EQA Quilts on tour

EQA quilts, een uitdaging

Flower Power, Imagine a bird, Bobbins uit Zwitserland, wie de EQA uitdagingen volgt weet waar dit over gaat. De EQA (European Quilt Association) schrijft jaarlijks een ‘challenge’ uit waaraan alle quilters uit de aangesloten landen mee kunnen doen. Het thema wordt gekozen in het jaarlijkse overleg als de vertegenwoordigers van de 19 deelnemende landen bij elkaar komen. Dit jaar was dat voor de tweede keer in de Elzas in het dorpje Lièpvre. Als thema is gekozen voor ‘De fantastische wereld van insecten’. Het deelnemersformulier vindt je hier.

EQA quilts op reis

De bijeenkomst in de Elzas valt samen met het Carrefour, The European Quilt Festival. In een van de tentoonstellingszalen worden de quiltjes van de EQA uitdaging voor het eerst tentoongesteld. Daarna gaan ze op reis door Europa. Het kan wel 2 jaar of langer duren voordat de werken weer terug komen bij de maaksters/makers. Een van de eerste mogelijkheden om de quilts te bewonderen is meestal op de jaarlijkse tentoonstelling van het Belgische Quiltersgilde dat in oktober plaatsvindt. Alle landen kunnen aangeven wanneer zij de quilts willen ontvangen voor een expositie waarbij het soms puzzelen is om alles op tijd op de juiste locatie te krijgen. Omdat het niet altijd duidelijk is waar de quilts zijn geef ik bij deze een overzicht welke quilts wanneer waar worden verwacht:

  • Imagine a bird werd in augustus / september nog tentoon gesteld in Letland;
  • Contrasten: in 2026 februari in Nederland tijdens de P&Q dagen in Rijswijk, in maart in Finland en Noorwegen, in april in Spanje, in mei in Duitsland, in september/oktober in Griekenland en in oktober in Italië.
  • Legends: was al in veel landen te zien in 2025: Italië, België, Polen, Finland en Hongarije. In 2026 te zien in Nederland tijdens de P&Q dagen in Rijswijk, april in Spanje en september in Griekenland.
  • Round bobbin: De uitdaging vanuit het Zwitserse Quiltersgilde was al vele malen te zien in Zwitserland, Spanje, Nederland, Finland, Italië en Oekraïne. In 2026 in februari in Polen, in april in Tsjechië, in mei in Duitsland en in juni in België. De bobbins komen in september naar verwachting mee terug vanuit de Elzas.

Volg de quilts op reis

Via de Facebookpagina van de EQA kan je de verschillende uitdagingen volgen op hun reizen door Europa.

Community project WAT ER verTELT in de Kantfabriek (Horst a/d Maas)

Blogbericht van:
Monica van Leent-Bergkamp
Bron: website www.textielfestival.nl

Textielfestival Amersfoort 20 – 23 mei 2026

Zoals wellicht al bekend bij jullie organiseert STIDOC weer een Textielfestival dat volgend jaar in Amersfoort zal plaatsvinden van 20 tot en met 23 mei. Voor meer info kijk op de website www.textielfestival.nl.

Community project

Onderdeel van het programma is een collectief kunstproject dat van oktober 2025 tot en met april 2026 door het land reist en 20 locaties zal aandoen. Water, textiel, herinnering en duurzaamheid staan daarbij centraal.

“In een land dat tegelijkertijd onder water én droog staat, waar het water ons aan de lippen staat, ontstaat een nieuw nationaal tweeluik van hoop. Water is een wezenlijk onderdeel van heel het leven nu en in de toekomst, zowel van eten, wonen, verplaatsen, kleding, natuur enz. Vandaar dat voor het wandkleed WATER als bindende factor wordt gebruikt.” , aldus textielkunstenares Anne van den Heuvel die samen met projectleider Hanneke Heydenrijk dit project begeleidt.

Het uiteindelijke resultaat zal te zien zijn in de Sint Joriskerk in Amersfoort tijdens het Textielfestival 2026.

