Berichten van de Quiltnieuws redactie

Rectificatie De hexagonen tas uit Quiltnieuws 164

De redactie ontving veel enthousiaste reacties op het zomernummer van Quiltnieuws. Het is een vrolijk geheel geworden met leuke verhalen over tassen en patronen van tassen. Eén van de patronen was de hexagonen tas van Hilde Ruys. Verschillende leden zijn daar direct mee aan de slag gegaan. Maar oh jee, de afgebeelde hexagon op het patronenblad was niet helemaal correct. En dan wordt het wel lastig om die leuke tas te maken. Daarom snel de juiste hexagon tevoorschijn getoverd en er een pdf van gemaakt. Het correcte patroon is te vinden op de website op het besloten deel (“Voor leden”) onder “Patronen en extra uitleg Quiltnieuws” (eerst inloggen) en zal ook nog een keer afgedrukt worden in het volgende nummer van Quiltnieuws.

We zijn natuurlijk benieuwd hoeveel van die leuke tassen er gemaakt worden. Sturen jullie ze in voor het prikbord?

 

 

Oproep voor Mysterie quilt 2026

Ieder jaar weer wordt er een Mysterie quilt ontworpen voor de lezers van Quiltnieuws. Dit jaar is het een zomers ontwerp van Marlies van Huijgevoort.

 

 

Trouwens best een uitdaging, het ontwerpen van zo’n Mysterie Quilt. Maar in de wetenschap dat we veel leden hebben die hun hand niet omdraaien voor een eigen ontworpen quilt, doet de redactie dan ook graag een beroep op jullie.

Wie o wie gaat deze uitdaging aan en ontwerpt voor de lezers van Quiltnieuws een leuke en uitdagende Mysterie quilt? Hoe leuk is het om een quilt te ontwerpen, die daarna door de lezers wordt uitgevoerd! Dus heb je een leuk idee voor de Mysterie Quilt 2026 stuur dan snel een berichtje aan redactie@quiltersgilde.nl en wie weet wordt jouw ontwerp dan de volgende Mysterie Quilt!

 

Gequilte tassen maken

Blogbericht geschreven door: Cindy Vissering

Recentelijk heb ik de smaak te pakken met het maken van etuis, tasjes en tassen. En deze blog past ook heel leuk in het thema van vorige editie van het quiltersgilde magazine. Een tas maken kan op de ‘gewone’ manier, zoals alle naai-enthousiastelingen doen – of natuurlijk met gequilte onderdelen. Ik moet zeggen dat ik beide leuk vindt, maar als quiltster is het toepassen van je hobby in een mooi gebruiksvoorwerp natuurlijk wel erg leuk.

Mandjes

Mandjes gemaakt met stukjes reststof voor het bewaren van stukjes reststof naar patroon ‘Juniper Basket’ van Sotak Handmade – ik heb een hele regenboog gemaakt.

Ik begon met etuis en mandjes te maken van Sotak Handmade – een in Nederland wonende ontwerpster, dus altijd leuk om die te steunen. Haar voorbeelden zijn ook wel van gequilte delen, maar in de meeste patronen die ik heb gezien gaat het om stof met een tussenvulling (eventueel geplakt) maar in basis niet doorgequilt. Dat kun je natuurlijk zelf heel gemakkelijk wel doen (en dat doe ik dan ook in de meeste gevallen). Let daarbij op dat je een sandwich van iets groter dan de opgegeven maten neemt, omdat de sandwich met quilten natuurlijk wat krimpt. Ik neem voor de meeste delen 0,5 inch extra rondom (echt grote stukken 0,75 inch). Dit is deels voor het krimpen en deels omdat het niet altijd lukt om de randen netjes te quilten: je hebt toch iets nodig om het vast te houden.

Handtas

Deze handtas is gemaakt met een oude zwarte spijkerbroek als basisstof naar patroon ‘Megan Foldover Tote’ van Sotak Handmade (niet doorgequilt).

De patronen van Sotak Handmade gaan uit van een losse binnenvoering – dit biedt voordelen doordat je de naden netjes wegwerkt en er gemakkelijk binnenzakken en andere accessoires in kunt maken. Als quiltster vind ik het eigenlijk juist wel een uitdaging om de doorgequilte sandwich aan buiten- én binnenzijde in het zicht te laten. Zodoende kwam ik terecht bij byAnnie patronen.

Tas naar eigen idee

Een tas naar eigen idee van improv blokken van een uitdaging en een oude spijkerbroek voor de onderzijde. Met een binnenvoering en verschillende handige vakken en formaat zodat een snijmat, lange liniaal en strijkmat erin passen om quiltspullen mee te kunnen nemen.

In basis is de keuze of je de naden waar de gequilte delen aan elkaar gezet worden aan de binnenzijde met een biesje afwerkt, of juist als ontwerp accent aan de buitenzijde laat zien. Vervolgens vraagt het een hele planning welke vakjes je eerst erop zet: je kunt maar aan één zijde kleinere vakken maken, die je vastzet aan de gequilte sandwich (want anders naai je weer door de vakken aan de andere kant heen…). Op de andere zijde kan dan alleen nog een groot vak geplaatst worden die met het vastzetten van de randen wordt meegenomen. Met een losse voering heb je dus meer vrijheid in het plaatsen van vakken.

