Nieuwe kaarten! Tentoonstelling ‘Connected in Red’

Door Marjolein van der Eijk

Nieuwe kaarten!

In een eerder bericht (blog 18-6-24) over de 70 ingeleverde quilts voor de tentoonstelling “Connected in Red” heb ik al verteld dat er ook van 24 van die quilts kaarten zouden worden gemaakt.

Toen Harry Roelands alle quilts had gefotografeerd hebben we samen gekeken welke daarvoor geschikt waren. Vanwege de afgesproken maat van 0.80 bij 1.00 meter zijn de quilts deze keer allemaal rechthoekig. De kaarten van het Quiltersgilde zijn altijd vierkant. Voor de voorkant van elke kaart moest daarom een mooi detail uit de quilts worden gezocht. Dat was vooral een taak voor Harry.

Toen die klus was geklaard zijn de maaksters van de quilts aangeschreven en is Harry begonnen met het maken van de detailfoto’s voor de kaarten.

We hebben via email nog af en toe overlegd over bepaalde foto’s maar uiteindelijk was er een mooie serie van 24 geschikte detailfoto’s.

De USB stick met de foto’s van alle quilts, de details en de bijbehorende tekst heb ik vervolgens bij de drukkerij gebracht.

Toen was het wachten op de proefdruk, altijd spannend!

 

Proefdruk bekijken en aanpassen

Toen de eerste proefdruk klaar was ben ik samen met Harry bij de drukkerij geweest om die te beoordelen.

Op verschillende computerschermen hebben foto’s soms ook een andere kleur, zijn lichter of donkerder en dat kun je dan mooi vergelijken. Sommige foto’s zijn daarna nog wat aangepast.

De tweede proefdruk was op een paar kleinigheden na helemaal goed en toen kon het drukproces beginnen! 

Het moment dat de dozen met kaarten en enveloppen kunnen worden opgehaald bij de drukkerij vind ik wel feestelijk, zoveel kleur in de auto!

Aan het werk

Eenmaal thuis heb ik alle dozen uitgeladen om de kaarten voor de quiltsters in enveloppen te doen. Als van je quilt een kaart wordt gemaakt krijg je als dank twintig van je “eigen” kaarten.

Om beschadiging tijdens het verzenden te voorkomen pak ik de kaarten in plastic folie in. Ze kunnen dan in de grote envelop niet verschuiven.

De adressen had ik al  geschreven dus de kaarten werden met 20 enveloppen in de juiste grote enveloppe geschoven.

De hele stapel heb ik bij de post gebracht en inmiddels zijn de kaarten hopelijk onbeschadigd bij iedereen afgeleverd.

Van elke kaart heb ik ook 50 exemplaren in dozen gedaan die meegaan naar de Elzas in september. Daar hopen we voor het eerst veel van deze nieuwe serie te verkopen.

Het restant is samen met de dozen met enveloppen in Nijkerk gebracht en heeft een plek in de kast waar ook nog kaarten van de vorige keer, van de ATT, staan.

Zowel in Groningen in november dit jaar, in Houten in januari 2025 als in Rijswijk in februari 2025 zullen alle kaarten te koop zijn. 

 

Nieuw lid van de artquilt-commissie

Even voorstellen

Ik ben Jeannette van der Linde-Germeraad, geboren in 1957. Met 9 jaar zat ik achter de naaimachine om poppenkleertjes te maken en tekende ook veel. Na de MAVO en de Modetekenacademie ben ik grafisch ontwerpster geworden van tijdschriften bij Elsevier o.a. de Hitkrant en Tussen de Rails.
In 1984 hebben mijn man ik het ontwerpbureau Touch design opgericht waar we tijdschriften verzorgden voor uitgeverijen en heb daar als grafisch ontwerper en artdirector o.a. gewerkt aan de bladen Foto, Het Houtblad, Modenieuws en Dier (Dierenbescherming).
Door ziekte van mijn man hebben we ons bedrijf verkocht en ons toegelegd op reizen en fotograferen,

Hobby’s

In mijn vrije tijd heb ik schilder- en beeldhouwlessen gevolgd bij Het Klooster, Harderwijk en de Vrije Academie Nunspeet. De foto’s die ik maak gebruik ik als basis voor mijn werk. Diverse jaren ben ik lid geweest van de Kunstkring en de fotoclub Lichtbeeld Zeewolde.
Sinds 2010 maakte ik weer eigen kleding en vond het heerlijk om met stoffen aan de gang te gaan. Toen ik bij een tante een applicatie-werk zag leek het me leuk om zelf ook zoiets een keer te proberen en ging experimenteren met gordijnstalen. Heerlijk om lappen stof zo te behandelen dat je er een eigen vorm aan kan geven door te plooien, om elkaar te draaien, kralen toe te voegen enz.

Het eerste werk

 

Eerste werk: 2013 Gorges du Tarn, 80x120cm

Mijn eerste textielwerk was Gorges du Tarn in 2013 en daarna ging ik los. Maar waar hoorde mijn werk bij? Na wat zoeken kwam ik bij het Quiltersgilde en heb het werk “Als beuk en berk gaan samenwonen” gemaakt voor de ATT en dat werk werd gekozen voor de cover van het Quiltnieuws.