Ook hier geldt weer; voor meer info kijk op de website (https://www.textielfestival.nl/community-project/)

Uitgangspunt is het gebruik gemaakt van bestaand materiaal: onafgemaakte projecten, verstopte stalen, vergeten stoffen, oude jeans, familiedoeken, proeflappen, probeersels, knopen, kralen, biesjes, bandjes, kantjes ….. Textiel met een verhaal.

Museum de Kantfabriek Horst a/d Maas

Een van de locaties die deelnemen is Museum de Kantfabriek. Toch een van de gezelligste musea in Nederland, vind ik dan, met heel veel liefde voor het handwerk. De perfecte plek dus.

Samen met een vriendin had ik me aangemeld voor de ochtend om mee te helpen en we waren heel benieuwd hoe en wat ons te wachten stond.
Onder de bezielende leiding van Tineke Geurts kregen we uitleg over het project en werden de taken verdeeld. In een ontspannen en rustige sfeer werd er gepuncht, genaaid, gehaakt, kantwerk voor sneeuwvlokjes uitgezocht (mijn taak). Kortom, lekker gewerkt. De dames gingen ’s middags nog door om zo steeds meer vorm aan dit voor Horst bestemde deel van het kunstwerk te geven.

Impressie

Onderstaande foto’s spreken voor zich:

 

Zin gekregen om ook mee te doen op een van de andere locaties? Kijk op de evenementen agenda van de website.

Quiltgroep MEMO

MEMO werkt met thema’s

De quiltgroep MEMO in het noorden van het land komt 4x per jaar bijeen. Iedere keer kiezen we een thema en maken we een moderne quilt. Deze keer was het thema: vertakking. Hierbij denk ik meteen aan bomen en aan het Harz-gebied waar ik in september was om te wandelen. Hier zijn ongeveer 5 jaar geleden onnoemelijk veel naaldbomen bezweken door een plaag van de letterzetterkever; een heel klein kevertje dat de boom aantast. Gelukkig is het gebied inmiddels herstellende en is er nu ruimte voor nieuwe vegetatie.

 

Inspiratie voor het thema

Ik begon met het maken van rode bomen volgens een tutorial die ik ooit van het internet gehaald heb. Helaas weet ik niet meer van wie.

De rode bomen zijn de dode bomen. De groene bomen staan voor het nieuwe leven. Dit is mijn interpretatie van vertakking.

 

Wat deden anderen met het thema?

Dat vertakking als thema tot verschillende resultaten kan leiden zien we aan de quilts van respectievelijk Mathilde Loohuis,  Marijke Nieuwenhuijsen en Hetty Huijgen.

Inge Schoonderwoerd

 

Mysterie quilt uit 2024

Door webmaster:
Naar aanleiding van ons verzoek aan de makers van de ingezonden foto’s voor het prikbord in Quiltnieuws 165 kregen we van Sophia Vreeswijk een uitgebreidere beschrijving van haar Mysterie Quilt met diverse detailfoto’s. 

 

Blog bericht geschreven door: Sophia Vreeswijk

Tijdens de laatste beurs in de Broodfabriek in Rijswijk woonde ik een demonstratie bij van appliqueren met de tools van Apliquick. Het zag er verrassend eenvoudig uit, en ik raakte meteen nieuwsgierig.

Inspiratie

Thuis dacht ik ineens aan de mysteriequilt van 2024: Dacht. Dat leek me een mooi instapproject, met overzichtelijke stukken om te appliqueren. Omdat ik deze techniek nog nooit eerder had geprobeerd – vroeger moest je alles zelf zomen – sprak het werken met tools en lijm me erg aan.

Ik heb alle benodigdheden aangeschaft en ben meteen begonnen. Al snel merkte ik hoe verslavend het was! Het was ontzettend leuk om alle onderdelen bij elkaar te zoeken. Voor de applicaties gebruikte ik restjes stof, de basisstof had ik nog liggen, en de blauwe stof had ik toevallig ook op de beurs gekocht – zonder te weten dat ik die hiervoor zou gebruiken.

De tools van Apliquick vond ik erg handig. Ik gebruikte vlieseline en het onzichtbare garen van Apliquick, wat wel even wennen was, maar het resultaat mag er zijn.