Koffertje

Een handig koffertje met binnenbladen met veel vakjes naar patroon ‘A place for Everything’ van byAnnie waarbij ik alle stof heb ingevuld met fat quarters, een heel gepuzzel.

Het uitdagende aan de byAnnie patronen vind ik om het stofontwerp zo te kiezen dat ik de verschillende onderdelen vanuit mijn stoffenvoorraad kan invullen. Meestal is er een halve of driekwart meter nodig aan stof buitenzijde en nog eens binnenzijde, en ik probeer dit in te vullen met fat quarters – of andere stukken stof die ik nog heb liggen. Daarvoor is het nodig om het patroon eerst goed te doorgronden: welke onderdelen gaan waar, en hoeveel stof heb ik daarvoor dan nodig.

Een gequilte handtas

Gequilte handtas naar patroon ‘Bowl me over’ van byAnnie. Van binnen is ook de gequilte sandwich te zien en heerlijk veel vakken. Fijn formaat en volop in gebruik!

Omdat ik het zonde vond om die uitwerking alleen voor mezelf te houden, ben ik workshops gaan geven (bijna een cursus) om die inzichten – en het maken naar (Engels) patroon door te geven. Naar mijn mening is het dus heel goed mogelijk om de ‘A place for Everything’ (waar best veel verschillende technieken in zitten) onder begeleiding te maken als je nog nooit eerder een tas maakte. En je voelt je zo trots als je dan zo’n mooi koffertje met binnenbladen hebt gemaakt! En ik voel trots voor mijn workshops deelnemers! Zo leuk!

Nog op het lijstje!

Op mijn lijstje om te maken staat nu een rugzak ‘Courtside’ eigenlijk bedoeld voor een racket, maar ik vind dat vak met die verticale rits er heel charmant uitzien. Van dit patroon wordt gezegd dat dit een hele lastige is met veel lagen – nou, ik ga die uitdaging binnenkort aan!

Dank voor je aandacht, Cindy Vissering – Fish Ring Quilts

 

UFO jaarprojecten

Door: Erica Blom, MOQbirds

De afgelopen 4 jaar deed ik in januari mee met de opruimmaand via het YouTube kanaal van “Just get it done quilts” van Karen Brown. In 28 dagen krijg je iedere dag een ‘”opdracht” en wordt er 1 onderdeel uit de hobby spullen gesorteerd, weggegooid, gedoneerd en weer opgeruimd. En in dat proces gaat ieder jaar dus ook (bijna) alles wel door de handen.

En ja, dan kom je er soms achter dat die ene liniaal 2 keer in het bezit is of dat het doosje met UFO’s (unfinished objects, oftewel “gestarte” maar nooit afgemaakte projecten) steeds voller wordt en na deze 4 jaren ook begint uit te puilen. Ooit zo enthousiast gestarte projecten, losse (oefen) blokken of “kwijt” geraakte projecten verzameld om ooit eens….

En dit jaar denk ik: dat kan anders! Want, of ik wil het nooit meer afmaken, of het staat op mijn te doen lijstje. Dus opgetogen en met een frisse blik ga ik door mijn stapels en dozen heen. Een deel doneer ik aan een kringloopwinkel waarvan ik weet dat ze een grote hobbyhoek hebben waar ook vaak quiltstoffen en boeken liggen. Een mooi begin en er blijft nog genoeg over.

 


Omdat de afgelopen 3 jaar ‘stellig met mijzelf afspreken dat ik dit jaar toch echt UFO’s ga afmaken’ niets heeft opgeleverd, ga ik voor dit jaar op zoek naar een alternatieve methode. En zo stuit ik per toeval op de methode die op het YouTube kanaal staat van “The Quilted Forest”. Met een UFO-project van de maand mand heeft ze 12 projecten in een jaar die potentieel afgemaakt worden.

 

 

En dus ga ook ik aan de slag. Ik kies 12 projecten die ik graag af zou willen maken. Enkele zijn alleen blokken, andere al klaar als top en ook een doosje met HST (half square triangles) als ‘afval’ van een ander project liggen genummerd kaar. In een boekje noteer ik welk project daarbij hoort en ik ga aan de slag. Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik na ieder nieuw/afgemaakt project een nummer uit de hoge hoed trek en dat wordt het project waar ik mee aan de slag ga. Momenteel is dat de resten van mijn temperatuur quilt.

 

 

En nu halverwege 2025 heb ik dan ineens al 4 UFO’s die (bijna) af zijn. En dat voelt best goed. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel projecten er over zijn wanneer ik weer met de volgende challenge voor 2026 aan de slag ga. Ik heb er nu al zin in, want deze manier van werken maakt dat de projecten toch af komen wat weer ruimte geeft op een plank voor andere dingen. Stofjes misschien?

