schaal bijna klaar, onder naaimachine

Ruimtelijk experiment: een gequilte schaal

Anderhalf jaar geleden begon ik met de tweejarige Textile Art-opleiding bij de DIY Textile School. Op dat moment dacht ik dat ik vooral een art quilter was, of eigenlijk: iemand die wandkleden maakte van lapjes.

Echter, de opleiding geeft zo veel inspiratie en heeft me zo verrast. Het zet me aan tot veel meer spelen, experimenteren, onderzoeken, verkennen. Want: wat kan er gebeuren? De tijd en ruimte om te spelen neem ik heel serieus, de uitkomst veel minder. En gek genoeg wordt daardoor de uitkomst des te verrassender. Ik denk dat dit zo werkt bij veel meer mensen, dus wil ik hier een experiment beschrijven, ter inspiratie.

Schalen en kommen

De laatste tijd ben ik nogal gefascineerd door schalen en kommen van textiel. Vorige maand heb ik een kom gemaakt (zie foto hierboven) door lapjes te punchen (naaldvilten met een machine). Dat ging best goed. Ik wilde weten of dit ook met de quilttechniek mogelijk was, dus ben ik maar gewoon begonnen.

 

Op internet heb ik verschillende voorbeelden gevonden van ruimtelijke vormen die gequilt zijn. Meestal is dat over een platte lap die wordt gequilt en daarna tot een ruimtelijke vorm gevouwen en genaaid. Dat is niet wat ik wil maken, ik wil meteen de ruimtelijke vorm maken, en die quilten. Daarom begin ik met een vorm te maken van de vulling.

Mijn proces: de basisvorm

Eerst heb ik een patroon gemaakt van een cirkel met een diameter van 37 cm, waar 8 inkepingen van 13 cm in gemaakt worden. Dit patroon werkte prima voor de gepunchte kom. Als vulling heb ik een goedkoop matrasdek van IKEA gebruikt. Dit is een dunne vulling met aan weerskanten stof. Je kunt ook gewone quiltvulling gebruiken en aan weerskanten een dunne stof vastrijgen.

Ytsje Tilma

papierpatroon op vulling

Het patroon heb ik op de vulling overgetekend, de ronde vorm uitgeknipt en rondom met een zigzag gestikt. Langs de inkepingen is gestikt met een rechte steek om te voorkomen dat de vulling en stof gaan schuiven. Vervolgens kunnen de 8 inkepingen geknipt worden, dat zijn de rode lijnen tot waar ze de schuine zwarte lijn kruisen.

Ytsje Tilma

inkepingen inknippen

Als alle acht lijnen geknipt zijn, kun je de kom in elkaar spelden. Vervolgens is het zoeken naar de juiste vorm. De overlap aan de bovenkant tot de potloodlijn is 5,5 cm.

Op de eerste foto is te zien dat de kom hoog wordt, en op de tweede foto is de kom lager. De spelden bovenin zijn niet verplaatst, maar de ruimte onderin is ruimer genomen. Zo kun je onderzoeken welke vorm je wilt hebben.

 

Nu is het aan te raden de kom niet te hoog te maken, want dan wordt het wel heel lastig quilten (de hele kom moet immers onder de naaivoet). Daarom heb ik de overlap bij de inkepingen flink kleiner gemaakt: 3 cm in plaats van 5,5 cm. Je ziet op de foto hieronder de afstand van de spelden tot de potloodlijnen. Dit geeft meer een schaalvorm. Ook de inkepingen heb ik 2 cm korter gemaakt door rond de bodem met een zigzag de naden weer dicht te naaien.

Ik ben tevreden over de vorm. De naden worden aan beide zijden gestikt met een gestikte zigzag. De basis is nu af.

 

Ytsje Tilam

genaaide witte kom

Proces:  de buitenkant

Nu kunnen de lapjes op de schaal. Begin aan de buitenkant. Leg je basisvorm over een schaal uit de keuken, dan heb je houvast bij het lijmen. Ik heb eerst alle lapjes gespeld en zo de kleurverdeling opgebouwd.