De quilt heeft nog geen bestemming; ik maakte hem vooral om de techniek onder de knie te krijgen. En ik kon het niet laten: ik heb er zelfs een bijpassend kussentje bij gemaakt.


Mijn zus heeft het grote Japanse patroon “Mystery Garden”, waarmee de demonstratie werd gegeven. Misschien wordt dat wel mijn volgende project…

 

Over een Masterclass, afval en brillen

Een verhaal van Liesbeth Wessels.

Je zult denken: wat heeft dat nou met elkaar te maken? Ga ik uitleggen!

In het landelijke Textielfestival dat STIDOC om de vijf jaar organiseert worden er altijd een aantal Masterclasses gehouden. Ik wilde altijd al eens meedoen maar bij de vorige festivals was er steeds wel iets waardoor ik niet kon. Tot nu. Deze keer heb ik meteen de kans gegrepen en zodra het formulier op de website stond heb ik me -misschien wel als eerste- opgegeven.

In september ben ik begonnen in de Masterclass No Waste (vermijd afval en verspilling) die gegeven wordt door beeldhouwer/textielkunstenaar Jolanda Drukker Murray. Met veel plezier heb ik tot nu toe meegedaan aan twee bijeenkomsten.

In de Masterclass werken de deelnemers samen met amateurfotografen van de Koninklijke Fotobond. Dat is een landelijk vereniging van amateur- en vrije fotografen. Een aantal van hen heeft foto’s gemaakt over het thema “No Waste” die gebruikt worden als inspiratiebron door de deelnemers aan de twee Masterclasses die gehouden worden in het Rietveldpaviljoen in Amersfoort.

Rietveldpaviljoen, de entree

De eerste bijeenkomst

Mijn groep bestaat uit 15 creatieve vrouwen uit verschillende hoeken van de textielwereld, en soms ook verder dan dat. Wat denk je bijvoorbeeld van textiel in combinatie met klei of glas!  Interessant toch? Dat gaat vast heel bijzonder werk opleveren!

De eerste sessie begonnen we met kennismaken met elkaar en de fotografen. Zij hadden voor ons een presentatie gemaakt van hun foto’s. Die foto’s gingen over ontzettend verschillende voorbeelden van verspilling, grote en kleine zaken, van bij je thuis tot uit het buitenland!

Daarna hebben we allemaal 3 foto’s gekozen waar we ter plekke mee aan het werk gingen. Jolanda hield een toelichting over het gebruik van borduursteken en wat handig daarbij is.  Ze adviseerde ons om de stiksteek de steelsteek en de rijgsteek te gebruiken. Door borduursteken toe te voegen aan een foto kun je de boodschap uit het beeld benadrukken.

oorspronkelijke foto Ton van Boerdonk

“Recycle Me”

Ik heb gekozen voor de foto ´Recycle Me” om te bewerken. Ik erger me regelmatig aan afval dat mensen in de natuur achterlaten. Op de foto liggen er blikjes in het water. Die zullen daar nooit vergaan en eeuwig rond blijven drijven als niemand ze een keertje opruimt. Daar mag je best aandacht voor vragen!

Wat heb ik gedaan? Eerst heb ik van de foto-afdruk op papier ‘Paper Fabric’ gemaakt.  De papiervezels worden dan zo soepel dat je het kunt bewerken als textiel. Daar ben ik op gaan stikken en draad opnaaien en vervolgens heb ik de foto gewassen. Nou toen bleef er niet veel over van de kleur! Gelukkig had ik nog een afdruk van de foto en een afdruk op theezakjespapier. Deze heb ik erover heen geplakt, een over de gewassen foto en de ander heb ik apart gehouden

Op de blikjes heb ik met rood de woorden “Recycle Me” geborduurd om dit te benadrukken.  Ik heb de blikjes uit beide afdrukken geknipt en op de gewassen foto bevestigd; door de herhaling krijgen de blikjes nu extra aandacht.  Een deel van de afdruk op het theezakjespapier is gebruikt om de bovenkant van de gewassen foto weer meer kleur te geven. Het geheel is op een stukje zwart vilt genaaid en daar heb ik mijn initialen op geborduurd. Want Jolanda vindt het heel erg belangrijk dat wij ons werk signeren. Kunstenaars doen dat altijd, die verstoppen hun naam niet op een etiket op de achterkant. Nooit bij stilgestaan maar ze heeft wel een punt: als je kunst wilt maken moet je ook een beetje mee gaan doen aan de gebruiken in de kunstwereld!

