Doe je mee aan onze Art Quilt wedstrijd ?

Het Quiltersgilde gaat voor het eerst een wedstrijd Art Quilten  organiseren met als thema

‘Grenzen aan de Groei’

In 2022 is het 50 jaar geleden dat het rapport ‘Grenzen aan de groei’ van de Club van Rome verscheen.
Het zorgde wereldwijd voor veel commotie en liet veel mensen beseffen dat wij en vooral ook onze kinderen een serieus milieuprobleem hebben.

De kern van het rapport van de Club van Rome is nog steeds van belang.
Grenzen aan de groei’  onderzocht vijf grote wereldproblemen in hun onderlinge verband: de groei van de mondiale bevolking, de voedselproductie, de industrialisatie, de uitputting van grondstoffen en milieuvervuiling. De alarmerende slotsom van het rapport was, als de westerse maatschappij in hetzelfde tempo blijft consumeren raken de grondstoffen uitgeput en veroorzaken we een enorme milieuvervuiling. Denk bijvoorbeeld aan de “plastic soep” in de oceanen en de stijging van de zeespiegel door smeltend poolijs.

tekst reactie grenzen aan de groei

Nu, 50 jaar later, is dit probleem nog lang niet opgelost.

Wedstrijd en beeldmerk

Het Quiltersgilde vindt dit een interessant onderwerp voor de Art Quilt Wedstrijd die we in 2022 willen presenteren. Er zijn vele meningen over  dit thema en er zijn veel verschillende invalshoeken.
Voor de eerste keer een wedstrijd met een jury die een oordeel gaat geven. Voor de eerste keer dat  de commissie Art Quilten het initiatief neemt een oproep te doen. Veel nieuwe ervaringen dus.

Als beeldmerk voor deze wedstrijd mogen we een quilt van Rita Dijkstra  gebruiken: “Gebroken Aarde.

 

Het verhaal achter deze quilt

Rita zegt zelf over deze quilt:

Deze quilt is de eerste grote quilt die ik heb gemaakt met de positief negatief methode. Nadat ik eerst een experimentele quilt had gemaakt met zeewierachtige blokken. Ik heb gebruik gemaakt van 3 lappen van Heide Stoll Weber in groen en blauw tinten, een hele lichte lap, een hele donkere en eentje ertussen in. Achteraf was dit een hele gelukkige keuze. Ik was zelf ook verbaasd door het effect. Tijdens het maken bedacht ik dat ik de applicaties ook deels op de kop kon leggen, zodat nog minder duidelijk werd waar deze vandaan kwamen. Nadat alles was vast gestreken en genaaid vond ik dat er warme accenten misten. Ik heb toen met schilderstape rechthoeken geplakt op de quilt en daarbinnen met gele/rode textielverf met een natuurspons kleur aangebracht op de rechthoeken. Wel spannend, want de quilt was al goed en het was niet terug te draaien. Maar het resultaat was goed, niet te opvallend en toch een warme touch. Om dat verder te versterken heb ik de randen van de applicaties met een cordonsteek met rood/geel garen geaccentueerd. Later heb ik nog een soort slinger van gele/goudkleurige verf gemaakt dat als eyecatcher moest fungeren.
Ik heb deze positief negatief methode ook beschreven in een artikel van Quiltnieuws.

 

Ideeën

Dit raakt ons allemaal. Ieder van ons heeft hier mee te maken.
Verwerk jouw idee over dit probleem of de mogelijke oplossingen in een Art Quilt en natuurlijk mag je het onderwerp breed interpreteren. Zo mag je quilt bijvoorbeeld ook gaan over de Oliecrisis uit 1973, die door veel mensen werd gezien als een serieuze waarschuwing, of een andere mijlpaal in het denken over de groei. Denk aan Greta Thunberg, het Zweedse meisje dat de wereld over reisde. Of aan mijlpalen in je directe omgeving, je buurt of stad. Goede initiatieven, hergebruik van spullen, vervuiling door textielverven, oplossingen voor het stikstofprobleem, er zijn eindeloos veel interessante onderwerpen.

 

Meedoen

De wedstrijd staat open voor alle leden; jong en oud, beginner of ervaren art quilter. Iedereen die dit wil proberen.
Als groep kun je ook een gezamenlijk werk insturen. Ben je geen lid ? Misschien is dit de reden om lid te worden ?
Een deskundige jury zal de inzendingen beoordelen en voor de winnaars hebben we mooie prijzen in petto.

Je kunt meedoen door het Deelnameformulier in te vullen op de website van het Quiltersgilde. Daarbij moet je dan twee goede foto’s (3Mb) voegen die in overeenstemming zijn met de specificaties in de Wedstrijdvoorwaarden.

Het deelnameformulier kan worden ingevuld tot en met 1 februari 2022.

Alle inzendingen komen op de Algemene tentoonstelling in 2022 te hangen.

De komende tijd zal er regelmatig iets over deze wedstrijd geschreven worden op ons blog. Je kunt de berichten herkennen aan het beeldmerk voor deze wedstrijd. De informatie over deze wedstrijd is altijd terug te vinden in de rubriek “Quilt Mee!” en bij het onderdeel Artquilten.

Heb je vragen? Stuur even een berichtje aan marjolein.vandereijk@quiltersgilde.nl

 

Marjolein van der Eijk

stelen

Toch meedoen ?

In een vorig blog schreef ik over SAQA, Studio Art Quilt Organisation. Het is een wereldwijde art quilt organisatie verdeeld in regio’s.  Nederland hoort bij Europa/Midden Oosten. In deze regio is een vrij grote groep Art Quilters actief die elkaar regelmatig (online) ontmoeten.

