Quilts van Reproductiestoffen.

Door: Jeanne van den Bekerom in samenwerking met de commissie traditioneel quilten.

Quilts van Reproductiestoffen

Als reactie op de oproep om het verhaal van je quilt, inclusief een foto te delen, van een reproductie-quilt of een quilt met reproductiestoffen, stuurde Jeanne van den Bekerom een drietal quilts in.

All Together Now

De quilt ‘All Together Now’ van Susan Mcdermott zag Jeanne voorbij komen en ze vond deze prachtig.

 

Voorkant quilt

Jeanne: “Ik heb helemaal uitgevogeld hoe het patroon was, alles in inches, malletjes gemaakt, stoffen erbij gezocht en dan heb je een resultaat. Hij is lekker groot geworden 225 x 212 cm en een ideale quilt om onder te verdwijnen op de bank. Helemaal met de machine gemaakt en doorgequilt. 

Achterkant quilt

Dit is de achterkant van ‘All Together Now’. Ik kon geen goede grote lap vinden die ook bij de voorkant zou passen. Dus, alle driehoekjes die ik teveel gemaakt had heb ik met de stoffen die ik ook in de voorkant verwerkt heb, tot een eenheid gevormd als achterkant.“

De Jacobsladder

Jeanne stuurde ook een foto van haar quilt ‘De Jacobsladder’. Ze zag het blok in ‘Better Home and Garden-American Patchwork & Quilting Issue’ 161 2019-10 bladzijde 71 samengesteld door Annette Plog die een blok selecteerde en al haar vrienden vroeg er een te maken.

De Jacobsladder

Jeanne: “Het Jacobs Ladder-blok is een oud blok met rijke religieuze wortels. Sommige historici dateren het van vóór de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog 1776, terwijl anderen geloven dat het voor het eerst werd gebruikt tijdens de Burgeroorlog 1861-1865 en deel uitmaakte van de ondergrondse spoorwegcode, die duizenden slaven naar de vrijheid leidde ongeveer 1850.  Toch is er geen echt bewijs van dat het blok al eerder werd gebruikt als 1915 beschreven door Marie Webster. Alle eerdere blokken lijken op het Jacobs ladder blok met variaties in meerdere kleuren, andere plaatsing van vierkanten en driehoeken.

Ik heb mijn eigen variatie erop gemaakt en de blokken spiegel verkeerd gemaakt zodat je een donkere en een lichtere streep krijgt.

Om ervoor te zorgen dat dezelfde kleuren niet te dicht bij elkaar komen, heb ik de blokken naar het patroon van de paardensprong van het schaakspel geordend. Dit gaat het beste met vijf kleuren maar ik heb er wat meer gebruikt dus moet je creatiever zijn. “

Carid Mawr

De derde inbreng van Jeanne komt uit het tijdschrift ‘Today’s Quilters Issue’, 87 Spring 2022 bladzijde 67-72. Jeanne zoekt graag van alles op rondom de ontstaansgeschiedenis. Ook de stoffen vindt zij geweldig. De quilts gaan nooit vervelen en over 100 jaar zijn ze nog mooi om te zien. Moderne stoffen kunnen na jaren uit zijn, gaan vervelen en niet meer leuk om naar te kijken.

Carid Mwar

Jeanne: “Deze quilt is gemaakt naar het voorbeeld van Carolyn Forster en heet ‘Carid Mawr’ wat ‘Grote Liefde’ betekent.

Kortom, de naam Cariad komt uit het Welsh en betekent liefde of lieveling. De oorsprong ervan gaat terug tot de oudheid, toen liefde een grote betekenis had in de Welshe cultuur. Tegenwoordig is Cariad nog steeds een populaire naam, die genegenheid en vertedering symboliseert.

Deze medaillon quilt is nog te bekijken op het internet.

Ik vond hem zo leuk dat toen ik in september in de USA was gelijk maar stoffen gekocht heb om hem te maken. Ik heb hiervoor een hele mooie achterkant gebruikt die ook weer in de voorkant gebruikt is met de smalle paarse stroken tussen de blokken.

