Art Almere

Wanneer ik buiten de bekende paden wil treden, word ik vaak in verwarring gebracht. Op zoek naar een eigen ontwerp stoor ik me soms aan het gegeven dat een ander al iets heeft gecreëerd.

Art groep Almere

Daarom is het prettig dat wij in Almere een kleine maar inspirerende groep hebben, het leveren van kritiek is telkens een stapje verder naar waar ik en de anderen naar toe willen.

Zo hadden wij de vorige week het weven van stoffen, al een paar jaar eerder had ik hier al eens een workshopje gegeven aan mijn Bee leden. Het leuke hiervan is dat je stoffen gaat veranderen, je maakt eigenlijk door het gebruik van twee of meer repen een andere basis waarmee je verder kunt.

Collage Art Groep Almere

Niet alleen stoffen kan je veranderen maar ook de plastic tassen van bv de supermarkt. Snij die dingen in repen weef ze en door het strijken onder bakpapier wordt het een geheel en ook daar kan je weer mee verder bedenken.


Zo had ik een placemat met mijn geliefde haring op bord gemaakt voor de Tentoonstelling Dagelijkse Kost in Rijswijk in 2015.

Dagelijkse kost - Mia de Vos

Komende Komkommertijd

Maar nu breekt er een komkommertijd aan, veel mensen trekken er op uit met auto/vliegtuig/fiets. In veel gevallen gaat er een klein werkje mee in de koffer of rugzak. Favoriet zijn de hexagonnen.
Maar ook de met de hand gemaakte tekeningen, die later thuis verwerkt worden van impressies over de plek waar we zijn geweest. En niet te vergeten de quiltwinkels ergens in de wereld zijn favoriet.

groeten-uit-Poupehan

Dit jaar gaan wij niet op pad, er komt een renovatie van ons huurpoppenhuisje aan en dat gaat natuurlijk veel geld kosten, tuurlijk komt het op rekening van de verhuurder maar ik heb ook eigen wensen die ik graag wil nieuwe vloer- nieuwe werkplek – uitbreiding van de keuken etc.

En met de verwachting van een lange warme zomer ga ik in de tuin verder met hexagonnen of ander handwerk want er moeten nog een aantal mappen bekleed worden.

Maar geen nood, ik heb een lijst met leuke dagen gemaakt, zoals zie hieronder klik op de link en je leest de informatie:

UITTIPS van Mia



Textielfestival De Weerribben

Secret Sister Sewinghood, in de St Joriskerk in Amersfoort

Veenkoloniaalmuseum; Quilt Plus

Horst (Lim) – Museum de Kantfabriek

 

Engeland- Birmingham- Festival of Quilts

 

Dit is een kleine greep kijk anders in de buurt waar je bent of er in een winkel/kerk een expositie is.

In juli is er nog een keer een Art Almere waar wij stof gaan bewerken met ? dat is nog een verrassing en daarna wordt het ergens in september. Met een heleboel vakantie verhalen en werk/ontwerp/ideeën waar we dan mee aan de slag kunnen gaan.

Mia de Vos

 

 

Mijn “to do lijst”

Twee dingen heb ik van mijn ‘to do’ lijstje af kunnen halen :  het miniatuur quiltje opsturen en mijn inzending voor de wedstrijd van het textiel festival   “De Weerribben”.

Blijven nog staan: “bekleding stokken Weerribben”, “Peulen voor boom Weerribben”. Dat moet dus ook nog voor het einde van mei af zijn.
De “Stok met diaraampjes”. Die moet af voor eind juni. Verder nog wat dingen voor het Textielfestival volgend jaar, maar dat heeft dus nog even tijd.

Joke H. de todolijst

Miniatuurquiltje

Het is bij 1 miniatuurquiltje gebleven. Een quiltje dat vooral uit Tyvek bestaat. De tussenvulling is een lap gemaakt met soluvlies en allerlei draadjes. Die lap bestaat dus uit allemaal lijnen en die zijn zichtbaar door de bladvormen die ik uit de Tyvek gesneden heb.
detail miniatuurquiltje
Ik was ook nog bezig met een quiltje van fabric paper, maar dat kwam niet op tijd af.

