Een verfhappening: t-shirts verven

Mijn vier kleinkinderen (2 van 10 en 2 van 12) willen weer graag een eigen t-shirt verven. Ze vinden het juist leuk om het samen te doen. Een soort neven-nichten dag. We plannen het op vrijdag na Hemelvaart dan zijn de kleine neefjes (van 3 en bijna 1 jaar) er ook bij. Een gezellige happening die nog completer wordt met de lekkere dunne flensjes van opa Wim.

Om dit te realiseren heb ik  witte katoenen (basis) t-shirts gekocht in de passende maten. Op You Tube had ik ooit dat prachtige filmpje gezien van Nienke de Lange over Geode’s verven. Bekijk het maar, dan wil je ook beginnen.
You Tube filmpje van Nienke de Lange
Gelukkig heb ik alle basis kleuren procion klaar staan. Dus kan het feest beginnen.

Voor de kinderen vereenvoudig ik dit tot het maken van torentjes. Plooien maken is voor hen al een nieuw begrip. Ze proberen het op de voorgestelde manier te doen. Extra lesje over de mastworp (een knoop waarmee je het touwtje vasttrekt) wordt ook meegenomen. Ze gaan aan het werk. Een torentje in het voorpand, iets bij de mouwen. En minstens 2 torentjes op het achterpand. Aantrekken is een rekbaar begrip, dat zie je ook terug in de resultaten.

Ieder kiest de eigen kleuren. Floor kiest voor groen, turquoise en blauw. Jonas van bijna 3 doet wat Floor doet.

De andere jongens gaan hun eigen gang, veel geklets maar dan zijn er toch 2 t-shirts met “torentjes”. Ook zij kiezen voor groen en blauw, en ze vinden de kleuren van Floor mooi, dus turquoise mag er ook bij. Daan wil middenblauw, Ties wil donkerblauw.

 

De kinderen druppelen met een pipet het helgroen en het turquoise op hun shirt. Zo bepalen ze hoeveel ze van welke kleur willen. De een is voorzichtig, de ander heel royaal met groen. Ieder kind heeft een eigen (yoghurt) beker waar het t-shirt inzit.

Doutze (10 jaar) heeft een heel eigen keuze, paars, paars en paars. Dat brengen we in overleg terug tot lichtpaars (roze is niet bespreekbaar) en donkerpaars. Floor had nog een t-shirt meegebracht waar een lelijke bruine vlek in zit van een knoopje dat afgegeven heeft. Dat wil ze ook in het paarse bad; maar zij kiest voor roodpaars.

Als de torentjes gekleurd zijn, gieten we samen de donkere kleur onderin de yoghurtbeker en zetten de bekers weg in de zon.

Tussendoor worden de vissen en schildpadden gevoerd, wordt er toneel gespeeld en gedonderjaagd. De twee oudste kinderen helpen opa in de keuken bij het klaar maken van het pannekoekbeslag en Ties blijkt een meester te zijn in het opgooien van pannekoeken.

 

Als iedereen naar huis is, maak ik snel de overige verf op. Twee lappen van 1 meter bij 1.50 gaan in een bakkie. (Tray dying) Ze worden erin geplooid en in gefrutseld. Bij de een gaat er groen en turquoise in en in de andere bak, rood en paars en blauw. De volgende dag heb ik twee prachtige lappen.

Ik ben dol op verven. En doe het graag op warme dagen. Waarom op warme dagen verven ?

  • Omdat verf sneller droogt en beter hecht bij temperaturen boven de 25 graden (dit geldt voor procion, en gelijksoortige verven).
  • Je kunt het heerlijk buiten doen in de open lucht, geen last van rotzooi in huis!!
  • Omdat het leuk is om te doen, juist ook met je (klein)kinderen.

Dus gebruik het mooie zomerweer en plan je eigen verfhappening.

Liesbeth Wessels

De Klos

 

Ik heb de klos al een tijdje in huis. Jij ook? Maar ik ben nog helemaal aan het begin…
Maar de klos is de naam die ik hem gegeven heb, de officiële naam is de

De Round Bobbin Challenge

Ik las in december op Facebook dat Zwitserland een uitdaging had voor alle EQA quilters. Hup meteen besteld, niet gewacht op actie van het Quiltersgilde. DOM. Nu moest ik zelf uitzoeken hoe te betalen en is de klos afzonderlijk naar mij opgestuurd. Een maand later had het Quiltersgilde alles georganiseerd.
De klos is dus gewoon bij hen te kopen tijdens beurzen, zoals straks tijdens de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk. Het Quiltersgilde draagt ook zorg voor het versturen naar Zwitserland en daarna gaat de klos op rondtoer door Europa.

Je wist dit nog niet? Meld je alsnog aan.  Want ook als je nog niet begonnen bent; er is nog tijd genoeg. Voor 14 februari 2024 moet de klos klaar zijn. Weet je dat het een hele prettige vakantie activiteit is? Ik neem mijn lapjes mee als we op vakantie gaan. Heerlijk slow stitching

 

 

Mijn plan

Ik wil graag dat alle 35 lapjes een geheel vormen. Want dat is een van de dingen die ik me voorgenomen heb. Herma de Ruiter bereikt dat natuurlijk door haar cirkels, Marjon Hoftijzer bereikt dat door ieder lapje met bomen te werken. Dat bracht mij op het idee om iets te zoeken wat eenheid in de veelheid geeft. Ik zoek mijn eenheid in dezelfde achtergrond. De verscheidenheid komt dan te liggen in de 35 verschillende materialen die we gaan gebruiken.

