in levende lijve kunnen ontmoeten, en de art quilt wedstrijd organiseren we in september een digitale bijeenkomst.

Vorige week is de nieuwsbrief Art Quilten verstuurd naar degenen die zich daarvoor hebben aangemeld. Wil je deze in het vervolg ook ontvangen? Schrijf je dan hier in.

Het belangrijkste nieuws in deze laatste nieuwsbrief voor art quilten is de aankondiging van een inleiding over het gebruik van contrast in je quilts.

Als je iets nieuws wilt gaan maken begin je met het denkwerk, het ontwerpproces. Sommigen beginnen met een tekening of verzamelen eerst zoveel mogelijk afbeeldingen en informatie, anderen voelen zich zeker genoeg om direct met stof aan de slag te gaan. Bij iedereen zal het proces anders zijn, maar we willen allemaal iets maken waar we zelf tevreden over zijn en de toeschouwer graag naar kijkt. Dit geldt niet alleen voor art quilts. Alle quilts, ook traditioneel en modern, zijn het resultaat van een ontwerp. Dus ook als je geen art quilter bent of niet meedoet aan de art quilt wedstrijd is dit een hele leerzame lezing over het ontwerpproces.

Maar wat maakt een ontwerp een goed ontwerp?

Daar is veel over te zeggen en te leren, maar één van de belangrijkste elementen in een ontwerp is

contrast

 

Er zijn veel soorten contrast, bijvoorbeeld licht-donker, groot-klein, kleur tegen kleur enz.

Om hier wat meer over te leren is er op 25 september a.s. een digitale inleiding met als titel:

 

Deze inleiding, vergezeld van beeldmateriaal wordt verzorgd door Marjolein van der Stoep, bekend van www.Kunstacademieonline.nl  en schrijfster van twee boeken.

 

 

Alle quilters zijn welkom om hieraan mee te doen, je hoeft geen art quilter te zijn! De inleiding is te volgen via Zoom, begint om 10.00 uur en duurt ongeveer een uur. Na afloop is er ruim gelegenheid tot het stellen van vragen en wie het leuk vindt kan thuis aan de slag met een kleine opdracht van Marjolein om het geleerde in praktijk te brengen. De resultaten hiervan kunnen we elkaar laten zien op de Meet and Greet dag op 5 februari 2022 in Nijkerk.

De kosten voor de inleiding bedragen € 5,00 voor leden en niet-leden betalen € 7,50.

Meld je aan want vol =vol

Doe je mee? Je kunt je hier aanmelden. Er is plaats voor 90 deelnemers, maar de aanmeldingen komen al binnen, dus zorg dat je niet te laat bent!

Ben je (nog) niet zo vertrouwd met Zoom?

Er is gelegenheid om op 23 september om 19.30 uur een keer te oefenen. Dan hoef je tijdens de inleiding niets te missen.

Op het aanmeldingsformulier kun je aangeven of je hier belangstelling voor hebt.

De link voor de inleiding én de oefensessie wordt kort van te voren naar je toegestuurd.

Voor vragen: marjolein.vandereijk@quiltersgilde.nl

 

Tineke Gelder – een interview door Mia de Vos

Tineke Gelder woont in Almere. Nadat zij gestopt is met werken, kwam er tijd vrij om met haar hobby bezig te gaan.
Tineke is een traditionele handquilter. Dit is ook de techniek, die ze geleerd heeft tijdens een cursus.
Quilten is voor Tineke een vorm van meditatie. Werken met de hand brengt haar rust.

Werkkamer van Tineke

Hoewel Tineke een eigen kamer heeft, patcht en quilt ze gewoon op de bank in de woonkamer of bij goed weer in de tuin. Haar werkkamer gebruikt ze voor het tekenen en knippen van patronen en stoffen, en voor  haar andere hobby’s.

Net als veel andere handquilters krijgt zij ook Artrose in haar handen toe en daarom werkt ze als het echt niet meer gaat met  een singertje.

Tineke heeft altijd een quilt willen maken, maar pas na haar 50ste verjaardag is ze op zoek gegaan naar een cursus. Dat werd wel tijd, vond ze zelf. Via een hobbywinkel is Tineke terecht gekomen bij een hele traditionele quiltster in Almere, die haar heel nauwgezet en precies heeft leren quilten. Daar heeft ze heel veel geleerd, en zoals bij veel quilters raakte ze verslaafd aan stof en patronen.
Tineke maakt verschillende soorten quilts, maar haar voorkeur gaat uit naar het werken met rustige kleuren.