Artquilt lessen

Bij het inleveren van dit werk bij Marjon Hoftijzer hoorde ik dat ze lessen gaf in Artquilten en ben in 2015 Art Quilt4 lessen bij haar gaan volgen en kwam in een wereld terecht met mensen die zelf stoffen verfden en materialen kenden waar ik nog nooit van had gehoord, heb daar veel geleerd. Na een cursus stofverven kan ik nu ook mijn eigen kleurenpalet maken en na de cursus machineborduren 1 en 2 bij Marjon kan ik ook tekenen met mijn naaimachine en combineer dit met diverse technieken en materialen.

Coverwerk: 2015 Als beuk en berk gaan samenwonen, 80×120 cm

 

 

Werken met thema’s of vanuit foto’s

Het is leuk om met thema’s te werken die o.a. vanuit het Quiltersgilde worden aangedragen. Zo heb ik ook meegedaan met het project “Half/Half” en met “Van tekst tot textiel” dat een goede toevoeging is voor het kijken naar je eigen werk.
Mijn eigen foto’s blijven de basis voor mijn werk. Na losse schetsen creëer ik op de computer een eigen beeld en ga dit in mijn hoofd om zetten in stof, daarna ga ik aan de gang.

Laatste werk: 2024 Tulpen, 80×120 cm

Nieuwe uitdaging

Nu dus een nieuwe uitdaging: de Artquiltcommissie. Ik hoop mijn teken- en grafische ervaring met jullie te kunnen delen, tevens de ervaring die ik heb opgedaan bij de Kunstkring met het bedenken van thema’s en dingen om te doen en dat jullie als leden vol enthousiasme aan onze plannen mee gaan doen en ¬veel mooi werk kunnen creëren.

Jeanette van der Linde-Germeraad

Copyrights © en hoe vraag je toestemming ?

Over copyrights wordt vaak luchtig gedacht. Daar let toch niemand op, dat zien ze toch niet? Lijkt wellicht een saai onderwerp, maar wel met handige tips hoe je toestemming kunt vragen.

Nee soms zal niemand het zien, maar dan nog sta je te pronken met andermans veren. Dat pronken hoort te gebeuren door de eigenaar van het idee. Doe dus recht aan het moois wat door een ander is bedacht. En vraag toestemming.
Jouw interpretatie van het beeld of van de tekst levert jou ook veren op om mee te pronken.

veren

In het project van Tekst naar Textiel hebben we met de deelnemers aandacht besteed aan copyrights. Juist omdat men in dat project meestal aan het werk ging met tekst van iemand anders. In een aantal gevallen was de tekst alleen de interpretatie, maar een aantal keren was de tekst ook op de voorkant te zien.

Voorbeelden van beschermde werken zijn:

  • Boeken, muziek en films
  • Krantenartikelen
  • Schilderijen, tekeningen en foto’s

Auteursrecht, Beeldrecht, Fotorecht (Copyrights)

Als je een kunstwerk (dus ook een quilt) maakt krijg je te maken met het auteursrecht. Een volledig eigen ontwerp is jouw eigendom en dat mag niemand namaken. Maar zodra jouw quilt is gebaseerd op een foto van een ander, een schilderij, een ontwerp, een TEKST of een herleidbaar deel van een idee van iemand anders, dan moet je toestemming hebben van de ontwerper.
Als een nagemaakt idee alleen in je eigen huis hangt, is er niets aan de hand. Dan is het voor eigen gebruik.

Soms zie je het © symbool (vaak in de voetnoot). Maar ook als dat niet is vermeld  geldt nog, wat gemaakt is door een ander mag je pas gebruiken na toestemming. En dat geldt zeker als je het werk ergens laat zien. Vanaf het moment dat je zo’n quilt ergens presenteert (op een tentoonstelling, in een artikel van b.v. Quiltnieuws, in een etalage, een boek) moet je toestemming hebben van de maker. Zonder toestemming riskeer je een boete. En niet jij alleen, als het bijvoorbeeld gaat om een artikel in Quiltnieuws geldt dat ook voor het Quiltersgilde.

Het auteursrecht heeft een beschermde termijn van 70 jaar. Bij personen begint de termijn pas na overlijden. Bij een rechtspersoon, organisatie is de verjaringstermijn vanaf de publicatie, bekendmaking of presentatie. Dit betekent dat je goed moet (onder)zoeken. Het auteursrecht  vervalt dus 70 jaar na overlijden van de auteur, schilder, fotograaf, tekstschrijven…

Herleidbaarheid en bronvermelding

Als je een enkel deel, enkele letters of een enkel woord gebruiken, is dat  vaak niet herleidbaar tot een eigenaar van de tekst. Dat mag dus wel.
Zo gauw het citaat enkele regels omvat, is het herleidbaar tot de bron, dat mag dus niet zonder toestemming.
Een naamloos gedicht? Je moet zeker weten dat het naamloos is. Dus dat betekent heel goed zoeken. Ga altijd op zoek naar de oorsprong.

Bronvermelding moet je niet verwarren met toestemming hebben. Je moet toestemming hebben. Bronvermelding kun je doen en soms wordt daar expliciet om gevraagd.

