Over de zomer, quilts en puzzels!

Het is zomer

Een heerlijke fijne, lange, druilerige zomer, zoals ik mij van mijn jeugd herinner. Als het mooi weer was, 20 graden, gingen we, met boterhammen en een dubbeltje voor wat lekkers, naar het zwembad. En als het geen goed weer was, gingen we met een groot kleed en onze poppen naar het park om te picknikken met ranja en koekjes. Of toch maar naar het zwembad, want onder water voelde je niet dat de wind een beetje koud was! En als dat echt helemaal niet kon, waren we thuis en speelden we met onze barbies en maakten er de prachtigste nieuwe kleertjes voor. Ik vind druilerig weer niet echt erg. Dan is het in mijn naaikamer op zolder niet zo warm en kan ik hetzelfde doen, dat ik vroeger deed, lekker spelen met lapjes en, nu dan, mooie quilts maken! Heerlijk!

Nieuwsbrieven

Ik begin mijn dag meestal even op internet. Ik hou van nieuwsbrieven en ik ben op best wel veel nieuwsbrieven geabonneerd. Sommige mensen maken in hun nieuwsbrief voornamelijk reclame voor hun patronen om ze aan de man te brengen en dan ben ik ook wel weer snel weg. Maar sommige mensen maken er echt wat van en brengen leuke inhoud. Carolina Oneto heeft een interessante nieuwsbrief en ook Cassandra Beaver is zeer lezenswaardig. Zij vertelt daarin natuurlijk over quilt trends, inspiratie, tentoonstellingen ed. Maar ook wat zij voor lekkers heeft gegeten, welke boek ze aan het lezen is, welke films of series ze kijkt of naar welke podcast ze luistert. Het gaat niet allemaal over quilten, maar geeft een leuk inkijkje in haar leven en levert soms een leuke tip op.

Puzzels

Deze keer verblijdt zij haar lezers met puzzels! Ik weet niet hoe het met jullie is, maar een puzzel meenemen op vakantie is toch wel handig. Vooral als het niet lukt om je naaimachine als handbagage mee te smokkelen in het vliegtuig; of als je er niet aan denkt, dat in het buitenland de stekker van je naaimachine niet in het stopkontakt past; of als je je vingerhoed thuis bent vergeten en je echt niet zonder kunt en in het gehucht waar je je tent hebt opgezet, echt absoluut nergens een winkel te vinden is, waar je een vingerhoed zou kunnen kopen, zelfs niet een porseleinen souvenir exemplaar; of als, de hemel verhoede het, je meegenomen quiltwerkje saai, te lastig of af is! Dan is er nog altijd de quiltpuzzel om ons te redden!


Tien puzzels, in het Engels, dat wel, en de eerste is eigenlijk 5 letterwoord Lingo met quiltwoorden. Ik heb er 2 gedaan. Echt lastig, maar heel leuk! De 2e is een serie woorden in 4 categorien. Je moet de 4 woorden vinden, die bij elkaar horen. De laatste is een woordzoeker, die je uit kunt printen en op papier mee kunt nemen. Quiltwoorden natuurlijk.

Voor de puzzelliefhebber, die liever puzzels oplost zonder quiltwoorden, een mens wil toch ook wel eens iets anders, heeft NRC een soortgelijke soort puzzels. ‘Precies 4’ is erg leuk. Ook 16 woorden, die je 4 bij 4 bij elkaar moet zoeken. Er zitten echte instinkers bij, dus pas op. En ‘Vorto’, ook 5 letter woord Lingo, kan je even zoet houden aangezien je totaal geen idee hebt welk woord het uiteindelijk moet worden.

En ben je deze zomer op zoek naar inspiratie, dan is de tentoonstelling Kandinsky in H’ART museum in Amsterdam een aanrader. Prachtige kleurrijke schilderijen, zowel voor de moderne, de art en de traditionele quilter een bron van inspiratie.

Fijne zomer,

Marina Brito de Campos.

Een quilter maakt reclame

Allereerst wil ik graag de expositie Human Beinig Human onder de aandacht brengen. Aankomend weekend, 6 en 7 juli is het laatste weekend van deze expositie in de Gehoorzaal in Den Dolder . Negenentwintig kunstenaars geven op hun eigen wijze vorm  aan de vraag wat betekent het om mens te zijn in deze wereld.

Wat heeft de mens gedaan met de wereld. Zijn we bezig om de wereld zo te veranderen dat er geen menswaardig bestaan meer mogelijk is? Moet de mens zich aanpassen aan de wereld of de wereld aan de mens? Is de menselijke wereld te ver afgedwaald van de natuur? Hoe ziet een waarlijk menswaardige wereld eruit? Wat is het wezen dat zich mens noemt?

Een thema wat geleid heeft tot verassende textiel kunst en volgens mij is het echt de moeite van een bezoekje waard. Een extra cadeautje is de natuur rondom de Gehoorzaal en niet te vergeten de geschiedenis van het complex.

Voorbereiding

Van te voren is het altijd even nadenken wat ik mee moet nemen naar een expositie. Natuurlijk mijn geselecteerde werk, maar ook de visitekaartjes en een schaar en draad. Uit ervaring weet ik dat je in iedere ruimte weer voor verassingen komt te staan en dan is het handig dat je goed gekleed van huis gaat.

