Vastplakken. Normaal en met een knipoog

Even iets fixen?

Even iets vastplakken? Hoe bevestig jij jouw vormen op een ondergrond of je stoffen op elkaar?
De hieronder beschreven materialen worden door mij regelmatig gebruikt. Ik beschrijf eerst de normale manier en dan een alternatieve manier. Zo heeft wellicht iedereen er iets aan. Het gaat over Vliesofix, Steam-A-Seam en Mistyfuse.

Voor ons quilters is natuurlijk manier no 1- bevestigen met draad, gewoon erop naaien, met de naaimachine of met de hand.

Maar soms wil je even iets vastzetten. Een cirkel, een ovale vorm, een boom of een struik, een huisje, of een pompoen…..

Vliesofix

Een tweezijdige plak-vlieseline van de fabriek Freudenberg, wellicht de meest gebruikte
Te koop bij bijna alle  quiltwinkels en stoffenzaken. Het is geschikt voor textiel, karton, kurk, leer, vilt enz. Voor allerlei quiltprojecten te gebruiken. Reuze handig.
Op de papierkant kun je tekenen. Je moet er alleen even aandenken dat je in spiegelbeeld werkt.
En het is verstandig om bij het vaststrijken bakpapier te gebruiken. Want een klein stukje naast je patroontje en het zit op je strijkbout of je strijkplankovertrek.  Niet lekker….

Hoe gebruiken wij Vliesofix ?

  1. Teken je voorstelling in spiegelbeeld op de papierkant.
  2. Knip de vorm uit, iets groter dan bedoeld. Strijk de vliesofix op de achterkant van de stof.
  3. Strijken op katoenstand met bakpapier eroverheen. Tijdens het strijken gaat die ene kant vastzitten aan de achterkant van de stof.
  4. Knip nu de voorstelling uit, en strijk deze op de ondergrond. Doordat je de voorstelling iets groter op de vliesofix hebt vastgezet, wordt de snij/knipkant extra stevig en is er minder kans op rafels.

 

 

Vliesofix anders

Naar een idee van Kim Thittichai. link naar you tubefilmpje over het verven van vliesofix

Altijd bakpapier gebruiken! (Bondaweb is Vliesofix).
We leggen een krant onder de vliesofix, en plakken het vast aan de ondergrond om rimpeling te voorkomen.  Maak de ruwe kant  van de vliesofix nat met een brede kwast.
Vermeng de verf met water en strijk het er voorzichtig op. Vliesofix (de plaklaag) is kwetsbaar. Het geeft mooie effecten als je door de verf heen kunt kijken. Tijdens het werken kun je altijd nog water en/of verf toevoegen, of goldflakes.
Laat de verf goed drogen. Je kunt het niet drogen met een heater, dan smelt de vliesofix. Laat het papier zitten, dan blijft het veilig/heel. Als je straks de vliesofix loshaalt van het papier heb je eigenlijk 2 lagen om mee te gaan werken: de geverfde vliesofix en het geverfde papier.

 

Gebruik dit doorzichtige gekleurde vlies voor het versieren van kaarten (kerstkaarten) of om een laatste accent te geven aan “lege stukken” van een quilt, een kaft van een journaal, een boek….

Je kunt ook uit deze geverfde vliesofix een applicatie knippen en dat opstrijken.

Extra : een link naar textileartistorg met een interview met Kim Thittichai, waar je kunt lezen dat zij niet zonder haar strijkbout en bakpapier kan….

Steam-A-Seam 2 Lite

je ziet hier de beide plaklagen naast de schaar

 

Eveneens een tweezijdige plakhulpmiddel.
Door 2 papierkanten hoef je bij Steam-A-Seam de patronen niet in spiegelbeeld over te nemen. Als je het op de stof strijkt (met je hand) en het papier verwijdert, zit het al tijdelijk vast, het valt er niet meer af. Je kunt het er weer afhalen en het op een andere plek neerleggen. Zo heb je de mogelijkheid om plaatsing van je motief uit te proberen. Hier, hier of hier?

Het wordt definitief vastgezet door het vast te strijken; dit gebeurt met hulp van stoom gedurende 15 -20 seconden. Dat zorgt dat de lijm zich aan de beide stoffen hecht, en niet straks bij het naaien aan de naald blijft plakken. Als dat wel gebeurt kun je het beste de quilt nogmaals strijken met stoom.  

Steam-A-Seam is te koop bij de quiltwinkels.

Mistyfuse is de dunste variant 

Het is milieuvriendelijk, zonder oplosmiddelen of agressieve chemicaliën en heeft een hele dunne onzichtbare plaklaag.
In Amerika is dit HET product om stof aan elkaar te bevestigen. Bij het gebruik van mistyfuse blijft de stof net zo zacht als het oorspronkelijk is. Er is geen voelbare tussenlaag. Je naait er makkelijk doorheen.
Het is onzichtbaar bij het gebruik van dunne stoffen zoals organza’s, lutradur, tule enz. En daar gebruik ik het met name voor.
Organza als vierde laag aan je quilt toevoegen, is soms wat onhandig. De organza is rekbaar en glad. De vorm glijdt makkelijk weg. Even bevestigen kan helpen. Dit kan met mistyfuse.