 

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Janine

Door: Janine van Dijk en Sylvia Jansen

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Yolanda Coevert, heeft het stokje doorgegeven aan:

Janine van Dijk

 

 

Regio

Sinds 2019 ben ik regiovertegenwoordiger voor de regio Noord-Holland-Noord van het Quiltersgilde. Dat deed ik de eerste jaren samen met Joke Bouter. Wij zijn al heel lang vriendinnen en het is dus extra leuk om dat samen te doen. Door haar ben ik ook begonnen met quilten. Ze nodigde me uit om tijdens de lunch van een regiodag even te komen kijken naar de quilts. Ik keek mijn ogen uit. Op de terugweg naar huis had ik in mijn hoofd al mijn leven in een quilt verwerkt. Dat was in 2007.
Die quilt is er nooit gekomen……

De laatste jaren doe ik het regiowerk samen met Yolanda. We zijn al druk bezig voor november. Wij kiezen eigenlijk altijd voor 2 werkjes op de regiodagen die qua werk niet op elkaar lijken. Als het ene je misschien niet ligt, dan hopen we dat je wel plezier hebt in het andere werkje.

Commissie Traditioneel

Naast het regiowerk maak ik inmiddels deel uit van de Commissie Traditioneel. We doen dat helaas maar met zijn tweetjes maar we hebben ideeën genoeg. Vind je het leuk mee te doen in onze commissie, of een poosje mee te draaien om te proberen, dan geef je dat even aan toch?

Nu ben ik net begonnen aan een nieuwe quilt, een extra project. Omdat we dit jaar bezig zijn met Jane Austen heb ik een grote lap met hortensia’s in ruiten geknipt om haar quilt te maken. Gewoon om te ervaren hoe dat werkt, hoe dat er uit ziet. Het patroon van haar Coverlet quilt is nog altijd gratis te downloaden. Ik kijk wel hoever ik kom met mijn stof, het is niet genoeg voor de hele quilt.

 

 

Op 24 januari 2026 staat de Meet&Greet Traditioneel in het teken van Jane Austen. Wij proberen er een leuke dag van te maken. Je bent welkom!

Ook al maak ik deel uit van deze commissie, het betekent niet dat ik alleen maar hou van traditioneel werk. Met jaloerse blikken kijk ik soms naar moderne quilts. Ik hou van kleur. Ik werk wel graag met de hand, omdat ik dat in een verloren kwartiertje en in de avonduren kan oppakken. Het is nu lang licht, dat is fijn. Ik heb geen naaikamer, dus moet met machinewerk alles altijd weer klaarleggen en opruimen. Die tijd is er vaak niet, of gun ik me meestal niet. In de kamer staat nog wel een handsingertje, die wil ik nog wel eens pakken.

 


Je ziet op de foto hierboven een oud kachelrekje in een hoek in de kamer. Dat heeft mijn man vroeger op school gemaakt. Daarop hangen de meeste quilts die ik tot dusver maakte. Er is ook nog een mand vol in de slaapkamer…..

Het liefst werk ik aan 2 quilts tegelijk, een om te patchen en een om te quilten. Meer projecten tegelijk maken me onrustig. Ik maak ook geen standaard quilts, vind ik. Een vast patroon, of een hele quilt met dezelfde blokken heeft niet mijn voorkeur.

 


In 2018 maakte ik de Splendid Sampler. Je kreeg op maandag en op donderdag een email met een blok. Elk blok door iemand anders ontworpen, allemaal verschillende technieken. 100 blokken van 6 inch. Ik kon het tempo toen aardig bijhouden, gebruikte bijna alleen batik. Het was steeds een verrassing wat je moest maken, de emails voelden als een cadeautje. Later is er een patronenboek van gemaakt.

 


In 2019 kwam vanuit het Quiltersgilde een oproep op Facebook om in 100 dagen de 100 blokken van Tula Pink in omgekeerde volgorde te maken. Dat vond ik wel een uitdaging. De blokken leken me niet zo ingewikkeld en dacht ik, ik kan wel eens proberen op de naaimachine te patchen. Dat hield ik maar plm. 30 blokken vol. Een dag in de week de naaimachine op de eettafel en dan meer blokken tegelijk maken, daar voelde ik stress van. Elke dag een blokje met de hand, dat lukt wel en werkt ontspannend. Begin 2020 was de quilt klaar. Als quiltpatroon koos ik het logo van Facebook en de S van Social Media. Ik noemde hem “uitnodiging tot ontmoeting” en als je goed kijkt zie je in de quilt geappliqueerde letters, een oproep. Twee gezichten in het midden kijken elkaar aan.

 

 

Toen ik 65 werd en met pensioen ging, vroeg ik aan iedere gast om een lapje te geven dat ze zelf mooi vonden en niet te denken aan wat ik mooi zou vinden. Dat werd een bonte verzameling natuurlijk. Daar maakte ik de quilt hierboven op de foto van. De band die ik heb met al deze mensen zie je terug in de 3 tinten grijs waarmee ik alle hexagonnen aan elkaar gezet heb. Het waren de hexagonnen van Katja Marek.

 


In 2020 maakte ik de quilt op de foto hierboven die, nu nog, boven onze bank hangt. Stiekem vind ik dat die wel weer vervangen kan worden. Dat spookte al een beetje in mijn hoofd, maar ik heb het nog niet uitgesproken. Dit is de 4e quilt die op dit plekje hangt sinds 2010. Dus al lang genoeg. Dat betekent echter ook 2 kussens vervangen en een bijpassende tafelloper. Dus nog maar even wachten, denk ik.