Toen Tineke nog werkte, was er beperkt tijd  om een quilt te maken.
Maar nu kan ze quilten wanneer ze wil en wanneer ze er zin in heeft, ‘s ochtends in de zon en in de tuin en ‘s avonds tijdens een voetbalwedstrijd….

Van traditioneel quilten naar mixed media en anders

De laatste tijd is Tineke  op zoek naar een combinatie met haar andere hobby’s en richt zij zich op mixed media en ook op slowstich.

Zoals het voorbeeld van een mixed media kaart of een bloemencollage gemaakt in een workshop van Marijke van Welzen.

 

 

En tenslotte steekjes(slowstich) zetten op lapjes, dit keer op een tasje waar bij ze ook gewerkt heb met pastelkrijt.

Tenslotte doet Tineke ook aan genealogie en de informatie verzamelt ze in mappen, waarvoor ze mooie omslagen maakt.

 

 

Een Stof(fig) dagboek

Bianca Maas heeft voor ons beschreven hoe zij een dagboek quilt maakt.

December 2017 maakte ik mijn allereerste dagboek van stof. Een techniek, waarmee Hannie de Beer en ik samen een middag hebben gespeeld. In het jaar 2018 heb ik ook iedere maand met een andere techniek een dagboek gemaakt. Nu heb ik een mooie map vol inspiratie!

Hoe werkt het ?

We maken iedere maand een dagboek, naar aanleiding van een gebeurtenis, idee, workshop, een leuk techniek. Alles mag en je bepaalt zelf wat je wilt maken. Het enige wat vaststaat is het formaat: A4 formaat

Techniek naar keuze, afwerking naar keuze (bies, omzomen, zigzag, rafels), commerciële stof of  zelf stof verven, tekenen op stof, art, modern, traditioneel.

Mijn eerste jaar werden alle dagboekjes omgezoomd, tegenwoordig scheur ik het stof. Ook  heb ik dagboekjes gemaakt met een zigzag.

 

maart 2019, mei 2019, juni 2019- een ontwikkeling

De stoffige dagboeken in 2019 worden bij mij anders. Niet meer alleen een techniek, maar ook een gebeurtenis. Artikel gelezen in Quiltnieuws, Textiel Festival Weerribben, ouders 50 jaar getrouwd, frustratie van file iedere werkdag.

Bianca Maas maart, mei en juni 2019

Maart, Mei en Juni 2019

Dit jaar is het wel heel bijzonder. De meesten van ons hebben een corona dagboek  gemaakt en allemaal met een ander thema.

Yes, we mogen weer naar de kapper!

 

Bewaren

Alle dagboekjes gaan in een map met 4 ringen, zodat het een mooie verzameling is van technieken en gebeurtenissen. Natuurlijk bekleed ik de mappen met mijn eigen geverfde stof.

Iedere dagboek krijgt 4 ringetjes zodat de dagboek in een map kan. Ook maak ik een label. Met de naam van de dagboek, maand, jaartal en de techniek.

Bianca Maas voorkant en achterkant met label

Bianca Maas voorkant en achterkant met label

Hoe het begon

Al in 2010 waren enkele leden van de stoffige dagboeken bij de dagboek groep A4. Deze groep stopte jammer genoeg na enkele jaren wegens sterk verminderde belangstelling. Tijdens een fibermail bijeenkomst werd door mensen gezegd, waaronder Hannie de Beer en Mia de Vos-Weber dat het wel een gemis was. Toen is  men bij de Fantastic Fiber groep gestart met dagboekjes, maar na een poosje zijn Mia en Hannie gestart met de blog : https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com/
En ik ben toen mee gaan doen. (Met dank aan Hannie de Beer voor : “Hoe het begon.”)

Mee doen ?

Mocht je mee willen doen….dat kan. Nieuwe leden zijn heel welkom. Neem een kijkje op ons blog.

https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com/

Groetjes Bianca Maas

Henny Meerman- een interview door Mia de Vos

 

Henny Meerman bij een van haar quilts. 2018

Henny Meerman woont in Gieten, provincie Drenthe.
Zij is in 2006 begonnen met quilten, daarvoor maakte zij kleding. Door kennis te maken met quilten is Henny veel creatiever met stoffen geworden.

De naaimachine mijn beste vriend

Een kennis  maakte  prachtige wandkleden en schilderijen van stof (geen quilts). Door haar raakte Henny enthousiast over wat je nog meer kon doen met stof dan kleding maken. Zij ging naar een quiltcursus bij Vrouwen van Nu.
Daarna ontwikkelt Henny haar eigen stijl en volgt met veel plezier diverse workshops om  andere technieken te leren.
Quilten past bij haar.  Haar gevoel voor stoffen zorgt ervoor dat ze veel creatiever wordt. Zelf zegt Henny dat haar naaimachine, haar beste vriend is.