 

Toen alle lapjes een plek hadden gekregen, heb ik ze vastgelijmd met Tacky Glue van Aleene’s. Dit is een fijne dikke witte hobbylijm. Als de lijm te waterig is, komt het door de stof heen en droogt het te langzaam. De lapjes moeten wel even een paar tellen aangedrukt worden en laten toch nog makkelijk los (misschien ook omdat het vooral synthetische stoffen zijn). Hoe dan ook: het is nogal een geklieder. Ik heb kleine gedeelten gedaan en die laten drogen voordat ik verder werkte. Achteraf had ik beter de lapjes meteen kunnen lijmen, zonder eerst te spelden. Vergeet niet om ook lapjes over de rand te lijmen. Laat het geheel goed drogen.

lapjes over rand gelijmd

Ik wil de schaal in één keer quilten, dus de binnen- en buitenkant krijgen in één beweging sierstiksel. De binnenkant is het meest zichtbaar, dus die wil ik kunnen zien met het quilten. Dan kan ik randjes van lapjes die per ongeluk tijdens het quilten omklappen op tijd terugslaan en netjes vastnaaien.

Maar de buitenkant kan ik niet in de gaten houden. Daarom besluit ik om rond de buitenkant zwarte tule te doen. Dat voorkomt dat lapjes dubbel kunnen klappen en geeft een gladde onderkant met het quilten. Andere opties zijn: organza, vitrage, alles wat transparant is. De tule heb ik eerst met knijpers vastgezet, dat werkt lekker snel.

 

 

zwarte tule met knijpers vast

zwarte tule met knijpers vast

 

De tule heb ik niet ingeknipt (want dan zijn er weer randen die kunnen omklappen), maar als één geheel om de schaal gespannen. Dat heb ik iets te strak gedaan, zodat er later kleine plooien in de bodem zijn ontstaan. Het moet dus wel strak, maar weer niet te veel. Langs de rand zijn de plooien van de tule gelijkmatig verdeeld.

Vervolgens is de rand vastgespeld en vastgenaaid. Dit heb ik in free motion gedaan, in het motief dat ik voor de hele schaal wil gebruiken. Hetzelfde quiltgaren zit in de onderspoel en op de machine, zodat aan beide kanten dit mooie glanzende garen zichtbaar is.

 

buitenrand gequilt

buitenrand gequilt

 

Nu kan de tule bijgeknipt worden en is de buitenkant voor nu klaar.

 

schaal van boven met bovenrand vast.

schaal van boven met bovenrand vast

Proces: de binnenkant

De binnenkant is nu makkelijk: ook weer lapjes vastlijmen op dezelfde manier. Hier heb ik voor de bodem dezelfde donkere tinten als de buitenkant gebruikt, en op de randen lichte tinten en goud en glimmende stoffen.

 

 

binnenkant basis

binnenkant basis

 

Bouw de kleuren rustig op. De lichte lapjes zijn de basis voor transparante organza’s en glittergaas die er overheen komen. Deze transparante stoffen geven veel diepte aan de kleuren. Je kunt ze deels laten overlappen, wat mooie kleurmengingen geeft. Helaas bleven de organza’s niet vastzitten met lijm, dus die heb ik gespeld.

 

.

 

Toen ik tevreden was over de kleuren aan de binnenkant, kon het quilten beginnen.

Ik had vooraf al gekozen voor free motion quilten in een eenvoudig patroon. Ik ben nog niet erg goed in free motion quilten, dus een simpel krullenpatroon op een schaal met spelden is voor mij uitdaging genoeg.

 

schaal onder de naaimachine

schaal onder de naaimachine

 

Je kunt het natuurlijk ook gewoon met een rechte steek en een normaal voetje quilten in een rondgaande beweging. Maar ja, ik hou van een uitdaging.