Het is een eenvoudig patroon en je kunt hem zo groot maken als je wilt. Het is wel een vierkant model hou daar wel rekening mee. Mijn quilt is 202 x 202 cm. Ik vond hem ook uitermate geschikt om de reproductie stoffen hiervoor te gebruiken. Helemaal machinaal gemaakt.”

Jeanne, heel veel dank voor het delen van het verhaal van deze quilts. Je hebt laten zien dat je met deze patronen en reproductiestoffen heel persoonlijke quilts kunt maken.



 

Quiltnieuws 164 komt eraan!

Door: Pauline van den Berg

Quiltnieuws 164 komt eraan!

Een spannend moment voor mij als beginnend hoofdredacteur, maar ook voor ons vertrekkende redactielid en eindredacteur Marlies van Huijgevoort: Quiltnieuws 164 komt eraan. Hoewel Marlies tot het eind van het jaar nog actief blijft, is dit nummer toch een soort van afscheidsnummer. Het is een superleuke en vrolijke uitgave geworden.

Tassen

De rode draad is deze keer een onderwerp dat Marlies na aan het hart ligt: Tassen. We zien prachtige voorbeelden langskomen gemaakt door onze leden. En er zijn verschillende patronen, zoals een 1001-dingen tasje, een hexagonentas en een tas van wat overgebleven blokken die velen van jullie nog wel hebben liggen. En het verhaal van Lia Meiborg maakt het tassenverhaal compleet.

Schilderijen als inspiratie

Dit keer in Quiltnieuws een Portret van Ria Varkevisser. Totdat Ria begon met quilten was schilderen en tekenen haar grote passie. Dat zie je ook terug in haar quilts, waarvan velen zijn geïnspireerd door schilderijen. Haar tip is “niet bang zijn, gewoon doen”!

Twee mooie quilts in het zonnetje

Op de cover een quilt van Rita Dijkstra, Mountains of memories. Als je de quilt ziet, heb je direct zin om op vakantie te gaan naar de bergen. En Dorette Ghajar heeft zelf een quilt ontworpen over haar stad Rotterdam. Alle eye-catchers van Rotterdam zijn erop te zien zoals de Euromast, de Erasmusbrug en de Markthal. In ‘Het verhaal achter de quilt’ vertelt ze over de totstandkoming ervan. 


Adverteerders

Omdat de adverteerders van levensbelang zijn voor ons mooie blad, gaan we vanaf nu binnenlopen bij een adverteerder die iets moois te vieren heeft. We beginnen met Elly Prins wiens bedrijf dit jaar 25 jaar bestaat. Een leuk artikel geeft een inkijkje in haar quiltleven en in haar winkel.

En verder

In een mooi artikel vertelt ons lid Beatrice de Wit-Messerli hoe zij een stem heeft gegeven aan haar gevoel door middel van quilten. In september is haar werk te bewonderen in Bern (Zwitserland). Misschien een tip voor als je daar in de buurt op vakantie bent?

Twee leuke artikelen van Paulien Slutter zorgen voor inspiratie voor het Textielfestival 2026. Zijn jullie al begonnen aan de borduurring? Zo niet, dan zorgt dit misschien voor een zetje in de goede richting. En van de Finse quiltvereniging is een veelzijdig patroon bewerkt voor Quiltnieuws, spelen met kleur levert zo hele verschillende ontwerpen op.

En natuurlijk zoals jullie van ons gewend zijn het Tussendoortje, regionieuws, de tentoonstellingsagenda en ga zo maar door. Het is een heerlijk zomernummer geworden!

Namens de hele redactie wens ik iedereen dan ook een hele fijne en creatieve zomer toe!