De eerste laag is met aquarel bewerkt. Inktense blocks en water, dat geeft hele vage gele en turquoise kleurvlakken. Dat is ook mijn bedoeling. De achtergrond moet niet te overheersend zijn.

De tweede laag is met stempels gedaan, hier en daar wat extra kleur.
Een derde laag daaroverheen zijn de knikkers met verf die willekeurige blauwe banen maken. De knikkers zijn in de verf gerold en daarna over de lap gerold. Enigszins oncontroleerbaar, maar dat is ook de bedoeling. De donkere streep brengt straks eenheid en verrassing.

 

Een dunne tussenvulling en nog geen achterkant. Hoe ik de achterkant ga doen, wil ik nog bekijken. Ik heb die vraag ook aan Herma de Ruiter gevraagd. Gewoon in de Facebookgroep die we daarvoor gemaakt is. In deze Facebookgroep word je toegelaten als je meedoet.

En Marjon Hoftijzer geeft een blogbericht uit hoe zij de 35 lapjes gaat bevestigen op Colback, een soort lutradur. Lees hier haar verhaal.

De verdere uitwerking

De lap kan nu in stukjes van 12 x 12 gesneden worden. Dan begint het slow werk. Lekker op de bank, mee op reis.

De top laag wordt per onderdeel gedaan, dus 1 = papier, enzovoort.

Lapje 2 is katoen. Dat is eigenlijk heel makkelijk voor een quilters. Katoen is de basis. Hier een stukje groenblauwe katoen van een monoprint op vastgezet en een stukje blauw geverfde scrim.

Lapje 3 is leer. Ook nu laat ik me weer leiden door de beweging en motiefjes die in het kleine vierkantje zitten en daar borduur ik op door. In dit geval met kleine stukjes blauwe leer.

Ik verheug me al om al die verschillende manieren van bewerken/verwerken te zien. Het barst van de creativiteit rondom een project als dit.
Zo fijn om lid te zijn van het Quiltersgilde en mee te kunnen doen met dit soort uitdagingen.

 

Liesbeth Wessels

 

 

Even over bomen bomen

Is de Kerstboom al het huis uit ? Bij ons gebeurt dat normaal gesproken pas op 7 januari; Driekoningen.

Maar ik wil het niet over kerstbomen hebben, maar over het maken van bomen.
In de groep in Winterswijk wordt hard gewerkt aan een eigen landschapsquilt. En in een landschap komen vaak bomen of struiken voor. Dus tijdens de laatste bijeenkomst, hebben we gekeken op welke manieren je bomen kunt maken.

Er zijn veel manieren om een boom of struik te maken

Je kunt een boom op je quiltondergrond tekenen en vullen met stof; dat kan ook een combinatie van meerdere stoffen zijn.  Een echte patchworkboom dus. Voor het tekenen kun je gebruik maken van een goede foto, of je kunt op internet zoeken bij afbeeldingen naar een kleurplaat van een boom.  Dan is het nog zaak om de boom (en waar boom staat kun je ook struik lezen) op de gewenste grootte te maken, maar daarover straks meer.

De boom tekenen 0p het juiste formaat en je tekening op architektenpapier of tissuepapier (in een schoenendoos)overtrekken. Dit papier op de achterkant van je quilt leggen. Vanaf de achterkant 1 keer doorstikken met een goed zichtbare kleur. Dan is je patroon op de voorkant  te zien en kun je verder werken aan alle details. Het papier aan de achterkant verwijderen. (zo blijven er geen papiersnippertjes op de goede kant zitten).

Bomen maken met Inktense potloden

De tekening kun je op stof zetten en dan de vormen inkleuren met inktense potloden en sticks. Je krijgt een levensechte boom als je meerdere kleuren naast elkaar gebruikt, die zich bij het mengen met water of textielmedium vermengen. Soms moet je er een tweede laag overheen zetten om het juiste effect te krijgen.

Werken met Vliesofix

Je kunt de afbeelding van bomen  vergroten tot het juiste formaat. Dit als patroononderdeel uitknippen. Vliesofix op de achterkant van de gekozen stof strijken. De stof uitknippen en op de juiste plek vast strijken. Dan nog kun je die boom verder bewerken met stiksels of kleine draden, kleine lapjes enz. Laat je fantasie er maar oplos.
De gekozen stof kan natuurlijk ook bestaan uit een combinatie van verschillende stoffen.

Vliesofix kun je ook nog anders gebruiken. Op de manier van Kim Thittichai. Je beschildert de plakkant van de Vliesofix met passende verschillende kleuren en je scheurt of knipt uit deze geverfde vliesofix de boom. Die boom strijk je (met bakpapier) op je quilt.

Free Motion borduren

Vanaf een foto; foto vergroten tot het juiste formaat. Met een wateroplosbare stift op soluvlies of aquafolie(in wateroplosbaar vlies) tekenen en met Free Motion de boom borduren. Je kunt dit ook op een aparte dunne ondergrond  doen en de boom later op de quilt stikken, dan ligt de boom als echt bovenop het quiltwerk.