Eerst heb ik globaal met de krullende lijn over alle vastgespelde lapjes gequilt, zodat ik de spelden weg kon halen. Dat werkt al veel fijner, zonder spelden.

 

detail van beginfase quilten

detail van beginfase quilten

 

Vervolgens kan de rest gequilt worden. Bij het quilten hoef je je geen zorgen te maken over een rare bocht of lelijke krul: dat zie je niet meer in het geheel.

 

schaal bijna klaar, onder naaimachine

schaal bijna klaar, onder naaimachine

 

Het is wel een beetje een geworstel onder de naaimachine, maar rustig aan, dan komt het goed. Gewoon alle lege plekjes vullen met een zo gelijkmatig mogelijk patroon en regelmatig het overzicht houden.

Nog een tip: gebruik toch maar geen gebreide stof bij de lapjes zoals ik gedaan heb: dat is veel dikker dan de rest, waardoor je je voethoogte steeds moet aanpassen.

Als alle lapjes goed vastzitten en het quiltpatroon gelijkmatig verdeeld is over de schaal, is het af. Door de vulling, de lijm en het quiltwerk is het een stevige schaal geworden.

 

 

Voor mij is deze schaal een basis om verder mee te werken met weef- en vlechtwerk.

Maar je kunt natuurlijk meer doen: een bies langs de rand. Of kraaltjes en borduursel toevoegen. Of er een hoedje van maken. Of …….

Leef je uit!

 

Ytsje Tilma

Wat als…….? Deze vraag houdt menig art quilter bezig

Wat als….? Deze vraag houdt menig art quilter bezig, bij mij is dit ook zo. Voor het thema WATER van de Art Quilt groep Oost dacht ik een transparante laag voor mijn werk te maken met organza. De reactie van onze begeleidster was dat organza een veel te makkelijke oplossing was. Daar had ze ook wel een punt. Het duurt soms even voor je jezelf toestaat naar wat anders te gaan zoeken. Het verlaten van het ingeslagen pad vereist dat het hoofd leeg moet zijn. Dan wordt het zoeken naar materialen die transparant zijn en hoe transparant ze mogen zijn. Spannender is het als het enigszins transparant is, maar er moet dan wel genoeg ruimte komen tussen de achterlaag en de transparante laag.

Plastics




Al enige tijd spaar ik bubbeltjesplastic, zowiezo om ermee te monoprinten of materiaal in in te pakken dat niet mag beschadigen onderweg. Bubbeltjesplastic is er in diverse soorten, met kleine bubbels ( zoals boven te zien is) en grote bubbels ( foto hieronder). De ene soort is gemaakt van dun plastic, de andere soort van veel steviger plastic.



Om er goed op en mee te werken strijk ik het plat tussen 2 lagen bakpapier, het steviger plastic is lastiger plat te krijgen, het dunnere makkelijker. Nu maar eens kijken hoe ik dit kan gaan verwerken, het is op dit moment een onderzoek, ik heb nog niet bepaald of dit het gaat worden.

Theezakjespapier


Het papier van theezakjes is fragiel en kan makkelijk scheuren, zowel in droge als natte toestand. Ik ben eerst gaan kijken hoe ik hier mee om moet gaan. Theezakjespapier is gewoon op de rol te koop, daar weten alle traditioneel werkende quilters alles van, maar hier zit voor mij geen ‘leven’ in. Ik wil tekeningen in het papier en die tekeningen krijg je als je gebruikte theezakjes droogt, uit elkaar haalt, glad strijkt en het daarna bewerkt met de was van een waxinelichtje. Daar wordt het papier ook veel sterker van heb ik gemerkt. Maar wat gebeurt er als je hierop gaat naaien? Kun je het ook aan elkaar naaien? Veranderd de sterkte van het papier.



Aan elkaar naaien van het bewerkte papier gaat prima. En 2 lagen over elkaar genaaid geeft ook nog wel enige transparantie, 3 lagen is te veel! Dan komt de vraag of het voor mij erg is als sommige delen niet meer transparant zijn. Daar ben ik nog niet uit!