 

Wie wat bewaard heeft wat

Oproep voor projecten met ‘restblokken’

Rose-Anne de Haan

Als je verhuist kom iedere doorgewinterde quilter, naaister en breier een heleboel spullen tegen. Dingen die je in het verleden gemaakt hebt en lappen en wol waar je ‘iets’ mee wilde doen. In die fase zit ik nu. Ben mijn naaikamer/atelier aan het inrichten en dan komt de vraag wat doe ik met ermee. Aan al die stofjes, blokken en wolletjes zit een herinnering.

 

Cursussen van Wil Fritsma

Neem nou de blokken die ik bij de verschillende cursussen van Wil Fritsma heb gemaakt. Als ik ze nu weer zie denk ik terug aan de gezelligheid op de achterste rij van de lesruimte samen met Inge Schoonderwoerd. Wat hebben we een pret gehad tijdens die lessen in het Bernina Experience Center in Breda. En Wil is een super docent!

 

 

Ontdekken van art quilten bij Carola Mokveld

In Vught in het atelier van Carola heb ik kunnen ruiken aan art-quilten. Ik hou van vrij werken en improviseren. De producten van deze lessen doen me terugdenken aan de dagen in het atelier waar ik nieuwe technieken geleerd en nieuwe mensen ontmoet heb. De goede vibes in de lesruimte en Carola die je net een zetje geeft in een andere richting. En altijd een heerlijk verzorgde lunch!

 

En rechtsboven op de foto zie je een werkstuk wat ik op een zomercursus bij Hawar heb gemaakt. Kamperen op de camping vlakbij Oldeberkoop en op de fiets 5 dagen lang lekker naar het leslokaal. Heerlijke dagen waren dat.

 

Wat doe je ermee

Een oproep aan iedereen die dit verhaal leest: wat heb jij gedaan met die halve projecten? Heb je er een tas van gemaakt of toch allemaal in 1 quilt gebruikt? Ik zit erover na te denken om er een paneelgordijn van te maken voor in mijn atelier. Drie panelen met hun eigen uitstraling. Iemand ervaring hiermee? Ik ontvang graag de foto’s !!

 

Winkeldonderdag: Wonderfil – Aster & Anne tassen kits

Wonderfil: Aster & Anne tassen kits

Herken je dit? Je bent op zoek naar een leuke tas maar kunt net niet vinden wat je zoekt? Of, je zou eigenlijk wel zelf een tas willen maken maar je ziet op tegen al die lastige ‘ijzerwaren’ die je er op het laatst aan toe moet voegen?

Dan hebben wij nu de oplossing voor je: de geweldige tassencollectie van Aster & Anne! Tassen die je helemaal aan je eigen smaak kunt aanpassen. De basis is grijs vilt en daar kun je naar hartenlust op allerlei manieren je eigen draai aan geven. Denk aan: stempelen, borduren (met de hand of machinaal), applicatie in allerlei vormen, 3D vormen toevoegen, enz. Een combinatie van allerlei technieken mag natuurlijk ook. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan met de  Aster & Anne tassen kits.

Zoek je een klein tasje om mee te nemen naar een feestje, een handige boodschappentas of een stoere rugzak voor je (klein)kind? Aster & Anne heeft een oplossing.


 

Je begint met het naar eigen idee versieren van de vilten delen van de tas en als je daarmee klaar bent, zet je de tas heel eenvoudig in elkaar. Alle lastige stukjes, zoals ringen in het vilt slaan of ritsen inzetten, zijn al voor je gedaan.

Op zoek naar ideeën om je tas te versieren? Kijk dan ook eens op de Instagram pagina van Aster & Anne @asterandanne


 

De Aster & Anne kits zijn hier te koop

Volg WonderFil op Facebook en Instagram voor nieuws, tips en aanbiedingen.

Facebook: @wonderfilnederland

Instagram: @wonderfilnl

Gebroken twijg – een rouwverwerking

Een blogverhaal van Joke Visch

Vierenvijftig jaar geleden overleed mijn toen 8-jarige broertje door een ongeluk met een vrachtwagen. Deze gebeurtenis heeft veel impact op mijn leven gehad in positieve en negatieve zin. Al heel lang wil ik een quilt maken over deze gebeurtenis. Maar hoe vaak ik het ook probeerde, er was geen ruimte voor.
In 2022 overleed mijn moeder en daarmee leek er ook ruimte te komen om een quilt te maken.