Wedstrijd de Weerribben



Project Steekplus voor de Weerribben

Het bekleden van stokken is een project van Steekplus. Er wordt met stokken het patroon van een paringsdans op de grond uitgezet en om elke stok moet dan een hoesje zitten van textiel

 

 

Culturele route Gorinchem

 

De “Stok met diaraampjes” is een werk in uitvoering dat af moet zijn als begin juni in Gorinchem de Culturele route is. De diaraampjes zijn ‘antieke’ raampjes van echt glas die ik ooit kreeg van een buurvrouw. Waren de raampjes bedoeld om herinneringen aan b.v. een vakantie te bewaren om later met anderen erbij terug te kijken. Nu stop ik in de raampjes herinneringen aan werkstukken. Nooit heb ik de draden die ik van werkstukken afknipte weggegooid en nu verdeel ik die draadjes tussen de diaraampjes. En om er als het ware een film van te maken plak ik aan weerszijden en smal lint mee.

 

En tussendoor ben ik vooral ontspannen bezig met mijn werk Laissez faire. Gewoon lekker af en toe een beetje borduren.



Joke Hardenbol

Werkende weg

Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik spontaan iets moet maken, kan ik meestal niets bedenken. Dat is gek, want mijn hoofd loopt altijd over van ideeën. Mijn kasten staan vol met ideeën die ik in een project het omgezet (maar nog niet afgemaakt). Maar als ik een cursus volg en iets ter plekke moet maken in een bepaalde techniek, laten de ideeën me in de steek.

Biezenmortel Masterclass

Ondertussen weet ik dat van mezelf en bereik ik me voor door van tevoren te bedenken hoe ik een nieuwe techniek kan gebruiken voor een van mijn projecten. Toen ik vorig jaar deelnam aan de Biezenmortel Masterclass – georganiseerd door Flox den Hartog Jager – had ik me dan ook goed voorbereid. Ik had alle voorbereidingsopdrachten gemaakt en ik had een doos mee met alle materialen voor een project waar ik mee bezig was.

Margreet blog 3 april,1

Tja, en dan loopt alles anders natuurlijk.

De ideeën en dan de uitwerking

Als voorbereidingsopdracht had ik foto’s gemaakt van de weg naar de supermarkt (of in mijn geval de apotheek, ik ga nooit naar de supermarkt). Tijdens de masterclass moesten we via een aantal stappen de gemaakte foto’s omzetten naar een werk op basis van … een schildersjas.

 

En het wonder geschiedde: ik wist nu wel wat ik wilde maken. Mijn wandeling – die leuk, maar ook vermoeiend was geweest – is goed te vergelijken met de weg die je aflegt als je een (kunst)werk maakt. Ik heb die weg dan ook verbeeld op de jas.

 

Het maken van kunst is een proces dat zich herhaalt. Daarom ben ik begonnen bij het ene koordje waarmee je de jas dichtknoopt en via de panden, geëindigd bij het andere koordje. Als je de koordjes aan elkaar knoopt is de cirkel rond.

Zowel de gebruikte stoffen, als de bochten, zijpaden en woorden verbeelden de gevoelens die ik heb en de fasen die ik doormaak, tijdens het creatieve proces.

 

Op de mouwen heb ik nog twee andere wegen verbeeld: die van mijn baan en die van mijn gezin. En als grapje, maar ook om het maakproces te laten zien, heb ik aan de binnenkant de briefjes gespeld die ik gebruikte voor het ontwerp.

Het resultaat is geen quilt in de traditionele zin en misschien zelfs geen art quilt, maar wel van textiel en zeker gelaagd in meerdere betekenissen van het woord. Oh en het project dat ik bij me had, daar ga ik een andere keer wel weer mee verder.

Margreet Michel-Verkerke

Toeval of wat mij toe viel en ik oppakte

Een tentoonstelling en workshops

De Kunsthal in Rotterdam


In september bezocht ik de Kunsthal in Rotterdam, waar de tentoonstelling van Viktor en Rolf “25 jaar samenwerking” te bezoeken was. Vele jaren geleden heb ik hun werk in Utrecht bewonderd en verheugde mij er op te zien hoe zij zich verder ontwikkeld zouden hebben.

Bij binnenkomst werden wij al getrakteerd op een gewaad waar langs de randen gequilt was.

Viktor en Rolf, gequilte rand

Indrukwekkend vond ik de manier waarop zij “spelen” met materialen, structuren, plooien, vouwen, kleuren, lijnen. Ik kreeg er kippenvel van. Opvallend was het vele vouw- en plisseerwerk.