Vanwege Corona vielen alle tentoonstellingen en quiltfestivals weg en werden andere ideeën en doelen bedacht om deze rare tijd met elkaar door te komen.

Oriënt Express

Daarvan is “Oriënt Express” een mooi voorbeeld. Iemand kwam met de “Oriënt Express” als thema voor het maken van quilts. Allemaal even groot,  80 bij 25 cm (verticaal) met onderaan een afbeelding van een treinstel of locomotief. De verdere invulling was vrij.

orient express

Deze  trein reed vanuit verschillende steden in Europa naar Istanbul en weer terug. Dat is natuurlijk een mooie link met de naam van onze SAQA regio “Europa en Midden Oosten”.

Ik vond het een erg leuk idee, maar ging niet meedoen. Dacht ik..

Ongewild ging ik toch nadenken over wat ik in zo’n quilt zou willen laten zien. Nederland natuurlijk, iets herkenbaar Nederlands..

Tulpen

Al langer wilde ik een quilt maken met tulpen, één van m’n favoriete bloemen. Prachtige kleuren en een teken van voorjaar. En oorspronkelijk is de tulpenbol vanuit Turkije naar ons land gekomen dus best toepasselijk voor deze quilt.

Alles bij elkaar een mooie gelegenheid om met deze bloemen aan de gang te gaan en de maat van de quilt was te overzien, kortom voordat je het weet zit je middenin een ontwerpproces!

Theedoek

Op zoek naar foto’s van tulpen op de schilderijen uit lang vervlogen tijden kwam ik op internet bij het Rijksmuseum uit. Meteen maar even in de webshop kijken.

Daar was een prachtige theedoek te koop met precies de juiste lengte en een passende, klassieke afbeelding van een tegeltableau in Delfts blauw. Dat moest de ondergrond worden!

motief turkse tegels

De tulpen moesten toen wat simpeler, die heb ik zelf getekend.

eigen ontwerp tulpen

Omdat ik de ondergrond zicht baar wilde houden heb ik gekozen voor tulpen van een paar kleuren organza. Dan kijk je er mooi doorheen en is er meteen wat dieptewerking.

Techniek

De tekening van de tulpen heb ik overgenomen op vlieseline H250. Een vrij stevig plakvlies. Dit heb ik op de tussenvulling achter het katoen van de theedoek gestreken.

Elke tulp is vervolgens vanaf de achterkant free motion vast gestikt (upside down  appliqué) . Je speldt hiervoor  een royaal lapje op de voorkant op de plaats waar de tulp moet komen en vanaf de achterkant stik je het patroon over de getekende lijn. Dan aan de voorkant de overtollige stof wegknippen .

 

Stelen

Door het stikken van de tulpen zaten er nu wel 3 lagen op elkaar maar aan de achterkant was de vlieseline met de tekening van de tulpen nog te zien. En de tulpen hadden nog geen stelen!

Als oplossing heb ik ervoor gekozen om de stelen aan de achterkant te tekenen en op de getekende lijn met de hand door te rijgen zodat de lijnen aan de voorkant zichtbaar werden.

Hierna heb ik de quilt nog een achterlap gegeven en ben aan de voorkant op de geregen lijnen de stelen gaan stikken waardoor  de achterlap meteen werd vastgezet.

De stelen moesten nu nog wel groen worden.. Dat heb ik, na het maken van een proefje, met Inktense kleurpotlood gedaan waarmee het werk aan het bovenste deel was afgerond.

stelen

De treinwagon

De treinwagon moest precies op de breedte van 25 cm passen en mocht met de achtergrond erbij niet meer dan 15 cm hoog worden.

Ik had een plaatje van een wagon op het  internet gevonden  en ben daarmee aan het stoeien gegaan  in m’n foto programma en in Word.

Toen de maat goed was en de afbeelding  sterk vereenvoudigd  heb ik deze uitgeprint en overgetrokken op patroonpapier.

treinwagon getekend

Dat heb ik op een witte lap gespeld waar een vulling en achterkant achter gestreken waren.

De lijnen van de wagon heb ik met een donkergrijs garen en een klein steekje doorgestikt waarna het papier kon worden weggescheurd.

Ook de wagon heb ik daarna met Inktense potloden ingekleurd. De lucht is met een vochtige spons  met sterk verdunde acrylverf  lichtblauw gemaakt.

 

wagon ingekleurd

Met puff paint is onderaan de wagon wat reliëf aangebracht om het grind tussen de rails te verbeelden. Dit is met grijze- en wat bruinrode verf gekleurd.

De twee delen van de quilt zijn daarna met een Quilt-as-you-go naad aan elkaar gezet en afgewerkt met een blinde binding.

 

Niet heel origineel maar wel toepasselijk heeft de quilt de naam “Tulpen uit Amsterdam” meegekregen.

Nu maar hopen dat alle quilts die voor het thema Oriënt Express worden gemaakt ooit naast elkaar in een tentoonstelling komen te hangen! Dat geeft vast een mooi beeld van de variatie in SAQA regio “Europa en Midden Oosten”.