Warm bad

Een expositie inrichten met textielkunstenaars is een feestje van herkenning. Uiteraard kan er niet te veel gekletst worden, tenslotte moet er vooral gewerkt worden.

En wat is het dan fijn dat na alle eerste chaos er een prachtige expositie ontstaat.

Weer even wennen

Wat heb ik genoten van het mooie weer de afgelopen twee weken en wat moet in nu weer wennen aan een wat onbestendiger weertype.

Met mooi weer heb ik gelijk het vakantiegevoel te pakken. De schuifdeur naar het terras wagenwijd open, gras hamsteren (hooien voor de paardjes)  en niets is zo fijn als  een ijsje. Met de fiets er naar toe is wel een voorwaarde, tenslotte moeten de calorieën een klein beetje in balans blijven. Genieten van de mooie zomeravond en de prachtige zonsondergang maakt de dag compleet en ik verheug mij nu ook  alweer op de volgende periode met mooi weer. 

Maar ieder nadeel heb z’n voordeel en dus als het weer iets minder is heb ik  ook weer tijd voor de lapjes en draadjes. Op dit moment ben ik een lap aan het weven waarvan ik een 2D art-quilt ga maken. De inspiratie is zee en bootvluchtelingen.  Nog steeds proberen vluchtelingen de oversteek te maken en het nieuwe werk past in de serie Over-Oever wat ik eerder in 2019-2020 heb gemaakt. Het is droevig dat het nog steeds een actueel onderwerp is.

De ondergrond  maken is wel even een uitdaging. Dubbelweven, dat is twee lagen gelijktijdig weven. Een behoorlijke worsteling, maar ik heb nu eindelijk de slag te pakken. 

Kunst en Kitsch

En dan nog even over de  expositie 40 jaar tussen kunst en kitsch in  Museum More – kasteel Ruurlo . In samenwerking met AVRO-TROS  is een tentoonstelling gemaakt waar maar liefst 80 opzienbarende objecten uit de geschiedenis van het programma zijn te zien. Samen met mijn ‘oude’ quilt groepje heb ik deze tentoonstelling bezocht en wat hebben wij ervan genoten.

Onze uitjes sluiten wij altijd af met iets lekkers, dit keer in de oranjerie van het kasteel.

Tot zover mijn nieuwtjes, een hartelijke groet en ik wens alle lezers een zomer met heel veel zon.

Jo Huijsman

De Hexagon en

“Een bloemenbon voor jou …”,

 

schreven we in de nieuwsbrief van mei. Allerlei manieren om bloemen te verwerken in je quilt passeerden de revue. Een reactie kwam er van Elfriede Grooten. Heb je die nieuwsbrief gemist en wil je die nog even teruglezen klik dan hier.
Misschien krijg je de nieuwsbrief nog niet en wil je deze wel? Klik dan hier om je ervoor aan te melden.
Ook voor de nieuwsbrieven van Art en Modern quilten.

 

Elfriede schrijft heel persoonlijk over haar ervaringen met de hexagon.

“Hallo allemaal …

Voor het begin van mijn hexagonen-verhaal moet ik ver terug in mijn quiltverleden. Rond 2006 heb ik een quiltevenement bezocht. De locatie weet ik niet meer, maar een van de exposanten was Ans Schipper. Zij is een goeroe op quiltgebied. Haar bekendste werk met hexagonen is de stokrozenquilt. Haar werk inspireerde mij en zij heeft mij haar manier van hexagon maken uitgelegd. Heel precies, stapje voor stapje, steekje voor steekje. Met een pakket van haar ging ik blij naar huis.

Heel veel hexagonen

In de tijd die hierop volgde heb ik heel veel hexagonen gemaakt. Je kunt het wel een verslaving noemen. In het hele huis verspreid lagen A4 stencils met het zeshoekige patroon. Die knipte ik uit, stofjes sneed ik van 4 x 4 cm en de productie kwam op gang. Heel makkelijk, een doosje in de kamer, in mijn werkruimte en in de auto. Het leukste vond ik een bloem maken van stoffen bijvoorbeeld van batik, die door de kleuren mooi met elkaar harmoniëren.

 


Maar ja, wat doe je met zo veel hexagonen? Eerst maakte ik speldenkussens, kaarten en boekomslagen.

 

 

Mijn productie ging verder, het was zo leuk om te doen. De kleinste variant heb ik ook nog geprobeerd, maar dat was te priegelig voor mij.

 

Quiltvriendinnen

Op een dag zat ik met twee quiltvriendinnen bij elkaar en besloten wij alle drie een kimono te maken. Dit was DE kans om de hexagonen te verwerken. Lummie Broekhuizen koos voor een tulpenpatroon en Truke Zwols gebruikte een Log Cabinpatroon. Het plan was gemaakt. Mijn dochter tekende het patroon, dat we allemaal gebruikten. Regelmatig kwamen wij bij elkaar om onze vorderingen te bekijken en te bespreken.