Mijn zoektocht gaat door, leer er veel van en documenteer alles.

Aart Schinkel

Nieuw seizoen voor Art Quilt Groep Oost

Aan de gang met Water, met behulp van een thermofax screen en matte medium

Na onze succesvolle eendaagse expositie tijdens de Vezelmanifestatie in de Martinikerk in Doesburg, zijn we het nieuwe seizoen ingegaan met een nieuw thema.

Het thema is WATER, waar we veel kanten mee uit kunnen. Water gebruik je om te drinken, te wassen, je kan er in zwemmen.

Het heeft diverse kleuren, is zoet, zout of brak. Kortom: vele mogelijkheden.

Foto met organza

Ideeën ontwikkelen

Op onze bijeenkomst waren er diverse materialen  waarmee  we  aan de gang zijn gegaan.

Ik ben met krijtjes aan de gang gegaan op een stuk witte stof en heb een onrustige zee proberen vorm te geven.

Googelen op water en dan op afbeeldingen klikken is wat ik het eerste doe en dan een aantal afbeeldingen in mijn fotoprogramma zetten.

De foto wil ik aanbrengen op organza met behulp van een thermafax screen en matte medium.

Thermofax screen en matte medium

 

De thermofax screen heeft een afbeelding van gebarsten aarde. Met behulp van een rakel wordt de gel medium door de screen gewerkt.

Dit moet drogen en nadat het droog is wordt het onder 2 lagen bakpapier gestreken.

Dan begint het leukste!

Opgepropt

Heb je het papier met de organza glad gestreken, dan prop je het geheel op en stop je het in een emmer koud water.

Blijf proppen om het water goed in het papier te laten dringen. Daarna kan het papier aan de achterkant worden weg gewreven en blijft de afdruk van de foto achter op de organza.

De matte medium gebruik je als een plakmiddel.

De foto op de laag organza.

Daarna is de laag organza op de lap met de onrustige zee gelegd om te kijken wat er gebeurt.

Ik ben al bezig geweest met de hand steekjes te zetten en zo een derde laag toe te voegen.

Een klein kijkje in mijn startend project, de rest gebeurt weer zonder nieuwsgierige ogen!!

 

Aart Schinkel 

Bezoek aan Bellingwolde: ‘Verknipt, artquilts en andere textielkunst’

Voor een privé aangelegenheid moesten Gerda en ik (Jannie) naar de provincie Groningen. Rijdend door een prachtig landschap komen we  in de buurt van Bellingwolde, en dus van de tentoonstelling “Verknipt; artquilts en andere textielkunst“.
De Oude Wolden, een prachtig museum, mooi gelegen in het groen,  het ademt rust en sereniteit uit. Prachtige lichte ruimtes waar de werkstukken te zien zijn.
We worden vriendelijk ontvangen door vrijwilligers.

Volgens zeggen is het een tentoonstelling met  heel modern werk. Dus dachten wij daar met een klein uurtje wel alles gezien te hebben. Artquilts spreken ons meestal niet zo aan. Wij zijn eigentijds- traditionele quilters.

We zijn zeer verrast

 

 



We kregen een catalogus in bruikleen  om meer te weten te komen over het werk. Onze mond viel open van verbazing. Wat een prachtig werk was er te zien. We hadden nauwelijks tijd om de catalogus te lezen. Elke ruimte van een duikvluchtgroep verraste ons. Schitterd en zo mooi gemaakt. We vonden het modern, eigentijds quiltwerk. Met hier en daar textielkunst. Beklede krukjes en een toren van stoelen. Allemaal bekleed met quiltwerk.

Hier krijgt een mens inspiratie van. Mooi om te zien hoe verschillende materialen zo netjes verwerkt zijn.

Elke duikvluchtgroep had een eigen thema. Er was een duidelijke omschrijving hoe de thema’s tot stand zijn gekomen. De duikvluchtgroepen staan o.l.v. Dineke Ugen, textieldocente.