Ik vond het maken van dit werkstuk heerlijk om te doen en heb na de les veel tijd besteed aan mijn huiswerk. Het was een lekker werkje wat ik tussendoor s ‘avonds op de bank kon gaan zitten doen. Echt leuk om met foto’s en textiel op zo’n nieuwe manier bezig te zijn!

De tweede bijeenkomst

Na de eerste bijeenkomst kregen wij als huiswerk om de 3 foto’s af te maken en een ‘moodboard’ (je weet wel, een collage van vormen en kleuren) voor ons eindwerkstuk te maken. De andere twee foto’s die ik bewerkt heb zal ik hier niet laten zien. Maar ik kan wel wat vertellen over mijn plannen voor het eindwerkstuk!

Bij mij thuis zijn we al lang bezig met duurzaamheid, het vermijden van verspilling  en beperken van afval. We zijn niet aangesloten op de riolering, maar hebben een rietveld waarin we ons eigen afvalwater zuiveren. Met zonnecollectoren voorzien we in onze eigen elektriciteit. We zijn ons heel bewust van onze omgeving en het belang van de natuur waar we in leven.

Maar ons grootste No Waste-project doen we in Marokko. In de winter gaan we meestal een paar maanden op reis, regelmatig naar Marokko. We zagen daar dat er op veel plekken in Marokko geen voorzieningen zijn om slechtzienden te helpen. Buiten de grote steden zijn er geen opticiens en geen brillenwinkels. Mensen hebben het geld niet om ver te reizen en om een bril te kopen. Dus verzamelen we hier gebruikte brillen die we dan meenemen naar Marokko en daar op het platteland verdelen onder alle mensen die een bril nodig hebben. De door ons ingezamelde brillen worden gereinigd en goed verpakt gaan ze in kleine doosjes mee op reis. In het Sahara gebied en In de Atlas vragen we of mensen een bril nodig hebben. Zo gauw we die vraag stellen komen er mensen op ons af, gewoon langs de weg of op een camping. Gewoon uitproberen is de manier om iedereen van de juiste bril te voorzien. Ze zoeken op die manier de bril uit waarmee ze het beste zien. Wij hebben het volste vertrouwen dat als de bril toch niet goed blijkt  de mensen hem zelf wel doorgeven aan iemand in hun gemeenschap die er wat aan heeft. Zo krijgt ieder bril een tweede leven en hoeft hij nog geen afval te worden. Dit vind ik een mooi thema  om een werkstuk over te maken.

Jullie kunnen onze werkstukken komen bekijken op de expositie van de Masterclass tijdens het Textielfestival in Amersfoort van 20 t/m 23 mei 2026!

 

Quiltersgilde op de Handwerkbeurs in Groningen

Handwerkbeurs Groningen – drie dagen vol textielinspiratie!

 

Het Quiltersgilde met twee tentoonstellingen en een gezellige make & take-tafel.

Van 13 tot en met 15 november kleurt Martiniplaza in Groningen met alles wat textiel te bieden heeft. Ontdek, ontmoet en maak mee tijdens de tweede editie van de Handwerkbeurs!

Alles draait om textiel

De Handwerkbeurs in Groningen is dé plek voor iedereen met een passie voor textiele hobby’s. Borduren, breien, haken, quilten, vilten, zelf-maak-mode – alles komt samen onder één dak. Drie dagen lang kun je inspiratie opdoen, nieuwe technieken ontdekken en gezellig in contact komen met andere makers.

Het Quiltersgilde is erbij

Ook het Quiltersgilde is natuurlijk van de partij. We nemen twee prachtige tentoonstellingen mee:

  • Rhapsody, eerder te zien in Den Bosch tijdens de TexHanDa.
  • Noord-Zuid, een volledig nieuwe expositie die in Groningen haar première beleeft.