Eigenlijk zijn het bijna altijd art-quilts. In ieder geval eigen ontwerpen, waarbij freemotionquilten haar voorkeur heeft.
Zij  maakt ook graag quilts met een Hollands tintje die veelal herkenbaar zijn aan de felle kleuren en/of bloemenstoffen. Zo heeft het altijd iets unieks.

Haar eigen quiltkamer hangt vol met werkstukken, waar alles op het quiltgebied binnen handbereik ligt. Henny kan alles laten liggen zodat ze zo weer verder kan. Naaien aan de eetkamertafel is met al die quiltprojecten niet meer zo handig.

Henny quilt het liefst als ze vol ideeën zit, dan gaat ze er helemaal voor en dan maakt het niet uit wanneer, soms dagen achter elkaar en dan weer even niet als ze geen inspiratie heeft. Gevolg van een quiltersblock is dan even de quiltkamer in en uit omdat ze dan even niet weet hoe ze iets aan moet pakken. Maar altijd is er een eindresultaat waar ze heel tevreden mee is.

De quilt van Henny en haar kleinzoon was een heel proces vol met probeersels. Met bovenstaande quilt als bijzonder resultaat. Deze quilt had Henny graag op de ATT willen showen maar nu is ze heel blij dat er in het Quiltnieuws  aandacht aan is besteed.

Mia de Vos-Weeber

Henny en quilts uit ons archief

Er gaat geen tentoonstelling voorbij of Henny stuurt in. Soms valt ze in de prijzen, zoals bij het Quiltfestival Noord-Groningen.

Een aantal keren is een quilt van haar uitgekozen om een kaart van te maken. Zoals de quilt boven in dit bericht ‘Zeg het met bloemen” in 2018 en “Rolde Beauty”in 2015.

Een aantal keren heeft Henny ingestuurd voor de EQA zoals in 2016 en 2018.

Hannie de Beer – een interview door Mia de Vos

Hannie de Beer woont samen met haar man in Eindhoven. Het werk van Hannie bestaat uit veel handwerk gecombineerd met machinaal werk. Ze gebruikt daarbij verschillende materialen. Vooral het werken met eigen gemaakt papier en het maken van breakdown lappen is voor haar telkens een uitdaging. Daarmee geeft zij eigen invulling aan haar quilts.

Het werken via thema’s is voor Hannie heel aantrekkelijk. Telkens weer is een thema een uitdaging om daar haar eigen gedachten in te verwerken.

 

Allegro quilt van Hannie de Beer

Een workshop bij Hannie volgen

Hannie geeft  ook workshops. Bijvoorbeeld op het gebied van het maken van een andere achtergrond. Iets dat niet in een winkel te koop is. Zij  inspireert heel veel quilters om van de gebaande paden af te komen; zij laat haar cursisten nadenken over wat zij willen met de betreffende technieken.

Bij Hannie volg je een workshop in haar grote woonkamer met een enorme tafel waar je met meerderen kan genieten van haar uitleg en materialen. Hannie leert je dan altijd vele mogelijkheden! Zo’n workshop gaat vergezeld van een heerlijke maaltijd die zij verzorgt.
Als zij achter haar machine werkt doet ze dat in een kleinere kamer waar al haar materialen voorhanden zijn en in geval van nood is er nog een magazijn ontstaan in de garage.

Een dag niet gequilt is voor Hannie een bijna verloren dag

Haar hele leven staat in het teken van stof. Hannie had haar eigen modevakschool die ze na 30 jaar sloot om een andere kant van het werken met stof te gaan ontdekken. De diverse textiele technieken en nog meer het volgen van art quilt workshops zorgen voor haar enorme kennis van wat er gemaakt kan worden.

Dagboek Quilt Hannie de Beer

Hannie heeft geen vaste tijden waarop ze met het quilten bezig is, voor haar gaan de ideeën en werkjes dag en nacht! door. Het liefst hele dagen want  een dag niet gequilt of gewerkt is voor Hannie een bijna verloren dag.

Kijk voor meer informatie over en van Hannie  op de volgende sites:

http://quilts-han.blogspot.com/

https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com/

Mia de Vos-Weeber

Hannie en tentoonstellingen – uit ons archief

Hannie de Beer is een veel geziene deelnemer en bezoeker van tentoonstellingen van het Quiltersgilde.
Vaak, eigenlijk altijd, stuurt zij wel een quilt in om mee te doen.