 

Ook hadden zij patchwork in de kleding verwerkt.

Patchwork Viktor en Rof

Een deel van de muur was behangen. Voor de decoratie van het behang had men de schetsen en krabbels op papier van Viktor en Rolf gedigatiliseerd. Een vondst van de samenstellers van de tentoonstelling.

DIY in Amsterdam

 

Een maand later ging de reis naar DIY in Amsterdam. Ik had me ingeschreven voor een cursus “Fabric Manipulation” van de italiaans/nederlandse Margherita Soldati.

Een paar jaar geleden, aangemoedigd door Hilde van Schaardenburg, ben ik begonnen met artquilten. Er ging een wereld voor mij open. Wie mij kent, weet dat ik houd van werken met diverse stoffen, structuren en het manipuleren van stof. Daarom trok deze workshop mijn aandacht.

Fabric Manipulation

Margherita liet ons kennis maken met Canadees smockwerk. Verder hebben wij synthetische stoffen – o.a. de stof van een oude paraplu – met hitte bewerkt.

Prachtig effect gaf het verhitten van synthetische fluweel. De stoffen krimpen, trekken in grillige vormen samen en je kunt er gaten in laten vallen.

Een ander methode was het zeer strak spannen van een dunne rekbare stof op een houten raamwerk, het bespuiten in lijnen met siliconen kit, laten drogen voordat je het van het raam afhaalt.

Fabric Manipulation 2

Handwerkcafé Zwolle



In november organiseerde Handwerkcafé Zwolle een korte demonstratie/workshop met Bakri Shoukeh. Hij vluchtte uit Aleppo, waar hij een bloeiend plisseerbedrijf had en woont sinds 2014 in Nederland. En hier moest hij geheel opnieuw beginnen. Inmiddels heeft hij hier naam gemaakt en werkt met mode ontwerpers samen. Onder anderen met Viktor en Rolf.

Hij had vele prachtige mallen meegenomen om ons te tonen. Bij het zien van de uitgetrokken mallen en de talrijke daarop getekende lijnen, begrijp je pas hoe veel denk- en tekenwerk er voor af gaat aan het maken van de mal zelf. Dan zie je pas hoe arbeidsintensief het plisseren is en wat een vakman deze man is.

Eerst moeten er 2 identieke mallen worden getekend, gesneden en samen gevouwen. Vervolgens wordt de synthetische stof er tussen de weer uitgevouwen mallen gelegd. Alles wordt samengevouwen en gaat vervolgens in een stoomcabine. Na enige tijd er uit gehaald, daarna moet het afkoelen voordat het uit het karton gehaald kan worden. De resultaten zijn adembenemend.

Wij mochten allen een kleine mal gebruiken en dat werd met een stoomstrijkbout “met liefdevol gevoel enige tijd gestreken. Na het afkoelen en openen van de mal waren de oooooh’s en aaaaah’s niet van de lucht.

Thuisgekomen begon ik aan een nieuw werk. Geïnspireerd door deze drie “uitjes”, toevallig gekozen uit de vele mogelijkheden die wij hier in Nederland aangeboden krijgen. Toeval of wat mij toe viel en ik oppakte.

Yvonne Panofsky (Yve Pinokkio)

Art in Beel(dig) Almere

Art in Beeld in Almere

Natuurlijk ben je welkom bij ons in Almere, leuk dat je op een andere wijze met het quilten om wilt gaan. Maar heb jij dat ook, dat sinds die leuke dag in oktober er van alles door je hoofd schiet en je dingen om je heen ervaart die je zou kunnen gebruiken? Ik wel.
Buiten je lijnen stappen vind ik moeilijk. Maar als je Art-Quilts aanklikt op Google wordt je overspoeld met sites waar genoeg te zien is. Maar dan krijg ik het gevoel dat een na-aper te zijn, er is al zoveel bedacht en gemaakt.

Door de talloze boeken krijg je toch snel een indruk hoe je het een en ander zou kunnen ontwerpen.  Ga je in je eigen quilt verleden graven of ga je traditionele blokken anders bekijken.

Het boek van Henk Lijding geeft een prachtig beeld over Art-Quilters in Nederland met daarin de motivatie van de makers. Als je kijkt naar bijvoorbeeld het werk van Olga Prins-Lukowski, Elly van Steenbeek of Astrid Streng, zie je in hun werk de verschillen in  werkwijze en benadering van Art-Quilten.