 

Marjolein van der Eijk

Leren door proberen

1 foto en 3 manieren om te bewerken

 

Aanleiding is een artikel in Quilting Arts van februari/maart 2020. Een artikel van Jill Kerttula

Zij beschrijft 3 manieren om een foto tot een quilt te verwerken. Omdat ik tot nu toe altijd 1 manier van werken gebruik, ben ik nieuwsgierig naar de verschillen. Ik pak de uitdaging op. In mijn vorige blog schreef ik al dat ik een mens ben van “uitproberen”. Waar dit vorige bericht vertelt hoe ik mijn inspiratie haal uit reizen,  deel ik nu met jullie hoe een tijdschrift mij tot experimenteren aanzet.

Ik neem als startpunt een foto uit mijn eigen tuin;  een foto van een meervoudige tulp. Het artikel adviseert 3 x dezelfde foto te gebruiken en te verwerken zodat je op deze manier het verschil ervaart en ziet.

meervoudige tulp uit eigen tuin

Ik druk de foto af en  haal wat van de  groene bladeren weg. De foto wordt gescand  (600 dpi.) En vervolgens afgedrukt op 3 stukjes dunne witte katoen. Deze witte katoen is gestreken op freezer papier of geplakt op een A4-tje gewoon papier om het door de printer te geleiden.
Ik maak een tussenstap die in het artikel niet gemaakt is. Ik plak  de bloem met vlieseline op de ondergrond. Jill Kerttula beschrijft dat zij haar foto’s eerst digitaal bewerkt waarbij zij achtergrond en compositie bepaalt en bewerkt. Op haar site leg ze uit hoe ze dat doet. Daarna laat zij de stof drukken bij een drukkerij. Kijk voor haar uitleg op haar site.  In dit artikel beschrijft ze hoe ze de foto manipuleert. Enne klik even op google translate om het in het Nederlands te lezen.

Na deze stap heb ik 3 heel verschillende lappen ; zo verschillend omdat  ik werk met restlapjes dat ik heb liggen.

Ik leg  basis materiaal voor 3 quiltjes klaar: vulling en achtergrond. De lagen worden niet op elkaar bevestigd. De quiltjes worden ongeveer 25  x 30 cm, een goede maat voor experimenten.

Bloem 1 – De bovenlaag bewerken

Dit is voor mij de meest vertrouwde manier van werken. Het betekent textiel (etc) op en naast elkaar leggen.
Ik ben niet erg tevreden over de kleurintensiteit en de diepte in de foto na de afdruk op stof. Dus zoek ik naar mogelijkheden om deze diepte met behulp van kleuren terug te krijgen.

De kleur intensiveren kan door middel van het toevoegen van stof, lutradur, organza, tule. Dit pas ik alle vier toe. Je kunt met doorstikken de kleur veranderen en accent geven. Ook dat is in de bloem toegepast.

detail van verschillende materialen

Maar ook voeg ik kleur toe met inktense kleurpotlood. Waar ik met het kleurpotlood meer kleur aanbreng behandel ik de stof met Liquitex, medium voor textiel. Dit voorkomt bloeden van de kleuren. Het maakt het ook mogelijk om rood, wit, geel en oranje naast elkaar aan te brengen en te mengen. De kleur wordt iets donkerder dan zonder de medium.  De tulp  is daarna doorgestikt.

foto bloem 1 totaal

De achtergrond en de zijkanten

Voor de achtergrond zoek ik naar mogelijkheden. Jill Kertulla beschrijft hoe zij  de achtergrond bewerkt door  met laagjes  op elkaar te stikken en dan door te knippen/snijden. Dit past wel bij de bloembladeren en dit ga ik dus toepassen voor de rechterzijkant . Een laag groene stof, repen koperen stof met glimmer, een aantal stroken lutradur en groene organza, en dan door de lagen snijden. Dit plaats ik naast de bloem. De bloem komt er nog een klein stukje overheen.

detail rechterzijkant
De onderkant had op de foto groene bladeren. Maar de fotoafdruk van deze bladeren is niet goed geprint. Er lopen witten horizontale lijnen doorheen. Ik besluit het stuk stof te verwijderen en zoek naar mogelijkheden om bladeren te suggereren. Uit geverfde vliesofix knip ik bladeren voor op de achtergrond. Daaroverheen een viertal groene bladeren van stof. Deze stof is verstevigd met Odicoat wat een coating geeft aan de stof. Het geeft stevigheid (de bladeren zitten maar op 1 stiksellijn vast) en het voorkomt rafelen van de zijkanten.

 

Bloem 2 – Een of meerdere tussenla(a)gen  toevoegen

Bij bloem 2  is het de bedoeling om extra dimensie aan te brengen met vulling. Een soort look-a-like trapunto. Hiervoor zijn de bovenlaag met foto, batting en achterkant niet verbonden door lijm, spelden of anders. De lagen zijn nog los van elkaar.

Omdat ik ook hier niet tevreden ben over de kleuren, ben ik begonnen met het bijkleuren van de bloem met inktense potloden.

bloem extra ingekleurd met inktense potloden

Daarna onder de bloem een extra stuk batting leggen en dat gaan doorstikken.  Bij deze methode breng je dus niet vanaf de achterkant extra vulling in(zoals bij trapunto); dit doe je onder de enkele toplaag.  Het deel dat je omhoog wilt krijgen enigszins doorstikken en daarna de  extra batting buiten de stiklijnen wegknippen. Delen van de bloem komen omhoog.

 

De beschrijving van Jill Kertulla bevat meerdere mogelijkheden om delen van de bovenlaag te vervangen door stoffen in een tussenlaag. Een soort Mola techniek. In mijn quiltje kan ik bijvoorbeeld de bladeren in een tussenlaag hebben en de stof van de bovenlaag wegknippen, waardoor de groene stof zichtbaar wordt. Dit heb ik gedaan bij een deel van de stengel en bij een deel van 2 bloembladeren. Deze delen liggen dus iets dieper.