Meer lezen over auteursrecht ?

https://wij-leren.nl/auteursrecht.php#:

Project van Tekst naar Textiel

In het proefproject had iemand een gedicht van Vasalis ; “de Tijd” als inspiratie gekozen.
Dit gedicht is volledig in haar quilt te zien. Zij heeft toestemming gevraagd en die heeft ze  gekregen. Nu kan de quilt met tekst dus overal hangen. Aan de rechterkant in de gele strook is het volledige gedicht te lezen

Nelleke Kooij- Tijd voor quilten

Er zijn verschillende deelnemers geweest die toestemming hebben gevraagd en gekregen. Er is 1 quilt gemeld waarbij dit niet gelukt is.
Dus proberen loont!

Voorbeelden van quilts die toestemming hebben gekregen:
Joke Visch mocht het gedicht  “Wanneer”van M.C  Eberhart gebruiken, als de tekst met naam erbij opgehangen werd. Zij heeft haar quilt “Laat me gaan “genoemd
Sienke de Man heeft toestemming  om het gedicht “Het licht is rond”te gebruiken mits de website van Pierre Kemp vermeld zou worden (www.pierrekemp.nl)

Maar hoe doe je dat nu; toestemming vragen

  1. ga op zoek naar de bron, naar de eigenaar.  Begin op internet te zoeken. Kijk bij een foto onder eigenschappen.
    Site om bij het zoeken te helpen  voor wat betreft teksten: https://www.poetryinternational.com/nl/
    Je kunt ook zoeken op de foto bij Google Afbeeldingen (handig voor foto’s, schilderijen, etc) https://www.google.com/imghp?hl=nl&tab=ri&ogbl
  2. zoek een contactadres, soms is dat een stichting, soms een uitgever, soms de artiest/auteur. Kijk op websites aan de onderkant van de home pagina, onder  bijvoorbeeld leverings/gebruiksvoorwaarden.
  3. stel een mail op en leg uit wat je wilt gaan doen. Als je een quilt maakt vanuit een uitdaging van het Quiltersgilde, kun je dat ook noemen en verwijzen naar de site van het Quiltersgilde. (We zijn een vrijwilligersorganisatie zonder winstoogmerk dat is belangrijk om te vermelden).
  4. breng onder woorden, dat er geen sprake is van geldelijk gewin. Dat je er niets mee verdient.
  5. vertel meteen dat de quilt wellicht op een tentoonstelling komt te hangen, en dat daar wellicht foto’s van gemaakt worden.
  6. soms wordt gevraagd wat je er voor over hebt, dan leg je uit dat jij er niets mee verdiend. Dat een vergoeding dus belastend is. Stel voor de vergoeding op nihil te zetten.
  7. Als je antwoord krijgt, sla dit dan goed op !!! Dat is je bewijs dat je het mag gebruiken

In veel gevallen krijg je snel antwoord. En in de meeste gevallen krijg je toestemming. Soms met de eis dat de bron vermeld wordt of om een link te vermelden. Soms met de vraag een foto toe te sturen. Maar meestal met een leuke reactie…

Nu moet ik zelf aan de bak: Ik moest  zelf toestemming vragen

Voor het thema Noord-Zuid heb ik een idee. Een idee waarbij de achtergrond uit een boek komt. Een leerboek in het onderwijs. Ik stuurde een mail naar Noordhoff en binnen 2 dagen had ik toestemming met een hoog resolutiefoto van het betreffende object.
En men wilde graag het uiteindelijke resultaat zien. Prettig geregeld….

Liesbeth Wessels

Aan dit onderwerp is eerder aandacht besteed onder de titel “Beeldrecht” in Quiltnieuws 129, september 2016 door Marjolein den Boer en Nienke de Lange)
https://www.quiltersgilde.nl/wp-content/uploads/2024/06/QN129-Copyright.pdf

Op de Meet&Greet van Artquilten “Kiek nou” mei 2019 is aandacht besteed aan copyrights. Daarbij is een handout uitgedeeld.
https://www.quiltersgilde.nl/wp-content/uploads/2024/06/copyrights-foto-docx.docx

 

Pojagi of Bojagi betekent het inpakken van geluk

Afgelopen zaterdag 11 mei 2024 heeft de Art Quilt Commissie voor het eerst een nieuwe vorm van een Meet&Greet gehouden. Deze keer niet in Nijkerk maar in Horst. En niet met twee workshops maar met een workshop en een bezoek aan een Museum met een hele mooie tentoonstelling.

We wilden dit eens proberen omdat er regelmatig geluiden blijven komen uit de hoeken van het land dat mensen altijd zo ver moeten reizen. Dus dachten we: laten we gewoon eens naar Limburg gaan want er is iets leuks te doen. Een volgende keer kun je dan misschien naar het Noorden. Natuurlijk blijft de bestaande opzet ook altijd een goed alternatief.

Dus gingen we met de groep naar Museum de Kantfabriek in Horst waar we een workshop Pojagi kregen van Mariëlle Huijsmans, de tentoonstelling ‘Hoezo’ geen vrouwen in de kunst?’ bezochten en een rondleiding kregen door de geschiedenis van de Kantfabriek.