Inspiratie

Ik ben geïnspireerd geraakt voor het werken met lijnen en ontwerpen door de tentoonstelling van Color Improv Isolations2 en door het werk van Lisa Call, en Heide Stoll-Weber (geen familie). Ik heb als proef een vierluik gemaakt met stempels en lijnen op schilders blokken (die  uit elkaar  gehaald zijn) en op canvas gestikt met een jeans naald.

vierluik

vierluik

Door de groep Tegendraads 1 werd een uitdaging gedaan aan de leden om met 2 kleuren, waarvan 1 gewolkt grijs en een andere kleur samen te voegen tot een Art quilt. Mijn 2e kleur was zwart en dit is moeilijker dan ik op het eerste moment dacht. Het ontwerpen gebeurde in de stille nachten, want slapen doe ik slecht. Nachtenlang verzinnen en tekenen en had bedacht dat het wel aardig zou zijn om de voor en achterkant een eigen ontwerp te maken van deze 2 kleuren. De tulp gaat naar de Mini tentoonstelling van het Quiltersgilde.

Prettig zijn workshops om je te inspireren, bijvoorbeeld  werken met Tyvek of mixed media maar ook het verven van stoffen. Na 8 jaar werken met vier keer per jaar  een thema, ben ik nu betrokken bij het maken van een dagboek. Dit plaats ik 1 keer per maand op het blog de-stoffige-dagboeken. Op dit blog wordt elke maand een dagboek geplaatst door de verschillende leden, die een een andere denk/werkwijze laten zien en waar ik dan ook weer  door geïnspireerd raakt.

Veel quilters maken hun eigen visite kaartje, of een ATC of boekenleggers, dus ik ook. Sommige zijn gepuncht met een machine andere zijn van geverfde stof + van alles en nog wat.

Tot slot wat inspiratie;

https://www.colorminds.nl

https://colorimprovisations2.org

https://lisacall.com

https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com

https://miadevos-weber.blogspot.com/

mijn hartelijke groeten,

Mia de Vos-Weber

Joke Hardenbol met Tyvek

Voorstellen

Ik zal deze eerste blogpost beginnen met me voor te stellen. Mijn naam is Joke Hardenbol, ik woon in Dordrecht  en ik ben kunstenaar werkend met textiel en papier.

Ik ben GEEN quilter. Ik heb veel bewondering voor het heel precies aan elkaar naaien van al die lapjes, maar als ik dat ga doen krijg ik er vast nachtmerries van. De paar quilts die ik heb gemaakt en die je hier kunt zien waren whole cloth quilts. Ik gebruik dan eigenlijk een lap stof alsof het een schildersdoek is waarop ik een collage maak.

Ik maakte kennis met het Quiltersgilde via blogs van collega’s die artquilts maken.

Mijn lidmaatschap van het Quiltersgilde werd oorspronkelijk ingegeven door de geweldige bibliotheek waaruit je boeken kunt lenen. En zijdelings volgde ik alles wel, maar toch was het een beetje ver van mijn bed. Maar nu we echt werk gaat maken van het artquilten komt het zo dichtbij mijn eigen textielkunst dat ik me daar ook wel voor wil in zetten. Dus heb ik me opgegeven om gastblogger te worden.
Joke Hardenbol

Mijn werk  en Tyvek

Ik geef workshops in allerlei technieken die interessant zijn voor art quilters en zodoende heb ik er ook al aardig wat over de vloer gehad. Dus dat zal waarschijnlijk de insteek zijn van mijn blogposten hier. Het bespreken van de diverse technieken en materialen die je kunt gebruiken bij het maken van een art quilt.

Een van de materialen, inmiddels toch wel bij een groter publiek bekend, is Tyvek. Een non woven die reageert op hitte. En waar je dan prachtige kantachtige resultaten mee kunt krijgen.
kantstructuren tyvek

Kort door de bocht is de techniek als volgt:

Je verft een lap Tyvek, knipt die in stukken (waarmee je er rekening mee houdt dat de Tyvek behoorlijk krimpt tijdens het verhitten) en verhit ze door er een strijkbout heel dicht boven te houden (met bakpapier ertussen) of een heattool op te richten. De resultaten die je dan krijgt zijn heel leuk om in je werk te verwerken. Als je er handigheid in krijgt kun je zelfs prachtige kantachtige effecten bereiken.