Het begin

Ik ben begonnen met een brief aan hem te schrijven, heel emotioneel en confronterend. Om je gevoelens zo letterlijk op papier te zetten, daarvoor moest ik wel een drempel over. Deze brief heb ik “vermaakt” tot korte zinnen en daarmee wilde ik een werkstuk maken. Na veel gepuzzel heb ik dit idee losgelaten en ben heel anders begonnen. een brief aan mijn broertje

 

Het proces

Op een grunge stof als achtergrond, die helemaal is doorgestikt, heb ik een afgebroken tak/twijg gemaakt. Hiervoor heb ik lutrador gebruikt, het voorbeeld uitgebrand en gekleurd met inktense potloden. Op de tak wat verpakkingsmateriaal dat op een cadeautje zat en wat ik bewaard had.

De laarsjes die hij droeg staan op mijn netvlies. Dit is het laatste wat ik gezien heb van hem. De ochtend na het ongeluk werden ze thuisgebracht samen met zijn kleding. Mijn moeder zette de laarsjes in de bijkeuken. Daarom moesten die laarsjes op de quilt. Ik heb ze gestikt op in water oplosbaar vlies met een donkergroen garen. Door kleine rondjes te draaien kreeg ik een dikkere lijn. Voor het uitspoelen heb ik het op een ondergrond gespeld zodat het in zijn vorm bleef. Na het opdrogen kon ik het op de stof stikken.

De blaadjes die op de grond liggen zijn wat donkerder van kleur, ze liggen er al even. Het zijn er acht, mijn broertje werd 8 jaar. Aan de onderkant zijn geboorte en sterfdatum en zijn naam.

Het voelt heel fijn dat het nu gelukt is. Onder het werken zijn wel mijn gedachten steeds bij de dingen die gebeurd zijn, maar dat was goed om dit zo te doen.

www.jokevischtextielkunst.nl

 

Oh, dat is een eitje!

Door: Joke van de Kracht.

Witwerk

Mijn interesse voor witwerk komt voort uit mijn liefde voor het borduren. Vanuit dit borduren heb ik jaren geleden al eens een verzameling witwerk-technieken op een rij gezet, waarbij er steeds een element wordt toegevoegd. Zo ga ik van borduren naar Candlewicking, naar Boutis, naar Zaanlands stikwerk om bij stippling te stoppen.
Er is nog meer, maar dat bewaar ik voor een andere keer. De technieken hebben raakvlakken met quilten. Uiteindelijk kom ik ook bij het quilten terecht. Ik heb dit op een rij gezet in de vorm van ‘recepten’ voor gevulde eitjes.

Witborduurwerk: Een laag, versierend

Bij het borduren, Perzisch ajour of Hardanger, werk je op één laag stof. Je gaat over draden, trekt draden samen of knipt draden uit en maakt met speciale steken nieuwe verbindingen.

Candlwicking: Een laag versterkend en versierend witwerk

Recept:

  • een laag katoen ecru of wit
  • diverse soorten wit katoen nr. 8, Cotton Perle nr.8, DMC hele draad
  • en borduurnaald met groot oog en scherpe punt
  • steken; de Koloniale Knoop, rijg-, stik-en spansteken.

Een overgang tussen borduren en quilten is het Candlewicking. Bij Candlewicking werk je op één laag stof. Daar vul je het oppervlak op met dicht stevig borduurwerk, specifieke steek: de koloniale knoop. Je creëert daardoor een extra versierende laag.
Candlewicking , of kaarslont is een vorm van witborduurwerk dat traditioneel gebruik maakt van een ongebleekte katoenen draad op een stuk ongebleekte mousseline . Het ontleent zijn naam aan de aard van de zachte gesponnen katoenen draad , die werd gevlochten en vervolgens werd gebruikt om de lont voor kaarsen te vormen.