Tshirt Transfer

Tshirt transfer is gemaakt om afbeeldingen op Tshirts te strijken, maar is goed bruikbaar voor quilts.
Een foto afdruk maken op het juiste formaat op Tshirttransfer. De niet gewenste onderdelen van de foto knip je er eerst af. De print even laten rusten en dan op stof strijken.
De dikte van de katoen waarop je het strijkt bepaalt hoe stijf of plasticachtig je afbeelding wordt. Dunne katoen geeft een mooi resultaat. Deze boom  kun je verder met stiksels en draden versieren. (Zie  detail Nieuw Zeeland quilt) 

foto afgedrukt met Tshirt transfer; gestreken op stof

Een foto afdrukken op  gewoon papier en het papier behandelen met gel medium en op de quilt naaien. De gel medium geeft de foto een beschermlaagje. Op deze manier blijft het papier goed. (de quilt kan niet gewassen worden)

foto afgedrukt op papier; behandeld met gelmedium

Werken met dunne doorzichtige stoffen

De boom opbouwen met dunne, gaasachtige stoffen. Voorbeeld 1 geeft de suggestie van de omtrek van de boom.  Bij foto 2 zie je een boom opgebouwd met scrim in reliëf

Hoe kun je met lutradur bomen opbouwen ?

Met lutradur een boom opbouwen. Eigenlijk is dit wel een manier die ik heel leuk vind. 

Teken een struik of boom globaal op papier met transferkrijtjes. Strijk deze boom/struik op lutradur. De voorstelling staat nu op de lutradur. Kies hiervoor bij voorkeur Lutradur 70. Je kunt ook de lutradur eerst kleuren met inktense potloden of blocks.
Stik de boom of struik met naaigaren, stik de stam, de takken en de bijtakken. Combinatie van verschillende kleuren garens maakt het extra levendig.  Knip de vorm van de boom uit in grote lijnen, Knip niet tussen de takken weg.
Door verhitting met de heat-gun (stand 1) de doorkijkjes tussen de takken wegbranden of met een soldeerbout wegsnijden. De boom komt plaatselijk iets naar voren. Tot slot naai de struik of de boom op je ondergrond.

Een afbeelding vergroten

Goed dan je wilt het wel gaan proberen. Maar hoe maak je een kleine boom van een foto nu tot een boom voor op jouw quilt, die veel groter gaat worden.
Als je genoeg lef een zelfvertrouwen heb, dan teken je die boom gewoon groter. Als je dat nog niet hebt, dan vergroot je de boom met ruitjespapier.

Het principe van ruitjespapier is heel simpel, teken ruitjes over je afbeelding. En op een groter papier teken je grotere ruiten. Bijvoorbeeld je hebt ruitjespapier met ruitjes van 5 mm bij 5 mm (het normale ruitjespapier dat te koop is). Daarop print/ teken je de gewenste afbeelding. Je pakt een groter papier. Daarop teken je zelf ruiten met een lineaal. Bijvoorbeeld ruiten van 2 cm bij 2 cm. Als je dan in het zelfde gridpatroon de tekening vergroot is je boom 4 x zo groot geworden. Hier een link naar een engelstalig video fimpje die het laat zien.

Blockposter
Dat laatste is een webprogramma waarmee je de boom kunt vergroten, je kunt zelf bepalen of je boom 2 A4 wordt in de breedte en de hoogte of meer; je kunt vergroten tot 5 A4tjes. en dat is best veel. Het is geen moeilijk programma en  het wijst je eigenlijk de weg, maar als je er niet uitkomt, kun je mij mailen dan stuur ik een beschrijving.

En ik? Dit jaar had ik deze kerstbomen op tijd de deur uit.

Ik ben nu bezig met een boom, geteisterd door de wind in een woestijnachtig landschap. Hoe zal ik dat eens gaan doen ?
word vervolgd dus.

Liesbeth Wessels 

Summer Garden in de Quilt National ’23 expositie

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: mijn groen paarse quilt Summer Garden is geselecteerd voor de Quilt National ’23 expositie in Athens, Ohio, USA!!! Vorige keer vertelde ik over het zoeken naar kleurbalans tussen de verschillende Afrikaanse prints. De inspiratie kwam van de paarse bloemen van de Grote Kattenstaart die tussen het groen aan de rand van de vijver in onze tuin staat. Het was daar een komen en gaan van vlinders, libellen en bijen tijdens de warme zomerdagen. De kleuren combinatie groen en paars komen terug in mijn quilt Summer Garden.

Summer Garden

Quilt National expositie

In the Dairy Barn Arts Center in Athens, Ohio, wordt elke 2 jaar een ‘fine-art’ quilt expositie georganiseerd door Quilt National. In 1979 opgericht door 3 quilters om contemporary (moderne) quilts, die niet noodzakelijk traditioneel als deken voor op het bed waren gemaakt, toch een podium te kunnen geven bij een quiltshow. Nu, na 42 jaar, is de Quilt National een van de stimulerende krachten achter het maken van artistieke quilts. Een van de criteria is het gebruik van originele ontwerpen met innovatieve technieken en kleurencombinaties. Sinds 2001 is deze expositie ook open voor quilters van buiten Amerika. Een vriendin uit Atlanta maakte mij hier op attent en toen mijn quilt klaar was heb ik meteen een foto en aanmeldformulier opgestuurd, net op tijd voor de uiterste aanmeld datum. Er waren deze keer 674 quilts aangemeld en 81 quilts zijn daarvan geselecteerd, waarvan 20 van buiten Amerika.