Mistyfuse  is zacht. Het is verkrijgbaar per meter. Bij mij  wordt gauw een bolletje, een rommeltje. Om er mee te werken is het handig om de stof tussen bakpapier te strijken. Volledig laten afkoelen. Dan het te gebruiken deel op maat knippen en  op de plek bevestigen  samen met de bovenlaag d.m.v.strijken met een vochtige handdoek.
Strijk aan één kant, draai het geheel om, bevochtig de handdoek indien nodig opnieuw en strijk opnieuw. Zorg ervoor dat je lang genoeg strijkt om de warmte door te laten om een ​​goede hechting te creëren. Wees niet bang om te veel te strijken! Het is moeilijk om Mistyfuse weg te strijken!
Als Mistyfuse buiten de bedoelde vorm zit, is het makkelijk weg te krabben. Wel eerst laten afkoelen.

Mistyfuse is niet verkrijgbaar bij alle winkels, je zult even moeten zoeken. Het is te koop in zwart en wit.

Maar je kunt het ook gebruiken met foil-on

 

Knip kleine stukjes mistyfuse en verdeel dat over je quilt. Strijk daarover heen met foil-on. Op de plekken van de mistyfuse zal de foil blijven zitten.
Zo kun je ook vormen knippen en daar met foil-on overheen strijken.
In het voorbeeld hierboven zie je een spiraal uitgeknipt en die is met de groene folie gestreken.
Deze werkwijze staat ook in het boek van Jane Dunnewold ; “Art Cloth”op bladzijde 162 beschreven.

Ga het ook eens proberen, wie weet ontdek je nieuwe mogelijkheden

Liesbeth Wessels 

 

 

Een Zomerweek bij Hawar

In april zag ik wat Zomerweek-cursussen bij Hawar in Olderbekoop voorbij komen. Ik had al vaker enthousiaste verhalen hierover gehoord dus besloot ik mijzelf in te schrijven voor de Zomerweek ‘Ontwerpen’ met Eke Krug.

Toch best spannend zo’n cursus. Daarom had ik Eke van te voren al gemaild over waar ik vaak tegenaan loop tijdens workshops als deze, namelijk blokkeren. Ik kreeg een prettig antwoord terug en dat gaf mij iig rust. Ik ben er dan ook ontspannen en open in gegaan.

Om te beginnen met de eindconclusie: ik heb geen blokkades gehad en heb lekker kunnen werken. Heb mijn eigen plan getrokken en ben 4 dagen aan het werk geweest. Dat is voor mij echt positief te noemen en daar kan ik tevreden op terug kijken.

Ontwerpen

Na een introductie over de belangrijkste aspecten van het ontwerpen, kwamen gedurende de volgende dagen veel verschillende technieken voorbij. Eke had heel wat demonstraties voorbereid en daarna ging iedereen aan de gang met het maken van een moodboard. Vandaar uit hebben we de rest van de week verder gewerkt

 

Eke verteld op een gegeven moment dat, als je veel proefjes maakt/uitprobeert, je daarna ook uit veel materiaal kunt kiezen. Dat kun je ook een manier van ontwerpen noemen en ik denk dat zeker voor de artquilters onder ons heel goed werkt.

Voor mij werkt dat niet helemaal zo. Uit het verleden weet ik dat ik dan uiteindelijk met veel materiaal blijf zitten die ik nooit ga gebruiken. Ouder en wijzer geworden had ik mijn ontwerpen meegenomen en ben die in stof gaan uitwerken. De basis is gelegd maar gaat zeker nog verder uitgewerkt worden met technieken zoals het werken met puffverf  en paperfabric maken, Voorlopig dus nog genoeg te doen.

 

Het was leerzaam en (heel belangrijk) gezellig en inspirerend. Zoveel deelnemers, zoveel verschillend werk. Dat blijft altijd ontzettend leuk om te zien en mee te maken.

Evaluatie

Helaas kon ik er de laatste dag niet bij zijn dus ik heb de evaluatie van alle werken gemist. Heel jammer maar was niet anders. Gezien de ijver en het enthousiasme ben ik er van overtuigd dat er heel wat mooi werk en ideeën besproken en mee naar huis genomen zijn.

Dank voor een bijzondere week aan Eke en mede- cursisten en natuurlijk aan team Hawar voor de fantastische verzorging.

 

Wat trouwens ook echt de moeite waard was en wat ik toch even met jullie wilde delen is de expositie ‘Paradys’ in Oranjewoud. Geweldig werk waaronder deze jurken van Diana Scherer (materiaal: gemanipuleerde wortels van planten), de vrolijke kunst van Isa van Lier en het verrassende werk van Alicja Kwade. Nog tot en met 14 augustus te be- en verwonderen.

 

Monica van Leent-Bergkamp

Artquilten. Wat is jouw mening ?

Wanneer is een quilt een Artquilt ??

Dit blogbericht is bedoeld om een gesprek op gang te brengen tussen Artquilters. Wanneer vinden wij met elkaar dat een quilt een artquilt is?

Voor mij zijn de onderstaande kenmerken het meest doorslaggevend. Maar iemand anders zal natuurlijk een andere mening hebben. Daarom is het goed om het hier met elkaar over te hebben. Dit artikel is  mijn kijk op de vraag wat een artquilt is.

Een artquilt is niet gemaakt van een patroon

Je kunt niet naar de winkel gaan en vragen om een patroon van een artquilt.
Er zijn best wel patronen in omloop die het uiterlijk van een artquilt benaderen maar als het niet uit je eigen beleving komt, maar je maakt het volgens patroon na, is het geen artquilt.
In het proces om te leren een artquilt te maken kan het namaken van een idee van een ander een beginstap zijn.