Leuk ook om te zien dat verschillende medewerkers van het Quiltersgilde in deze duikvluchtgroepen meedoen.

Aan een uur hadden we niet genoeg, er was veel te zien en te lezen.

Even een kopje koffie op al dat moois  op ons in te laten werken, en dan gaan we op weg naar huis.  Zo de moeite waard om deze tentoonstelling te bezoeken. Het kan nog tot 8 april 2018.

 

Jannie de Breuk

Tyvek, wat is het en hoe kan ik het gebruiken.

Tyvek is een interessant materiaal, ik gebruik het graag maar veel te weinig. Het is een synthetisch materiaal dat werd ontwikkeld door het bedrijf DuPont, bestaande uit vezels die met warmte (thermisch) met elkaar gefixeerd worden. Er zijn diverse types, hier gebruik ik de papieren variant ( vb. enveloppen) en de stoffen variant ( vb. de mannen in witte pakken uit de nieuwsberichten). Het is 100% recyclebaar, de stoffen variant is dunner, de papieren variant dikker. Je kunt het niet scheuren, wel knippen, het kan geverfd worden en je kunt erop printen. Gebruik dan wel een INKT JET PRINTER, dus geen LASER PRINTER, dit i.v.m. de hitte die nodig is om het poeder op het materiaal in te branden. Bij deze tekst werd mijn aandacht geprikkeld, ik vraag me vaak af WAT ALS…….?

 

Kopie van een deel van een krant

 

Volgend project met Tyvek


Voor een volgend project wil ik tekst gebruiken, van vakanties neem ik vaak een krant mee en een deel van de pagina kopieer ik, om de krant verder intact te laten voor een evt. volgende keer. Om dit te kunnen printen op de Tyvek plak ik een stuk op kopieerpapier met aan 2 kanten tape.

Papieren Tyvek

Het resultaat was positief, op de vouwen in de Tyvek zien we ‘vlekken’ van de inkt, dit kan een extra dimensie geven. Ook op de stoffen Tyvek was het resultaat positief. Je kunt het materiaal ook verven met acrylverf, er laat wel wat printerinkt los tijdens het verven.

Geverfd met acryl-verf


Nu begint het leuke van het werken met Tyvek, het versmelten! Let hierbij wel op, tijdens het verhitten van de Tyvek komen dampen vrij, meestal van de toevoegingen, in dit geval de acrylverf! Gebruik dus altijd een mondkapje!!!!!

Hoe verhit je de Tyvek? Dit kan met een strijkijzer of met een heatgun. De warmte duwt het materiaal naar weg en er ontstaan plooien, waardoor ‘dalen’ in de Tyvek ontstaan.

Versmolten Tyvek. Boven dalen, onder bobbels.


Wil je bobbels, leg dan het materiaal met de voorkant naar beneden. Het verhitten van Tyvek doe je altijd tussen 2 lagen bakpapier en met je strijkijzer ga je net boven het bakpapier. Laat een millimeter ruimte tussen het bakpapier en je strijkijzer. Wil je gaten in de Tyvek zet dan hierna je strijkijzer wel op het papier, er smelten dan gaten, waardoor een kant effect ontstaat. De stukken Tyvek kun je op je quilt genaaid worden met de naaimachine. Er zijn vele mogelijkheden met dit materiaal, teveel om op te noemen! Googelen geeft je veel informatie via blogs en gebruiksaanwijzingen via webshops.

Aart Schinkel

Eerste tentoonstelling Art Quilt Groep Oost.