Onderstaande quilts zijn van de Tentoonstelling voor Miniatuurquilts 2019 in Rijswijk, met als derde werk het ingezonden quiltje voor de EQA

 

In 2018 heeft Hannie dit werk ingestuurd voor de Algemene Tentoonstelling in Deventer.

Hannie de Beer Met de wind mee

 

Zij stuurt niet alleen in voor tentoonstellingen van het Quiltersgilde maar ook voor het Textielfestival en het Quiltfestival Noord-Groningen. Op deze laatste tentoonstelling won ze vier jaar geleden met deze quilt een prijs

Hannie de Beer vlucht naar vrijheid

Hannie de Beer vlucht naar vrijheid -Noord Groningen

Wij van Art-Almere

Art-Almere

Iedereen weet het nu, we blijven nog even binnen waar mogelijk. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om toch op beperkte manier contact met anderen te hebben. Bijvoorbeeld natuurlijk het Gilde via het blog of Facebook. Om op de hoogte te blijven van nieuwe of oude ideeën  is internet een uitkomst. Niet alleen om met familie of vrienden contact te houden maar ook om je creativiteit te prikkelen.

Wij van Art-Almere konden niet onze maandelijkse crea-dag houden maar wat wel kon is door het maken van kaarten die naar elkaar toe sturen. En dat sturen van die kaarten heeft natuurlijk een envelop nodig.

Collage groep Art Almere

Die enveloppen zijn van cadeaupapier of een landkaart en natuurlijk een glossy. Eenvoudig te maken je neemt nl de maat van de kaart of brief, daar maak je 2 even grote afbeeldingen en stik die rondom dicht met natuurlijk de kaart of brief daarin. Een sticker voor het adres en een postzegel van Willem erop.

Ha ha en de ontvanger kan gaan zitten peuteren om het stiksel los te maken aan een kant en zo de inhoud eruit halen.

Collage van de kaarten

Terwijl ik weer eens een kast aan het opruimen was, kwam ik allerlei wasco krijtjes tegen en ik dacht wat gebeurt er als ik met een sjabloontje wat ga zitten wasco-en. Grappig het werd een beetje troep op mijn lapje, maar door het hele hete strijkijzer gingen de kleuren toch met elkaar een beetje mengen. En zie daar mijn coronahuisje.

Wasco tekening

Wasco tekening

Over dat huishoudvirus, je moet immers veel in het huis houden met dit virus, heb ik aan mijn Art-Almeerders een simpele kaart gemaakt. Ik zelf vind het prettig om met een thema te werken, van daar dat ik aan mijn Arters een huisje hebt gestuurd, met op de achterkant een gedeelte van een gedicht wat ik vond op het internet en een beetje aan de huidige situatie linkt.

Collage kaart van Mia

De tekst op de achterkant

De wereld is een chaos

Dus blijf maar liever thuis

Gelukkig schijnt de zon wel

Door de ramen van ons huis



Zo en nu ga ik weer een nieuwe kaarten actie bedenken voor ons Art-Almere team, maar eens zoeken naar een nieuwe uitdaging voor de volgende maand.

Groetjes en hou vol, gelukkig kunnen we via het net van alles tot ons krijgen zoals mooie stofjes en vulling en achterkanten, kijk maar op Facebook bij Quilters bee, daar  kom je de winkels tegen.

Mia de Vos- Weber

Nog steeds thuis… nog steeds geen verveling

Nog steeds corona en dus nog steeds thuis. En nog steeds geen verveling. Sterker nog ik heb het zo druk dat ik voor de online lessen van mijn viltjuf nog geen tijd heb gehad.

 

Elke week maak ik voor mijn eigen cursisten van de jaarcursus Art journal op textiel een inspiratieles. Daar moet ik zelf voorbeelden voor maken, (zie foto hieronder) dus dat kost wel even.

Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar de inspiratie, je vindt het hier creatieve workshops

 

Ik ben afgelopen jaar 25 kilo afgevallen, dus mijn kleding zakt van mijn lijf af, nieuwe kleding maken dus.

En ik heb een hond waar ik elke dag een uurtje mee ga lopen, en om een beetje in conditie te blijven en de extra kilo’s van de paaseitjes kwijt te raken gaan we ’s middags ook maar een poosje fietsen. En ’s winters maak ik al een paar jaar Jan van Haasteren puzzels, daar ga ik nu maar even mee door.

 

Puzzel Jan van Halsteren

 

Verder exposeer ik (als het doorgaat tenminste) tijdens de Kunsttiendaagse in oktober in Bergen bij een boekhandel. Ik maak vaak kunstenaarsboeken zowel van textiel als van papier, maar voor deze gelegenheid leek het me handig om kleine boekjes te maken die voor een klein prijsje verkocht kunnen worden.