Ook heb ik wel artquilts gezien waar bestaande patronen van blokken een onderdeel zijn, maar op een heel eigen manier een plaats krijgen in de quilt. De quilt van  Gerrie Schoonebeek “Dance hurts” is daarvan een voorbeeld

Gerrie Schoonebeek “Dance Hurts”

 

Het is een eigen interpretatie van een stukje werkelijkheid, fantasie

Je hebt iets gezien of je hebt iets beleefd en je wilt dat tot een beeld maken in een quilt.
Omdat een artquilt vanuit jezelf komt, stel je jezelf kwetsbaar op. Je laat jouw interpretatie, jouw verhaal, jouw kleuring zien in het ontwerp.
Het startproces van een artquilt is daarom soms ingewikkeld. Je denkt eerst na over hoe je jouw idee gaat uitwerken. Je denkt na over compositie, de juiste kleuren, de passende materialen. Passend bij het idee en passend bij jezelf.

Jo Huysmans heeft haar interpretatie van “muren van riet” verwerkt.

Jo Huysmans “muren van riet”

Je hebt natuurlijk bofferds die intuïtief werken.

Er zit een verhaal achter de quilt

De quilt vertelt wat over het verhaal en over de maakster van het werkstuk. De quilt neemt de kijker mee in het verhaal. Het gaat er dus niet altijd om een mooie quilt te maken.
Een voorbeeld  van een quilt die een duidelijk verhaal vertelt was ook te zien was bij de Artquilt wedstrijd van dit jaar.
“Genoch” van Hylkje Korporaal en het verhaal achter deze quilt kun je hier lezen

“Genoch” van Hylkje Korporaal

Een artquilt hoeft niet abstract te zijn

Bij zowel SQAQ als de inzendingen voor Birmingham zie je Artquilts in heel verschillende genres.
Het kan om een landschap gaan, het kan een figuratieve quilt zijn. Draagbare art, 3Dimensionale quilts, een natuur quilt, een dierenquilt, een architectuurquilt………. Ga zo maar door.
Met name dit kenmerk zal wellicht discussie oproepen, omdat veel mensen denken dat een artquilt abstract moet zijn.

Op de site van SAQA kun je een verhaal lezen over de ontwikkeling van de artquiltbeweging

https://www.saqa.com/resources/art-quilt-resources/history-art-quilt-movement

Art Quilts in Nederland

In het boek van Henk Lijding “Art Quilts” staan een aantal kenmerken genoemd. Zijn boek beschouw ik als een soort begindocument. Een eerste vastlegging over Artquilts in Nederland.

kunst moet overtuigen,

kunst moet raken, de quilt roept emotie op, een reactie, een gesprek met de maakster

 

Het boek is te leen in onze bibliotheek. Klik op het boek en je komt uit in de bibliotheek.

 

 

Dit is mijn bijdrage voor deze discussie. Ik nodig jullie uit te reageren. Dat kan hier onder dit blogbericht in de facebookgroep “Artquilten in Beeld”

Liesbeth Wessels

Vergrijzen? Is dat mooi?

Al vrij lang krijg ik elke woensdagmorgen een blogbericht van Marjolein van der Stoep.

De inhoud spreekt me altijd wel aan, geeft meestal stof tot nadenken, maar door het bericht van 30 mei j.l. werd ik gemotiveerd om weer eens stof te gaan verven.

Kleur vergrijzen

De boodschap van dat blogbericht was dat je elke kleur kunt “vergrijzen” met de complementaire kleuren en dat dat altijd mooie resultaten geeft.

Bij het zien van een kleur zoeken onze ogen (hersenen) automatisch naar de complementaire kleur, dat is de kleur die er recht tegenover op de kleurencirkel staat. Als je daarmee verft zit die kleur er dus al in en heb je een harmonieus palet.  Eigenlijk wist ik dat wel, maar ik had het nog nooit toegepast.

Dus alle verfspullen en de procion tevoorschijn gehaald en veel halve fat quarters witte poplin gescheurd.

Verven

Omdat ik een vaag plan heb voor een rode quilt koos ik die kleur als uitgangspunt. Daartegenover staat groen in de kleurencirkel en dat maak je van blauw en geel.

Dus Rode Jaspis, Barnsteen en Azuriet aangemaakt. Dat zijn drie basiskleuren waar je alle andere kleuren mee kunt maken.

Als ik stoffen ga verven moet ik altijd weer even kijken hoe het allemaal moet en daarvoor is www.verfvirus.nl onmisbaar.

Het voert te ver om hier de hele lijst van mijn verfmengsels uit te schrijven, maar m’n uitgangspunt was de rode kleur te vergrijzen en van die verkregen kleuren een gradatie van donker naar licht te maken. Dat kwam neer op ongeveer 40 plastic zakjes met een lapje, verf en soda ash oplossing.

In een aantal zakken heb ik ook wit of ecru borduurgaren mee geverfd.

 

Wachten…

En dan is het wachten tot je kunt gaan spoelen. Hoe langer je wacht hoe minder je hoeft te spoelen. Dus geduld loont.

Maar na een kleine week wachten is 40 lapjes uitspoelen toch nog wel een langdurige bezigheid. Pas als de lapjes aan de lijn hangen wordt je er wel weer blij van!

En de garens kunnen gewoon over de rand van het bakje drogen

Normaal is strijken niet m’n hobby, maar in dit geval kijk ik er altijd naar uit. Dan zie je pas echt het resultaat.

 

Smaak te pakken

Ik vond de kleuren erg mooi en kreeg zin om nog meer te verven, maar dan met de fellere rode Robijn, de Turquoise als blauwe en weer Barnsteen als gele kleur.

Dus nieuwe verf aanmaken, nieuwe lapjes scheuren, garen toevoegen en het feest kan weer opnieuw beginnen.

Dit keer heb ik niet alleen de rode kleur vergrijsd maar ook wat ander kleurcombinaties gemaakt en een aantal lapjes alleen turquoise geverfd.