Nu de  sandwich maken met de gewone vulling en achterkant. Vervolgens de quilt bewerken.

Ik stik de bloem nog op een paar plaatsen door en stik om de stengel en bladeren heen.

Op het gele achtergrond strijk ik geverfde vliesofix om een summiere kleur groen met wat goud aan te brengen. Dit gedeelte wordt verticaal doorgestikt met een extra strook lutradur en organza. Beide stoffen zitten alleen in het midden vast en komen dus iets omhoog.

De rest van de gele achtergrond wordt met geel Invisibel doorgestikt en met een meerkleurig rayon .

Bloem 3 – Handborduren

Bloem  is het langst blijven liggen. Dit is een werkje voor de avond voor op de bank.
Hier is de bloem niet bij gekleurd. Maar handborduursteken geven ook extra kleur en textuur aan deze bloem.
Het is duidelijk dat deze manier van werken voor mij nog onbekend is. Het kost mij moeite om te bepalen welke steken met welk effect ik kan toepassen.  Deze manier van bewerken is leuk, maar ik ben er duidelijk minder bedreven in. Duidelijk nog op zoek naar steken die een gewenste effect hebben.

Tot slot

Leerpunten voor mezelf :

  • Volgende keer de foto extra kleur geven in het fotoprogramma.
  • Leren hoe digitaal een compositie te maken voordat ik ga afdrukken.
  • Handborduren; vaker oefenen zodat ik weet welke steek mooi effect geeft.

Erg positief ben ik over het effect van de extra verhoging bij bloem 2 en over de kriebelige achtergrond van bloem 3.

Nieuwsgierig naar Quilting Arts ?

Het is een Amerikaans blad voor Art Quilten. In onze bibliotheek zijn een paar oudere exemplaren die te leen zijn.  Zoeken op Quilting Arts

te zien in de bibliotheek

https://quiltersgilde.auralibrary.nl/ajdetailsx.aspx?DOCSTART=002119

https://quiltersgilde.auralibrary.nl/ajdetailsx.aspx?DOCSTART=001821

Dit was het voor deze keer, volgende keer wil ik graag vertellen over het gebruik van lutradur.

Blijf leren, blijf proberen.

Liesbeth Wessels

Joke Hardenbol: over Tyvek, sneeuwverven en meer…

Workshop Werken met Tyvek

De afgelopen tijd ben ik vooral heel druk geweest met mijn online cursus Werken met Tyvek. Ik gaf altijd al les daarin en demonstreerde op beurzen met Tyvek, maar met de anderhalve meter afstand regel kan ik in mijn atelier nog maar 2 mensen kwijt en dat is niet rendabel. Dus ben ik gestopt met lesgeven. Maar nu heb ik een onlinecursus gemaakt die je via een blog en/of Facebook kan volgen.

 

Dat vergde heel wat voorbereiding. De cursus moest helemaal uitgeschreven worden en telkens weer bedacht ik iets wat beter of duidelijker kon.  Want via geschreven woord lesgeven is toch heel iets anders dan wanneer de cursisten aanwezig zijn. Je kunt niet even laten zien hoe het moet.

 

 

Via Blog en Facebook

Maar 17 februari ging de cursus van start. Ik heb gekozen om via een blog te werken omdat niet iedereen op Facebook zit en een (besloten) blog kan iedereen met een Google account volgen. En omdat het heel leuk is als cursisten ook onderling kunnen communiceren is er ook een (geheime) facebookpagina waar ze elkaar en mij de resultaten kunnen laten zien. Ik ben nu twee weken verder en het is echt een ideale combinatie. Leuk om terug te horen hoe enthousiast iedereen is en om te zien wat ze allemaal doen. De meest vreemde creaties komen voorbij. Ik had materiaalpakketjes gemaakt, want nu de winkels dicht waren kun je niet alles zomaar kopen. En b.v. een stukje organza of pailletten via internet kopen, dan ben je meer aan verzendkosten kwijt dan de organza  of de pailletten kosten.

Een voordeel van op deze manier werken is ook dat alle informatie blijft staan, dus je kunt ook over een poosje nog terug kijken en nieuwe cursisten kunnen op elk moment aansluiten. Zelfs over een jaar nog. Alleen heb je dan alle lessen in een keer, terwijl ik nu 2 keer per week een nieuwe les presenteer.

Gisteren werd ik gebeld door Quiltfestival Groningen. Daar zou ik dit jaar ook workshops geven, maar helaas ook dat festival kan weer niet doorgaan, dus de vraag was of ik bereid was om online workshops te geven. Komt dat even goed uit dat ik er nu al ervaring mee heb.

Sneeuwverven

Tussendoor heb ik natuurlijk wel gesneeuwverfd (is dat een werkwoord?). Hoewel ik genoeg geverfde lappen heb om de rest van mijn leven mee te doen, kon ik dat toch niet laten nu er zoveel prachtige sneeuw lag. Ik ben eigenlijk nooit zo heel erg tevreden over mijn sneeuwverflappen. Op Facebook zie ik altijd veel mooiere voorbijkomen. Maar na de geweldige filmpjes van Nienke Smith met heel duidelijke uitleg ben ik het toch weer gaan doen. En deze keer met echt mooie resultaten!

http://tisnietzwartwit.blogspot.com/2021/02/sneeuwverven.html

 

Boek

Dat bracht me ook op het idee om een heel groot boek te gaan maken. Want met al die mooie lappen is het zonde om ze in kleine stukjes te knippen. Ik heb een aantal behangboeken staan. Bij een van die boeken heb ik de inhoud eruit gehaald en nu wil ik quiltjes gaan maken ter grootte van dat boek en dan 2 aan 2 met de ruggen tegen elkaar naaien zodat het bladzijden worden voor in het boek. Dus dat wordt een heel grote klus.