 

Mijn kimono in Groningen

Ik ging aan het rekenen en merkte al snel dat ik nog heel veel hexagonen bij moest maken. Maar dat was niet erg, immers vond ik het nog steeds mooi werk. Op veel vakanties heb ik mijn quiltdoosje met hexagonen mee genomen. Iedere keer voegde ik weer bloemen samen en langzaam ontstond er een grote lap. In het totaal heb ik 11489 Hexagonen gebruikt en er 10 jaar aan gewerkt. De binnenkant heeft een mooie groene zijde. Toen hij bijna klaar was, kreeg ik de vraag of ik tijdens het Quiltfestival in Groningen wilde exposeren. Dit was een stimulans om hem af te maken.

 

 

De kimono op stander in Luxemburg.

Mijn handige echtgenoot Lammert heeft een stander gemaakt en uiteindelijk heeft deze stander in 2023 in de kerk in Breede voor het altaar gestaan. Het was de eyecatcher van mijn expositie en ik heb veel complimenten ontvangen. Dit jaar in juni heb ik in Luxemburg geëxposeerd. Ook hier heeft hij mijn collectie quilts goed aangevuld.
Klik hier voor een kort filmpje van mijn kimono.

 

De kimono als PLU

In het najaar van 2022 werd Lummie zo ziek, dat ze haar kimono niet meer af kon maken. Dat heb ik voor haar gedaan en toen ik in februari 2023 afscheid van haar moest nemen, was de kimono klaar en zij heeft hem als PLU ( persoonlijke laatste uitrusting) gedragen.

 

Groningen, Luxemburg en Zwitserland kennen nu de hexagon

Ook in mijn Zwitserse klos (Round Bobbin Challenge) komt de hexagon telkens weer terug, zelfs in leer.

 

 

Inmiddels heb ik alweer nieuwe hexagonen gemaakt en wellicht komt er een nieuw project op mijn pad waar ik ze in ga verwerken. Het is en blijft een verslaving en zolang ik het nog leuk vind om ze te maken is het goed. “

Elfriede Grooten.

 

Bedankt Elfriede voor het delen van jouw verhaal in deze blog.

De commissie Traditioneel Quilten

 

 

Satsuma (deel 2)

Hoi, daar ben ik weer, Gerie, met deel 2 van mijn Satsumaperikelen.

Tjonge jonge, wat was deel 1 toch een aaneensluiting van fouten. Maar goed, ik heb er van geleerd en ik ben stug doorgegaan, de aanhouder wint. En hoe.

Kleine spoiler: Ik heb de top van de Satsuma quilt af!!!

Dat had ik wel gehoopt, maar niet echt verwacht, nog voor de zomervakantie. Ik moet bekennen dat ik de vorige keer een beetje gesjoemeld heb met de volgorde van de handelingen. Volgens het schema moest je eerst alles snijden, daarna alle ovalen met kleur 1 en dan met kleur 2 maken. Ik had al niet alles gesneden. Wel alle ovalen en bijbehorende holle driehoeken, maar nog niet alle vierkanten. Alleen maar net genoeg vierkanten om 1 blok te kunnen maken, voor mijn blogbericht. En voor dat ene blok had ik ook precies genoeg ovalen units gemaakt. Dat betekende natuurlijk wel dat ik voor dit blogbericht dus keihard aan de gang moest om de top toch nog af te krijgen. En dat heb ik gedaan. Poepoe, ik ben er nog moe van.

Hoe is dat gegaan, die race tegen de klok?

Eerst heb ik alle ovalen aan kleur 1 gemaakt.

Daarna heb ik de tweede kleur aan alle ovalen gemaakt.

Daarna heb ik alsnog alle vierkanten gesneden.

Het snijden van de stof

Tot zover ging alles nog keurig zonder fouten. Ik heb nog heel even overwogen om weer eigenwijs te doen, door voor de ninepatchblokken niet alleen vierkanten te snijden, maar ook rechthoeken. Dan hoefde ik veel minder losse vierkanten te hebben. Dat zou snijtijd en naaitijd schelen. Maar ik heb toch wel geleerd van de eerste sessie. Niet al te eigenwijs. Dus ik heb braaf alle vierkanten gesneden.

Het naaien van de blokken

Dóór naar het maken van de blokken. Eerst alle blokken met ovalen, goed gelet op de richting en de kleurcombinaties. Dat was toch lastiger dan ik dacht. Nadat ik hier en daar toch wat stukjes weer uitgehaald had en op nieuw aan elkaar genaaid had, omdat ik het precies verkeerd om had gedaan, kwam ik erachter dat alle blokken met twee kleuren gespiegeld waren. Dus ik had die stukken niet opnieuw hoeven doen, ik deed twee blokken tegelijkertijd. Maar goed, dat zag ik dus te laat, dus maar weer gewoon hophop door. Daarna de ninepatchblokken. Eerst de donkere versie. Waarom? Geen idee, dat maakt helemaal niet uit.

En uiteindelijk had ik alle blokken af.

Super enthousiast omdat het zo goed ging, zette ik de blokken in rijen. En geloof het of niet, het laatste blok van de laatste rij: Fout.