 

 

In de gang hangt deze quilt die ik in 2012 maakte. Die blijft daar, daar kijk ik nog altijd met plezier naar. Gewoon willekeurig blokken gekozen van Birdblocks, daarna geschikt tot een quilt. Ik vond het daarna nog wat saai. Toen heb ik tekst gezocht om op de tussenbanen te borduren. Hier en daar nog een paar goudkleurige pailletten en metalen sterren maakte het af.

 


Vorig jaar kreeg ik op mijn verjaardag een doosje met 198 bloemetjesblokken van 9,5 cm vierkant. Ik had zelf nog een grote lap lichte stof. De bloemetjesstof wilde ik zo groot mogelijk houden en vulde deze aan met lichte blokken. Dit soort naaiwerk doe ik vaak op de Bee. Dan is een scrapquilt een favoriet van me. Dat gaat altijd goed en kan je combineren met gezellige (en soms serieuze) gesprekken.

Ik maak ook deel uit van een klein groepje dat Droomdekens maakt. Hierbij horen 2 dames van boven de 90 jaar. De dames willen niets voor zichzelf maken maar genieten gewoon van het maken. Dat doen we om beurten bij elkaar thuis. Erg gezellig altijd, lekker kletsen met thee en chocola. Ons huiswerk leggen we weer uit, bespreken hoe we verder gaan en verdelen het werk, dit keer vlinderblokken.

Tot slot

Ik vond het lastig kiezen over welke quilts ik iets wilde vertellen. Ik geef graag het stokje door aan mijn mede Traditionele Commissielid Joke van der Kracht.

 

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten, 18) Gerda de Jong, 19) Paulien Slutter, 20) Annemieke Polman, 21) Lydia de Mooij en 22) Jo Huijsman, 23) Pieternel Hol , 24) Riny Zeijpveld-Meuleman, 25) Joke Bouter, 26) Yolanda Coevert.

 

Hobbybeurs in Beltrum

Door: Marjo Stapelbroek

Dit vroege voorjaar kreeg ik een persoonlijk berichtje van een ver familielid. Zij had op Facebook een paar quilts van mij langs zien komen. Als organisator van de Creatieve Hobbybeurs in Beltrum vroeg ze of ik mijn quilts wilde tentoonstellen en een demonstratie wilde geven.

Nou ben ik een van de vrijwilligers bij The Quilt Cottage in Winterswijk en was ik al een paar keer mee geweest naar regiodagen van de Quiltersgilde. Met die ervaring zei ik enthousiast “ja, leuk”. Het was de eerste keer dat ik zelf een tafel had op een beurs. De beurs vond ook nog eens plaats in het geboortedorp van mijn man, dus het was dichtbij en bekend.

De avond van te voren hebben mijn man en ik rustig de beide tafels aangekleed en een aantal quilts opgehangen. Dat gaf wel rust. De dag van de beurs, zondag 18 mei jl., hoefde ik alleen nog maar mijn naaimachine, en de kleine strijkunit op te zetten.

 

De hele dag heb ik zitten naaien aan mijn pixelquilt van Tilda. Veel mensen waren geïnteresseerd in de quilts.

Hoe ik deze had gemaakt? Een paar met hand; mijn eerste samplerquilt en een tafelloper met applicaties van Ellen Remijnse. Sommigen waren verrast door het kleurgebruik van een quilt, namelijk donkerblauw met paars en groen. Zo kwamen fijne gesprekjes tot stand.

Van te voren had ik van reststoffen enkele gequilte tasjes, toillettasjes, zakdoekjes houders en scrunchies genaaid. Gewoon, omdat ik dat leuk vind en omdat ik benieuwd was of er iets van gekocht zou worden. En ja hoor, een tas, een toillettas, een scrunchie en een paar zakdoekjes houders zijn gekocht. Leuk!

Van de organisatie mocht ik folders uitdelen van de Quiltersgilde, van The Quilt Cottage en van de fietstocht op 19 en/of 20 juni met als thema: Quilten en ander handwerk rondom het mooie Winterswijk. The Quilt Cottage bestaat dit najaar namelijk 10 jaar!
Daar hadden veel bezoekers wel oren naar.

Mijn eerste hobbybeurs vond ik erg gezellig. Sommige mensen praten over hun ervaring met handwerk of hun eigen creatieve hobby. En zeg nou zelf: wat is er nou leuker dan je hobby laten zien en erover vertellen?

 

 

 

 

Mei en Juni Dagboekquilts

Bianca Maas is een van onze vaste Artquiltbloggers. Iedere maand maakt zij een dagboekquilt n.a.v. een boek.
Hier kun je meer lezen over deze dagboekquilts
Dit keer schrijft ze in Mei over gelliprinting en in Juni over borduren. Het verhaal van beide dagboekquilts is hieronder te lezen, en wie weet is het voor jou nou net de uitdaging om het idee op te pakken en ook te gaan experimenteren.

Mei  – Gelli Plate

Het boek wat in de maand Mei voor inspiratie zorgt is deze

Het is leuk en verrassend om te verven met een Gelli Plate. Er zijn zoveel mogelijkheden en technieken, iedere keer kun je iets nieuws ontdekken. Ik verf deze keer met acrylverf – Amsterdam verf. Dagboeken worden bij mij niet gewassen en daarom is het prima om hiermee te verven.