Half uur collages

Verder ben ik gestopt met de half uur collages. Van een gedeelte van die collages heb ik een boek gemaakt. Het boek heet ’30 minutes of joy’. En nu maak ik piepkleine collages van papier. Mijn man heeft ooit voor zijn werk een Rolodex gekregen. Zo’n apparaat waar je al je contacten in kunt bewaren op kleine blaadjes die je er ook zo uit kunt halen. Nooit gebruikt, dus die had ik ingepikt. En nu maak ik op al die heel kleine blaadjes collages. Een oefening in creativiteit. En volgens mij zitten er meer dan 100 blaadjes in, dus ik kan even vooruit.

Joke Hardenbol

voorbeeld artquilt Color

Ken je SAQA al?

SAQA logo

Het Quiltersgilde heeft een verenigingslidmaatschap bij het SAQA, Studio Art Quilt Associates. Dit is een internationale non-profitorganisatie met als doel het promoten van de art quilt.

Als lid van het Quiltersgilde  heb je, met gebruik van een code en wachtwoord, ook toegang  tot het ledendeel van de website van SAQA.

Reizende tentoonstellingen

Deze website, www.saqa.com , is vorig jaar vernieuwd en is de moeite waard om te bekijken. Vooral heel veel quilts van o.a. de verschillende (reizende) tentoonstellingen die SAQA organiseert.

Ik ben er trots op dat twee van mijn werkstukken op dit moment voor drie jaar deel uit maken van verschillende reizende tentoonstellingen.

Mijn leporello “Collection Mapped” werd geselecteerd voor 3D Expression:

 

Collection Mapped

 

En mijn quilt “Bipolair, a life with a fringed edge” voor de tentoonstelling  Eb and Flow:

 

Bipolair

 

Nieuwe première Birmingham

Deze laatste tentoonstelling zou voor het eerst te zien zijn in Houston in het najaar van 2020 maar door Covid is dat een virtueel festival geworden. Nu zal de première in Birmingham plaatsvinden tijdens het Festival of Quilts wat dit jaar gepland staat van 29 juli t/m 1 augustus. Nu maar hopen dat dat dan wel kan plaatsvinden.

Insturen artquilt

Overigens ben je voor het insturen van een quilt voor een gejureerde tentoonstelling wel verplicht persoonlijk lid te worden van SAQA, alle informatie daarover kun je op de website lezen.

Activiteiten SAQA

Binnen SAQA hoort Nederland bij de regio Europa en Midden-Oosten. Vanaf april  aanstaande komen er twee Europese leden  in het SAQA bestuur: Claire Passmore uit Engeland en Jette Clover uit België. Dat betekent meer aandacht voor de quilt(st)ers in dit deel van de wereld.

Er is in de regio Europa en Midden-Oosten een actieve groep die regelmatig een online bijeenkomst houdt.

Minder frequent is er een digitale bijeenkomst van Nederlands sprekende leden waar zowel Vlaamse als Nederlandse quilt(st)ers aan mee doen.

Sinds Covid plaatsen leden van deze regio maandelijks foto’s van een quiltje van 30 bij 30 cm dat volgens een afgesproken thema is gemaakt. Hiervoor is een besloten Facebookpagina in het leven geroepen. Geen verplichting maar leuk om aan mee te doen.”

 

 

Voordelen voor leden Quiltersgilde

Voor SAQA  leden wordt  sinds 2016 elk jaar een gratis meerdelig seminar georganiseerd over een art quilt gerelateerd onderwerp. Deze zijn allemaal terug te kijken op het ledendeel van de website van SAQA. Ook vind je daar allerlei instructievideo’s en webinars over art quilten, vaak van bekende quilt(st)ers.

Deze video’s en webinars kun je als lid van het Quiltersgilde ook allemaal bekijken. De toegangscode die je hiervoor nodig hebt vind je op het ledendeel van de website van het Quiltersgilde.

Kortom een hoop te zien en te doen!

Veel plezier,

Marjolein van der Eijk

Eike Klous – een interview door Mia de Vos

 

Eike woont samen met haar man in Haarlem. Zij zegt dat zijn creativiteit haar stimuleert en dat geeft haar voordeel bij het quilten.

Op deze foto zie je Eike op een Tentoonstelling voor Miniatuurquilts in Apeldoorn in 2018, voor 2 van haar quiltjes.

Reizen en inspiratie

Door  de reizen met haar man krijgt ze veel inspiratie. Bijvoorbeeld in een kerk in Schotland. Die reizen zijn voor hun beiden een ontmoeting met bijzondere streken zoals in haar quilts te zien is.
Je kunt het bijna niet bedenken, maar Eike ziet in alles om haar heen iets moois en dan springt er een vonk over.  Dan wil ze dat verwerken in een quilt.  Zelf vraagt ze zich af of het dan emotie quilts zijn ?