 

En niet gezien bij het strijken. Hoe kan ik dat niet gezien hebben? Ach ja. Dat blok een stukje uit elkaar gehaald, opnieuw in elkaar en dóór.
Dat is zo’n beetje de boodschap van dit blogbericht. Als het tegenzit, even balen en daarna gewoon doorgaan.

Alle rijen aan elkaar en HOERA HOERA, de top is af.

Is hij perfect? Nee, verre van.
Is hij leuk? Ja.
Ben ik tevreden? Uitermate.

Deze top komt op de stapel tops die klaar liggen om doorgequilt te worden. Ik heb nog twee tops liggen die echt voor deze af moeten, maar daarna is deze top aan de beurt. Ik ga er voorlopig vanuit dat dat dit kalenderjaar nog wel gaat lukken.

En bij jullie? Is jullie top al af? Zelfs al doorgequilt? Als je er een foto van op facebook of instagram zet, vergeet dan niet het Quiltersgilde en het Quiltersgildemodern te taggen.

 

Groetjes,

Gerie Lammers.

Link naar blog: Satsuma deel 1

Jasje met een verhaal

door Marijke van Welzen

 

Een indruk van de workshops

 

Zoals jullie misschien wel weten geef ik af en toe graag workshops. Helemaal leuk is het geven van een tweedaagse workshop ‘Jasje met een verhaal’.

In maart was ik te gast bij Quiltwinkel Marij in Beek, Limburg en in april bij Cordi Atelier in Groningen.
Het is altijd een geweldig leuke verrassing om te zien wat de deelnemers in zo’n workshop in korte tijd voor elkaar krijgen. Bij mij geen ‘maak het werkje na’ workshops. Iedereen kiest zijn eigen thema en materialen. Ik vind het belangrijk een ieders eigen creativiteit aan te boren en verder te ontwikkelen.
Misschien vinden jullie het ook leuk om een keer met een groep te doen. Neem gerust contact op.
Hierbij wat foto’s om een indruk te krijgen.

 

 

Tentoonstelling Broodfabriek

In april had ik mijn grote tentoonstelling bij de Patchwork en Quiltdagen in de Broodfabriek in Rijswijk.
Ik had een hele “straat” om mijn mantels en quilts tentoon te stellen.

 

 

Zo een tentoonstelling vergt wel enig overdenken!
Ik wilde graag 20 mantels laten zien, maar ik heb geen 20 paspoppen… Inmiddels had ik er zeven.
Van de organisatie kon ik er drie lenen. In de stad waar ik woon heb ik  tweedehands nog twee kunnen kopen, nota bene op verschillende tijdstippen en op verschillende plekken. Echt bijzonder hoe je daar ineens tegenaan loopt. Beide waren heren-paspoppen, maar dat mocht de pret niet drukken.
Ok 12 poppen dus. Ik realiseerde mij dat de boel ook nog vervoerd moest kunnen worden, dus dit was dan wel het maximum. Ik herinnerde mij een tentoonstelling van Alexandra Drenth, waarbij zij capes tegen de wand had gehangen. Na een beetje thuis uitproberen kwam ik tot de conclusie dat dat moest kunnen.
Deze keer heb ik een heel uitgebreid plan op papier gemaakt, waarbij ik de tentoonstelling in vier vakken van tien meter heb verdeeld, op ieder stuk moesten dan drie poppen staan en twee mantels en diverse quilts aan de wand. Aangezien de poppen erg verschillend waren, heb ik ook van te voren bedacht welke mantel op welke pop moest komen, welke naast elkaar enz. Ter plekke bleek het gelukkig prima uitvoerbaar.

 

 

Het was ieder dag gezellig druk met veel bezoekers. Ik heb er enorm van genoten!
( mijn oren zijn gloeien nog na van alle complimenten).

 

Quiltfestival Wilwerwitz

In mei was het de 10e en allerlaatste keer dat het Quiltfestival Wilwerwitz in Luxemburg werd gehouden, dus daar wilden we zeker naar toe. Ook weer een erg leuke editie, met quilts en textielkunst. Heel veel van de deelnemers en bezoekers waren bekenden ( sommigen van facebook), dus dat maakte het extra leuk. Gelukkig was het weer ook prachtig en konden we heerlijk tussen de verschillende locaties lopen. Deze keer ook een stuk met een Navette gegaan, dat bleek een grote comfortabele touringcar te zijn.
We gaan dit quiltfestival enorm missen.



Human Being-Being

Voor wie graag hedendaagse textielkunst wil zien is er op 29+30 juni en 6+7 juli tentoonstelling Human Being-Being Human, Den Dolder, met werk van Nederlandse Textiel Kunstenaars.

 


Marijke van Welzen

Padre de Familia

Wat eraan vooraf ging

 

Ruim 30 jaar geleden, dus ergens in de jaren ’90, kwam ik voor het eerst in aanraking met patchwork en quilten. Het kwam door een artikel in het blad Ariadne.
Dat resulteerde in een plaid voor de babykamer (mijn eerste quilt – niet bewaard gebleven). Het werd helaas niet zoals ik gehoopt had.

Omdat het quilten mij toch bleef fascineren, werd ik in 2003 lid van het Quiltersgilde.
Ondertussen had ik een gezin met 2 kleine meisjes, het huishouden, 2 parttime banen, een opleiding en een eigen paard; er bleef weinig tijd over voor een extra hobby. Daar heb ik me destijds bij neergelegd, dus ondanks mijn fascinatie kwam er weinig van quilten.