Motieven worden gemaakt met behulp van een verscheidenheid aan traditionele borduursteken, evenals een getufte steek. Het onderwerp is meestal afkomstig uit de natuur – bloemen, insecten, dennenbomen, enzovoort.
Boek: Het complete boek over Candlewick-borduurwerk Sue Miljard, gepubliceerd 16 november 1989. How-to-do tutarials rondom de te gebruiken steken, onder andere De Koloniale knoop en instructiefilmpjes rondom how-to-create Candlewicking with machine embroidery zijn goed te vinden.

Boutis: Twee lagen, opvullend en versierend witwerk

Recept:

  • twee lagen katoen crème of wit, onderlaag dunne katoen
  • stevig naai of quiltgaren, losse wollen vuldraad of speciaal wit katoen nr 8. voor boutis
  • speciale boutis naalden 90 mm lang
  • steek: fijne rijg-, quiltsteek, Franse knoopsteek, steelsteek

 

Bij Boutis werk je met twee lagen stof. Waar je bij Candlwicking met dik garen de Koloniale knoop veelvuldig gebruikt, wordt bij Boutis gebruik gemaakt van de Franse Knoop alleen in versierende zin. De meest essentiële steek bij Boutis is de rijgsteek, een hele fijne rechte quiltsteek. De top bestaat meestal uit een witte, crème of een andere zachte tint katoen. De onderlaag is meestal een dunne katoen. Het vulgaren bestaat uit losse dikke wol. Hier wordt het opvullen bereikt door het deel tussen twee stiksels te vullen met wol.

‘Boutis’ is een provençaals woord voor opvullen, maar ook de stompe naald van buxus die hiervoor wordt gebruikt heet boutis.
Diverse boeken en tutorials zijn te vinden over deze prachtige techniek.

Zaans stikwerk: Twee lagen, opvullend, verstekend en versierend witwerk

Recept:

  • twee lagen katoen crème of wit, onderlaag dunne katoen-mul
  • katoenen draad wit
  • borduurnaald
  • vulgaren en losse vulwol
  • puntig schaartje
  • naainaald
  • steek: fijne rijg- quiltsteek, stiksteek

Ook bij het Zaans stikwerk werk je met twee lagen stof. Het werk wordt vanuit de achterkant opgevuld. De techniek wordt traditioneel uitgevoerd met wit garen op witte stof. Hierbij is de onderlaag dunner dan de bovenlaag. Met een stiksteek (of rijgsteek) worden motieven op de stof geborduurd. De op te vullen delen worden in stiksteek uitgevoerd. Daarna worden de motieven vanaf de achterkant opgevuld, zodat er een reliëf ontstaat. Het werd vooral in kleding gebruikt wat maakt dat het een zowel versierend als versterkend element heeft.
Het Nederlandse Zaanlands stikwerk, het Franse Boutis en het Italiaanse Trapunto hebben duidelijke raakvlakken.
Boek: Zaans stikwerk van Ina van der Wal-Bosse, een uitgave van Cantecleer kun je alles vinden over de Nederlandse uitwerking van deze techniek.
Bij het Fries Museum en het Zaans museum is leuke verwerkingsinformatie te vinden. Ook voor de jeugdigen onder ons!!

Stippling: Drie lagen, accentuerend en opvullend witwerk

Recept:

  • drie lagen stof top-tussenvulling-back
  • quiltgaren
  • quiltnaald
  • steek, de vorm van het kuikentje-stiksteek, daar rondom het stippling in een fijne rijgsteek-quiltsteek

 

 

Het bewerken van je patchwork door het te quilten heeft zowel een technische als versierende functie. Bij het combineren van een patchworkpatroon met een quiltmotief moet je aan veel dingen denken, dan is het een hele kunst om de juiste balans te vinden tussen allerlei elementen zoals symmetrie, regelmaat, contrast, ritme.