Ik ben een grote fan van gelatineprinten, zowel op papier als op stof. Afgelopen week bedacht ik dat het nu een mooie tijd is om met bladeren te printen. Dus tijdens het uitlaten van de hond bladeren verzamelt in het park om mee te printen. Prachtige afdrukken zijn het geworden. Hieronder zie je er een en meerdere kun je zien op mijn blog.

Meer voorbeelden zijn te zien op mijn website 

gelatineprint met bladeren

En die heb ik gebruikt om boekjes van te maken. Door papier van A4 formaat op een bepaalde manier in te knippen kun je het opvouwen tot een klein boekje. Een speelkaart aan beide zijden beplakt gebruikt als omslag.

vouwboekjes

 

 

Voor degenen die nu geïnspireerd raken doe ik er maar een foto bij van de kniplijnen.

 

voorbeeld kniplijnen vouwboekje

 

En voor Steekplus houd ik het album bij met de online expositie en dat is een klus die heel veel tijd vraagt, want op een of andere manier is er in het album telkens als ik kijk weer iets misgegaan. Dan staan de titels ineens weer boven de foto’s i.p.v. ernaast, dan staan de foto’s weer door elkaar. Het is een zootje. Volgens de helpdesk van de site ligt het aan mijn browser. Dus nu heb ik met een andere browser weer opnieuw een album gemaakt.

Inmiddels staan er al aardig wat foto’s op. Het zijn allemaal werkjes van A4 formaat.

Hieronder mijn bijdragen aan de thema’s Natuur en Dromen.

Wil je de expositie zien klik dan op onderstaande link of kijk via de Steekplusblog. https://myalbum.com/album/dpyUDibK998z

 

 

 

Ik neem aan dat de lezers van dit blog zich ook niet vervelen. Als je creatief bent heb je altijd iets te doen.

Blijf gezond allemaal !

Joke Hardenbol 

Mia de Vos in ‘Artquilten in quarantaine’

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, ook ik ben in een Intelligente quarantaine gegaan. Moest wel want ik  zit in die beruchte risicogroep. Dus thuisblijven en nog eens thuisblijven , gelukkig hebben wij een tuin zowel aan de straatkant als aan de achterkant. Aan de straatkant is het eigenlijk best wel goed te doen, er lopen zoveel mensen langs dat een praatje op afstand mogelijk is. Ook ga ik ongeveer 2 x in de week naar de super maar dan wel beschermd,  ik heb handschoenen  aan en een masker gemaakt. In die super  krijg ik hele leuke opmerkingen zoals ‘wat leuk waar heb je die gekocht’, “ooh zelf gemaakt”,wat een goed idee het geeft dan weer een sociaal momentje wat best leuk is.

Nou ben ik ook nog eens gezegend met een enorme berg lappen die keurig in dozen zijn opgeborgen zodat het voor het grijpen ligt. Wel stom dat ik nu zonder vliesofix zit, moet daar maar een oplossing voor zien te vinden.

Art-Almere

Met de Art-Almere groep heb ik een uitdaging bedacht (omdat wij nu niet bij elkaar kunnen komen) maken we een kaart naar de wens van de Art-ers persoonlijk. Deze sturen we voor de volgende geplande bijeenkomst naar elkaar op.  Ook mijn project voor de ATT van het Gilde is ondertussen helemaal klaar en straks in betere tijden hoop ik dan het te kunnen laten zien.

En andere zaken

Maar het is nu wel mogelijk om dingen te doen die anders waren blijven liggen. Zoals de 100 blokken van Tula Pink, ik zag op Facebook een tijdje geleden van Nienke en Rose-Anne dat zij daar door geprikkeld waren. Ook ik vond het wel een uitdaging om elke dag een blok te maken. Nou daar kwam dus niks van terecht, bij blok 35 is het stil komen te liggen en nu is er tijd! genoeg om daarmee verder te gaan. Ik heb ze gemaakt, niet allemaal want sommige blokken vind ik niet leuk en van andere blokken heb ik er twee gemaakt maar wel in andere stoffen. En nu nog aan elkaar maken, hoe dat weet ik nog niet. De wijze van Nienke is prachtig  en die van Rose-Anne heel creatief, dus daar moet ik dan nog wat voor gaan bedenken.

En ik ben mijn televisie haakwerk aan het afmaken, de vierkantjes zijn klaar en nu nog samen voegen met een gehaakte rand ertussen of direct aan elkaar. Gut wat een probleem.