De tentoonstellingscommissie heeft een kleurrijke en gevarieerde selectie samengesteld – een feest om te bekijken voor iedereen die van quilten en textielkunst houdt.

Ontmoeten en meedoen

Daarnaast vind je ons bij de informatiestand, waar we graag vertellen over het lidmaatschap van het Quiltersgilde. En vergeet niet even aan te schuiven bij onze make & take-tafel. Hier kun je in een ontspannen sfeer een klein handwerkje maken, nieuwe technieken uitproberen of gewoon even bijpraten met mede-quilters. Een fijne plek om te ontmoeten, uit te wisselen en te genieten van het samenzijn.

Tot zien in Groningen!

We hopen in Groningen veel bekende én nieuwe gezichten te zien.
Tot ziens op de Handwerkbeurs!

Quilten met plooien – Rimpels en Ruches (deel 2)

Door Ella Loos.

Gathering, Shirring, Ruffles & Flounces zijn plooitechnieken uit het eerste deel van het boek The Art of Manipulating Fabric van Colette Wolff. In mijn vorige blog heb ik mijn plan uiteengezet om een Samplerquilt te maken met plooitechnieken uit dit boek. Daar wil ik nu de eerste lessen en resultaten van delen.

Het boek en de blokken

Hoe ga ik het aanpakken? Het boek staat boordevol technieken, details en tips om plooien in stof te maken. Om het te vereenvoudigen deel ik het boek op in drie delen:
1. Rimpelen (losse, ronde plooien)
2. Vouwen (scherpe, strakke plooien)
3. Vullen (bolle, opgevulde plooien)
Om de verschillende effecten van het plooien duidelijk te krijgen, kies ik voor vier verschillende soorten blokken, voor ronde en rechte vormen, voor effen stoffen en juist ook stoffen met patronen. Gaandeweg zal ik wel zien hoe alles uitpakt en eventueel bijstellen om er de uiteindelijk quilt van te maken.


Rimpelen

Aan de slag met rimpelen! Gathering, Shirring, Furrowing, Fluting, Ruffles, en Flounces zijn de belangrijkste en interessantste rimpeltechnieken uit het eerste deel, wat de grappige titel Controlled Crushing heeft.. Enkelzijdig, dubbelzijdig, op een ondergrond of niet, scheef, rond, omgezoomd, of met franjes, enz. Door de technieken zo te variëren of ook met elkaar te combineren, krijg je eindeloos veel mogelijkheden. In dit eerste blok hieronder zitten al zes technieken verwerkt. Probeer maar eens te raden welke waar bij hoort.

1. One sided Gathering
2. Double sided (skewed) Gathering
3. Channel/Tunnel Gathering
4. Furrowing
5. Puffs
6. Stars

Gelukkig zijn in het boek van alle technieken en variaties, een uitleg en foto’s te vinden. De details zijn alleen voor de echte kenners interessant vermoed ik. Zoals dat bij het grote aantal quilttechnieken eigenlijk ook wel het geval is. De verschillen zijn subtiel. Je moet bijvoorbeeld wel heel goed kijken om het verschil tussen Furrowing, en Puffs en Stars te zien. Soms zit het verschil meer in de techniek dan het resultaat, of ook omgekeerd. Een Puff is een omgekeerde Star bijvoorbeeld.

Maar wie helemaal blij wordt van details, kan haar hart ophalen bij dit boek. Zo werden bij het maken van Ruffles (oftwel ruches), als noodzakelijk extraatje, maar liefst 19 manieren uitgelegd om zomen te maken (zoals hairline, wavy, shell hem, overlocked, satin stitched, two-seam flat hem, pinked, fringed, ravelled edges, enz.)! In de blokken hieronder heb ik er een aantal van gebruikt.

Hobbels

Met zoveel details en technieken is vertaling ontzettend lastig. En online vertalers zoals Google translate of ChatGTP schieten erg tekort. Misschien bestaan er geen Nederlandse woorden voor? Of gebruiken wij ook het Engelse woord, zoals bijvoorbeeld bij Smocken het geval is? Of is het echt hoger vakjargon van gediplomeerde naaisters en kledingontwerpers? Alleen door zorgvuldig te lezen en uit te proberen, kwam ik wel eens op een Nederlands woord voor een beschreven techniek, zo is pinked bijvoorbeeld gekarteld. Maar de vertaalwoorden van Furrowing of Fluting? Als iemand mij hiermee kan helpen, heel graag!