Weer een weekje gewacht voor het uitspoelen. Inmiddels hadden we nieuwe tegels op het terras en heb ik er voor het uitdruipen en drogen toch maar kranten onder gelegd..

Ook nu konden de garens in het bakje drogen.

Na het strijken zag het er zo uit:

Tot slot

Dan als alle lapjes en draadjes je toelachen moet er nog worden opgeruimd. Alle bakjes , lepels en spuitjes schoonmaken en laten drogen.

En dan is er tot slot nog een waslijn met plastic zakken die weer schoon zijn voor een volgende keer..

Ik kan voorlopig weer even vooruit.

Marjolein van der Eijk

Een bloem in het bruidsboeket als inspiratiebron voor een quilt

Een bloem als inspiratiebron

Mijn dochter is een paar weken geleden getrouwd en een van de mooie elementen van die dag, naast de door mij gemaakte trouwjurk, was een bloem in haar bruidsboeket. Steeds werden mijn ogen weer getrokken naar die ene bloem: de Protea, oftewel Suikerbossie in het Zuid-Afrikaans. En ineens wist ik het, deze bloem was de inspiratiebron voor mijn allereerste Afrikaanse Caleidoscoop quiltje!

Het allereerste Caleidoscoop quiltje

Toen ik in 2015 van Santiago (Chili) naar Accra (Ghana) verhuisde, had ik alleen een pakketje Ghanese Fat Quarters bij me. Deze had ik in Birmingham op de Festival of Quilts gekocht. Eenmaal op de hotelkamer in Accra, maakte ik met pen en papier een patroon voor een Caleidoscoop quiltje naar de techniek van Ricky Tims Kool Kaleidoscope Quilts. Door een klein foutje ging het patroon er iets anders uitzien en ontstond er dus een nieuw patroon. Op de hotelkamer had ik nog geen naaimachine dus naaide ik dit quiltje met de hand in elkaar. Toen we een appartement hadden gevonden en onze huisraad met naaimachine was gearriveerd, ging het in elkaar zetten van de quiltjes daarna een stuk sneller. Hier kun je lezen hoe ik deze quilt toen in Ghana gemaakt heb.

 

Protea bloem – Suikerbossie nr 1

Suikerbossie nr 2

Na het zien van het bruidsboeket was ik weer helemaal geïnspireerd om hetzelfde patroon weer te gaan gebruiken. Ik dook mijn kast met Afrikaanse stoffen in en haalde er een stapel met de hand geverfde stoffen en een Afrikaanse print uit Ghana uit. De groene ring langs de buitenste rand van de bloem wilde ik opnieuw terug laten komen als vaststaand component. De rest van het patroon heb ik in een andere kleur combinatie uitgevoerd.

In dit filmpje kun je zien hoe de bloem langzaam groeit. Wat mij elke keer weer verbaasd is hoe de kleuren van intensiteit veranderen zodra er een nieuw ‘bloemblad’ bijkomt.

 

Een serie van 4

Het idee is om er nog twee variaties aan toe te voegen tot een serie van 4 quiltjes in verschillende kleursamenstellingen. Het eerste caleidoscoop quiltje is met de hand gequilt en op een houten frame gespannen. Zo hangt het mooi strak tegen de muur. Daar komen er straks dus nog 3 bij. Ik wil ze dan 2 hoog en 2 breed bij elkaar hangen. Tenminste, dat is het plan… Nu eerst dit quiltje doorpitten voordat ik de volgende Protea ga patchen.

 

Suikerbossie nr 2

Groetjes, Hilde Hoogwaerts

Organza, wat kan daar allemaal mee ?

Niet zo lang geleden stond er een prachtig blogverhaal over het gebruik van organza. Zeer de moeite waard om te lezen.

Omdat ik ook op verschillende manieren met organza bezig ben en weer nieuwe mogelijkheden ontdek, schrijf ik er dit keer ook over. Als aanvulling op het blogverhaal wat er al staat. En meer met ervaringen  vanuit het Artquilten.

Textiel Festival de Weerribben 

Voor het Textiel festival de Weerribben ben ik bezig met het maken van een stuk berkenschors. Ik heb deelgenomen aan de module Textuur en Structuur van Hawar. Tijdens het festival in de Weerribben laten we eindwerkstukken zien. Als algemeen thema voor deze eindwerkstukken is gekozen voor “Natuur”

Iedere dag op mijn rondje met de honden kom ik langs een berkenbos. Vooral in de lente stralen de witte stammen me tegemoet. Ik zie ze al van verre staan.

Het voortbestaan van de berken is in gevaar. Omdat het warmer wordt in Nederland en het grondwater daalt, zie je steeds meer berken omvallen. Berken wortelen namelijk niet diep en door de droogte komen zij water te kort. Daarnaast of misschien wel daardoor hebben veel berken last van een soort zwammenrot. Maar genoeg daarover; het is geen les biologie.
Voor mijn berkenschors heb ik ook met organza gewerkt op verschillende manieren.

Hoe heb ik daarbij organza gebruikt ?

Organza punchen. Met een droogvilt-punchnaald(van Clover) de organza in de onderlaag bevestigen.  Met deze punchnaald druk je draden van de organza naar de achterkant.  Je kunt dit er ook weer loshalen van de ondergrond en als strip gebruiken in je werkstuk.

Kun je het plakken ?  Je kunt organza goed plakken met mistyfuse een superdunne vlieseline-achtige. Als je vliesofix gebruikt krijgt je altijd een wittige waas onder de organza.