De opvoeding van Eike zat vol draadjes en lapjes. Ook borduren hoorde daarbij.
Maar Eike wilde meer, ze volgde een cursus weven wat haar op weg hielp. Tot de Quilttentoonstelling in Lelystad in 1990. Dat was het pad voor Eike dat ze wilde volgen. Verschillende cursussen in Haarlem, stimuleerden haar en na de eerste sampler cursus was Eike al begonnen met  andere patronen of trucjes want het gepieterpeuter met die kleine patches was het niet voor Eike.
Bovendien kreeg ze artrose en  ze bedacht dat de naaimachine voor haar een oplossing kon zijn. Er gaat nog steeds een wereld voor haar open in het maken en bedenken van quilts.

 

Eike heeft een ruime werkkamer en probeert daar zo min mogelijk rommel om haar heen te hebben. Dat geeft haar rust. Die rust gebruikt Eike om aan het werk te gaan.

Eike probeert iedere middag in haar domein te quilten, als dat niet lukt dan gebruikt ze die ruimte om haar lijf, wat soms niet mee wil werken,  tot rust te brengen. Soms met een klein werkje of om  een boek te lezen.

Lid van Art-Almere

Sinds vorig jaar is Eike ook lid geworden van de Art-Almere groep, die groep stimuleert elkaar met het werken aan en het verbreden van kennis op het gebied van Art en Moderne quilts. In een QuiltersNieuws stond een foto van haar bijdrage aan het Itten project.

Eike is lid van Facebook en zij en haar man plaatsen in hun Instagram Klouscrea, hun werken.

 

Eike stuurt  ook regelmatig in voor tentoonstellingen voor het Quiltersgilde.
Deze quilt heeft bijvoorbeeld gehangen op de laatste Algemene Tentoonstelling in Deventer in 2018.

 

Een aantal keren is een quilt van Eike uitgekozen om een Quiltersgilde kaart van te maken.
Zoals de quilt Fabriekjes 2 en de 52 vogels…..

 

Fabriekjes 2 Eike Klous

 

 

Ik ben Lies uitprobeer en wie ben jij ?

 

Ik ben dol op uitproberen, experimenteren, nieuwe werkwijzes, nieuwe materialen. Als ik iets lees wat ik nog  niet ken, wil ik het eigenlijk meteen gaan proberen. Zo ontdekte ik het werken met papier en het werken met lutradur. Het verven van deze materialen met allerlei verschillende verven en krijt en dan weer de verhitten of wegsnijden.
In mijn Quilten Speciaal groep had ik op een bepaald moment de Achternaam Lutradur….., ja daar had ik het altijd over.

Wat voor een soort Artquilter ben ik ?

Nou heel simpel hoor. Ik ben geen ART met hoofdletters. Ik hang niet in een galerie, ik hang niet in een museum. Daar is mijn werk ook helemaal niet opgericht. Mijn werk stukken hangen in mijn eigen huis en zijn een uiting van ons leven en belevenissen.

Waarom voel ik me dan toch een Artquilter ?

Alle werkstukken zijn gemaakt gemaakt van een eigen foto en/of vanuit een herinnering. Zij zijn een uiting van wat mij bezig houdt, en ze zijn een resultaat van mijn probeersels met materiaal en kleuren. En eerlijk gezegd houd het mij niet bezig wat andere mensen ervan vinden. Her proces van het maken is meestal belangrijker dan het resultaat.

Er zit een gedachte of een belevenis achter die ik vast wil houden, die belangrijk voor mij of voor ons was. De laatste jaren zijn de reizen die we maakten een bron van inspiratie geweest. Tijdens deze reizen gebeuren er dingen, hebben we dingen gedaan die in mijn hoofd en hart blijven zitten. Die dingen wil ik vast leggen in textiel. En deze heel persoonlijke uiting hoort voor mij bij Art.

Wil je een aantal van mijn quilts zien, kijk dan hier

Reizen als inspiratie; 3 jaar geleden Marokko

We hadden al veel van het land gezien in onze rondreis van 4 weken en langzamerhand reden we weer naar het Noorden, op weg naar de veerpont naar Spanje.

We stonden een nacht in het atlas gebergte op de parkeerplaats bij een camping. De eigenaar, een al oudere man, zou ons de volgende dag wel meenemen en afzetten bij een weg. Deze weg leidde naar het echte oude Marokko.  Na een wandeling van minstens 2 uur komen we aan in een dorpje dat verborgen ligt tussen bergen. Er is alleen die ene weg. Het dorp bestaat uit simpele gebouwen en in de achtergrond staat een oude kasba. Een voormalig woongebouw waarin alle mensen samen wonen en leven, en veilig zijn voor aanvallen van buitenaf. We hebben 2 uur lang foto’s gemaakt en hielden (bij wijze van spreken) onze adem in. Prachtig bouwvallig werk. Een ontmoeting met het oude Marokko. Dat is de quilt waar ik nu aan werk.

Er komt beslist een quilt over Mauritanie

Op dit moment bijvoorbeeld kan ik iedere nacht dromen van onze reis van vorig jaar naar Marokko en Mauritanie. Precies een jaar geleden reden we Mauritanie binnen en werden verpletterd door de warmte weerkaatst door de gele, oranje, rode en bruine zandmassa. De hitte viel op ons. Net als de armoede en de leegte. De kleurrijkheid van de kleding, het lapwerk aan alle auto’s, de rijstijl en het vele getoeter.

Maar wat blijft hangen zijn de stille ontmoetingen met de natuur. Dagen rijden door alleen maar woestijn. En dan ineens tussen bergen staan. Of ineens een groene krater tegenkomen. Of een stroompje water waarin mensen en koeien samen afkoelen. Verrassing, verbazing, verwondering en plezier om deze situaties.