Het traditionele blok ‘Friendship Star’ was in deze tijd één van mijn favoriete patronen en als het lukte toch iets te maken, gebruikte ik veelal stofjes van de markt.
Echte quiltstoffen waren duur en niet makkelijk verkrijgbaar in mijn buurt.

Het blad Quiltnieuws vond ik zo leuk, dat ik daarvoor lid bleef van het Quiltersgilde.
Zo’n tien jaar later in 2013 (ik lag in scheiding), heb ik al mijn lidmaatschappen opgezegd.
Echter al sinds mijn kindertijd zit het handwerken in mijn bloed.
In meerdere vormen, dus of het nu om (kleding) naaien, breien, haken, patchwork of quilten gaat: ik vind het allemaal leuk en blijf er mee bezig.

 



Opnieuw lid van het Quiltersgilde en
meedoen aan een project

In september 2023 vraagt mijn ‘nieuwe’ schoonzus Ria mij of ik zin heb om samen aan het project Van tekst naar textiel van het Quiltersgilde mee te doen.
Ik dacht JA waarom ook niet.
Opnieuw ben ik lid geworden van het Quiltersgilde en samen schreven we ons in voor het project.

De eerste briefing ging via een ZOOM meeting.
Ik heb tijdens deze meeting wat aantekeningen gemaakt: over het verwerken van tekst in je quilt of alleen letters, over copyright van je gekozen tekst. Verder nog iets over uitleg m.b.t. de mails die zouden volgen voor jezelf en je quiltmaatje.
En iets met het blad: in één oogopslag?
Ik weet nog dat ik dacht: “ik begrijp het niet helemaal, maar ik zie het wel”.

Een week later kwam de eerste mail met een goede uitleg erbij hoe je samen met je quiltmaatje in hetzelfde Word-document kan werken. Mijn maatje Ria was nog even een paar weken druk met andere dingen. Toch bleef ik elke week mijn vragen maken en opsturen. Hoe verder ik erin kwam, hoe meer ik in de flow kwam dit project tot een goed einde te brengen.
Omdat we elkaar als schoonzussen zo goed kennen, hadden we toch regelmatig even wat contact. Daardoor ging mijn denkproces wel verder: hoe ga ik die tekst, mijn gekozen versje van Toon Hermans nou uitbeelden?

Na de vijf duidelijke wekelijkse e-mails op de maandagen in oktober 2023 had ik een hele verzameling van geprinte papieren, aantekeningen en schetsen, die ik allemaal op volgorde opborg in een map; om het voor mijzelf overzichtelijk te houden.

Ik begon het blad ‘in één oogopslag’ te begrijpen en krabbelde daar met potlood mijn hersenspinsels op. Dat blad werd echt een houvast tijdens het hele proces.

 

Werkmap

 

Emotionele rollercoaster

Het proces werd een emotionele rollercoaster voor mij.
De tekst die ik had gekozen (‘Gedroomd Leven’), kwam door mijn vaders enthousiasme voor Toon Hermans.
Ik had nooit kunnen voorzien dat ik tijdens het werken aan dit project verstrikt zou raken in zoveel herinneringen, die steeds weer bij mijn vader uitkwamen.
Heel intensief, maar ook mooi, want ik leek daardoor eindelijk toe te komen aan de rouwverwerking van het overlijden van mijn vader. Hij stierf in februari 2013, in voor mij één van de moeilijkste periodes van mijn leven.

 

Uiteindelijk heeft het voor mij geleid tot een memory quilt met veel toevalligheden:

– Negen blokken van 13 cm, wordt een vierkant van 39 cm -> mijn vaders geboortedag: 13-9-39
– te klein: rand toegevoegd van 12 cm -> 12+39+12=63 -> mijn ouders trouwdag: 12-12-63
– de negen middenblokken zijn gebaseerd op 13 steekwoorden uit het versje van Toon (geborduurd in de binnenste rand). Ze beelden uit wat ik voel bij deze tekst en staan tegelijkertijd centraal voor gebeurtenissen in mijn vaders leven.

Zo kregen de meeste van mijn negen blokken tijdens de ontwerpfase redelijk snel vorm.
Wat traditionele blokken zoals de ‘Log Cabin’, ‘Pandora’s Box’, ‘Monkey Fist’, een deel van ‘Paradise Tree’, maar ook enkele zelf bedachte fantasie blokken.

Ondanks veel schetsen en brainstormen;  wilde blok 3 ‘vagelijk’ maar niet lukken.

Tot ik eind november op een website met gratis quiltpatronen bij toeval een ‘vaag’ blok vond van negen lapjes uit februari 2013.

Toevalliger wordt het NIET; dit was precies mijn vaders sterfdag 9-2-2013.