Organza verhitten met een heater geeft structuur ; de organza smelt samen richting de heater. Als je het met de strijkbout verhit (altijd tussen bakpapier) krijg je meer een open kantstructuur.

Twee kleuren organza samen laten smelten met de strijkbout tussen bakpapier.  Geeft prachtige kleurtekeningen.

Organza kan een kleur laten veranderen. Een witte organza ergens overheen maakt een kleur lichter. Zo kun je makkelijk kleurverschil aanbrengen.


Een donkere organza maakt een kleur donkerder zo kun je schaduw creëren.

Verschillende kleuren blauw over elkaar heen verbeelden  in deze quilt de zee. kleur veranderen met organza

Over organza hebben mensen soms hun eigen idee

Organza maakt iets tot een glimmend geheel.
Ja soms, en soms wil je dat niet. Maar mijn ervaring is dat, als je heel intensief over de organza naait d.m.v. Free Motion, de kleuren van de verschillende lagen goed mengen en het glimeffect verminderd wordt.
Organza geeft zulke lelijke rafels?
Niet als je het met de soldeerbout snijdt. Je krijgt dan een verschrompelde rand zonder rafels. Wel even een warmtebestendige plaat op je werkplek leggen, dit kan niet op je snijmat………. Kan eenvoudig met een glazen plaat. Zo veel hitte heeft een soldeerbout niet. Enne soms kun je die rafels ook gebruiken.

Tijdens de lessen bij Hawar heb ik voor mezelf een voorbeeldboekje gemaakt.  Hierin zijn de verschillende mogelijkheden van allerlei structuren te zien. Voor mezelf handig maar ook handig in de Art Quilt Beegroepen die ik in Winterswijk begeleid. Het laat zien wat er allemaal mogelijk is.

Zoals bijvoorbeeld deze twee met organza

 

Voor alle duidelijkheid en compleetheid wil ik even vermelden dat er verschillende soorten organza zijn. Er is ook een zijden organza. Een prachtige stof met andere mogelijkheden dan de polyesther of nylon organza. Zeer de moeite waard als je doorzichtigheid in een werkstuk wilt hebben. Deze zijden organza gebruik ik soms ook. Ik heb altijd wel  een lichtbeige kleur en licht grijs in huis.Daar heb ik laatst met zelfportret op geprint en dat is ook heel mooi geworden.

In dit blogbericht werk ik met de synthetische organza, want dat kun je smelten en verhitten met leuke effecten.

Ik zou zo zeggen, probeer het eens uit en deel je ervaringen in een verhaal of op Facebook.

Liesbeth Wessels

Art quilt wedstrijd, de 3D inzendingen

Een bijzondere tentoonstelling!

Als je in Rijswijk bent geweest tijdens de Patchwork- en Quiltdagen vorige maand is de tentoonstelling van de Art Quilt wedstrijd je vast opgevallen. 60 inzendingen vormden samen een interessant en kleurrijk geheel op 3 wanden van elk 20 meter. In dit blogbericht kun je lezen over de winnaars van de Art Quilt wedstrijd. En in dit blogbericht vind je achtergrond informatie over het thema van de wedstrijd.

3D inzendingen

Tussen de quilts door stonden tafels opgesteld met de 3D inzendingen op een zwarte ondergrond. Mooi om te zien hoe deelnemers ook in de derde dimensie het thema “Grenzen aan de Groei” verbeeldden. De jury had het niet makkelijk met het beoordelen van alle werkstukken en na afloop was er de opmerking dat het 3D werk eigenlijk een aparte categorie had moeten zijn. Dit is voor de Art Quilt commissie een tip voor de volgende keer, zij het dat 10 3D inzendingen, hoe mooi ook, te weinig is om een aparte categorie te vormen. Maar wie weet zijn de bezoekers op ideeën gebracht door al dat moois en willen ze het een volgende keer ook proberen. In elk geval zijn deze werkstukken toch een beetje onderbelicht gebleven in de diverse berichten op social media. Nu alsnog een verdiend podium voor al dit moois. Met dank aan Harry Roelands voor de professionele foto’s.

Ter info: Het werkstuk van Liesbee Colombijn (Bodemleven Bodemdood) is gefotografeerd voordat het op de juiste manier was neergezet. Tussen de twee onderdelen waren ook nog textielbewerkingen te zien. Dat is op de ochtend van de prijsuitreiking door Liesbee opgemerkt en gecorrigeerd.

Foto’s van de 3D inzendingen

Door er op te klikken, kun je de foto’s groter zien.

 

Annabeth Olsthoorn "Global Warming"

Annabeth Olsthoorn “Global Warming”

 

 

Anne Hazekamp "Terra"

Anne Hazekamp “Terra”

 

Attje Oosterhuis "Bedreigde Vogels"

Attje Oosterhuis “Bedreigde Vogels”

 

Bianca Maas "De stekkers die het milieu vervuilen"

Bianca Maas “De stekkers die het milieu vervuilen”

 

Gerlina Pols "Hoop"

Gerlina Pols “Hoop”

 

Inge Witvers "Gekluisterde Expansie"

Inge Witvers “Gekluisterde Expansie”

 

Liesbee Colombijn "Bodem leven Bodem dood"

Liesbee Colombijn “Bodem leven Bodem dood”

 

Loes Klein Elhorst "Wie wind zaait.."

Loes Klein Elhorst “Wie wind zaait..”