We staan in een natuurpark tussen verdorde bladeren, want er is al heel lang geen regen gevallen. Dan  horen we geritsel dichtbij onze wagen. Heel  stil  blijven we zitten en kijken om ons heen of we kunnen ontdekken wat er beweegt. Wat komt er op ons af ? Het beest is nog voorzichtiger dan wij, als we bewegen is hij weg. Het is een varaan. Een hagedis van meer dan een meter lang.  Hij scharrelt om ons en onze plek heen, wij blijven lange tijd stil zitten met ons fototoestel in de hand.

Een aantal dagen later rijden we het natuurpark uit. We nemen een parkgids mee naar de hoofdstad. Hij heeft een paar dagen vrij. Op de hobbelige terugweg weet hij precies waar we wel en niet moeten rijden en hij wijst ons 2 krokodillen aan. Geweldig. Dat hadden we zonder hem nooit gezien, net als de dans van de flamingo’s….

We zijn al weer een jaar thuis, maar dit gaat een quilt worden. Er rijpt een warm gele quilt met de herinneringen erin verwerkt. De foto’s zullen daarbij helpen.

Ja ik voel me een Artquilter, maar af en toe ga ik uit off my box en maak ik een Moderne Quilt…. of iets gezelligs voor in huis.

 

Enne jij ?? Wat voor een soort quilter voel jij je ?

Liesbeth Wessels

 

Een Corneille book en een book met 30 minuten collages

Allereerst de allerbeste wensen voor 2021. Ik wens iedereen een mooi 2021. Waarin Corona weer een biertje is, Donald alleen maar een eend, een Dissel alleen maar iets voor een caravan, de Jonge gewoon weer kaas, Positief weer positief, Isolatie alleen maar iets wat je tussen je spouwmuur stopt, Wattenstaafjes alleen nog in je oren, Mondkapjes alleen nog voor bij het zagen.

Kortom, gewoon weer 365 normale dagen.

 

Bovenstaande heb ik eerlijk gepikt, maar het is daarom niet minder gemeend.

 

Op les

Bij ons in Dordrecht hebben we een ukelele orkest en toen ik dat hoorde spelen na mijn ziekte werd ik daar zo vrolijk van dat ik op ukelele-les ben gegaan.

Ik zit nu een jaar op les en dat valt niet mee; ik had nooit iets met muziek. Ook heb ik geen muzikaal gehoor; ik hoor amper of een toon hoger of lager is, dus dat maakt het allemaal niet makkelijker.

Maar ik zit sinds vorig jaar ook op viltles en mijn viltjuf Brigitte Eertink speelt ook ukelele en die had voor haar ukelele een prachtige tas gevilt. Dat wilde ik ook.
Het is een hele klus en ik ben nog lang niet klaar, maar ik wilde jullie toch even laten zien hoe ver ik ben.

Het kleine tasje bovenop is bedoeld om mijn plectrum en het stemapparaatje in op te bergen. En de lange stroken zijn dus de zijkanten van de tas. De blauwe en de groene strook met roze stippen worden aan elkaar genaaid en In de groene komt straks een rits.

Bij de volgende blogpost zal hij hopelijk in elkaar zitten.

Book met 30 minuten collages

Buiten dat maak ik nog steeds geen “echte” werkstukken. De inspiratie ontbreekt nog steeds. Van een aantal van de half uur collages ben ik een boek aan het maken. Aan de pagina’s zitten 3 dunne bandjes en die bandjes knoop ik om een wilgenteen. Door alle wilgentenen weef ik repen stof zodat ze aan elkaar zitten als een boekrug. Op de einden van de wildentenen kralen om te zorgen dat de stof niet ‘wegloopt’ van de wilgentenen.



Corneille book

Daarnaast moest ik  ook nog een boekje maken voor de Artbooksisterblog  (zie https://artbooksisters.blogspot.com/). Elk kwartaal bedenkt een van ons een thema voor een boek en dit kwartaal was het Cobra. Het heeft een poosje geduurd voor ik inspiratie had, maar op het nippertje is het gelukt. Een explosieboek heet deze vorm. Ik had gekozen om alleen naar Corneille te kijken omdat dat mijn favoriete cobra kunstenaar is. Geïnspireerd op zijn vogels en poezen heb ik de afbeeldingen in het boekje gemaakt.

 

Ander werk

Mijn werk voor de expositie in de Koperen Knop is nog niet echt gevorderd. Ik heb een paar frames gemaakt, maar de inhoud wil nog niet echt lukken.

 

En verder, ik ben maar eens gaan spitten in mijn heeeel erg grote voorraad ufo’s. Van de meeste dingen weet ik zelfs niet meer wat de bedoeling was. Maar onderstaande portretjes van mijn dochters zijn afgemaakt.

De basis zijn 2 schilderdoekjes die ik met scharnieren aan elkaar heb gemaakt. Op de kant van het doek heb ik uitgeponste figuurtjes geplakt en daaroverheen met metalicverf geverfd. Tegen de achterkant heb ik een stuk verstevigde stof bevestigd dat ik op allerlei manieren had bewerkt. En gaten erin gemaakt op de plekken waar de foto’s moesten komen. De middelste foto zit tegen de achterkant van het doek geplakt en is dus verdiept.

 

Verder vond ik nog een paar dingen in de ufo bak waar ik misschien wel iets mee kan. Of niet en dan gooi ik het maar gewoon weg. Mochten jullie ideeën hierover hebben hoor ik het graag.