Detail Summer Garden

Naar Amerika

Ondertussen is mijn quilt opgestuurd naar Amerika. De opening van de expositie is pas in mei ’23. Toch wilden ze alle 81 quilts al deze maand binnen hebben om goede foto’s te kunnen maken voor de catalogus. Daarnaast willen ze ruim de tijd te hebben om te bepalen welke van deze quilts bekroond gaan worden met een prijs.

Je snapt, ik ben super blij met deze waardering! Ook al win ik misschien geen prijs, het is een enorme eer om überhaupt uitgekozen te zijn uit zoveel inzendingen. De expositie is van 26 mei tot 11 september 2023. De vliegtickets liggen klaar om op tijd bij de openingsceremonie aanwezig te kunnen zijn!

 

Groetjes, Hilde Hoogwaerts

Vastplakken. Normaal en met een knipoog

Even iets fixen?

Even iets vastplakken? Hoe bevestig jij jouw vormen op een ondergrond of je stoffen op elkaar?
De hieronder beschreven materialen worden door mij regelmatig gebruikt. Ik beschrijf eerst de normale manier en dan een alternatieve manier. Zo heeft wellicht iedereen er iets aan. Het gaat over Vliesofix, Steam-A-Seam en Mistyfuse.

Voor ons quilters is natuurlijk manier no 1- bevestigen met draad, gewoon erop naaien, met de naaimachine of met de hand.

Maar soms wil je even iets vastzetten. Een cirkel, een ovale vorm, een boom of een struik, een huisje, of een pompoen…..

Vliesofix

Een tweezijdige plak-vlieseline van de fabriek Freudenberg, wellicht de meest gebruikte
Te koop bij bijna alle  quiltwinkels en stoffenzaken. Het is geschikt voor textiel, karton, kurk, leer, vilt enz. Voor allerlei quiltprojecten te gebruiken. Reuze handig.
Op de papierkant kun je tekenen. Je moet er alleen even aandenken dat je in spiegelbeeld werkt.
En het is verstandig om bij het vaststrijken bakpapier te gebruiken. Want een klein stukje naast je patroontje en het zit op je strijkbout of je strijkplankovertrek.  Niet lekker….

Hoe gebruiken wij Vliesofix ?

  1. Teken je voorstelling in spiegelbeeld op de papierkant.
  2. Knip de vorm uit, iets groter dan bedoeld. Strijk de vliesofix op de achterkant van de stof.
  3. Strijken op katoenstand met bakpapier eroverheen. Tijdens het strijken gaat die ene kant vastzitten aan de achterkant van de stof.
  4. Knip nu de voorstelling uit, en strijk deze op de ondergrond. Doordat je de voorstelling iets groter op de vliesofix hebt vastgezet, wordt de snij/knipkant extra stevig en is er minder kans op rafels.

 

 

Vliesofix anders

Naar een idee van Kim Thittichai. link naar you tubefilmpje over het verven van vliesofix

Altijd bakpapier gebruiken! (Bondaweb is Vliesofix).
We leggen een krant onder de vliesofix, en plakken het vast aan de ondergrond om rimpeling te voorkomen.  Maak de ruwe kant  van de vliesofix nat met een brede kwast.
Vermeng de verf met water en strijk het er voorzichtig op. Vliesofix (de plaklaag) is kwetsbaar. Het geeft mooie effecten als je door de verf heen kunt kijken. Tijdens het werken kun je altijd nog water en/of verf toevoegen, of goldflakes.
Laat de verf goed drogen. Je kunt het niet drogen met een heater, dan smelt de vliesofix. Laat het papier zitten, dan blijft het veilig/heel. Als je straks de vliesofix loshaalt van het papier heb je eigenlijk 2 lagen om mee te gaan werken: de geverfde vliesofix en het geverfde papier.

 

Gebruik dit doorzichtige gekleurde vlies voor het versieren van kaarten (kerstkaarten) of om een laatste accent te geven aan “lege stukken” van een quilt, een kaft van een journaal, een boek….

Je kunt ook uit deze geverfde vliesofix een applicatie knippen en dat opstrijken.

Extra : een link naar textileartistorg met een interview met Kim Thittichai, waar je kunt lezen dat zij niet zonder haar strijkbout en bakpapier kan….

Steam-A-Seam 2 Lite

je ziet hier de beide plaklagen naast de schaar

 

Eveneens een tweezijdige plakhulpmiddel.
Door 2 papierkanten hoef je bij Steam-A-Seam de patronen niet in spiegelbeeld over te nemen. Als je het op de stof strijkt (met je hand) en het papier verwijdert, zit het al tijdelijk vast, het valt er niet meer af. Je kunt het er weer afhalen en het op een andere plek neerleggen. Zo heb je de mogelijkheid om plaatsing van je motief uit te proberen. Hier, hier of hier?