 

Margarethe Janssen-Muller "Sedum" voor

Margarethe Janssen-Muller “Sedum” (voorkant)

Margarethe Janssen-Muller "Sedum" (achterkant)

Margarethe Janssen-Muller “Sedum” (achterkant)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marijke van Welzen "Apocalyps"

Marijke van Welzen “Apocalyps”

 

Marjolein van der Eijk

 

De winnaars van de Art quiltwedstrijd

‘Grenzen aan de Groei’

Op de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk waren alle inzendingen te zien voor de Art Quiltwedstrijd over het thema “Grenzen aan de Groei”. Er waren ruim 60 inzendingen waaronder een aantal driedimensionale werken.

Bij de prijsuitreiking zei Inge Schoonderwoerd, in haar functie als voorzitter van het Quiltersgilde, dat het de eerste keer is dat het Quiltersgilde een Art Quiltwedstrijd organiseert en dat dit dus eigenlijk een historisch moment is.

Best spannend, omdat we geen idee hadden hoeveel mensen er mee zouden doen. Maar dat viel reuze mee! Ontzettend fijn dat er zoveel mooie werken zijn ingestuurd! En de kwaliteit van de inzendingen geeft nog meer aanleiding tot vreugde!

De jurering

Daarna was het woord aan de jury, bestaande uit Marjan Ruitenberg (die in Engeland de opleiding jureren heeft gedaan), Rita Dijkstra en Harm Harms.

Een heel vakkundige jury die alle werken zorgvuldig heeft beoordeeld op een aantal aspecten. Daarbij was uiteraard niet te zien wie welke quilt had gemaakt.

Harm vertelde dat de jury het een hele leuke klus heeft gevonden en dat de jury het belangrijk vindt dat er wedstrijden zijn. Want je leert er veel van om elkaars werk te zien en feedback te krijgen op je eigen werkstukken. Zo leer je herkennen wat ertoe doet in het beeldend werken en kom je op ideeën voor je eigen aanpak. De jury vond het thema best moeilijk en heeft gezien dat mensen op verschillende manieren oplossingen hebben gezocht voor het vertalen van deze begrippen in beeldtaal. De jury vond dat alle Art Quilts van niveau waren en dat iedereen op verschillende aspecten wel een compliment verdiende. Als jury heb je het dan moeilijk, omdat je vaak de bekende ‘appels met peren’ moet vergelijken. Er waren veel kanshebbers maar na een hele dag wikken en wegen is de jury het eens geworden. Hieronder hun overwegingen.

Eerste prijs

“Als eerste prijs hebben we gekozen voor “Gat in de Ozon laag” van Mariëlle Huijsmans.

Dit intrigerende kunstwerk verbeeldt op zeer originele wijze het gat in de ozonlaag en laat in de vormgeving het grillige van de natuur zien. De geverfde stof laat een stralende zon zien. Op het eerste oog liefelijk maar desastreus als de aarde wordt geraakt en alles aan scherven gaat. Een rijkdom aan bewerkingstechnieken verstoort de eenheid van het werk niet.”

Tweede prijs

“Als tweede prijs hebben we gekozen voor “Genoch” van Hylkje Korporaal.

In een spontane compositie komt de ramp met de containerboot binnen. De opengescheurde container, origineel weergegeven, domineert het beeld en de ruime zee die met een horizon is aangegeven waardoor een geweldige diepte ontstaat. De voetstappen geven duidelijk aan dat wij mensen ervoor verantwoordelijk zijn en het residu van plastic korrels blijft achter. De verwerking van de materialen, kleurgebruik en het thema wijzen in dezelfde richting.”

Derde prijs

“Als derde prijs hebben we unaniem gekozen voor “Divided” van Suze Termaat.

Een kunstwerk met een sterk beeld. Vier palen die worden verdeeld door onbestemde slierten waardoor de palen bij de ene sliert vooraan staan en bij de andere achteraan. Ze zijn niet alleen onderling verdeeld maar ook in zichzelf. Eenzelfde verdeeldheid kunnen we herkennen bij het thema van de wedstrijd. Een levendige achtergrond is met originele materialen verwerkt in een prachtig kleurengamma en sprekende contrasten. Het werkstuk heeft een sterke lichtval die een sterke ruimtelijke suggestie geeft.”

Tot slot

Marjan Ruitenberg sloot de prijsuitreiking van de Art Quiltwedstrijd af met complimenten aan alle deelnemers. “Iedere quilt heeft een eigen verhaal”, zei ze, “en het is mooi om al die verhalen te mogen zien en beoordelen!”

Pieternel Hol

 

Werken met inktens kleurpotloden 

Inktens bevat het woord  inkt en intens, dit laatste slaat op de intense kleur.
Bij Inktens  potloden zorgt vocht er voor dat de kleur permanent wordt. Vocht in elke vorm, dat kan ook textielmedium zijn. Als de pigmenten niet vermengd worden met vocht zijn ze niet permanent. Vergeet dus niet ook een tweede laag met vocht aan te tippen.
De potloden zijn ook bruikbaar op papier.  (kan het ook met Aquarel potloden? Ja maar die kleuren op stof worden niet permanent. Deze kleuren van aquarelpotloden worden ook veel wateriger)

Hoe meer water hoe lichter de kleur. Alle kleuren zijn onderling te mengen. Het is moeilijk om lichte kleuren over donkere kleuren aan te brengen.

Outsider is een speciaal potlood om de omtrek aan te geven; hiermee kun je een schets maken die je daarna met de kleurpotloden inkleurt. De omtreklijn wordt na het toevoegen van water minder zichtbaar, met een penseel kun je het wegpoetsen.

inktens potloden of blocks? 