Lezing Pojagi

Want de Meet&Greet dag is vooraf gegaan door een digitale lezing. Deze lezing is gevolgd door 122 mensen in 2 sessies. Een avond in maart en de herhaling in april. Deze lezing ging over de geschiedenis van de Pojagi en over de ontwikkeling van het naaien van inpakdoeken naar de toepassing in het Artquilten, zoals Mariëlle doet.

De workshop Pojagi

Nou daar hebben we allemaal echt veel geleerd! Het was ook best doorwerken want Mariëlle had een heel programma voor ons. Ze zei daarover: “ik wil jullie graag zoveel leren dat je er echt zelf mee aan de slag kunt. Niet alleen maar een eerste stapje. Je moet het in je volgende quilt kunnen gebruiken als je dat wilt!”. En dat betekende eerst de naadjes leren maken. Dan het bewerken van grotere stukken stof met naadjes. En tenslotte hoe je het resultaat verwerkt in een quilt met de bekende drie laagjes. Ze had het slim aangepakt. Voor alle stappen kreeg je een bladzijde met de instructies in stappen en daar kon je dan een proefje van elke stap onder plakken. Dus aan het eind had je een instructieboekje met je eigen voorbeelden gemaakt. Lekker voor als je het na een paar weken nog eens terug wilt kijken!

We hebben allemaal hard gewerkt in de workshop! Eigenlijk hadden we er best een beetje meer tijd voor uit mogen trekken dan de twee uur die we altijd doen. Dat nemen we mee voor een volgende keer! Maar het is echt waar: we kunnen het nu toepassen. Liesbeth zei al dat ze het heel goed had kunnen gebruiken in de Marrokko-quilt die ze net heeft afgemaakt!

Rondleiding en tentoonstelling

We kregen ook een rondleiding door het Kantfabriek-gedeelte van het Museum. Daar is een expositie over de geschiedenis van de machinale kantklosserij in Limburg en het proces van het maken van industriële kant. Er staan nog allerlei machines die je kunt zien werken en tegenwoordig zijn er weer mensen die het ambacht leren en dan zelf nieuwe ontwerpen gaan maken. Het is een leuk stukje geschiedenis van de streek en van het ambacht van het kantklossen in het industriële tijdperk.

De tentoonstelling over vrouwen in de (textiel)kunst was echt prachtig.

alle 50 deelnemers

Niet alleen de quilts (waaronder eentje van Mariëlle met uiteraard Pojagi erin!) maar ook de werken vanuit andere textiele disciplines waren erg mooi en inspirerend.

 

P.S.: en natuurlijk hebben we ook Limburgse vlaai gegeten!

Pieternel Hol en Liesbeth Wessels

 

Veel positieve reacties op de tentoonstelling “van Tekst naar Textiel”. 

De broodfabriek in Rijswijk

Op de Patchwork en Quiltdagen in de Broodfabriek (Rijswijk) hebben we veel mensen ontmoet en gesproken. We hebben ze langs de quilts van het project “van Tekst naar Textiel” zien lopen. De eerste blik op deze tentoonstelling riep vragen op: “Wat is hier het thema? “.  Er was niet 1 thema, er waren net zoveel thema’s als er deelnemers waren.
Het uitgangspunt van iedere deelnemer was namelijk een zelfgekozen tekst. En bij die 56 quilts hadden maar 2 quilts hetzelfde lied als onderwerp (Ik heb een steen verlegd in mijn rivier op aarde van Bram Vermeulen). 

quilts bij van Tekst naar Textiel

Verwondering en Bewondering

Verwondering was er over de persoonlijke woorden en emoties die te lezen zijn in het verhaal achter de quilt. Het ging over grenzen verleggen, loslaten; heel persoonlijke leerprocessen.  Durf anders te zijn. Het ging over verwerken van iemand die je heel erg mist; heel persoonlijke emoties. Verwerking van herinneringen. Respect voor natuur en mens. De kwetsbaarheid in dit alles was te lezen en te zien. Respect en bewondering voor het delen van dit alles door de deelneemsters.
 

Bewondering is er ook voor de gedurfde kleuren die te zien zijn.  In een van de inspiratiemails stond ook de oproep om 1 ding te doen, die je nog nooit gedaan had.
Gedurfde materialen; zoals borduren op schors. Andere gedurfde vormen gebruiken; driedimensionaal gaan werken, rond of extreem breed. 

geborduurde schors

schors als gids van Floor Viveen

Van sommige quilts konden de bezoekers nauwelijks afblijven. Men wil dichterbij om het gedicht te lezen; men wil de rol helemaal kunnen zien.  

Joke Visch -Laat me gaan

Deelnemers als angel

Deelnemers liepen rond als gastvrouw en konden zo hun eigen verhaal vertellen bij hun eigen quilt. Hoe zij de opdracht hebben opgepakt, hoe de samenwerking met hun duo-maatje ging en op welke fronten ze hebben geworsteld om alles tot een goed einde te brengen. Want ook die worsteling stond in de verhalen beschreven, al was het maar de worsteling met de tunnel of de zak.