Onderstaande techniek staat niet in het boek. In het boek staat wel goed uitgelegd hoe je in lagen kunt werken en vele mogelijkheden. In het boek staat de basis dus goed beschreven. Maar ik heb deze link waarin je veelgestelde vragen kunt vinden (met de bijbehorende antwoorden)

Deze   monoprint  is gemaakt met behulp van een pagina uit een tijdschrift. Het is bizar, de eerste is meteen goed gelukt. Dat had ik niet verwacht.

Dit zijn de stappen die je moet zetten:

Je begint met een pagina uit een tijdschrift. Een glimmende pagina. Een foto met grote contrasten werkt het beste.

Rol de gelliplate in met de acrylverf. Leg de foto op de natte verf.

Monoprinten met de gelliplate- Bianca Maas

Monoprinten met de gelliplate- Bianca Maas

Zoals je kunt zien is deze afdruk minder duidelijk op de stof.  Ook bij mij, lukt dit de ene keer beter dan de andere keer. Het is zeker de moeite waard om te doen, er zijn zoveel mogelijkheden.

Stof erop leggen en ervoor zorgen dat de verf zeker droog is, voordat je het eraf haalt. Ik laat het minimaal 1 uur zo liggen

 

Een foto uit een tijdschrift geprint op stof met behulp van een Gelli Plate. De vogel is er later opgezet. Afdruk van tijdschrift, met noppenfolie accenten aangebracht. en er een lichte bronze kleur in een dunne laag over heen.

Het eindresultaat van de maand mei

Juni – Borduren

Het begint met onderstaande boek. Borduren met wol, lint en dik garen. Ik vind het prachtig. Toch ga ik het niet doen. Borduren is lastig voor mij. Ik kan het niet goed en het duurt lang voordat je iets ziet gebeuren. Tja… te ongeduldig ben ik soms.

 

Op een beurs kom ik deze leuke vogelstempel tegen. Juist geschikt om te borduren. Er staan zelfs streepjes en bolletjes op, zodat je weet welke steek je mag gebruiken.  Maar……ook die blijft in de kast liggen.

Er verstrijkt weer een jaar en dan kom ik op een beurs deze leuke bloempatronen tegen. Dat is het! Mooi om te oefenen. Duidelijke uitleg en met stof en garen erbij. Ook nu komt het er niet van…. Op vakantie bezoek ik de Quiltwinkel die deze pakketjes verkoopt en koop ik 2 bloemen, garen en een boek. Ik ben nu een doel. De Stoffige Dagboeken. Nu ga ik het echt doen!!!

 

Eerst een proefje.

Dat lukt! Hè hè. Eindelijk en ik vind het toch leuk!!! Na 2 bloemen besluit ik het dagboek te gaan maken.

Het begint met de vogel te stempelen op stof. Zo, het begin is gemaakt. Inspiratie voor de takken en bloemen haal ik uit 2 boeken en  ik geef er mijn eigen draai aan. Een van de bloemen vind ik op internet, hiervoor gebruik ik satéprikkers. Het wordt steeds mooier. De wolken kloppen niet meer en worden uitgehaald.

Dit is het eindresultaat.

 

En de bloemen…. worden gebruikt in een mapomslag.
Voor De-Stoffige-Dagboeken en 2 mappen voor 2025 waarin blogs komen en workshops die ik gedaan heb. Zo heb ik straks een mooi naslagwerk van 2025.

https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com/2025/06/borduren-met-wol-en-lint.html

Afscheid en nalatenschap

Afscheid

Toen mijn vader wist dat hij niet lang meer te leven had, besprak hij kort en bondig zijn wensen voor de uitvaart: “ik wil op een plank met een quilt van mijn dochter over me heen”. Helaas werd deze wens niet ingewilligd maar een dierbare quilt over de kist was wel mogelijk. Veel leden van het Quiltersgilde hebben helaas ook te maken met afscheid, van een dierbaar familielid, een quiltvriendin of een lieve buur. In zo’n periode wordt terug gekeken op het leven van zo iemand en ingeval van een quilter, spelen de verhalen daarover uiteraard een grote rol. Wat we veel zien is een foto van een bijzondere quilt op de rouwkaart en een quilt over de kist.

Afscheid omringd door quilts

In december van het afgelopen jaar overleed Mar, een quilter op leeftijd uit Zwaag. Haar huisje was gevuld met lappen en kleurrijke quilts. De uitvaartondernemer vroeg hiernaar en stelde voor om dit mee te nemen in haar uitvaart. Gezamenlijk met de familie klaarden zij de klus om de zaal aan te kleden met haar quilts, groot en klein. De kleinere quiltjes fungeerden als kussentjes voor de stoelen en de grotere werden opgehangen of neergelegd. In plaats van zittend in rijen werden de banken en stoelen in een kring rondom de kist gezet waardoor de aanwezigen meer verbinding voelden, elkaar aan konden kijken en er een gevoel van saamhorigheid heerste. De link naar het volledige artikel vind je hier.