Potloden hebben een fijnere kleur structuur dan blocks. De pigmenten laten zich wat mooier mengen. Met de potloden kun je mooi tekenen en fijnere delen kleur geven. Een simpel schaduwlijntje laat zich makkelijk met een potlood zetten

inktens rood en oranje

Bjj de Blocks wordt vaak de zijkant gebruikt om grotere delen te kleuren. De blocks zijn erg geschikt om nat in nat te werken. De verfstof smelt als het ware in het water. Bij de blocks kun je de punt gebruiken om te tekenen, en de platte kant om een groter vlak te kleuren.  Je kunt ook het krijt raspen  en  het schaafsel gebruiken op de stof.

Ik heb ondertussen kleurpotloden en blocks….

Hoe gebruik je de potloden en de blocks ?


Je kunt op verschillende manier te werk gaan:

  • Kleur op de stof en daarna met een penseel medium/ water toevoegen;
  • Medium/water op de punt van je potlood en dan op de stof brengen;
  • Medium op stof – dan kleur toevoegen, meer intens vanaf het begin. Een bezwaar kan zijn, dat je de potloodstrepen meer blijft zien. Als je water op de stof doet is dat laatste nadeel minder;
  • Penseel in de medium – goed voor kleine stukjes die niet mogen doorlopen;
  • Medium op een palet, en dan met de kleuren die kleur maken die je wilt, dus als verf gebruiken.

Waarvoor kun je inktens potloden en blocks gebruiken?

Je kunt het gebruiken om een voorstelling volledig met kleurpotloden in te kleuren.  Als een kleurplaat. Je kunt een achtergrond bijkleuren. Je kunt een accent geven, bijvoorbeeld schaduw aanbrengen. De kleur dieper maken ? Meerdere lagen over elkaar aanbrengen. Als de kleur verzadigd is, verandert de kleur niet meer.

Dit landschap is bijvoorbeeld helemaal met inktense potloden ingekleurd en daarna met lapjes, weefsels en stiksels geaccentueerd.

 

Als je bijvoorbeeld een klein stipje wilt tekenen(bijvoorbeeld in een oog of een meeldraad in een bloem), kun je het beste een klein penseeltje nat maken(met textielmedium), een beetje pigment pakken en het op de plek zetten.

Ook heel mooi en soms heel bruikbaar is het laten uitvloeien van de kleuren, het “nat in nat’ werken.  In dit geval gebruik je dus geen Textielmedium maar alleen water. Als je het uitvloeien wil laten stoppen dan strijk je de stof.

Textielmedium werkt net als water. Het zorgt dat de kleur opleeft. Het maakt de kleur intens. Maar Textielmedium glaceert de kleur en zorgt dat de kleuren niet doorlopen. Je moet dus kijken wanneer je dit wilt en wanneer niet.
Toevoegen van textielmedium maakt van iedere verf textielverf. Textielmedium is in verschillende Hobbywinkels te koop. Het is er in verschillende kwaliteiten met bijbehorende prijzen.

Textielmedium kun je ook verdunnen als je enige zorg is dat je van acrylverf textielverf wilt maken. En ook hiervoor geldt, wil je zeker zijn van een kleur. Maak dan een proefje !

de verschillende inktens kleuren

En nu aan het werk; hier zijn een aantal oefeningen


We beginnen simpel en maken het steeds iets complexer.

1-Afdrukken van een blad

Zoek een blad buiten of in je tuin. Maak het blad een beetje vochtig, niet nat. Kleur de achterkant met de inktens potloden in verschillende kleuren. Zorg dat de kleurpigmenten nat worden door er met een nat penseel over heen te gaan.

Strijk met  extra druk het blad op een stuk papier  of een wit lapje en bewerk deze afdruk naar wens met stiksels. Leg extra vellen papier of leg bakpapier op het blad.

2 iets inkleuren, een klein detail van een quilt bijkleuren.

Je hebt een foto op stof afgedrukt en het heeft nog wat extra pit nodig. Je kleurt delen van de stof bij met de potloden.

OF je wilt bijvoorbeeld aan een quilt een speels element toevoegen. Je wilt de vredesduif van de Oekraïne op een kaart verwerken. Je tekent een duif en je kleurt de voorstelling in. Met behulp van vliesofix, zet je de duif vast op je kaart.

3 Nat in nat werken

Je kleurt vlakken in en bewerkt het pigment met water.Als je met verschillende kleuren werkt lopen de kleuren in elkaar over. Je schilder net als bij aquarelleren een voorstelling of een vorm.
De kleurstof vloeit vanzelf door elkaar. Je kunt dit met een kwast bevorderen. Met de sticks smelt de verfstof vanzelf op het lapje

Met de zijkant van de stick kun je goed tekenen.

inktens potloden en blocks nat in nat

Je kunt ook nat in nat met textielmedium werken. Maar het Medium remt het door elkaar lopen van de kleuren en het glaceert. Zie voorbeeldje.Je  blijft ook eerder strepen zien.

4 complexer nat in nat werken

Bewerk een licht gekleurde lap met een resist over een stencil. Ik heb gesso, odifcoat en acryl medium gebruikt. Laat dit goed drogen.

Over deze bewerking heen breng je kleuren aan die je met water bewerkt en waarbij verschillende kleuren in elkaar gaan overlopen. De mediums werken als een resist en trekken de kleuren van sommige plekken weg. Dit geeft interessante achtergronden.

Bij een tweede proef heb ik de gesso weggelaten. Gesso geeft een heel dominante witte afdruk. De andere 2 resist middelen geven een zachte tekening in de achtergrond. De laatste afbeelding met een 2 vage tulpen kan nog veel verder uitgewerkt worden, zodat de tulpen zelf nadrukkelijker aanwezig zijn. Met nat in nat werken heb je vaak minstens 2 lagen nodig om de tekening sprekend te krijgen.