Het stippling rondom een vorm, zorgt ervoor dat het onbewerkte deel omhoog komt en gevuld lijkt. Het stippling lijkt chaotisch, maar is het zeker niet. Contentieus volg je de vorm in fijne quiltsteek.
Boek: Patronen voor quilten en sjabloneren, Maud von Bergh-Arnoldus hoofdstuk 4, white-on-white quilten.

Ik hoop dat de recepten van deze gevulde eitjes jullie inspireren. Ze zijn niet te weerstaan als je van witwerk houdt. En voor iedere quiltster te maken, ook als je niet zo’n fan van een eitje bent.

 

Tara Faughnan

Door: Marina Brito de Campos

Tara Faughnan – Kleurrijke moderne quilts van effen stoffen

Tara Faughnan is een Amerikaanse quilter. Zij ontwerpt quilts in voornamelijke effen stoffen. En de kleuren, die zij gebruikt, spatten van het doek af. Alsof ze je helemaal naar binnen willen zuigen.


Althans, dat is mijn beleving. Ik vind ze erg mooi. Ze zijn abstract en geometrisch, opgebouwd uit vierkanten, driehoeken, rechthoeken en strips. Ze vertellen het verhaal van kleur. Hoe kleur op elkaar inwerkt, hoe kleuren elkaar beinvloeden, hoe kleuren elkaar versterken. En daar zijn eindeloos veel manieren voor.


 

Traverse quilt

Drie jaar geleden heb ik haar via Instagram leren kennen en haar Traverse quilt was het helemaal voor mij. Zij is in Nederland niet zo erg bekend en haar patronen zijn in Nederland niet te krijgen en zij verkocht toen haar patronen nog niet in Europa en ook niet als PDF.


Soms heb je geluk

Ik heb ontzettend veel geluk gehad, dat ik een winkel in de VS heb kunnen vinden, die bereid was mij het patroon en de stoffen te sturen. Het is een leuke quilt om aan te werken met veel verschillende technieken. De grootste uitdaging is om heel precies te werken, want alle randen moeten exact even lang worden. Aan het eind van een rand een stuk er aan zetten of een stuk af snijden is niet altijd een optie, omdat de blokken vaak helemaal tot het eind doorlopen. De quilt is nog niet af, want er kwam een ander project tussen door, dat een deadline had ivm een huwelijks jubileum. Dat kun je zomaar hebben, niet waar.


 

Quiltcon in Atlanta

Twee jaar geleden heb ik tijdens Quiltcon in Atlanta een lezing over kleur en kleurwaarde van haar gevolgd. Dat was erg interessant en heel verhelderend. Ze kan goed uitleggen, weet je aandacht goed vast te houden en heeft nog humor ook. Voor het eerst begon ik het te begrijpen.


 

Dit jaar was zij de hoofdgast tijdens Quiltcon met een eigen tentoonstelling. Dit is zij op de laatste dag van de tentoonstelling met haar moeder, die uit Californie was meegekomen. Ik kon daar jammer genoeg niet naar toe, maar ik heb via het MQG haar lezing alsnog kunnen zien en horen. Ze vertelde daarin over haar ontwikkeling van traditionele quilter naar moderne quilter, zonder dat ze deze termen toen kende. Dat begon in 2001 met een patronen boek uit 1931 (!). Ze vertelde ook  van de quilt van een onbekende Afrikaans-Amerikaanse quiltster, gemaakt in effen stoffen, die haar zo raakte en de inspiratie vormde voor haar verdere ontwikkeling.

De quilts, die zij tijdens Quiltcon exposeerde zijn veelvuldig op sociale media te zien geweest. Het meest complete beeld wordt wel gegeven door een filmpje ervan, dat ik op youtube heb gezien. Heel erg de moeite waard.