Ik hou niet van meten. Er staan wel rekenmodellen om de afmetingen van een lap door te plooien te verkleinen naar andere afmetingen, maar gelukkig kom je met schatten ook al een heel eind. Ik vermoed dat quiltsters wel een redelijk ‘meetkundig’ inzicht hebben. En als ik het echt niet voor me zag, kon ik met een stuk papier vaak wel een proefje maken. Overigens lijkt het me qua afmetingen een leuk experiment om eens heel sterk met de grootte/hoogte van de plooien te variëren, mijn blokken zijn daar nog niet erg extreem in.

Fashion Art Quilt

Ik raakte speciaal gecharmeerd van Furrowing en Fluting. Omdat deze in handwerk appliqué toegepast worden en daaraan echt iets toevoegen, móest ik daar verder mee spelen. Een poging om de technieken te beschrijven:

Furrowing is het al dan niet systematisch met een enkele steek vastnaaien van een lap stof op een (kleinere) ondergrondstof, waardoor al dan niet gelijkmatige plooien ontstaan.

Fluting is een vorm van appliqueren, waarbij de omgezoomde en geplooide stof ‘in de plooien’ op een ondergrondstof wordt geappliqueerd.

Met een knipoog naar het modethema waarin plooien wel veel gebruikt worden, heb ik deze fashionista verzonnen, en met Furrowing en Fluting, en een beetje borduurwerk een artquiltje gemaakt. En wat mij betreft smaakt dit naar meer.

 

15 november Krachtdeken feestje in Cuijk

Door: Rianne Doller

In mei hadden we onze opening wat tegelijkertijd de eerste feestelijke maakdag was. Deze dag was een succes en vroeg om herhaling. Daarvoor zijn we een samenwerking met de bibliotheek van Cuijk aangegaan. We delen graag hun persbericht over dit event als aankondiging.

Quilt een verschil!

Stichting Krachtdekens neemt op 15 november de bieb in Cuijk over!

Met quilten kun je bijdragen aan een mooiere en lievere wereld. Hier zet Stichting Krachtdekens zich voor in. Wij verbinden creatievelingen, redden oud textiel en doneren hun werk aan jongeren (12-30 jaar) die een warme knuffel kunnen gebruiken.

Ervaring met quilten is niet noodzakelijk. Wij geloven namelijk dat iedereen creatief kan zijn en helpen je de techniek beetje bij beetje te leren. Heb je al wel wat ervaring? Dan hebben de aanwezige vrijwilligers ook genoeg tips over hoe je met restjes stof, half-afgemaakte quiltsdekens en losse blokjes iets prachtigs kan maken. Er wordt zowel met de hand als met de naaimachine gewerkt.

Hoe ziet de dag eruit?

Om 10.00u start de inloop met koffie en thee. Om 10.30u vertelt oprichtster Rianne nog meer over de oorsprong en het doel van Stichting Krachtdekens en deelt ze wat ervaringen van mensen met het Krachtdekenproject. . Daarna gaan we lekker aan de slag! Kom je de hele dag mee quilten en wil je mee-eten? Koop dan een ticket voor de lunch via de biblioplus website, dan zorgen wij voor een goed gevulde maag. Kom je gewoon even helpen of gezellig kijken? Dat kost natuurlijk niets en vinden we hartstikke leuk.

Wil je meer informatie over de stichting of ken je een jongere die wel een Krachtdeken kan gebruiken? Check www.krachtdekens.nl of neem contact op met Rianne via 06 303 06 276.

Alle informatie op een rij:

Wanneer: Zaterdag 15 november
Waar: Bibliotheek Cuijk, Grotestraat 62
Kosten: De maakdag is gratis. Consumpties en lunch is op eigen kosten.
Meelunchen? Aanmelden voor de lunch kan via biblioplus.nl/agenda (kosten: € 15 niet-leden, € 12,50 voor leden BiblioPlus).