Afscheid en nalatenschap

Het Quiltersgilde bestaat inmiddels meer dan veertig jaar. Veel leden van het eerste uur nemen ook afscheid. Vaak krijgen wij dan erfenissen aangeboden of vragen daarover van nabestaanden. Waar wij kunnen zullen we altijd helpen. De regiovertegenwoordigers zijn blij met de materialen die zij weer delen met quilters uit de regio tijdens de regiodagen. Met de quilts zijn heel veel goede doelen heel blij. In Quiltnieuws 155 vind je een artikel van de hand van Marjolein den Oudsten met een tiental tips voor een Quilters Testament. Misschien is het goed als we er met onze dierbaren af en toe bij stil staan wat er met onze quilts, lappen en spullen moet gebeuren als wij het aardse verlaten. Dat geeft rust en bespaart hen een boel hoofdbrekens. Afscheid nemen is altijd verdrietig en is tegelijkertijd mooi als je het samen met de uitvaartondernemer persoonlijk kan maken door middel van je passie; quilts!

Inge van Koningsveld en Gemma Versluys

De Commissie Dynamiek After-party

Geschreven door Marina Brito de Campos

Start Commissie Dynamiek

Van april 2024 tot en met april 2025 heeft de Commissie Dynamiek, bestaande uit o.a Ine, Joke, Jeanette, Jentien en Marina, op verzoek van het bestuur, gewerkt aan een advies over de toekomst van het Quiltersgilde. We hebben gedurende dat jaar intensief met elkaar samengewerkt en met Rob en Peter van de Sesam Academie. Zij waren door het bestuur ingeschakeld om het proces te begeleiden.

 

We hebben serieus en hard gewerkt en ook met elkaar gelachen, van gedachten gewisseld, met elkaar oneens geweest en veel flaps en andere papieren volgeschreven. We kregen regelmatig huiswerk en werden uitgedaagd te reflecteren op wat er al op papier stond. Het was erg leuk en we kijken er met plezier op terug.

Evalueren

We hadden behoefte om een en ander te evalueren en de periode met elkaar af te sluiten. En we wilden Rob en Peter bedanken voor hun bijdrage aan het proces.

Daartoe zijn we op zaterdag 17 mei naar Nijkerk gegaan, naar de school waar Jentien werkt, en daar hebben we een paar gezellige uurtjes doorgebracht. We hebben bijgepraat en teruggekeken, koffiegedronken en lekkere cake en koekjes gegeten. Jentien heeft ons een rondleiding gegeven door haar prachtige school. Mijn onderwijshart ging ervan juichen.

Na de lunch hebben we een Show en Tell gedaan. We hadden alle 5 quilts en quiltwerk meegenomen. Toen we voor het eerst met Rob en Peter aan het werk gingen, hadden zij geen tot vrijwel geen enkele kennis van quilts en wat daarbij komt kijken. De termen en afkortingen vlogen hen om de oren en deden hen af toe duizelen. Zo ontstond het idee om eens een keer quilts mee te nemen om aan hen te laten zien, waar wij nou de hele tijd over spraken. We vonden dit een mooie gelegenheid om dit nog eens te doen.

Quiltactiviteit met de “heren”

We hebben ook een quiltactiviteit met de heren gedaan. We hadden elk 20 vierkantjes van 3×3 inch meegenomen van verschillende kleur en afbeelding. Zij mochten daar mee spelen en tot een leuk geheel maken.

 

Onderwijl werd er van alles over contrast besproken, kleurwaarde en het effect dat kleuren op elkaar hebben.

Om dit te illustreren werd er veelvuldig gefotografeerd en de foto omgezet in zwart-wit om het effect van de kleuren aan hen uit te leggen.

 

Het was een leuke activiteit. ‘Wat komt er veel bij kijken’, en ‘Tje, dat valt niet mee’, hoorde je af en toe. Maar uiteindelijk was er een afrondend resultaat.

 

Round Robin als eindresultaat

De blokjes zijn op een groot vel papier geplakt en wij gaan er nu 2 quilts van maken. Eerst de blokjes aan elkaar naaien en dan maken we er elk een rand omheen. Een Round Robin dus. De laatste maakt het af en quilt het door. Dan krijgen Rob en Peter elk een eigen quilt.


Iets na drieën sloten we de we Commissie Dynamiek After Party af en ging iedereen huiswaarts. We kijken terug op een gezellige dag en ik ben heel benieuwd hoe de quiltjes eruit komen te zien.

 

New memories

Door: Gré van Schuylenburg
Zie ook: fb quiltvreugde

Brand

Op 24 oktober 2024 verloor Annelies door een brand bij de onderbuurman in haar portiekflat al haar bezittingen en dierbare herinneringen in haar huis. Annelies is de dochter van mijn vriendin en schoonzus van mijn dochter. Het raakte mijn hart. Alles kwijt, dus ook je oude spijkerbroek waar je zo aan verknocht was en het borduurwerk dat oma nog maakte. Ik besefte hierdoor nog meer hoe een leven totaal op zijn kop komt te staan. Wat een drama en trauma.

Dit bracht mij tot de gedachte om een dekenquilt voor Annelies te maken en hulp in te roepen van medequilters. Met hulp van EQ8 tekende ik voorbeelden van blokken. Het thema werd ‘Harten en vlinders voor Annelies’. Harten om haar een hart onder de riem te steken en haar onze liefde en bewogenheid te tonen. Vlinders als hoopvol teken van een nieuw leven na de brand.