Een hoes rondom het werkstuk was niet voor iedereen logisch. Maar we hebben een paar mooie voorbeelden gezien. Diana Vandeberg had een grote ronde quilt; ze heeft een vierkante hoes genaaid en daarvan de hoeken omgeklapt door middel van een grote zwarte drukker.  Zo bleef de quilt op zijn plek.

Heleen Nijenhuis had een kleine hoes genaaid die precies om haar leporello paste. De hoes was net als haar leporello van roestlappen  gemaakt. Margarethe Janssen heeft haar leporello afgeleverd in een passende kartonnen envelop.

Een punt van extra aandacht tijdens dit project is het copyright geweest. Als de tekst van het lied of gedicht op de voorkant leesbaar wordt gebruikt, moet je toestemming vragen aan de auteur of uitgeverij. Dat is in veel gevallen gedaan, en in al die gevallen op één na ook gratis verkregen.  

We hebben dit project met veel plezier georganiseerd en door de vele inzendingen, de grote variëteit aan werk en de persoonlijke betrokkenheid van iedereen hebben we een heel voldaan gevoel over het geheel.  

Wie weet komt er weer iets uit de Hoge Hoed. Doe jij dan ook (weer) mee? 

Joke van de Kracht en Liesbeth Wessels 

Nog even kerstboompjes maken

Sinterklaas is nog in het land en dan al praten over kerstmis?

Een kerstboompje als kerstkaart ?

Ik probeer ieder jaar mijn kerstkaarten zelf te maken. Maar ik merk dat het steeds moeilijker wordt iets nieuws en bijzonders te bedenken. Soms zit er in de Quiltnieuws van december een patroontje wat me helpt.Misschien  deze keer ook weer ? Zoals  deze engeltjes in 2020,ik heb er kerstmannetjes bijgemaakt.

Vorig jaar ben ik te laat begonnen. Dus had ik een plan nodig om  snel 50 kaarten te maken.

Ik had nog Shrink-a-Bit liggen; een stof die bij het wassen gaat krimpen en dan een soort smock-effect in de stof geeft. In het verleden heb ik dit al eens gebruikt in een quilt om een berggebied te suggereren. Wellicht is dit een leuk idee voor een kerstboom.

En zo heb ik dat aangepakt

Om te beginnen heb ik allerlei kerstachtige lapjes bij elkaar gezocht. Op de lap Shrink-a-Bit heb ik zonder plan deze kerststofjes neergelegd en vastgenaaid. Kris, kras. Zonder patroon. Helemaal niet netjes.

Als je recht stikt krijg je  ook na het wassen rechte lijnen. Als je golvend stikt, krijg je golvende lijnen. Rommelig stikken geeft ge rommelig stikt krijg je gevarieerde lijnen, passend bij een boom.

Ik heb grillig gestikt omdat een kerstboom geen vastgezette lijnen heeft.
De stof is daarna heet gewassen. Daarbij krimpt de shrink- a -bit harder en de quiltstoffen normaal. En zo krijg je een leuke structuur.  Nog even een achtergrondlapje in stijl en kleur. Deze tijdelijk vastgemaakt met spijtlijm.
Uit de grote lap heb ik met een kartel rolmes kleine boomvormen gesneden.

 

Aan de onderkant heb ik een stammetje ertussen uit laten steken. Dit stammetje heb ik gemaakt van lontwol. Deze lontwol is om een satestokje gerold en nat gevilt, met water en zeep.  Goed laten drogen, en dan kun je er kleine stammetjes van maken.

Aan de bovenkant het ik er een lusje uit laten steken om het als kerstversiering te kunnen ophangen

De boompjes heb ik nogmaals doorgestikt (zijkanten, onderkant en wat versiering). Een kraaltje hier of daar.

Op een kaart vastgemaakt en verstuurd naar familie, buren en vrienden.
En dit jaar? Nog een groot vraagteken. Maar misschien heeft iemand iets aan mijn idee van de kerstboompjes

Shrink-A-Bit kun je vinden door even te googlen.

Succes ! Veel plezier met dit materiaal.

Liesbeth Wessels 

 

Alles blauw wat de klok slaat

blauw als thema…

Ik heb me deze maand aan kunnen sluiten bij het Veelzijde-g Collectief. En zij hebben de kleur Blauw dit jaar als thema. Die kleur is dus dit jaar heel bepalend voor mij. Ik ben begonnen met alle lapjes blauw die ik heb te verzamelen.

Maar daar kan nog meer bij. Maandag 16 oktober hebben we indigo geverfd. Ik had nog nooit het indigovat zelf klaar gemaakt. Wel eens eerder meegedaan en een lapje in de indigo gedoopt bij een ervaren indigo en ecoverver.
Daarom wilde ik indigo  gaan verven en gelukkig vond ik twee medestanders. Twee artquilters die met de Beegroep in Winterswijk meedoen, hebben ook thema Blauw bij hun Artquiltgroep.  Zij komen in Beekbergen bij elkaar.

Wat maakt blauw zo boeiend ?

Blauw is de kleur van het vertrouwen, een stabiele kleur. Het heeft een kalmerende werking. Met de kans dat het saai wordt…..
Maar als je dat weet, kun je daar wat aan doen. Een tegenkleur, een extra accent.