Je kunt er ook kralen mee maken van alleen Tyvek of in combinatie met andere materialen zoals organza, paaseipapiertjes, kleine glaskraaltjes en mooie draadjes. Dan rol je de Tyvek om een (metalen) breinaald en je verhit dan met een heattool. Die kralen kun je dan weer in je werk naaien (of er een sieraad mee maken natuurlijk




Handwerkbeurs Zwolle en Textielfestival de Weerribben

Tijdens de Wol en handwerkbeurs in Zwolle en het Textielfestival Weerribben geef ik korte kennismakingsworkshops met Tyvek. Kijk hier voor meer informatie.

https://handwerkbeurs.nl/zwolle/joke-hardenbol-tyvek/

https://textielfestivalweerribben.nl/wp-content/uploads/2018/12/Workshops-Weerribbenfestival-joke-hardenbol.pdf

Joke Hardenbol 

Trend in Art Quilts

In November 2018 ben ik naar het Quilt Festival in Houston geweest.

Een opvallende trend bij de Art Quilts was het gebruik van foto’s als inspiratiebron.

Ook vele van de winnende quilts behoren tot deze trend. Er wordt met verschillende technieken gewerkt met de foto als inspiratie.

Gebruik van foto’s

Hier volgen enige voorbeelden:

Deze quilt is gemaakt door Marina Landi , Woman with an old face. Zij won The world of beauty Award.

Zij heeft gebruik gemaakt van een mozaïek techniek.

Ook Heidi Proffetty heeft bij haar quilt ‘Is she ready yet ?’ gebruik gemaakt van een mozaïek techniek. Zij snijdt haar ontwerpen met behulp van een snij-machine.
Zij won de 1e  prijs in de categorie People, Portraits and Figures.
Hier kun je meer lezen over hoe dat werkt. Link https://www.quiltingcompany.com/mosaic-imagery-art-quilts/

 

Jenny Bowker heeft piecing gebruikt voor de achtergrond van haar quilt After the last sky, de figuur is geappliceerd. Zij won de 2e prijs in de categorie People, Portraits and Figures.

Blue Anemone is de quilt van Andrea Brokenshire. Zij heeft een uitvergroting van een anemoon geschilderd met Textiel verf en bewerkt met thread painting, dat is heel veel vrij machinaal stikwerk. Zij won The Superior Threads master Award for Thread artistry.

 

Ook geschilderd, met toevoeging van applicatie en vrij machinaal borduren is de quilt Velvet Flowers van Linda Anderson. Zij won The Gammil Master Award for Contemporary Artistry

Sophie Standing gebruikt dierenfoto’s als inspiratie. Deze keer heeft zij samengewerkt met Michelle Pearson, die de achtergrond gepieced heeft. Sophie Standing heeft de Rhino gemaakt met de Textiel Collage techniek. Zij wonnen de 2e prijs in de categorie Animal Kingdom.

Je kunt hier alle winnaars zien

Link    https://quilts.com/fqf18/iqawinners/list.html



Hoe kan je zelf aan de slag ?

Als je zelf aan de slag wilt gaan met foto’s realiseer je dan dat je rekening moet houden met copyrights. Gebruik

  • zelfgemaakte foto’s
  • een foto van een ander met (gevraagde) toestemming !!

een foto van internet , copyright free bv. van



Mijn eigen werkproces

Op die manier heb ik mijn quilt Do you see what I see-Rosalind Franklin gemaakt voor de HERstory collectie.

Marijke van Welzen- do you see what I see Deze foto vond ik op internet. Ik heb met veel moeite de huidige copyright houders opgespoord en om toestemming gevraagd. De toestemming heb ik keurig gekregen.

Om helemaal zeker te zijn heb ik hen ook een foto van het eindresultaat gestuurd. Ze vonden het een echt kunstwerk dat nu zijn eigen copyright waard was. Een mooi compliment!

 

Ik heb de foto met meer contrast afgedrukt en als inspiratiebron gebruikt. Hier het werkproces. En het eindresultaat.

 

In onze facebook groep Artquilten in Beeld kun je ook veel lezen over dit en andere onderwerpen. https://www.facebook.com/groups/1664641546979873/

 

Ga je de trend volgen of zet je zelf een nieuwe trend?