Art Quilt Groep Oost

Een aantal jaren geleden is een klein groepje begonnen onder de naam Art Quilt Groep Oost maandelijks bijeen te komen en een techniek uit te spitten. De groep is ondertussen groter geworden en de plannen ook. Vorig jaar besloten we om te gaan werken aan de hand van een thema en als stok achter de deur wilden we gaan exposeren aan het eind van het seizoen. We hebben begeleiding ingeschakeld die ons op weg kon helpen om dat doel te bereiken. We kozen voor het thema Inca en zochten het internet af naar plaatjes en tekst om kennis op te doen.

flyer Art Quilt Groep Oost

Nationale Textiel en Vezelmanifestatie 2017

Er is heel veel te vinden over de Inca’s, iedereen kan hier zijn/haar inspiratie uithalen. Daar is het afgelopen seizoen hard aan gewerkt, met als gevolg een breed scala aan werk. We kozen ervoor om ons bij een tentoonstelling aan te sluiten.
Dit is de Nationale Textiel- en Vezelmanifestatie geworden in de Grote Kerk te Doesburg op 30 september 2017. Deze manifestatie is 2 jaarlijks en zeer interessant voor Art Quilters.

Flyer Art Quilt Groep Oost 2

Het Arsenaal

Tijdens onze zoektocht vonden  we ook nog een andere plek  www.hetarsenaal1309. Hier komt vanaf 4 september t/m eind oktober ander individueel werk van ons te hangen. Het wordt voor de groep een spannende tijd, werk wordt verzameld, moet opgehangen worden, moet weer opgehaald worden en ondertussen zijn we ook nieuwsgierig naar de reacties.

Wij hopen op veel bezoekers op beide locaties en zijn voorlopig nog wel even druk met de organisatie en het afwerken van onze werken. Het was een leerzaam seizoen en het smaakt naar meer. Kom dus naar het mooie Gelderland!

Keuzes maken binnen mijn project voor Art Quilt groep Oost

Eerst wil ik jullie een voorspoedig nieuwjaar toewensen! Altijd spannend een nieuw jaar, wat gaat de toekomst brengen. Misschien staan er al projecten op stapel waar mee verder gegaan wordt, misschien moet er iets afgerond worden, op welk vlak dan ook.

 

Met de Art Quilt groep Oost werken we dit seizoen aan een thema.

Bij het aan een thema werken is het belangrijk dat dat thema groot genoeg is om er voor ieder van de groep inspiratie uit te halen. Het thema waar voor gekozen is, zijn de Inca’s, een interessant volk in Zuid-Amerika. Ieder van ons heeft een aantal facetten hieruit onderzocht en uitgewerkt. Mijn eerste inspiratie is de zonnegod Inti, daarvoor moet ook onderzocht worden hoe de zon eruit ziet, het is geen geel bolletje met een happy face!

Verflap

Ik kies ervoor om mijn katoenen stof te verven met 3 kleuren, nl. Citrien ( geel ), Barnsteen ( oranje ) en Rode-Jaspis ( rood ). Daarvoor eerst proeflapjes verven, bij de eerste waren de afzonderlijke kleuren doorgelopen, het geel was bijna niet meer te zien.

Verflap

De tweede poging ziet eruit als een giraffe die te lang onder de hoogtezon heeft gelegen, dit wordt het dus ook niet. De derde poging was wat ik in mijn hoofd had, maar een foto ervan plaats ik hier niet, omdat dat nog intern moet blijven ( we willen aan het eind van het seizoen met onze werken gaan exposeren )!

Na het verven dient de volgende vraag zich aan, hoe verder? Eén laag vulling of 2 lagen voor een goed reliëf?

Achterkant werk

2 Lagen vulling gaven mij wat ik voor ogen had. De foto hierboven is van de achterkant van mijn proef, het geeft al wel een klein beetje beeld. Voor het quiltwerk gebruik ik mijn Bernina met BSR voet, die gelijkmatige steken geeft. En waarbij het transport naar beneden is, zodat ik zelf de stof kan bewegen, welke kant ik ook op wil.