Blauw is voor mij in eerste instantie de kleur van het water en de lucht. Het is een kleur die ik graag draag. Mijn kleinzoon zegt: “Oma is blauw, Opa is groen…..” Ik heb ooit al eens van alles over de kleur blauw verzameld op een pinterest bord

Citaten:

Joen Wolfrom spreekt in haar boek “Kleurgebruik voor quilters” over Zalige blauwen. “Over het algemeen is blauw een kleur van vrede en hoop. In een blauwe omgeving vermindert de spierspanning, daalt de bloeddruk en vertragen de ademhaling en de hartslag”

Marijke Eering en Marjanne Huising in het boek “Kleurenpracht met kruidenkracht” schrijven over het verven met indigo  : Indigo verbindt je met hemelse inzichten. Ze geeft je duidelijkheid over jouw kracht en macht. Starend naar de sterrenhemel, kom je tot reflectie “

Color Harmony Workbook is een prachtig boek met kleurencombinaties

Oefeningen in blauw

De week van de herfstvakantie was een drukke week; het begon met de dag indigo verven. Op woensdag bij de Beegroep in Winterswijk meegedaan met een oefening in borduren op soluvlies in combinatie met lutradur. Een workshop die beschreven staat in “Patchwork Professional” 03/2008, een workshop van Mirjam Pet-Jacobs. Ik heb de grenzen opgezocht in het kantachtig werken. Je ziet dan dat het vierkantje niet goed vierkant is, na het uitspoelen.

Op donderdag het tweede deel van de workshop Roesten. Roestlappen combineren prachtig met blauw.

En als klap op de vuurpijl, in het weekend bij Cordi in Groningen een workshop Tyvek en Lutradur gevolgd van Isabelle Wiessler. Ik had me voorgenomen daar vooral met blauw en groen te werken. Allemaal als oefening voor het thema “Blauw”. Twee dagen hard werken, maar het was genieten met volle teugen…..

Kijk maar mee. Geniet van de foto’s.

 

Tot gauw ….

Liesbeth Wessels

 

Net niet de juiste kleur stof in huis…..

Je hebt een lichte stof, die je donkerder wilt maken of je hebt een donkere stof die je lichter wilt maken. Je kunt opnieuw gaan verven, maar misschien kun je ook door kleine veranderingen de kleur veranderen ?

Maar hoe doe je dat dan. Hoe kun je de kleur veranderen. Een aantal oplossingen heb ik onder elkaar gezet met foto’s erbij.

Met stift of marker 

Met een Poscastift kun je op de stof tekenen. Door kleine motieven te maken, een streepje, een stipje zorg je dat de kleur van de stof anders wordt. Lichte kleuren Posca stift kunnen ook op donkere stof aangebracht worden.

Je kunt met een Permanent marker lijnen of kleine motieven maken, die ook zorgen dat de kleur verandert. Deze permanent markers zijn in verschillende kleuren te koop, bijvoorbeeld van het merk Micron, een Identipen, of Edding. Zelf gebruik ik een zwarte permanent marker regelmatig om extra perspectief op mijn quilt te zetten, een extra schaduwlijntje.

Met in wateroplosbaar krijt of inktens potloden

Je pakt een inktens potlood of een krijtje (kan ook een neocolor II- in wateroplosbaar krijt zijn). Hiermee kleur je over dat gedeelte heen dat je donkerder of lichter wilt maken. Er moet er dan nog wel  vocht overheen, als je daarvoor Textielmedium gebruikt wordt de quilt op die plek niet zo nat (dit is natuurlijk van belang als het betreffende lapje al ergens ingenaaid is). De stof verander je door het zetten van stipjes, streepjes, een sjabloon gebruiken…….
Voor een uitgebreide beschrijving kun je hier verder lezen.
Na drogen strijken voor fixatie.

Met acrylverf of inkt en een sjabloon of stempel

Acrylinkt is heel vloeibaar, als je het mengt met een bindmiddel ligt het meer op de stof. Zoals hier inkt vermengd met scheerschuim (kan ook met haargel). Dan kun je er goed mee stempelen of sjabloneren. Of met je vingers of kwast een bepaald stuk stof bestrijken met dit mengsel. Luchtig overbrengen.

Je kunt een stof bestempelen met de gewenste kleur. Kleine stempels zijn eenvoudig te maken met een aardappel of een gummetje. UItknippen uit rubber en op een houtje plakken.
Een bloem uit freezer paper knippen en de rest op de stof strijken ter bescherming.
Na drogen het schuim wegvegen en het lapje strijken voor fixatie.

Met een paintstick

Je kunt een stof van kleur veranderen door plaatselijk te sjabloneren met een paintstick. Dit is een combinatie van was, pigment en lijnolie, en heeft het uiterlijk van olieverf.
Meestal heeft de buitenkant van de stick een vliesje, dat je er eerst af moet halen. Dan rasp je iets van het krijt af en met een tamponeerkwast breng je dat over op je stof. Kan met en zonder sjabloon.  Heeft een langere droogtijd nodig en moet na een aantal dagen aan de achterkant gestreken worden ter fixatie.

  

 

Ook met andere acrylverven is dit mogelijk. Er is tegenwoordig ook reliefverf te koop. Leuk voor accenten.