 


De kleuren van Annelies: groen, roze en paars. Al snel kreeg ik de eerste blokken binnen. Totaal kreeg ik 29 blokken.

 


De familie doet ook mee

Ook de directe familie van Annelies wilde meedoen. Voor hen paste ik het thema aan. Ze mochten doen wat op hun hart kwam. Het werd ook een vorm van verwerking van wat hun dochter, (schoon)zus of tante was overkomen. Twee kleinkinderen van mij die niet bij deze familie horen, deden ook heel enthousiast voor ‘tante Annelies’ mee. Het borduurwerk is in de kleurtjes van het verloren gegane borduurwerk van de oma van Annelies. De broer van haar tekende een huis en een auto, inkleuren vond hij niets. Zijn zoon was het hier niet mee eens en mocht dit voor papa doen.

 


De blokken die ik (met de kleinkinderen) maakte

De kleinkinderen die bij me logeerden, hadden ideeën en kozen zelf de stofjes uit mijn voorraad. Een kleinzoon was verzot op het stofje met Pooh beer en het patroon maakte hem verder niet uit. Ja, uiteindelijk moest er wel een autostofje bijkomen. Een kleindochter koos uiteraard een schaap, dat is haar lievelingsdier en al 10 jaar haar trouwe vriendje in bed. Ze was superblij dat dit schaap (net als haar knuffeldier) ook een los oortje kon krijgen.

De andere twee kleinkinderen (die ook echt nichtje en neefje van Annelies zijn) bedachten wat anders. Marshall moest het worden, hij blust toch ook brandjes? Een kleurplaat werd het patroon. Hij lette erop dat ik elk detail wel goed tot uitdrukking bracht. De kleindochter bedacht Annelies staande in haar nieuwe huis. Ze had dikke pret over de stofjes die ze erbij koos en Annelies moest een mooie vlecht krijgen. Ze hebben dat weekend ook eindeloos alle reeds gemaakt blokken bekeken en gezegd wat ze zagen. Met hen bedacht ik ook een blok namens hun babyzusje en voor de verwachtte baby bij hun oom. Van mezelf heb ik een blok gemaakt waar natuurlijk zonnebloemen in moesten.

De deken in elkaar zetten

Voor de positiebepaling koos ik er voor om de blokken van de familie in het midden en die ik met de kleinkinderen maakte er omheen en aanvullend de toegezonden blokken. Hier en daar wel wat geschoven en ik was heel tevreden. De quilt moest nog iets langer worden om de gewenste 2.25m te krijgen. Ik zette er groene stroken aan.

 


Met de moeder van Annelies en mijn dochter kozen we de achtergrondstof en het ‘overall patroon’ om door te quilten. Ik koos er dit keer voor om de quilt bij Quiltatelier Trijntje te laten doorquilten. Ik vertelde Trijntje mijn wensen en eind januari kreeg ik de quilt terug. Wat was ik blij dat Trijntje echt de oren van het schaap en de haren van ‘Annelies’ vrij had kunnen houden met het quilten. Het is echt een prachtig resultaat. Ik kan haar van harte aanbevelen.

Tot slot heb ik een label gemaakt en een bies er om heen gezet. Ik heb de quilt ‘new memories’ genoemd en hoop en bid dat ze veel nieuwe (tastbare) herinneringen mag krijgen.

 


Annelies was geëmotioneerd en super blij met de quilt. Haar nichtje en neefje gingen haar uitgebreid vertellen wie wat gemaakt had. Inmiddels heeft Annelies een eengezinswoning gekregen en hoeft ze niet meer in een flat te wonen.

 

 

 

 

Mijn Jane Austenquilt in de hoofdrol

Door: Een samenwerking tussen Titia Tebben en de commissie traditioneel quilten.

Mijn Jane Austenquilt in de hoofdrol

Eind 2023 reageerde Titia Tebben op een oproep rondom de Jane Austen quilt.( De Jane Austen quilt; een drietal voorbeelden – Quiltersgilde). Door persoonlijk contact tijdens de Meet& Greet in januari 2025 werd duidelijk dat Titia veel praktische en informatieve tips had rondom het werken met dit patroon.
In de Algemene nieuwsbrief van mei 2025 wordt haar quilt in het Jane Austen-item genoemd in combinatie met haar manier van machinaal verwerken.

Titia Tebben heeft haar quilt in de 1e helft van 2015 gemaakt, naar een patroon uit het boek “Primarily Quilts” van Di Ford-Hall. Zij is een liefhebster van geschiedenis en in het bijzonder van de boeken van Jane Austen. Haar persoonlijke ervaringen en praktische kennis deelt zij in dit blog.

Moeilijkheden en verrassingen

Titia: “Ik heb het patroon gebruikt van Di Ford uit haar boek Primarily Quilts. Dit was de eerste quilt met ruitvormen die ik maakte. Ik had me niet gerealiseerd dat als je met scheve vormen werkt je soms ook scheel gaat kijken, met andere woorden je moet heel erg opletten want alles is anders, vooral bij de voor en achterkant van de stof. De vormen zijn niet parallel. Ook bij de sashings en de kleine ruitjes op de kruispunten was het goed uitkijken.“

De Stofkeuze

Titia gebruikte hiervoor stofjes uit haar eigen voorraad en speelde met de kleuren om te zien hoe ze op elkaar inwerken. Omdat ze geen voorkeur heeft voor bruin en roze zijn deze kleuren niet in haar quilt opgenomen.