Het wordt definitief vastgezet door het vast te strijken; dit gebeurt met hulp van stoom gedurende 15 -20 seconden. Dat zorgt dat de lijm zich aan de beide stoffen hecht, en niet straks bij het naaien aan de naald blijft plakken. Als dat wel gebeurt kun je het beste de quilt nogmaals strijken met stoom.  

Steam-A-Seam is te koop bij de quiltwinkels.

Mistyfuse is de dunste variant 

Het is milieuvriendelijk, zonder oplosmiddelen of agressieve chemicaliën en heeft een hele dunne onzichtbare plaklaag.
In Amerika is dit HET product om stof aan elkaar te bevestigen. Bij het gebruik van mistyfuse blijft de stof net zo zacht als het oorspronkelijk is. Er is geen voelbare tussenlaag. Je naait er makkelijk doorheen.
Het is onzichtbaar bij het gebruik van dunne stoffen zoals organza’s, lutradur, tule enz. En daar gebruik ik het met name voor.
Organza als vierde laag aan je quilt toevoegen, is soms wat onhandig. De organza is rekbaar en glad. De vorm glijdt makkelijk weg. Even bevestigen kan helpen. Dit kan met mistyfuse.

Mistyfuse  is zacht. Het is verkrijgbaar per meter. Bij mij  wordt gauw een bolletje, een rommeltje. Om er mee te werken is het handig om de stof tussen bakpapier te strijken. Volledig laten afkoelen. Dan het te gebruiken deel op maat knippen en  op de plek bevestigen  samen met de bovenlaag d.m.v.strijken met een vochtige handdoek.
Strijk aan één kant, draai het geheel om, bevochtig de handdoek indien nodig opnieuw en strijk opnieuw. Zorg ervoor dat je lang genoeg strijkt om de warmte door te laten om een ​​goede hechting te creëren. Wees niet bang om te veel te strijken! Het is moeilijk om Mistyfuse weg te strijken!
Als Mistyfuse buiten de bedoelde vorm zit, is het makkelijk weg te krabben. Wel eerst laten afkoelen.

Mistyfuse is niet verkrijgbaar bij alle winkels, je zult even moeten zoeken. Het is te koop in zwart en wit.

Maar je kunt het ook gebruiken met foil-on

 

Knip kleine stukjes mistyfuse en verdeel dat over je quilt. Strijk daarover heen met foil-on. Op de plekken van de mistyfuse zal de foil blijven zitten.
Zo kun je ook vormen knippen en daar met foil-on overheen strijken.
In het voorbeeld hierboven zie je een spiraal uitgeknipt en die is met de groene folie gestreken.
Deze werkwijze staat ook in het boek van Jane Dunnewold ; “Art Cloth”op bladzijde 162 beschreven.

Ga het ook eens proberen, wie weet ontdek je nieuwe mogelijkheden

Liesbeth Wessels 

 

 

Een Zomerweek bij Hawar

In april zag ik wat Zomerweek-cursussen bij Hawar in Olderbekoop voorbij komen. Ik had al vaker enthousiaste verhalen hierover gehoord dus besloot ik mijzelf in te schrijven voor de Zomerweek ‘Ontwerpen’ met Eke Krug.

Toch best spannend zo’n cursus. Daarom had ik Eke van te voren al gemaild over waar ik vaak tegenaan loop tijdens workshops als deze, namelijk blokkeren. Ik kreeg een prettig antwoord terug en dat gaf mij iig rust. Ik ben er dan ook ontspannen en open in gegaan.

Om te beginnen met de eindconclusie: ik heb geen blokkades gehad en heb lekker kunnen werken. Heb mijn eigen plan getrokken en ben 4 dagen aan het werk geweest. Dat is voor mij echt positief te noemen en daar kan ik tevreden op terug kijken.

Ontwerpen

Na een introductie over de belangrijkste aspecten van het ontwerpen, kwamen gedurende de volgende dagen veel verschillende technieken voorbij. Eke had heel wat demonstraties voorbereid en daarna ging iedereen aan de gang met het maken van een moodboard. Vandaar uit hebben we de rest van de week verder gewerkt

 

Eke verteld op een gegeven moment dat, als je veel proefjes maakt/uitprobeert, je daarna ook uit veel materiaal kunt kiezen. Dat kun je ook een manier van ontwerpen noemen en ik denk dat zeker voor de artquilters onder ons heel goed werkt.

Voor mij werkt dat niet helemaal zo. Uit het verleden weet ik dat ik dan uiteindelijk met veel materiaal blijf zitten die ik nooit ga gebruiken. Ouder en wijzer geworden had ik mijn ontwerpen meegenomen en ben die in stof gaan uitwerken. De basis is gelegd maar gaat zeker nog verder uitgewerkt worden met technieken zoals het werken met puffverf  en paperfabric maken, Voorlopig dus nog genoeg te doen.

 

Het was leerzaam en (heel belangrijk) gezellig en inspirerend. Zoveel deelnemers, zoveel verschillend werk. Dat blijft altijd ontzettend leuk om te zien en mee te maken.

Evaluatie

Helaas kon ik er de laatste dag niet bij zijn dus ik heb de evaluatie van alle werken gemist. Heel jammer maar was niet anders. Gezien de ijver en het enthousiasme ben ik er van overtuigd dat er heel wat mooi werk en ideeën besproken en mee naar huis genomen zijn.