 

Marijke van Welzen 

 

 

 

 

Buiten de lijnen, een vervolg

Motto “Buiten de Lijnen”



Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik vind het motto ‘Buiten de lijnen’ goed gekozen voor art quilten. Het motto schept ruimte om te doen wat je graag wilt. Ook als dat buiten de geijkte kaders is. Het geeft ook de vrijheid om je juist wel met lijnen bezig te houden.

In een deel van mijn werk spelen lijnen de hoofdrol. Rechte lijnen die elkaar snijden en ook weer contact maken. Eigenlijk kan ik niet buiten (de) lijnen.

Mijn meest recente werk laat dat goed zien.

Buiten de Lijnen, het vervolg Margreet Michel

Deze dubbelzijdige quilt bestaat uit vierkantjes (10 x 10 cm) die schuin doorgesneden worden door doorlopende lijnen.

Buiten de lijnen, het vervolg, Margreet Michel

Als je punten omvouwt lopen de lijnen ook weer door.


 

 

Deze quilt is een variant op een quilt die ik eerder gemaakt heb. Bij die quilt ben ik uitgegaan van een pakketje vierkante lapjes dat ik gekregen had. Ook deze quilt is dubbelzijdig: aan de ene kant heb ik de lichte lapjes in het midden geplaatst en aan de andere kant van de quilt is het midden juist donker.

Bij deze quilt lopen de lijnen niet door als je de punten omvouwt. Daarom ben ik een nieuwe quilt gaan maken, weer van een pakketje lapjes dat ik gekregen had en van gele en grijze lapjes. Deze quilt is nog niet klaar. Bij het snijden van de geel – grijze lap had ik me namelijk vergist. (De lap moest in spiegelbeeld gesneden worden.) Maar niet getreurd, ook die verkeerd gesneden lap was geschikt om een quilt van te maken. Het resultaat zie je op de eerste foto’s.

En die andere quilt komt ook nog wel af.

 

Margreet Michel-Verkerke

Jouw werk in een museum? Het kan in Leiden!

Het Quiltersgilde is lid van STIDOC en samen met 7 andere grote textielverenigingen organiseren wij het vijfjaarlijkse Textielfestival 2020 in Leiden (van 13 t/m 16 mei 2020).

In aanloop naar dit festival, worden er  in vier Leidse musea workshops van vier (losse) dagen georganiseerd met de museumcollectie als inspiratiebron onder leiding van een kunstenaar – docent.

Op de foto een werk van Marlies Bol die in 2015 deelnam aan de Museum Masterclass in de Hortus tijdens het Textielfestival.

De vier musea die dit keer meedoen zijn:

Anatomisch Theater, replica uit 1954 – Rijksmuseum Boerhaave

Vier kunstenaars begeleiden elk een groep van 15 deelnemers.

 

Werk van Joost Post

Er vinden 4 dag bijeenkomsten plaats in het museum. Je werkt zelfstandig, de bijeenkomsten zijn bedoeld voor inspiratie en reflectie op jouw werk. Zo ziet het programma er uit:

  • Eerste bijeenkomst: Start van het project, bezoek aan het depot van het museum. Keuze van de inspiratiebron.
  • Tweede bijeenkomst: Van inspiratiebron naar experiment, van inspiratie naar realisatie.
  • Derde bijeenkomst: Van experiment naar definitief ontwerp. Eerste presentatie opzet van het eindwerkstuk.
  • Vierde bijeenkomst: Afronding naar het uiteindelijke eindwerkstuk
  • Mei 2020: Inrichten expositie in het Museum.

Lijkt het je leuk om mee te doen dan hoef je je alleen nog maar in te schrijven.
Leden van het Quiltersgilde krijgen korting en voorrang bij gelijke geschiktheid. Hier vind je meer informatie en een inschrijfformulier:

Wat kies je?

30 november 2018.

Wat kies je?

De laatste tijd verdiep ik me intensief in de begrippen vrijheid, betrokken, verbondenheid.

Sjonge.

Ik weet het…

Waar het om gaat is; mag ik mijn eigen keuzes maken? Wat brengen mij die keuzes? Wat zijn de consequenties?

Het gaat hierbij niet ALLEEN over quilten, maar toch ook beslist weer wel.

Wat ik merk is, dat het soms wel lijkt of je gedwongen kunt worden om in een stroming mee te gaan.

Binnen je vriendenkring, je familiekring, er zijn altijd wel van die dingen dat je denkt, moet dat nou.