Titia: “Bij het kiezen van de stoffen heb ik me vrijmoedig gebaseerd op de kleurkeuze van Di Ford. De stofjes kwamen uit mijn voorraad. Die verzameling bestaat voornamelijk uit reproductie stoffen en wat Vlisco batik stoffen, die nog van mijn moeder waren geweest.

Ik heb me beperkt tot de kleuren die Di Ford in haar patroon gebruikte en vervolgens geput uit mijn eigen stoffen verzameling.

Toen ik de rand ging maken zag ik dat ik veel sashings en rode ruitjes van de kruispunten over had. Die heb ik gebruikt om de rood-beige rand te maken. De andere randstof was oude quiltstof van mijn moeder. De achterkant is de Druivenboezel stof van Den Haan &Wagenmakers uit Goor. “

De werkwijze

Titia heeft een manier gevonden om deze quilt geheel machinaal te verwerken. Zij beschrijft deze werkwijze en deelt daarbij de gebruikte materialen.

Titia:” Ik heb de quilt helemaal op de naaimachine in elkaar gezet. Ook de applicaties zijn met de machine doorgestikt.

Het was uitkijken geblazen met de schuine vormen. Bij de ruitjes rand heb ik een donker en een licht ruitje aan elkaar gezet. Vervolgens twee bij twee aan elkaar en zo verder tot de juiste lengte bereikt was. Bij de hoeken heb ik het verbonden zoals het uitkwam als een rechte hoek.

Bij de applicatie ben ik als volgt te werk gegaan: De te appliqueren onderdelen heb ik op Vliesofix geplakt, je kunt het dan op andere stof strijken. Het applicatie middenstuk is dus ‘raw-edge’ uitgevoerd met Vliesofix. Ik heb de midden figuur helemaal op elkaar geplakt, gestreken en met een klein zigzag steekjes met de machine vastgezet. Alle applicaties zijn zo met de machine doorgestikt.

Materiaalgebruik en naai tips

Titia:” Ik gebruik als bovendraad een draad niet dikker dan 40 wt. Altijd in de kleur van het te appliqueren deeltje, dus nièt de kleur van de achtergrondstof. Meestal gebruik ik gewoon naaigaren of garen voor machinaal borduren.

Als onderdraad gebruik ik bij voorkeur wit of zwart héél dun garen, niet dikker dan 60wt. Machinaal borduur ondergaren is goed, zoals bijvoorbeeld Bottomline van Superior of Deco Bob van Wonderfil. Serafil 120/20 wt (nu ook 180wt) werkt ook goed hiervoor. Hierdoor krijg je zo min mogelijk bulk aan de onderkant.

  • Ik gebruik bij voorkeur het borduurvoetje, dat voetje met 2 pootjes, links en rechts.
  • De snelheid van de machine zet ik zo langzaam mogelijk. Heeft jouw machine die optie niet dan zul je heel voorzichtig je pedaal in moeten trappen om niet te snel te gaan.
  • De naald van de naaimachine heb ik zoveel mogelijk naar rechts geplaatst, die komt dan bijna tegen het rechterpootje van het voetje aan.
  • Ik heb een zeer kleine zigzagsteek gebruikt, 1 millimeter naar voren(=naar je toe) en 2 millimeter naar links.
  • De naald in de stand naar beneden zetten. Dit betekent dat als je stopt met naaien, de naald altijd in de stof komt te staan.
    Let er wel op dat de naald aan de rechterkant in de stof staat. Je kunt dan als je het voetje omhoog doet de stof als het ware draaien om de naald.
  • Nu ga je heel langzaam stikken.

Aanhechten doe ik vaak een paar steekjes extra als ik terugkom op de beginplek. Ik stik dan meestal een paar steekjes over het begin heen. De bovendraden probeer ik naar de achterkant te werken of ik knip ze af. De onderdraden knip ik af op 5 cm en laat dat verder hangen.

Let op:

Het rechter pootje van de naaivoet, dient tevens als geleiding. Zodra je applicatie model en de binnenkant van het voetje elkaar niet meer raken moet je stoppen en het werk een beetje naar rechts draaien zodat de vorm van de buitenrand van de applicatie weer tegen de binnenrand van het rechterpootje komt. Dit geldt voor de ‘buitenbocht’ Als je bij een binnenbocht wil draaien kun je het beste de naald links in de stof laten stoppen en de andere kant opdraaien, zodanig dat je applicatie mooi wordt vast gestikt.”

Het quiltwerk

Titia: “ Ik heb de quilt zelf doorgequilt met mijn naaimachine die geplaatst was op een Hinterberg quiltframe.”

Voor alle Jane Austen fans hopen we dat deze blog inspirerend werkt. Wie weet is dit hét zetje om zelf ook met dit patroon aan de slag te gaan. Titia, het is een quilt geworden waar je vast met voldoening naar kijkt. Bedankt voor het delen.