Hieronder de foto’s: een artdoll, een vilten lap en 3 vilten gevels.

 

Joke Hardenbol 

 

Herma de Ruiter – een interview door Mia de Vos

 

Herma de Ruiter woont in Epe op de Veluwe. Van jongs af aan is ze bezig met stoffen, draden en naalden. Ze was negen toen ze haar eerste naaimachine kreeg.
Naast het naaien van kleding voor haar kinderen en zichzelf, heeft ze veel truien en vesten gebreid en dat doet ze nog steeds.

Toen de kasten vol waren moest ze haar terrein uitbreiden en begon ze met quilten.

Net als veel andere quilters is Herma begonnen met het traditioneel quilten. Ze woonde indertijd in Italië en omdat daar weinig mogelijkheden waren is ze via het internet bij City and Guilds cursussen gaan volgen.

Festival of Quilts in Birmingham

Tijdens de jaarlijkse bezoeken aan het Festival of Quilts in Birmingham volgde ze workshops. Eén van de workshops waar ze met veel plezier aan terugdenkt is de Masterclass Threadpainting van Pam Holland.

What remains is love

Op het Festival of Quilts  in Birmingham kwam Herma in aanraking met WonderFil Specialty Threads. Een jarenlange samenwerking was het gevolg. Het heeft een schat aan kennis over garen opgeleverd en wat je er allemaal mee kunt doen. Herma geeft nu zelf workshops en die gaan uiteraard over garen.

Herma heeft een klein kamertje waar (bijna) al haar quiltspullen staan maar het is er nogal vol. Aan het begin van de Lockdown periode heeft ze haar naaimachine met tafel en al verhuisd naar de woonkamer, lekker in het licht voor het raam, dat bevalt zo goed dat ze denkt dat ze hem daar maar laat staan. Herma werkt het liefst in de woonkamer of bij mooi weer, lekker buiten op het terras.

Going Round in Circles

Herma is eigenlijk altijd met quilten bezig. De beste ideeën komen soms op de raarste momenten, bv onder het tandenpoetsen. Ze maakt nu iedere dag in ieder geval een blok voor haar ‘Going Round in Circles’ serie.
‘Going Round in Circles’ is en hele eenvoudige techniek met hele mooie resultaten waar ze tijdens de Lockdown aan is begonnen. Het is inmiddels een heel project geworden dat ze deelt met mensen over de hele wereld.  Ze is bekend geworden !!

Naast de dagelijkse blokken werkt Herma aan kleine projecten die je met de blokken kunt maken, zoals naaldenboekjes of de Tiny Quilted Hugs. De Tiny Quilted Hug is een klein kussentje gevuld met lijnzaad en bedoeld om iemand een knuffel, een dankjewel, een schouderklopje of een handdruk te kunnen geven in een tijd waarin we fysiek afstand moeten houden.
Meer informatie over de ‘Going Round in Circles’ techniek en alle projecten kun je hier vinden:  https://tinyurl.com/tutorialsgric

Een beschrijving van de workshop opgezet voor the Festival of Quilts in Birmingham is via deze link te bekijkenherma-de-ruiter-going-round-in-circles/

Meer informatie over Herma is te lezen op  haar website : https://www.pezzettino.com/

en te vinden op via haar Facebook-account https://www.facebook.com/herma.deruiter.3

 

Met veel plezier een boek lenen

Met veel plezier leen ik graag een boek  uit de bibliotheek van de Quiltersgilde.

Deze keer : The Quilted Object van Ineke Berlyn. Dit boek spreekt traditionele en art quilters aan, met leuke ideeën en duidelijke werkbeschrijving met foto’s.

boek uit de bibliotheek van het Quiltersgilde

 

Ik ga deze keer voor Art

 

Ook ik heb restjes stof. Geen gekochte stof, maar stof die ik geverfd heb.
Er staat een heel leuk artikel in het boek om een canvas schilderij te maken. Maar ipv een schilderij wil ik kaarten gaan maken.

Ik verzamel al mijn stofjes in allerlei paars tinten. Ook de kantjes en gaas komen uit de kast, evenals angelina vezels.

Na het quilten snijd ik de lap in stukken. Natuurlijk wil ik niet hetzelfde motief gebruiken als wat in het boek staat. Ik kies voor zo’n leuke telefoon, die we allemaal nog wel kennen, maar waarschijnlijk niet meer in huis hebben.

Nadat de telefoon erop genaaid is, snijd ik het geheel op maat en word het op een dubbele kaart geplakt en genaaid.

Lutrador

Er staan meer leuke dingen in het boek. Nu ga ik verder met lutrador. Dat is te koop in het wit en zwart en in verschillende diktes. Eerst maar eens de lutrador verven. Dat doe ik met transfer verf, eerst met transfer verf op A4 print papier verven/stempelen/gieten. Dat ziet er “raar” uit, de kleuren worden vele malen mooier als je het geverfde papier op de lutrador gaat strijken

 

Nu kan ik kaarten gaan maken.  Ik wil het een beetje abstract houden, bepaalde details van het verven accentueren. Eerst de lutrador op kaart formaat snijden en erna strijken op fiberfil. Doordat ik er fiberfil onder heb zitten, komt er meer diepte in te zitten met naaien

Ik vind het leuk om op verschillende manieren te werken, daarom naai ik op de ene kaart heel veel en de andere kaart pimp ik, zoals ik het leuk vind.

Zo, nu nog schrijven en dan mogen de kaarten op de post.

Fijne dag. Bianca Maas