Het net

Maar heel vreemd ik ben een lezer, vooral die van de Scandinaviërs, maar ik heb daar nou net geen rust voor. Na tien bladzijdes moet ik het toch weer wegleggen. Juist nu zou ik veel leeswerk in kunnen halen maar helaas lukt dat niet.

Telkens na een paar bladzijden ga ik toch het net weer op, Pinterest – Facebook – GildeBlog – en mede quilters via hun blogs. En dan kom ik op Facebook weer een nieuwe uitdaging tegen. TextileArtist.org community stitch challenge 2020.

Daar wordt elke week door een andere textiel artist een workshop gegeven die je inspireert, zoals Emely Tull en Cas Holmes en het zijn in totaal ongeveer 10 internationale namen. Bij de 2e week zijn de  ogen als onderwerp gegeven, prachtige ogen van Ellen – Sanne en Herma.

En verder?

Ik zit mijn tijd wel uit op afstand, gelukkig ben ik net als jullie behept met het quilt virus of het nu traditioneel is of modern of art.

Voor alle mensen wens ik, dat jullie deze tijd door komen in goede gezondheid, voor alle mensen die met veel verdriet in aanraking zijn gekomen denk maar dat wij quilters een denkbeeldige arm om jullie schouders zullen hebben.

Tips:

Facebook groep (lid worden van de groep)  TextileArtist.org community stitch challenge 2020 

Heb je geen Facebook dan kun je dezelfde uitdaging ook bekijken op de website

Pinterest  is natuurlijk goed voor inspiratie en tips op alle mogelijke onderwerpen

Informatie van het Quiltersgilde op de website en op Facebook

Mia  de Vos- Weber

Joke Hardenbol een ‘artquilter in quarantaine’

Coronatijd

Eerlijk gezegd is er voor mij niet zo heel veel verschil. Ik werkte al thuis en mijn man is met pensioen, dus die was ook al thuis. Boodschappen deden we al een keer per week.

Dus veel meer vrije tijd krijgen we nu niet.

Wel vervallen mijn workshops en de viltworkshops die ik zelf volgde.

 

Ook kwam er ruimte doordat het Textielfestival werd afgeblazen. Daarvoor moest ik eigenlijk drie werkstukken maken. Een voor de masterclass Sieboldhuis die ik volgde en eigenlijk ook twee voor beide locaties waar Steekplus zou exposeren. Plus nog een aantal inlegzooltjes bewerken om de weg aan te geven naar de Chinese tuin in de Hortus waar Steekplus zou hangen.

Het werk van de Masterclass was bijna af toen de boodschap kwam, maar aan beide andere werkstukken moest ik nog beginnen, dus dat heeft geen haast meer. Dat betekent dat ik gewoon lekker door kan gaan met borduren.

 borduurwerk

 

Ik probeer voor mijn cursisten van de ‘Art journal op textiel’ workshop huiswerk te verzinnen zodat ze thuis verder kunnen gaan, maar dat is nog niet makkelijk , want de cursussen die ik geef zijn vaak om te leren werken met een bepaald materiaal, zoals Tyvek of wateroplosbaar vlies. En die materialen heeft niet iedereen in huis.

 

Ik post die extra “virtuele” lessen op mijn workshopblog http://creatieveworkshops.blogspot.com/

zodat iedereen die daar zin in heeft er iets mee kan en niet alleen mijn cursisten.

Tot dusver heb ik een blogpost gedaan over het maken van een transparant (maar het afmaken daarvan moet wachten tot ze weer bij mij kunnen komen, want een heat tool heeft ook niet iedereen) en een les over stempels maken..

 

transparant

transparant

stempel met gemaakte pagina

stempel met gemaakte pagina

 

stempels van waardeloos materiaal

stempels van waardeloos materiaal

 

Van mijn Viltdocente (Brigitte Eertink) krijgen we ook huiswerk in de vorm van filmpjes. En zo zie ik meer mensen voorbijkomen op Facebook.

 

Steekplus

Bij Steekplus heeft Hélène Derkx bedacht om als we niet echt kunnen exposeren, dan maar een online expositie te organiseren. Op de blog van Steekplus zal die te zien zijn. Elke twee weken met een ander thema.

 

Maar ik denk dat creatieve mensen geen last zullen hebben van verveling.

Ik in ieder geval niet. Ik heb nog heel veel borduurgaren in huis. Als het zonnetje schijnt ga ik lekker buiten zitten, kan ik toch nog een praatje maken met voorbijgangers.