 

blok 3: vagelijk

 

De uitvoeringsfase; in impasse

Ondertussen zijn we aanbeland in december, alle patronen liggen klaar. Tijdens deze feestmaand heb ik meer kunnen doen, dan ik vooraf gedacht had, dus dat was mooi meegenomen. Volgens mijn werkplan zou de uitvoeringsfase namelijk pas in januari starten. Toch heb ik in deze fase wel keuzes gemaakt waar ik achteraf spijt van had.
Het leerproces ging gewoon door: accepteren of opnieuw beginnen? Moeilijk!
Weken gingen voorbij, langzaam kreeg mijn quiltje vorm.

Een rode draad door mijn jeugd.

BLIJ, werd ik van de blokken die mij mooie herinneringen aan mijn vader opleverden.

BLIJ, werd ik van de enthousiaste reacties van mijn quiltmaatje en de mensen om mij heen.

Tegelijkertijd kwam ik in een impasse: de blokken waren goed, de zwarte tekstrand vond ik iets te opzichtig, maar op zich wel oké. Alleen: hoe ga ik nou de rest van die 12 cm rand invullen? Opnieuw tekenen, uitproberen, testen, enz.
En dat minstens vier keer!
Het was fijn om te sparren met mijn quiltmaatje Ria. Dat heeft mij geholpen het soms vanuit een ander perspectief te bekijken.

En het blad ‘in één oogopslag’ was een houvast, uiteindelijk werd ik óók blij van mijn hele rand!



De kers op de taart

 Dit project was voor mij een compleet nieuwe ervaring.
Vooraf had ik nooit kunnen bedenken hoe dit zou uitpakken, maar ik ben trots op mijn prachtige memory quilt, die een mooie plek heeft gekregen in de woonkamer.
Zodat ik elke keer als ik er naar kijk, terugdenk aan liefdevolle herinneringen samen met mijn papa Jan, die zichzelf graag “Padre de Familia” noemde, omdat hij ontzettend trots was op zijn vrouw, zijn drie dochters en zeven kleinkinderen.

 

 


Dan was er, als kers op de taart, natuurlijk ook nog de expositie afgelopen april in Rijswijk.
Wat mooi dat iedereen als deelnemer aan dit project de kans kreeg om haar quilt hiervoor aan te melden.
Voor mij persoonlijk: de allereerste keer dat ik een quilt kon exposeren.

Ik heb ontzettend genoten dat ik erbij kon zijn. Dat ik quiltangel mocht zijn, samen met mijn quiltmaatje Ria en onze vriendin Heleen, die ook mee heeft gedaan met dit project.
En dat ik zoveel nieuwe mensen heb gesproken en leren kennen.

Een geweldige ervaring en eindelijk, na die ruim 30 jaar, heb ik het gevoel dat de puzzelstukjes op hun plaats vallen, dat ik erbij hoor.

 

Manuela Asbroek

Persoonlijk blog geschreven door Manuela Asbroek.
N.a.v. mijn bijdrage aan het project ‘Van Tekst naar Textiel’.

Een modern blok gebruiken voor een QUILT.

Een basis-blok bewerken

Soms spreekt een blok mij aan vanwege de eenvoudige lijnen. Strak, Minimalistisch.

Ik ga dan het eens even in EQ8 uitproberen wat de uitwerking kan zijn wanneer ik het in een quiltontwerp toepas. Dit gewoon voor de lol eigenlijk, geen idee of ik dit ooit in stof zal gaan uitvoeren. Het blok “Good Luck”is er zo ééntje. Alleen de naam al……


Eerst maar eens de blokken in een eenvoudige quilt plaatsen, ik heb er een sashing tussen gezet.

Doordat het een eenvoudig blok is lijkt het wel modern, maar als je rekening wilt houden met de richtlijnen voor een moderne quilt zou ik de blokken niet op deze manier gebruiken maar er meer mee spelen waardoor er meer lege ruimte zal ontstaan , A-symetrisch plaatsen.

Door 9”en 6” blokken met elkaar te combineren krijg je ook een heel ander beeld, ook heb ik de blokken zo geplaatst dat er doorlopende lijnen worden gevormd. Dit doe ik gewoon om te kijken wat er gebeurd als…….
Ook de lege ruimte spreekt mij aan, de volgende stap is om het om te zetten van kleur naar stof. In EQ8 kan ik hiervoor de functie “randomize” gebruiken.

 

De kleuren aanpassen

Ik vind de kleuren nog niet optimaal dus ga zelf spelen met de stoffen. Ik probeer ook de vlakken die aan elkaar gekoppeld zijn om schuine lijnen te krijgen met een andere kleur in te vullen.

Ik ben er nu veel meer tevreden over. Ga me nog wel even verdiepen in het doorquilten.


Ik heb een all-over patroon gekozen, de kleur is hier afstekend gekozen om het beter te tonen. Ik zal in het doorquilten voor een kleur kiezen die wegvalt in de ondergrond.

Dit zal uiteindelijk de quilt gaan worden.

Het blijft een puzzletocht , welke stoffen welke plaatsing , wel een binding of niet. Deze uiteindelijke keuzes maak ik meestal gaandeweg het proces van quiltontwerp. Dat maakt het werken met EQ8 ook zo speels en is voor mij een prettige manier van de beelden in mijn hoofd uit te werken.

Groeten

Marijke Nieuwenhuijsen

Rood is de kleur

Connected in red

Het Quiltersgilde is uitgenodigd om in september tijdens de European Patchwork Meeting in de Elzas in Frankrijk een tentoonstelling in te richten.