Programma:

Vanaf 10.00 Inloop met koffie en thee. Ook is er een minimarktje met quiltspullen aanwezig

10.30 – 11.15 Opening en verhaal oprichtster Rianne
11.15 – 11.30 Show & tell nieuwe Krachtdekens
11.30 – 11.45 Instructies Krachtdeken maken en ruimte voor vragen
11.45 – 12.30 Werken aan Krachtdekens in groepjes
12.30 – 13.30 Lunch
13.30 – 16.00 Werken aan Krachtdekens

Er is op verschillende plekken in de bieb ruimte om met Krachtdekens aan de slag te gaan. Zowel met de hand als met de naaimachine. Ook is er begeleiding beschikbaar om je op weg te helpen.

→ Laat ons weten of je komt via info@krachtdekens.nl Het is voor ons fijn om te weten hoeveel mensen te verwachten.
→ Lunch reserveren via de bibliotheek van Cuijk.
→ Wil je je eigen naaimachine meenemen? Laat het ons dan ook weten.

Help mee tijdens deze gezellige en creatieve dag!

Ik ging op reis en ik nam mee (deel 2)

Door: Clasien Selman – vervolg op blogbericht deel 1 van 12 september 2025

Wat doe ik met die restjes…?

Zoals gezegd had ik bij het inpakken voor onze “in-between-houses”-reis besloten om het restant voorgesneden vierkantjes en driehoekjes mee te nemen.

In mijn beginjaren als quilter sneed ik trouw alle stofresten tot keurige stukjes, die ik naar maat gesorteerd in opbergdoosjes bewaarde. Zo min mogelijk weggooien was en blijft mijn devies. Maar op enig moment stopte ik met het opsnijden van stofresten. Ik bewaar de bruikbare stukken nu gesorteerd op kleur in voorraaddozen, waar ik naar behoefte iets uithaal om op de dan gewenste maat of vorm te snijden. Maar ik had dus nog een bonte verzameling stroken, vierkantjes en driehoekjes, in formaat oplopend van 4cm naar 10 cm. En die gingen mee op reis.

Zonder duidelijk plan begon ik eerst maar eens blokjes te maken met de kleinste driehoekjes met plm. 4,75 cm beenwijdte, rondom een wit 4×4 vierkantje. Misschien leuk om een keer in een randenquilt te verwerken.

De kleinste driehoekjes opgeruimd 

Probeersels met molentjes en klosjes

Toen de kleine driehoekjes na ruim 70 blokjes op waren, maar de witte blokjes nog niet, naaide ik daar gebloemde stroken omheen. Misschien zou dat afwisselend met een effen stof ook een leuke rand kunnen worden.

Na 40 blokjes waren de gebloemde stroken al op, en ging ik door naar een verzameling grotere driehoeken. Wat kon je daar ook alweer mee? O ja, molentjes maken. Dat ruimde de driehoeken wel mooi op, echter had ik geen idee waar ik die molentjes leuk voor kon gebruiken. Misschien geen molentjes maar zandlopers maken dan? Ook daar werd ik niet blij van, met die rare roze stof.
Maar ik moest het doen met wat ik bij me had. Al doende naaide ik een reeks aan klassieke patchworkblokjes: molentjes, zandlopers, klosjes, 4×4 patch, crazy blokken en gecombineerde patronen.

 

Ik ging het toch weer leuk vinden om met de hand van die blokjes in elkaar te zetten. Hierbij her-ontdekte ik eigenlijk hoeveel mogelijkheden er zijn om met alleen maar driehoekjes en vierkanten een interessant patroon te maken. Daarbij realiseerde ik me ook wat een rijkdom het is, dat er tegenwoordig voor elk idee een bijpassende stof in elke gewenste kleur en hoeveelheid te koop is.

Tenslotte had ik zin om toch wat grotere blokken te maken, en ik begon eerst soortgelijke blokken aan elkaar te zetten, en daarna al improviserend onregelmatig gevormde stroken tot blokken van gelijk formaat te patchen. De resultaten daarvan vond ik weer niet om over naar huis te schrijven, en ik had behoefte aan wat patroonvoorbeelden. Zo kwam ik al googelend op een patroon (zie foto hieronder), waarvan ik de naam niet meer weet.