Blijf gezond allemaal en probeer ook te genieten van de rust en alle positieve acties die worden gedaan.
Joke Hardenbol

schaal bijna klaar, onder naaimachine

Ruimtelijk experiment: een gequilte schaal

Anderhalf jaar geleden begon ik met de tweejarige Textile Art-opleiding bij de DIY Textile School. Op dat moment dacht ik dat ik vooral een art quilter was, of eigenlijk: iemand die wandkleden maakte van lapjes.

Echter, de opleiding geeft zo veel inspiratie en heeft me zo verrast. Het zet me aan tot veel meer spelen, experimenteren, onderzoeken, verkennen. Want: wat kan er gebeuren? De tijd en ruimte om te spelen neem ik heel serieus, de uitkomst veel minder. En gek genoeg wordt daardoor de uitkomst des te verrassender. Ik denk dat dit zo werkt bij veel meer mensen, dus wil ik hier een experiment beschrijven, ter inspiratie.

Schalen en kommen

De laatste tijd ben ik nogal gefascineerd door schalen en kommen van textiel. Vorige maand heb ik een kom gemaakt (zie foto hierboven) door lapjes te punchen (naaldvilten met een machine). Dat ging best goed. Ik wilde weten of dit ook met de quilttechniek mogelijk was, dus ben ik maar gewoon begonnen.

 

Op internet heb ik verschillende voorbeelden gevonden van ruimtelijke vormen die gequilt zijn. Meestal is dat over een platte lap die wordt gequilt en daarna tot een ruimtelijke vorm gevouwen en genaaid. Dat is niet wat ik wil maken, ik wil meteen de ruimtelijke vorm maken, en die quilten. Daarom begin ik met een vorm te maken van de vulling.

Mijn proces: de basisvorm

Eerst heb ik een patroon gemaakt van een cirkel met een diameter van 37 cm, waar 8 inkepingen van 13 cm in gemaakt worden. Dit patroon werkte prima voor de gepunchte kom. Als vulling heb ik een goedkoop matrasdek van IKEA gebruikt. Dit is een dunne vulling met aan weerskanten stof. Je kunt ook gewone quiltvulling gebruiken en aan weerskanten een dunne stof vastrijgen.

Ytsje Tilma

papierpatroon op vulling

Het patroon heb ik op de vulling overgetekend, de ronde vorm uitgeknipt en rondom met een zigzag gestikt. Langs de inkepingen is gestikt met een rechte steek om te voorkomen dat de vulling en stof gaan schuiven. Vervolgens kunnen de 8 inkepingen geknipt worden, dat zijn de rode lijnen tot waar ze de schuine zwarte lijn kruisen.

Ytsje Tilma

inkepingen inknippen

Als alle acht lijnen geknipt zijn, kun je de kom in elkaar spelden. Vervolgens is het zoeken naar de juiste vorm. De overlap aan de bovenkant tot de potloodlijn is 5,5 cm.

Op de eerste foto is te zien dat de kom hoog wordt, en op de tweede foto is de kom lager. De spelden bovenin zijn niet verplaatst, maar de ruimte onderin is ruimer genomen. Zo kun je onderzoeken welke vorm je wilt hebben.

 

Nu is het aan te raden de kom niet te hoog te maken, want dan wordt het wel heel lastig quilten (de hele kom moet immers onder de naaivoet). Daarom heb ik de overlap bij de inkepingen flink kleiner gemaakt: 3 cm in plaats van 5,5 cm. Je ziet op de foto hieronder de afstand van de spelden tot de potloodlijnen. Dit geeft meer een schaalvorm. Ook de inkepingen heb ik 2 cm korter gemaakt door rond de bodem met een zigzag de naden weer dicht te naaien.

Ik ben tevreden over de vorm. De naden worden aan beide zijden gestikt met een gestikte zigzag. De basis is nu af.

 

Ytsje Tilam

genaaide witte kom

Proces:  de buitenkant

Nu kunnen de lapjes op de schaal. Begin aan de buitenkant. Leg je basisvorm over een schaal uit de keuken, dan heb je houvast bij het lijmen. Ik heb eerst alle lapjes gespeld en zo de kleurverdeling opgebouwd.

 

Toen alle lapjes een plek hadden gekregen, heb ik ze vastgelijmd met Tacky Glue van Aleene’s. Dit is een fijne dikke witte hobbylijm. Als de lijm te waterig is, komt het door de stof heen en droogt het te langzaam. De lapjes moeten wel even een paar tellen aangedrukt worden en laten toch nog makkelijk los (misschien ook omdat het vooral synthetische stoffen zijn). Hoe dan ook: het is nogal een geklieder. Ik heb kleine gedeelten gedaan en die laten drogen voordat ik verder werkte. Achteraf had ik beter de lapjes meteen kunnen lijmen, zonder eerst te spelden. Vergeet niet om ook lapjes over de rand te lijmen. Laat het geheel goed drogen.

lapjes over rand gelijmd

Ik wil de schaal in één keer quilten, dus de binnen- en buitenkant krijgen in één beweging sierstiksel. De binnenkant is het meest zichtbaar, dus die wil ik kunnen zien met het quilten. Dan kan ik randjes van lapjes die per ongeluk tijdens het quilten omklappen op tijd terugslaan en netjes vastnaaien.