Onze leden zijn uitgedaagd om daarvoor een quilt te maken. Als je je aanmeldde kreeg je een rood lapje wat aan de voorkant van je quilt verwerkt moest worden. De rode kleur verwijst naar ons logo. We hebben deze uitdaging de naam Connected in red meegegeven als symbool dat de vereniging Quiltersgilde ons met elkaar verbindt.

Half juni zijn via een beperkte Quiltexpresse 70 quilts ingeleverd. Ik mocht ze vanuit Nijkerk mee naar huis nemen en ze lagen hoog opgestapeld op tafel.

 

Onze fotograaf, Harry Roelands heeft ze vervolgens bij mij opgehaald om ze thuis te kunnen fotograferen.

 

Selecteren voor de Elzas

Inmiddels is die klus geklaard en zijn de foto’s anoniem aan de selectiecommissie gestuurd.

De commissieleden Marjolein den Oudsten, Gert van Raalten en Gemma Versluys zijn achter de schermen hard aan het werk. Op basis van de foto’s kiezen zij de quilts die meegaan naar de Elzas.

In de Elzas kunnen we in elk geval 40, maar misschien 50 quilts ophangen. Dat is op dit moment nog niet duidelijk.

Het betekent voor de selectiecommissie dat ze 50 quilts uitzoeken die bij elkaar een mooie afspiegeling van de creativiteit van onze leden laat zien met zo mogelijk een evenwichtige verdeling van Traditionele- , Moderne- en Art quilts.

Alle inzenders krijgen na de selectie bericht of hun quilt mee gaat naar Frankrijk óf voor het eerst te zien zal zijn tijdens de Handwerkbeurs in Groningen in november van dit jaar. Daar worden alle inzendingen tentoongesteld.

Als dat gebeurd is worden de teksten vertaald die bij de quilts komen te hangen. Die informatie moet eind juni, samen met de namen van de quilts en hun makers in Frankrijk worden aangeleverd.

Nieuwe kaarten

Van de 70 ingeleverde quilts wordt ook nog een nieuwe serie kaarten gemaakt.

Samen met Inge van Koningsveld en Harry Roelands zoek ik 24 quilts uit die geschikt zijn om een mooie kaart van te maken. Daarvan gaat natuurlijk ook  een bericht naar de makers en vervolgens worden detailfoto’s gemaakt en een bestand in gereedheid gebracht voor de drukkerij.

Het is even spitsuur maar eind juni moet het allemaal klaar zijn. Ik kan alvast verklappen dat er weer heel veel moois is ingeleverd. De selectiecommissie heeft een pittige klus!

 

Marjolein van der Eijk

Hoe lang duurt het om een quilt te maken?

 

Deze vraag heb je vast ook weleens gehad.
Mensen die niet quilten hebben vaak geen idee hoeveel werk het is. Soms denken ze dat je een quilt in een middagje kunt maken, maar wij quilters weten natuurlijk wel beter!

 

Hoe maak jij jouw quilt?

Natuurlijk hangt het ook heel erg af van welke techniek je gebruikt. Als je alles met de hand doet gaat er meestal veel meer tijd in zitten dan wanneer je de naaimachine gebruikt. Al kunnen handquilters dan weer makkelijker momentjes tussendoor vinden om hun handwerkje erbij te pakken.

Zelf werk ik meestal met de naaimachine en onder de koffie ga ik niet achter de naaimachine zitten, maar een handquilter kan wel even een paar steekjes zetten onder het koffiedrinken.

 

Marlies achter de naaimachine

Wat voor (soort) patroon gebruik je?

Het hangt er natuurlijk ook helemaal van af wat voor quilt je maakt. In principe kan het natuurlijk heel snel. Je naait twee lappen stof met een quiltvulling ertussen aan elkaar en je zet er een afwerkbies omheen. Klaar is je quilt! Dat zou zelfs nog wel in een middagje kunnen. Maar ja, als je een quilt wilt maken die iets interessanter is dan dat, kost het toch echt meer tijd.

Meestal is het zo dat hoe groter de quilt en hoe ingewikkelder het patroon, hoe langer je er over doet. Applicaties zijn vaak bewerkelijk, zeker als ze met de hand worden gemaakt. Maar ook patchworkpatronen kunnen erg veel werk zijn.

 

 

afbeelding van Pinterest

Afwisseling

Hoeveel tijd kost het dan om een quilt te maken?
Veel wat grotere quilts kosten al met al wel een jaar voor ze helemaal af zijn. Sommige handquilters doen zelfs meerdere jaren over één quilt. Dat zijn dan natuurlijk ook echte bijzondere erfstukken die jaren in de familie kunnen blijven.

Dat het lang duurt voor veel quilts af zijn, komt natuurlijk ook een beetje doordat veel quilters vaak aan veel verschillende projecten tegelijk werken. We houden van afwisseling en een jaar lang alleen maar aan dezelfde quilt werken kan dan een beetje saai worden. Dus hoewel het wel een jaar kan duren voor een quilt af komt, kunnen er zomaar drie of meer quilts per jaar afgemaakt worden.