Denk aan de Zwarte-Pietendiscussie. Wat kies jij?

Denk aan politieke gesprekken. Waar zit jij? Links? Rechts? Midden?

Of in de kerk: kun je je christen noemen als je niet in de dogma’s gelooft?

Bij het quilten: soms veroordelen beoefenaars van traditioneel werk de beoefenaars van artquilting en andersom: “moet er nou zoveel aandacht aan artquilten worden besteed?”  of andersom “mensen die traditioneel quilten zijn nog niet zo ver” en daarnaast nog de hele moderne stroming.

Soms raak ik er gewoon van in de war.

Jij ook?

 

Quiltpolitie

Stel nou dat je erg graag mooie blokken maakt en die aan elkaar naait. Met de naaimachine, want anders doen je handen pijn.

Jij komt dan vast weleens quilters tegen die zeggen, het is pas ècht als je alles met de hand doet. Au.

Of je maakt graag dear Janes, of je werkt aan een bloementuin van hexjes, of aan een Millefiore.

Ook daar hoor je oordelen over. Au.

Of je maakt graag moderne quilts. Mooie frisse kleuren, mooie lege ruimte die je opvult met je rulervoetje en de prachtige effecten van de linealen…

Tja. Wel leeg hoor. Au.

En artquilts.

Noem je dat nou een quilt? Ik zie geen drie lagen?! Au.

Nee hoor, daar zit papier in.

Geen quilt. Au.

 

Ideeënpolitie

Ik ben theoloog, maar heb de kerk verlaten omdat ik de dogmatiek niet kan handelen. Ik word er heel naar van wanneer mensen anderen veroordelen.

En datzelfde heb ik ook binnen de quiltwereld. Ik word er heel naar van wanneer mensen anderen veroordelen.

Mind you, natuurlijk doe ik dat zelf ook op zijn tijd.

En dan vind ik mezelf niet aardig.

 

Wil ik kiezen?

Ik maak veel verschillend werk.

Ik werk op dit moment aan een traditionele kerstquilt: met spiderwebblokken. Wèl met de machine…

Spiderweb Kerstquilt

 

Ik heb net een strakke, moderne en voor mij totaal out-of-the-box tangramquilt bezorgd bij een lieve schat. OK, niet genoeg lege ruimte denk ik…

Tangramquilt voor Tiny

 

Ik heb in Den Bosch een Boro-sjaal afgeleverd bij de winkel waar ik daar les in ga geven. Deze is wel weer helemaal met de hand gemaakt.

Sjaal; voorbeeld voor BORO-workshop

 

Ik verdiep me ook in mixed media want dat levert een hele vrije creativiteit op bij mij:

mixed media: papier, gesso, gel medium, pan pastels, oud linnen, stempels en borduurwerk

 

En dan heb ik dit gemaakt. Ik heb geen idéé hoe je dit noemt, en of het überhaupt wel netjes in een hokje past.

Wat ik wel weet is dat het regelrecht uit mijn ziel komt.

“Bloody Crucifixion”

 

 

Verbinding en ont-moeting!

En weet je wat? Als ik dan zoals gisteravond op onze gezellige Quiltzee-bee zit, waar we echt alle 8 anders zijn;

  • perfect traditioneel;
  • of lekkere row-by-row en kerstquiltmaker;
  • of die dame die zulke prachtige persoonlijke cadeau’s maakt voor diegenen die haar lief zijn;
  • de dame die de mooiste kleurrijke Nederlandse quilts maakt voor haar vriendin in The States;
  • die fijne schat die stiekum een prachtige quilt maakt voor haar man’s 50e verjaardag;
  • de vrouw die al jaren bezig is met een prachtige rozet,
  • die dame die zo graag de stap wil zetten naar artquilting maar werkelijk de meest mooie tops maakt en dan blijft steken,
  • en dan ik zei de gek.

dan voel ik me de koningin te rijk… met deze bee waar we allemaal trots zijn op wat de ander maakt!

We delen lief en leed; we hebben de meest diepe gesprekken en we geiten wat af.

Quilten verbindt ons en dat maakt mij gelukkig.

Wat denken jullie, kunnen we dit overzetten naar een groter verband?

Niet meer zo op de “criteria”?

Meer kijken naar wat verbindt?

Hoe we elkaar kunnen ont-moeten?

Ik daag jullie uit… en mezelf erbij.

Hilda Wessels