Maar de buitenkant kan ik niet in de gaten houden. Daarom besluit ik om rond de buitenkant zwarte tule te doen. Dat voorkomt dat lapjes dubbel kunnen klappen en geeft een gladde onderkant met het quilten. Andere opties zijn: organza, vitrage, alles wat transparant is. De tule heb ik eerst met knijpers vastgezet, dat werkt lekker snel.

 

 

zwarte tule met knijpers vast

zwarte tule met knijpers vast

 

De tule heb ik niet ingeknipt (want dan zijn er weer randen die kunnen omklappen), maar als één geheel om de schaal gespannen. Dat heb ik iets te strak gedaan, zodat er later kleine plooien in de bodem zijn ontstaan. Het moet dus wel strak, maar weer niet te veel. Langs de rand zijn de plooien van de tule gelijkmatig verdeeld.

Vervolgens is de rand vastgespeld en vastgenaaid. Dit heb ik in free motion gedaan, in het motief dat ik voor de hele schaal wil gebruiken. Hetzelfde quiltgaren zit in de onderspoel en op de machine, zodat aan beide kanten dit mooie glanzende garen zichtbaar is.

 

buitenrand gequilt

buitenrand gequilt

 

Nu kan de tule bijgeknipt worden en is de buitenkant voor nu klaar.

 

schaal van boven met bovenrand vast.

schaal van boven met bovenrand vast

Proces: de binnenkant

De binnenkant is nu makkelijk: ook weer lapjes vastlijmen op dezelfde manier. Hier heb ik voor de bodem dezelfde donkere tinten als de buitenkant gebruikt, en op de randen lichte tinten en goud en glimmende stoffen.

 

 

binnenkant basis

binnenkant basis

 

Bouw de kleuren rustig op. De lichte lapjes zijn de basis voor transparante organza’s en glittergaas die er overheen komen. Deze transparante stoffen geven veel diepte aan de kleuren. Je kunt ze deels laten overlappen, wat mooie kleurmengingen geeft. Helaas bleven de organza’s niet vastzitten met lijm, dus die heb ik gespeld.

 

.

 

Toen ik tevreden was over de kleuren aan de binnenkant, kon het quilten beginnen.

Ik had vooraf al gekozen voor free motion quilten in een eenvoudig patroon. Ik ben nog niet erg goed in free motion quilten, dus een simpel krullenpatroon op een schaal met spelden is voor mij uitdaging genoeg.

 

schaal onder de naaimachine

schaal onder de naaimachine

 

Je kunt het natuurlijk ook gewoon met een rechte steek en een normaal voetje quilten in een rondgaande beweging. Maar ja, ik hou van een uitdaging.

Eerst heb ik globaal met de krullende lijn over alle vastgespelde lapjes gequilt, zodat ik de spelden weg kon halen. Dat werkt al veel fijner, zonder spelden.

 

detail van beginfase quilten

detail van beginfase quilten

 

Vervolgens kan de rest gequilt worden. Bij het quilten hoef je je geen zorgen te maken over een rare bocht of lelijke krul: dat zie je niet meer in het geheel.

 

schaal bijna klaar, onder naaimachine

schaal bijna klaar, onder naaimachine

 

Het is wel een beetje een geworstel onder de naaimachine, maar rustig aan, dan komt het goed. Gewoon alle lege plekjes vullen met een zo gelijkmatig mogelijk patroon en regelmatig het overzicht houden.

Nog een tip: gebruik toch maar geen gebreide stof bij de lapjes zoals ik gedaan heb: dat is veel dikker dan de rest, waardoor je je voethoogte steeds moet aanpassen.

Als alle lapjes goed vastzitten en het quiltpatroon gelijkmatig verdeeld is over de schaal, is het af. Door de vulling, de lijm en het quiltwerk is het een stevige schaal geworden.

 

 

Voor mij is deze schaal een basis om verder mee te werken met weef- en vlechtwerk.

Maar je kunt natuurlijk meer doen: een bies langs de rand. Of kraaltjes en borduursel toevoegen. Of er een hoedje van maken. Of …….

Leef je uit!

 

Ytsje Tilma