Dank voor een bijzondere week aan Eke en mede- cursisten en natuurlijk aan team Hawar voor de fantastische verzorging.

 

Wat trouwens ook echt de moeite waard was en wat ik toch even met jullie wilde delen is de expositie ‘Paradys’ in Oranjewoud. Geweldig werk waaronder deze jurken van Diana Scherer (materiaal: gemanipuleerde wortels van planten), de vrolijke kunst van Isa van Lier en het verrassende werk van Alicja Kwade. Nog tot en met 14 augustus te be- en verwonderen.

 

Monica van Leent-Bergkamp

Artquilten. Wat is jouw mening ?

Wanneer is een quilt een Artquilt ??

Dit blogbericht is bedoeld om een gesprek op gang te brengen tussen Artquilters. Wanneer vinden wij met elkaar dat een quilt een artquilt is?

Voor mij zijn de onderstaande kenmerken het meest doorslaggevend. Maar iemand anders zal natuurlijk een andere mening hebben. Daarom is het goed om het hier met elkaar over te hebben. Dit artikel is  mijn kijk op de vraag wat een artquilt is.

Een artquilt is niet gemaakt van een patroon

Je kunt niet naar de winkel gaan en vragen om een patroon van een artquilt.
Er zijn best wel patronen in omloop die het uiterlijk van een artquilt benaderen maar als het niet uit je eigen beleving komt, maar je maakt het volgens patroon na, is het geen artquilt.
In het proces om te leren een artquilt te maken kan het namaken van een idee van een ander een beginstap zijn.

Ook heb ik wel artquilts gezien waar bestaande patronen van blokken een onderdeel zijn, maar op een heel eigen manier een plaats krijgen in de quilt. De quilt van  Gerrie Schoonebeek “Dance hurts” is daarvan een voorbeeld

Gerrie Schoonebeek “Dance Hurts”

 

Het is een eigen interpretatie van een stukje werkelijkheid, fantasie

Je hebt iets gezien of je hebt iets beleefd en je wilt dat tot een beeld maken in een quilt.
Omdat een artquilt vanuit jezelf komt, stel je jezelf kwetsbaar op. Je laat jouw interpretatie, jouw verhaal, jouw kleuring zien in het ontwerp.
Het startproces van een artquilt is daarom soms ingewikkeld. Je denkt eerst na over hoe je jouw idee gaat uitwerken. Je denkt na over compositie, de juiste kleuren, de passende materialen. Passend bij het idee en passend bij jezelf.

Jo Huysmans heeft haar interpretatie van “muren van riet” verwerkt.

Jo Huysmans “muren van riet”

Je hebt natuurlijk bofferds die intuïtief werken.

Er zit een verhaal achter de quilt

De quilt vertelt wat over het verhaal en over de maakster van het werkstuk. De quilt neemt de kijker mee in het verhaal. Het gaat er dus niet altijd om een mooie quilt te maken.
Een voorbeeld  van een quilt die een duidelijk verhaal vertelt was ook te zien was bij de Artquilt wedstrijd van dit jaar.
“Genoch” van Hylkje Korporaal en het verhaal achter deze quilt kun je hier lezen

“Genoch” van Hylkje Korporaal

Een artquilt hoeft niet abstract te zijn

Bij zowel SQAQ als de inzendingen voor Birmingham zie je Artquilts in heel verschillende genres.
Het kan om een landschap gaan, het kan een figuratieve quilt zijn. Draagbare art, 3Dimensionale quilts, een natuur quilt, een dierenquilt, een architectuurquilt………. Ga zo maar door.
Met name dit kenmerk zal wellicht discussie oproepen, omdat veel mensen denken dat een artquilt abstract moet zijn.

Op de site van SAQA kun je een verhaal lezen over de ontwikkeling van de artquiltbeweging

https://www.saqa.com/resources/art-quilt-resources/history-art-quilt-movement

Art Quilts in Nederland

In het boek van Henk Lijding “Art Quilts” staan een aantal kenmerken genoemd. Zijn boek beschouw ik als een soort begindocument. Een eerste vastlegging over Artquilts in Nederland.

kunst moet overtuigen,

kunst moet raken, de quilt roept emotie op, een reactie, een gesprek met de maakster

 

Het boek is te leen in onze bibliotheek. Klik op het boek en je komt uit in de bibliotheek.

 

 

Dit is mijn bijdrage voor deze discussie. Ik nodig jullie uit te reageren. Dat kan hier onder dit blogbericht in de facebookgroep “Artquilten in Beeld”

Liesbeth Wessels

Vergrijzen? Is dat mooi?

Al vrij lang krijg ik elke woensdagmorgen een blogbericht van Marjolein van der Stoep.

De inhoud spreekt me altijd wel aan, geeft meestal stof tot nadenken, maar door het bericht van 30 mei j.l. werd ik gemotiveerd om weer eens stof te gaan verven.

Kleur vergrijzen

De boodschap van dat blogbericht was dat je elke kleur kunt “vergrijzen” met de complementaire kleuren en dat dat altijd mooie resultaten geeft.