Behalve Inktense potloden en blocks van Derwent heb je ook Neocolor II van Caran d ‘Ache en van Talens Creacolor. De laatste twee zijn krijt dat ook met water oplosbaar is.

Alle foto’s zijn werkfoto’s, dus soms ongestreken witte lapjes……

Liesbeth Wessels

De Orient Express gaat op reis

De logistiek van een internationale expositie

Al een aantal jaren ben ik lid van SAQA. Dit is een wereldwijde vereniging voor Art Quilters. Nederland hoort binnen SAQA bij de regio Europa en Midden-Oosten. Tijdens de lockdown heeft één van Franse leden bedacht dat het leuk zou zijn om met elkaar een quilt project te starten dat uiteindelijk tot een expositie zou kunnen leiden. Het thema werd de Oriënt Express. Ik heb hier al eerder een blogbericht over geschreven, dat kun je hier vinden.

Exposeren

Toen er bijna 50 quiltjes van 25 bij 80 cm klaar waren, werd naar locaties gezocht (voorlopig binnen Europa) om te exposeren. Omdat het Quiltersgilde deze keer in Rijswijk extra veel ruimte tot haar beschikking heeft, leek het mij leuk als de expositie daar haar première zou beleven. Alle betrokkenen vonden het een goed idee, de organisatie kon beginnen..

Nu woon ik redelijk dicht bij Rijswijk, dus het was het handigst om alle quiltjes naar mij op te sturen zodat ik ze begin april naar de Broodfabriek kon brengen. Alle deelnemers kregen mijn adres en ik ging nadenken over de manier van vervoeren van deze stapel quiltjes. Omdat het een tentoonstelling wordt die gaat rondreizen moest de verpakking degelijk zijn en groot genoeg om alles in één keer mee te nemen.

De ouders van onze schoondochter hebben een chrysantenkwekerij en ik kreeg van hen een stevige doos (waarin normaal de bloemen naar de veiling gaan) waar alles in leek te passen en die je de vanwege de handvaten makkelijk kunt dragen.

Administratie en ontvangst

De deelnemers heb ik gevraagd mij een mail te sturen als hun pakketje was verzonden. Daar werd door vrijwel iedereen gehoor aan gegeven. Dat zette ik achter hun naam in de lijst. Zo wist ik wat ik ongeveer kon verwachten en kon ik het afstrepen als het was gearriveerd.

Langzaam maar zeker begonnen in februari de eerste pakketjes binnen te druppelen. Het was steeds weer erg leuk om een pakje -of doosje open te maken en te zien wat er aan moois tevoorschijn komt. Echte pareltjes zijn het soms. Vaak vond ik in de pakjes ook nog, als bedankje, een extra verrassing zoals een lief briefje, een mooie kaart of een foto van ander werk van de afzender.

 

Alle communicatie over dit project (ondanks soms flinke taalbarrières) is via Zoom bijeenkomsten gegaan. De informatie over de maatvoering, treinen, locomotieven en de afwerking van de paneeltjes is op Facebook gezet. En bij het uitpakken bleek dat iedereen zich precies aan de regels heeft gehouden. Dat is bijzonder te noemen.

Want dat lijkt logisch, maar is het niet altijd..

De deelnemers kregen van mij meteen bericht als hun quiltje was aangekomen. Het is tenslotte spannend als je iets, waar je zo je best op hebt gedaan, de wijde wereld in stuurt in de hoop dat het op de plaats van bestemming wordt afgeleverd.

Als je oorspronkelijk uit Europa komt maar nu elders op de wereld verblijft kun je ook meedoen met Europa en Midden-Oosten. Dat betekende o.a. ook post uit Argentinië, de Verenigde staten en Saba.

Een wereld aan contacten!

Het kost wat..

Als een land van herkomst geen lid is van de EU moesten invoerrechten betaald worden. Daarover kreeg ik dan eerst een brief. Het pakketje kwam pas nadat ik betaald had. Dat betekende extra mailverkeer met de afzender om het geld terug te vragen én het aanmaken van een PayPal account. Meestal gaf dat geen problemen en was iedereen zo vriendelijk om meteen te betalen.

Omdat ik niet altijd thuis was als er een pakketje werd bezorgd, vond ik op een dag een briefje in de brievenbus dat de bezorger het pakketje in de blauwe (papier) container had achtergelaten. Wat een idee! Droog en schoon en niet mee teruggenomen naar een afhaalpunt. Ik heb daarna een briefje op de deur geplakt met het verzoek pakketjes in de blauwe container achter te laten die er inmiddels naast stond..

De container zat halfvol met oud papier met daaroverheen een vuilniszak om een eventueel pakketje niet te kunnen missen. Dat werkte heel goed. Vooral omdat er, buiten onze vaste PostNL bezorger, een aantal andere bezorgdiensten zijn geweest. Je moet alleen even opletten op die ene dag dat de container wordt geleegd… Briefjes weghalen en een keer extra controleren.

Op het moment dat ik dit schrijf zijn er nog 2 pakketjes onderweg. Die komen allebei uit Frankrijk dus die zijn vrij van invoerrechten. Rest dan alleen nog het opruimen van de verpakkingsmaterialen. Veel papier en karton wat nu nog even niet in de container kan en een zak vol plastic afval.

De bloemendoos vol quiltjes gaat mee naar Rijswijk zodat iedereen er van kan genieten. De expositie zal in elk geval ook in mei te zien zijn bij Nadelwelt in Karlsruhe en in juni bij BIAT in Frankrijk.

Tot ziens in Rijswijk,

Marjolein van der Eijk