 

Comfort zône

Comfort zône is zo’n gebied waar je graag in vertoefd, het geeft je houvast, is vertrouwd. Het is wel eens goed om uit je comfort zône te stappen, het onbekende tegemoet. Ik had laatst die mogelijkheid en verheugde me er enorm op. Er werd een masterclass gegeven met mode-ontwerper Bas Kosters. Het woord masterclass vind ik iets te overdreven, ik gebruik liever het woord workshop. Boven de aanmelding stond: Quilten met Bas Kosters. Kan ik me er iets bij voorstellen? Nee, zeker niet als ik google op zijn naam. Ik ken hem als mode-ontwerper van het extreme soort, niets mis mee trouwens! Ik hou wel van mensen die anders zijn dan anders.

IMG_1131

workshop bij Bas Kosters, uit je comfortzone

Bij binnenkomst lag de tafel vol met stoffen, garens, naalden enz. enz. Ik had me al afgevraagd wat voor tussenvulling er gebruikt zou gaan worden, het antwoord lag ook op tafel, stukken slaapzak! Om op gang te komen werden een aantal woorden op de muur geprikt, mijn interesse ging uit naar het woord UTOPIE. Het was de ochtend na de brexit verkiezing in Groot-Brittannië! Bas vertelde dat hij in verloren uren zo te werk ging om stoffen met een verhaal te verwerken tot een klein quiltje voor aan de wand. Stoffen met een verhaal lagen er genoeg!

IMG_1128

tafels vol met materiaal

Telkens weer kwamen verhalen waar een bepaalde stof voor gebruikt was, in welke collectie het zat, een jurk van zijn oma, zijn moeder, verhalen te over. Hij verft en zeefdrukt ook stoffen, dus ik kon veel met hem delen. Bij het verven van stoffen, kwam er een stofje tevoorschijn die gebruikt was in 3 collecties, telkens weer anders, er was verfstof over de stof gestrooid, de ene keer blauwe tinten, de andere keer gele tinten.

IMG_1133

stof van Bas Kosters

Ik heb eerst allerlei stoffen in onregelmatige vierkanten geknipt om er daarna een lijn mee te kunnen make. Alles op en over elkaar heen gestapeld, de ruimte er omheen is dicht gelegd met stof van een overhemd, op de lijn een gedraaide draad in 2 kleuren. Dit om alles met elkaar te verbinden. De quiltsteek van Bas is met een grote naald en een dubbele draad ( als er één breekt, heb je altijd de andere nog ) grote steken maken.

Dit gaat mee op vakantie, het neemt niet veel plek in in de koffer en is makkelijk te doen. De vakantie periode is aangebroken, ik wens ieder een fijne vakantie en een veilige reis, kom heel weer terug!!

Spelen met structuur.

Het is spannend om één van de eerste blogberichten te schrijven die onderdeel zijn van de nieuwe website van het Quiltersgilde. Veel is er veranderd, ik hoop dat het jullie gaat bevallen.

Het bericht van vandaag gaat over structuur, vorm, textuur en reliëf, begrippen die vaak moeilijk te hanteren zijn. Ik ga deze begrippen hier niet uitleggen, maar het betekent wel dat we buiten het platte vlak gaan.

IMG_0926

Ik ben lid van de Art Quilt groep Oost, een groep van gelijkgestemden die technieken leren, met het doel om te zijner tijd te gaan exposeren. Het voordeel van zo’n groep is, dat je niet in je eentje op ontdekkingsreis hoeft te gaan. Structuur is belangrijk in de beleving van een quilt, de quiltlijnen hebben een constructieve functie, zonder die lijnen zijn de 3 lagen niet verbonden. Maar de quiltlijnen hebben ook een functie in de compositie, ze kunnen de kijkrichting bepalen.

IMG_0924

Ik heb hiervoor een geverfde lap genomen, niet 100% katoen, met vulling eronder. Uit de losse pols naai ik cirkels en trek het garen aan, zodat de bulten ontstaan. De tussenliggende ruimte vormen plooien.

IMG_0925

Dit groepje bulten zouden bloemen kunnen vormen, maar ook een lijn die over de quilt gaat lopen. In dit geval wordt dit gebruikt als oefening, ik ben op ontdekkingstocht!!!

Aart