 

Een vlak een andere kleur geven

Je zoekt een doorkijk stofje zoals tule, kant, organza of een dunne lutradur om over de plek te leggen die je donkerder wilt maken. Tule, organza, en dunne lutradur kun je goed eenvoudig en niet zichtbaar vast zetten met mistyfuse. Open kant kun je met kleine steekjes vastnaaien.

Een lichte kleur stof kun je ook donkerder kleuren met thee, koffie of wijn.

 

Kleur en structuurverandering door draad

Borduursteken lenen zich goed om een vlak van kleur te doen veranderen. Kleine steekjes in een bepaald ritme of juist onregelmatig kunnen de kleur heel goed veranderen.

Naaien (free motion naaiwerk) met een afwijkende kleur zorgt ook dat een lichte kleur verandert van kleur, zoals een donkere blauwe kleur lichter wordt door er met grijs of wit overheen te naaien.

 Ook op donkere stof 

Maar op donkere stof kun je ook werken met discharge pasta. Een soort van bleekmiddel, maar dan een die niet in de stof vreet..
Niet met chloor, dat dringt te veel in de stof en het proces van bleken is dan moeilijker te stoppen. Met discharge pasta kun je een klein motief op de stof aanbrengen (tamponeren of anders), de kleur zal op die plek lichter worden. Discharge pasta moet goed drogen en wordt werkzaam door het te strijken met stoom net boven de stof.

Maar veel van de hierboven geschreven middelen kun je ook uitproberen op een donkere stof.

Veel plezier met doen van deze proefjes.

Liesbeth Wessels

 

Een nagenietende quilter

Lang opgewacht, op verheugd en in een razend tempo is het Quiltfestival Noord Groningen voorbij gevlogen. 

Terugblik 

In oktober 2018 word ik door de organisatie van het Quiltfestival Noord Groningen uitgenodigd om in 2020 te exposeren. Het coronavirus gooit helaas roet in het eten.  Eindelijk hebben heel veel textielliefhebbers het afgelopen weekend  kunnen genieten van quilts in de meest ruime zin van het woord.

Voorbereiding

Mijn  ‘Verhalend landschap’ wacht al heel lang op Groningen. De voorbereiding beperkt zich tot het huren van een huisje en het ontwerpen en laten drukken van nieuwe visitekaartjes. 

Om vooral niet gestrest te zijn begin ik maandag met het  verzamelen van wat ik mee wil nemen.  Dinsdag pak ik mijn autootje  vol en de rest gaat in de auto van mijn lief. 

Woensdagmiddag ga ik richting Noord Groningen.  Het huisje bij het dorpje Zeerijp vinden is even een ding. Via een heel smal weggetje kom ik op een boerenerf en daar staat ergens het huisje, maar waar?????   Na wat rondjes over het erf zie ik achter een paar enorme aardappelkisten een weggetje en Yes daar aan het eind vind ik het chaletje. Waar ik al een beetje bang voor was wordt werkelijkheid, ik heb ruzie met de code van het sleutelkastje.  Na heel vaak proberen  blijft de sleutel onbereikbaar.  Ik besluit op zoek te gaan naar de verhuurder en hoe ik ook zoek, roep en uiteindelijk in de keuken sta, er is niemand te vinden. Na een sms’je verschijnt gelukkig de boerin. Na een super leuk gesprek neem ik mijn intrek en maak ik er in mijn eentje een rustige avond van in de middle of nowhere.

It giet oan

Donderdagmorgen om 10.00 uur is de ontvangst van de exposanten in de Roakeldaishal in Warffum. Na de  kennismaking met de organisatie en de exposanten  ontvangen wij de benodigde informatie en ga ik richting het kerkje van Eppenhuizen. Ook daar word ik zeer gastvrij ontvangen en kan ik beginnen met het uitpakken van de auto. Ondertussen arriveert ook mijn lief en mijn vriendin en na een middagje doorwerken staat de expositie. 

Vrijdagmorgen zorg ik dat ik ruim op tijd in het kerkje ben. Dat is maar goed ook, want klokslag tien uur melden de eerste bezoekers zich. 

De hele dag is het een komen en gaan van belangstellenden en dat gaat drie dagen lang door.  Vele bekenden, onbekenden, familie en vrienden . De voorzitter van het STIDOC , Nienke de Lange maakt natuurlijk van de gelegenheid gebruik en promoot  het Textielplatform , het online platform van de acht samenwerkende textielorganisaties in Nederland.  

Zeer vereerd ben ik met het bezoek van Henk Lijding, auteur van het boek Art quilts in Nederland. Nadat mijn allereerste artquilt wel mocht hangen op de Algemene tentoonstelling van het Quiltersgilde, maar niet in de categorie altquilts heeft dit boek mij op weg geholpen.

De meest opvallende zaken

Wat mij het meest opvalt  deze dagen:

Vrijwel alle bezoekers zijn ontzettend  geïnteresseerd en aardig.  Vrouwen en  mannen vinden het leuk om met de exposant een praatje te maken.  Inmiddels weet ik veel over de geschiedenis van de jutezak, maar vooral de oudere plattelanders vertellen mij verhalen. 

Het wijdse Groningse landschap blijft mij verwonderen en echt waar, deze geboren en getogen Friezin is  een beetje verliefd  op Groningen.