 

 

eindresultaat

 

Rustig aan of in Turbo stand?

Laat je hier niet door ontmoedigen als je net begint met quilten. Het hoeft echt niet zo lang te duren allemaal. Het heeft ook te maken met hoeveel tijd je hebt om in je quilt te steken natuurlijk. Er bestaan fanatiekelingen die heel veel quilttijd hebben en bijna elke maand een quilt afmaken en er bestaan veel quilters die het heerlijk vinden om het  rustig aan te doen.

Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd. Hoe lang doe jij er gemiddeld over om een quilt te maken?
Plaats hieronder je reactie zodat we het van elkaar kunnen zien.

 

Marlies de  Vries

 

 

Een samenwerking rondom ‘Storm at sea’

Zon, wind en regen, op dit moment kom je van alles tegen. Zelfs storm op zee. Voor de traditionele quilter is ‘Storm at sea’ een patroon met veel effect, zowel in lijn als in kleur.

Een uitdaging…

die ik nu aanga, omdat ik van alles wil verwerken rondom ‘Blauw’. Het patroon kwam op mijn lijstje door de vele zomers die we aan de Nederlandse en Franse kust hebben doorgebracht. Elke zee heeft een andere kleur. De Noordzee, de Atlantische Oceaan of de Middellandse zee. De naam van het patroon komt van de golvende lijnen die je erin ziet, hoewel alle naden echt recht zijn. Dat wordt een uitdaging voor mij. Ik ontdek dat het effect van kleurgebruik onderzoeken zinvol is, zelfs een must.

 

Want de zee… is niet altijd blauw

Kunstmuseum Den Haag heeft een online weergave van de expositie ‘Aan Zee’. Deze expositie heeft gelopen van 14 juli tot 18 november 2018. Maar de online weergave is zeker nog de moeite van het bekijken waard. Zeker als je de uitdaging van andere kleurcombinaties zoekt. Schilders als Jan Toorop, Piet Mondriaan, Jacoba van Heemskerck en Ferdinand Hart Nibbrig lossen hun problemen met licht en kleur op hun eigen wijze op. Want de zee… is niet altijd blauw.

https://www.kunstmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/aan-zee

La Grande Bleue was een tentoonstelling in het SingerMuseum in Laren die liep van 12-09-2023 t/m 07-01-2024. La Grande Bleue vertelde het verhaal van het grote verlangen naar en de aantrekkingskracht van het intense blauw van de Middellandse Zee. Hier kun je meer informatie vinden over deze tentoonstelling: https://www.museumkijker.nl/la-grande-bleue-schilders-van-de-mediterranee-in-singer-laren-dromen-en-tragedies/

Inspiratiebronnen, stoffen en materialen genoeg om met dit patroon aan de slag te gaan. Grunge-, uni- of batikstoffen of zelf verven van stof het kan allemaal. Wil je toch meer mogelijkheden van dit patroon zien, Google dan ‘afbeeldingen van quilt storm at sea’. Zoek de manier die het meest bij je past, met malletjes, in foundation piecing of je gaat zelf aan het tekenen.

Kopen of zelf tekenen

Je kunt het ‘Storm at sea’- patroon met bijbehorende mallen in plexiglas kopen in twee maten 10”en 12”. Ook is er een set stempels te koop met alle onderdelen voor het maken van het blok.

Het zelf tekenen zag ik bij Erika Stek die een ‘storm at sea’-detail in haar quilt “New Foundlander“ verwerkte. Haar uitleg en toepassen in de quilt heeft mij geholpen om de stap te zetten om zelf te gaan tekenen.

 

 


Erika Stek: ”Voor mijn quilt Newfoundlander was ik op zoek naar een manier hoe ik water kon uitbeelden. Het patroon ‘Storm op zee’ leek me hiervoor uitermate geschikt. Maar welke maat moest mijn blok hebben, zodat het een geheel ging vormen met de rest van de quilt. Ruitjes papier en tekenen maar. Dit papier telt gemakkelijk d.m.v. de blokjes.

 

 

Ik maakte een proef tekening van de blokken van 15x15cm, dit was te groot voor m’n ontwerp, dus opnieuw 10x10cm. Dit formaat is nog gemakkelijk te naaien. Het tekenen van blokken vind ik leuk en uitdagend. Het idee in mij hoofd krijgt op papier vorm en kan uiteindelijk in stof uitgewerkt worden.”

 

 


Praktische uitleg is te vinden via Google, tutorials en boeken;

Google; Tutorial storm at sea two ways. Foundation piecing. Demonstratie van twee manieren om dit blok te maken. Je kunt hierna echt zelf aan de slag.

 

https://scrapdash.com/quilt-tutorial-storm-at-sea-quilt-block/   Dit is een goede uitleg waarin ook veel over historie wordt geschreven en veel tips worden gegeven. Ook over de opbouw van de randen.

https://binnenstebuitenboel.wordpress.com/2015/04/09/nieuw-project-storm-at-sea/ Iemand die ermee werkt. Dit laat zien dat je eerst moet weten wat de kleuren doen.

Boek;  ‘A new light on storm at sea quilts’ Wendy Matson.

Erika Stek en Joke van de Kracht