Bij het zien van een kleur zoeken onze ogen (hersenen) automatisch naar de complementaire kleur, dat is de kleur die er recht tegenover op de kleurencirkel staat. Als je daarmee verft zit die kleur er dus al in en heb je een harmonieus palet.  Eigenlijk wist ik dat wel, maar ik had het nog nooit toegepast.

Dus alle verfspullen en de procion tevoorschijn gehaald en veel halve fat quarters witte poplin gescheurd.

Verven

Omdat ik een vaag plan heb voor een rode quilt koos ik die kleur als uitgangspunt. Daartegenover staat groen in de kleurencirkel en dat maak je van blauw en geel.

Dus Rode Jaspis, Barnsteen en Azuriet aangemaakt. Dat zijn drie basiskleuren waar je alle andere kleuren mee kunt maken.

Als ik stoffen ga verven moet ik altijd weer even kijken hoe het allemaal moet en daarvoor is www.verfvirus.nl onmisbaar.

Het voert te ver om hier de hele lijst van mijn verfmengsels uit te schrijven, maar m’n uitgangspunt was de rode kleur te vergrijzen en van die verkregen kleuren een gradatie van donker naar licht te maken. Dat kwam neer op ongeveer 40 plastic zakjes met een lapje, verf en soda ash oplossing.

In een aantal zakken heb ik ook wit of ecru borduurgaren mee geverfd.

 

Wachten…

En dan is het wachten tot je kunt gaan spoelen. Hoe langer je wacht hoe minder je hoeft te spoelen. Dus geduld loont.

Maar na een kleine week wachten is 40 lapjes uitspoelen toch nog wel een langdurige bezigheid. Pas als de lapjes aan de lijn hangen wordt je er wel weer blij van!

En de garens kunnen gewoon over de rand van het bakje drogen

Normaal is strijken niet m’n hobby, maar in dit geval kijk ik er altijd naar uit. Dan zie je pas echt het resultaat.

 

Smaak te pakken

Ik vond de kleuren erg mooi en kreeg zin om nog meer te verven, maar dan met de fellere rode Robijn, de Turquoise als blauwe en weer Barnsteen als gele kleur.

Dus nieuwe verf aanmaken, nieuwe lapjes scheuren, garen toevoegen en het feest kan weer opnieuw beginnen.

Dit keer heb ik niet alleen de rode kleur vergrijsd maar ook wat ander kleurcombinaties gemaakt en een aantal lapjes alleen turquoise geverfd.

Weer een weekje gewacht voor het uitspoelen. Inmiddels hadden we nieuwe tegels op het terras en heb ik er voor het uitdruipen en drogen toch maar kranten onder gelegd..

Ook nu konden de garens in het bakje drogen.

Na het strijken zag het er zo uit:

Tot slot

Dan als alle lapjes en draadjes je toelachen moet er nog worden opgeruimd. Alle bakjes , lepels en spuitjes schoonmaken en laten drogen.

En dan is er tot slot nog een waslijn met plastic zakken die weer schoon zijn voor een volgende keer..

Ik kan voorlopig weer even vooruit.

Marjolein van der Eijk

Een bloem in het bruidsboeket als inspiratiebron voor een quilt

Een bloem als inspiratiebron

Mijn dochter is een paar weken geleden getrouwd en een van de mooie elementen van die dag, naast de door mij gemaakte trouwjurk, was een bloem in haar bruidsboeket. Steeds werden mijn ogen weer getrokken naar die ene bloem: de Protea, oftewel Suikerbossie in het Zuid-Afrikaans. En ineens wist ik het, deze bloem was de inspiratiebron voor mijn allereerste Afrikaanse Caleidoscoop quiltje!

Het allereerste Caleidoscoop quiltje

Toen ik in 2015 van Santiago (Chili) naar Accra (Ghana) verhuisde, had ik alleen een pakketje Ghanese Fat Quarters bij me. Deze had ik in Birmingham op de Festival of Quilts gekocht. Eenmaal op de hotelkamer in Accra, maakte ik met pen en papier een patroon voor een Caleidoscoop quiltje naar de techniek van Ricky Tims Kool Kaleidoscope Quilts. Door een klein foutje ging het patroon er iets anders uitzien en ontstond er dus een nieuw patroon. Op de hotelkamer had ik nog geen naaimachine dus naaide ik dit quiltje met de hand in elkaar. Toen we een appartement hadden gevonden en onze huisraad met naaimachine was gearriveerd, ging het in elkaar zetten van de quiltjes daarna een stuk sneller. Hier kun je lezen hoe ik deze quilt toen in Ghana gemaakt heb.

 

Protea bloem – Suikerbossie nr 1

Suikerbossie nr 2

Na het zien van het bruidsboeket was ik weer helemaal geïnspireerd om hetzelfde patroon weer te gaan gebruiken. Ik dook mijn kast met Afrikaanse stoffen in en haalde er een stapel met de hand geverfde stoffen en een Afrikaanse print uit Ghana uit. De groene ring langs de buitenste rand van de bloem wilde ik opnieuw terug laten komen als vaststaand component. De rest van het patroon heb ik in een andere kleur combinatie uitgevoerd.

In dit filmpje kun je zien hoe de bloem langzaam groeit. Wat mij elke keer weer verbaasd is hoe de kleuren van intensiteit veranderen zodra er een nieuw ‘bloemblad’ bijkomt.