De gemeenschapszin van de bewoners van de kleine dorpjes is werkelijk indrukwekkend. Omdat het kerkje in Eppenhuizen aardbevingsbestendig wordt gemaakt zijn er bouwvakkers aan het werk. Speciaal voor dit weekend wordt het opgeruimd en brandschoon aan mij opgeleverd. De beheerder van het kerkje die mij ontvangt en de sleutel overdraagt,  de vriendelijke kosteres die regelmatig het toilet controleert en de lieve gastvrouw die mij ontzorgt maakt het weekende volmaakt.  Leuk  is de jongeman die op zaterdagmiddag om klokslag 12.00 uur het weekend inluidt.  (klik  hieronder voor het filmpje)

 

De organisatie van het Quiltfestival is geweldig en de exposanten worden met behulp van de vele vrijwilligers  in de watten gelegd. .Alle dagen een lunchpakket en ik mag in het kerkje gebruik maken van de koffie en thee. Aan het einde van de werkelijk prachtige dagen gaat mijn vriendin verder met haar fietsvakantie, neem ik afscheid van de lieve mensen in Eppenhuizen en drink nog een glaasje water na het opruimen van het kerkje. De volgende dag zit ik thuis met de beentjes op tafel na te genieten en probeer ik alle indrukken te ordenen.

Hoe nu verder

Het voelt voor mij een beetje als het hoogtepunt is bereikt en hoe ga ik nu verder? Exposeren in galeries  is heel leuk, maar het ontmoeten van al die textielliefhebbers is echt de kers op de taart. Ik ga er de komende zomer rustig over nadenken en ach, waar de ene deur gesloten wordt, gaat ergens anders wel weer een deurtje open.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne zomer

hartelijke quiltgroet,

Jo Huijsman

Quilt National ’23 in de Dairy Barn Arts Center in Athens, Ohio

Vorige week was ik erbij: bij de opening en award ceremonie van Quilt National ’23 in de Dairy Barn Arts Center in Athens, Ohio. Het was een geweldige ervaring om samen met tal van bekende quilters hierbij aanwezig te mogen zijn. HIER is het verhaal van mijn quilt die voor deze quilt show is geselecteerd.

 

Award ceremonie en Best of Show

Het is alweer de 45ste keer dat deze biënnale van moderne art quilts word georganiseerd. De jury, bestaande uit Dr. Carolyn Mazloomi, Irene L Roderick en Chiaki Dosho, had uit 674 inzendingen 81 kunstwerken geselecteerd, waaronder ook die van mij. Tijdens de openings ceremonie werden verschillende prijzen uitgereikt: Best of Show, Award of Excellence (vakmanschap), Most Innovative use of Material Award, Emerging (opkomend) Artist Award, Best International Artist Award (not me), Outstanding Machine Pieced Quilt Award, Handwork Award, SAQA Award, Juror’s Award, Persistence Pays Award (de aanhouder wint).

Best of Show Mary Mattimoe

Deze quilt ‘Not Enough Time‘ kreeg de prijs Best of Show. In de ‘artist statement’, het verhaal achter deze quilt, vertelt dat Mary samen met Krissie Carter en Wanda Walters werkte bij de openbare bibliotheek in de stad waar ze toen woonde. Terwijl deze vrouwen aan het werk waren werden ze doodgeschoten door een 16-jarige. De quilt vormt een aanklacht tegen de overheid omdat ze sindsdien niets gedaan hebben om dit soort geweld te voorkomen. De quilt is op canvas gespannen en Mary heeft de uitleenkaartjes, die op dat moment in de lades van hun bureautafels lagen, verwerkt.

Mary Mattimoe is opgegroeid in Roswell, Georgia, waar ik ruim 30 jaar geleden in een quiltwinkeltje heb leren patchen en quilten.

Andere quilts in deze show

Klik op de foto’s voor een close-up en voor de naam van de quilter en de quilt.

 

 

Pilar Donoso ken ik nog uit Santiago, Chili. Zij heeft daar een quiltwinkel waar ik af en toe stof kocht in de tijd dat ik daar woonde. Haar quilt illustreert haar gevoelens over wat haar zus is overkomen nadat zij overleed aan kanker.

 

 

Een catalogus van alle art quilts

Dit is slechts een kleine selectie van de foto’s die ik heb gemaakt. Van elke editie van Quilt National is een prachtige catalogus uitgegeven, zo ook deze keer. Alle kunstenaars kregen dit boekwerk met op elke pagina een foto van één quilt. Met een aantal heb ik handtekeningen kunnen uitwisselen, geplaatst bij hun eigen werk. De catalogus is te koop bij  The Dairy Barn Arts Center.

Groepsfoto met bijna alle deelnemende kunstenaars

Mijn quilt Summer Garden is tijdens de opening aangekocht door een privé verzamelaar. Maar eerst blijft deze tentoonstelling te bezichtigen tot 11 september en daarna gaat de hele selectie voor de duur van 2 jaar op tour langs verschillende musea en tentoonstellingen. Hopelijk kom ik mijn quilt dan nog een keertje tegen!

Groetjes, Hilde Hoogwaerts