Ideaal om restjes op te ruimen, en het schiet lekker op, de lokken zijn ca. 30 cm in het vierkant. Daarvan heb ik er nu zes van gemaakt, en ik ga nog even door denk ik.

Want de restjes raken nooit op hé?

 

Mola Techniek en medewerkersdag

Door Commissie Traditioneel, Janine van Dijk

Mola techniek en medewerkersdag

De jaarlijkse medewerkersdag van het Quiltersgilde is altijd een feest van herkenning. Gezellig bijpraten, nieuwe gezichten welkom heten, afscheid nemen van bekenden en natuurlijk… een creatieve uitdaging! Dit jaar doken we in een bijzondere techniek: mola.

De molatechniek is een kleurrijke, traditionele en ambachtelijke textieltechniek afkomstig van de Kuna-indianen uit Panama en Colombia. Het woord “mola” betekent oorspronkelijk “blouse”, en verwijst naar de rijk versierde panelen die deel uitmaken van de traditionele kleding van Kuna-vrouwen. Deze techniek is pas in de 19e eeuw ontstaan, maar diep verbonden met de identiteit van de Kunagemeenschap. De mola is, naast cultureel erfgoed, voor de Kuna ook een belangrijke bron van inkomsten.

De kenmerken zijn:

Het bijzondere aan mola is de omgekeerde applicatie: je werkt met meerdere lagen stof, waarbij je uit de bovenste laag vormen knipt zodat de lagen eronder zichtbaar worden. De uitgesneden randen worden vervolgens netjes omgezoomd en soms met gekleurd garen geaccentueerd. De vormen variëren van geometrisch tot organisch en bevatten soms mythologische symboliek.

En dan: zelf aan de slag

Voor deze workshop kregen we een materialenlijst mee: een stofschaar, een klein schaartje en naaigerei. Ik besloot de grote schaar thuis te laten – die was me te groot in mijn handtas – maar daar kreeg ik al snel spijt van…

We begonnen met het uitkiezen van een lap stof van de tafels. Onze tafel was wat aan de late kant, waardoor de keuze beperkt was. De lappen waren vaak ook groot genoeg om te delen, dus niet erg.
Delen was heel gewoon:  Sylvia scheurde spontaan haar lap doormidden en gaf de helft aan mij. Zo ging het met anderen ook.
Onze stoffen bleken meer gelijksoortig te zijn, andere groepjes kozen voor de bontgekleurde lappen.

We zaten in groepjes van zes. Elk van ons knipte uit haar stof zes gelijke lapjes – wij kozen voor het A4-formaat, maar anderen gingen creatief aan de slag met cirkels, soms zelfs met behulp van een bord uit de keuken.

Uit 1 van de lapjes knipte je een patroon of vorm. Dat mocht je zelf bedenken. Maar niet meer dan tweederde van je lapje.

Het eerste lapje

Dat geknipte lapje gaf je aan je linkerbuurvrouw. Jij kreeg er een van rechts. Onder de gekregen lap legde je een volgend lapje van jezelf. Door de gaten in de bovenste laag zie de onderste laag en werd het contrast zichtbaar.

Vijf lapjes

Daarna gaf je het weer naar links door en zo deden alle 6 de lapjes een ronde. Naarmate we verder kwamen en dus met meer lagen stof werkten, had ik wel in de gaten dat een flinke schaar handig was geweest. Mijn kleine schaartje schoot tekort.

Deze werkwijze liet ook een beetje onze eigen manier van werken zien. De een was wat makkelijker en sneller dan de ander die veel preciezer wilde knippen. Samenwerken maakte het erg leuk.

Het resultaat?

Zes unieke lapjes, elk met een eigen karakter maar gemaakt in samenwerking. Ze liggen hier naast elkaar – een creatief geheel.

Eindresultaat

Hier liggen onze 6 eindresultaten naast elkaar. Met het eerste geknipte lapje bovenop.
Mijne ligt thuis nog in het zicht. Ik kan het nog niet wegleggen, eigenlijk wil ik er nog wat verder mee doen. Maar ja… tijd tekort…..