 

Een serie van 4

Het idee is om er nog twee variaties aan toe te voegen tot een serie van 4 quiltjes in verschillende kleursamenstellingen. Het eerste caleidoscoop quiltje is met de hand gequilt en op een houten frame gespannen. Zo hangt het mooi strak tegen de muur. Daar komen er straks dus nog 3 bij. Ik wil ze dan 2 hoog en 2 breed bij elkaar hangen. Tenminste, dat is het plan… Nu eerst dit quiltje doorpitten voordat ik de volgende Protea ga patchen.

 

Suikerbossie nr 2

Groetjes, Hilde Hoogwaerts

Organza, wat kan daar allemaal mee ?

Niet zo lang geleden stond er een prachtig blogverhaal over het gebruik van organza. Zeer de moeite waard om te lezen.

Omdat ik ook op verschillende manieren met organza bezig ben en weer nieuwe mogelijkheden ontdek, schrijf ik er dit keer ook over. Als aanvulling op het blogverhaal wat er al staat. En meer met ervaringen  vanuit het Artquilten.

Textiel Festival de Weerribben 

Voor het Textiel festival de Weerribben ben ik bezig met het maken van een stuk berkenschors. Ik heb deelgenomen aan de module Textuur en Structuur van Hawar. Tijdens het festival in de Weerribben laten we eindwerkstukken zien. Als algemeen thema voor deze eindwerkstukken is gekozen voor “Natuur”

Iedere dag op mijn rondje met de honden kom ik langs een berkenbos. Vooral in de lente stralen de witte stammen me tegemoet. Ik zie ze al van verre staan.

Het voortbestaan van de berken is in gevaar. Omdat het warmer wordt in Nederland en het grondwater daalt, zie je steeds meer berken omvallen. Berken wortelen namelijk niet diep en door de droogte komen zij water te kort. Daarnaast of misschien wel daardoor hebben veel berken last van een soort zwammenrot. Maar genoeg daarover; het is geen les biologie.
Voor mijn berkenschors heb ik ook met organza gewerkt op verschillende manieren.

Hoe heb ik daarbij organza gebruikt ?

Organza punchen. Met een droogvilt-punchnaald(van Clover) de organza in de onderlaag bevestigen.  Met deze punchnaald druk je draden van de organza naar de achterkant.  Je kunt dit er ook weer loshalen van de ondergrond en als strip gebruiken in je werkstuk.

Kun je het plakken ?  Je kunt organza goed plakken met mistyfuse een superdunne vlieseline-achtige. Als je vliesofix gebruikt krijgt je altijd een wittige waas onder de organza.

Organza verhitten met een heater geeft structuur ; de organza smelt samen richting de heater. Als je het met de strijkbout verhit (altijd tussen bakpapier) krijg je meer een open kantstructuur.

Twee kleuren organza samen laten smelten met de strijkbout tussen bakpapier.  Geeft prachtige kleurtekeningen.

Organza kan een kleur laten veranderen. Een witte organza ergens overheen maakt een kleur lichter. Zo kun je makkelijk kleurverschil aanbrengen.


Een donkere organza maakt een kleur donkerder zo kun je schaduw creëren.

Verschillende kleuren blauw over elkaar heen verbeelden  in deze quilt de zee. kleur veranderen met organza

Over organza hebben mensen soms hun eigen idee

Organza maakt iets tot een glimmend geheel.
Ja soms, en soms wil je dat niet. Maar mijn ervaring is dat, als je heel intensief over de organza naait d.m.v. Free Motion, de kleuren van de verschillende lagen goed mengen en het glimeffect verminderd wordt.
Organza geeft zulke lelijke rafels?
Niet als je het met de soldeerbout snijdt. Je krijgt dan een verschrompelde rand zonder rafels. Wel even een warmtebestendige plaat op je werkplek leggen, dit kan niet op je snijmat………. Kan eenvoudig met een glazen plaat. Zo veel hitte heeft een soldeerbout niet. Enne soms kun je die rafels ook gebruiken.

Tijdens de lessen bij Hawar heb ik voor mezelf een voorbeeldboekje gemaakt.  Hierin zijn de verschillende mogelijkheden van allerlei structuren te zien. Voor mezelf handig maar ook handig in de Art Quilt Beegroepen die ik in Winterswijk begeleid. Het laat zien wat er allemaal mogelijk is.

Zoals bijvoorbeeld deze twee met organza

 

Voor alle duidelijkheid en compleetheid wil ik even vermelden dat er verschillende soorten organza zijn. Er is ook een zijden organza. Een prachtige stof met andere mogelijkheden dan de polyesther of nylon organza. Zeer de moeite waard als je doorzichtigheid in een werkstuk wilt hebben. Deze zijden organza gebruik ik soms ook. Ik heb altijd wel  een lichtbeige kleur en licht grijs in huis.Daar heb ik laatst met zelfportret op geprint en dat is ook heel mooi geworden.

In dit blogbericht werk ik met de synthetische organza, want dat kun je smelten en verhitten met leuke effecten.

Ik zou zo zeggen, probeer het eens uit en deel je ervaringen in een verhaal of op Facebook.

Liesbeth Wessels