Vorige maand had zij een tentoonstelling in Spanje. Wie weet zien we haar ook nog eens in Frankrijk of in Engeland. Dan zal ik haar tentoonstelling zeker gaan bezoeken!

 

 

Herinnerings-, sample- en vriendinnenquilt

Door: Annelies Hartog

Het begon met een verjaardag

Drie jaar geleden vierde ik met mijn vriendinnen mijn 55e verjaardag. Ik had ze gevraagd bij wijze van cadeau een lapje stof voor me mee te nemen, het liefst iets wat ze nog hadden liggen, iets met een achtergrondverhaal. Van die stoffen zou ik een quilt gaan maken. Het was een geslaagd feest en ik ben gul bedeeld met veel en vooral enorm van elkaar verschillende lappen in allerlei kleuren, stijlen en prints.

Landschapsquilt, of toch niet?

Ik had een landschapsquilt in gedachten en meende dat ik daar al die verschillende stoffen wel in kwijt zou kunnen. Maar het bleek een flinke uitdaging om met zoveel variatie een eenheid te smeden, zeker als je nog nooit zoiets gedaan hebt. Ik legde de stoffen verschillende keren bij elkaar gesorteerd op kleur, gesorteerd van licht naar donker, gesorteerd op stijl, maar op een enkele uitzondering na zag ik geen geslaagde combinaties. Had ik misschien te veel hooi op mijn vork genomen?

Langzaamaan moest ik het idee van het landschap loslaten en ontstond plan B: een serie losse blokken als een lappendeken aan elkaar naaien. Weer ben ik maanden bezig geweest met sorteren en ordenen, maar ook dit leverde niets op. Cynisch keek ik in de bladen naar al die mooie quilts die gemaakt waren van restanten. “Ja, ja,…” dacht ik dan jaloers “…hoe dan?” Het bracht me echter wel op het idee om mijn eigen stoffenvoorraad erbij te voegen en ineens had ik veel meer mogelijkheden. Achteraf bezien natuurlijk erg voor de hand liggend, maar ja….

Eindelijk gestart

Vorige zomer ben ik begonnen met het maken van de blokken. Zonder vastomlijnd plan koos ik steeds een techniek die ik ergens gezien had in een blad, een boek of op internet en koos daar een paar stofjes voor. De enige twee beperkingen die ik mezelf oplegde waren dat elk blok minimaal één van de gekregen stofjes moest bevatten, en het formaat van 15 x 15 cm. Het kostte trouwens nog heel wat omrekenwerk om sommige patronen te vergroten/ verkleinen, of van inches naar centimeters te vertalen. Maar het werk vorderde gestaag met een gemiddelde snelheid van één blokje per week.

Het heeft even geduurd, maar hij is af!

Vanwege de aanleiding voor de quilt wilde ik er graag het getal 55 in verwerken, maar omdat we inmiddels wat verder zijn hebben 56, 57 en 58 ook een plek gekregen. De 2e border is geheel gemaakt van gekregen stoffen. De vogeltjes geven het geheel iets speels

Én er zit een landschapje in, gemaakt met een vakantiefoto van Corsica als voorbeeld. De namen van de gulle gevers staan op het label op de achterkant.

Alleen de lichte achtergrondstof en de tussenvoering heb ik gekocht. Alles is genaaid en gequilt met de machine op wat kleine borduursels na.

Ondanks alle hoofdbrekens heb ik er met veel plezier aan gewerkt en ik ben apetrots op het resultaat!

Winkeldonderdag: Wonderfil

Winkeldonderdag: Blok van de maand van WonderFil Specialty Threads

 

 

 

Weet je dat WonderFil Specialty Threads ieder jaar een gratis blok van de maand (BOM) heeft? Of liever gezegd dat ze er twee hebben? Het thema van de twee quilts die je er mee maakt is hetzelfde maar de uitvoering is anders.

De ene BOM is een wol applicatie quilt en de andere wordt gemaakt met foundation paper piecing (FPP). De quilts zijn ook niet helemaal hetzelfde dus hoe leuk is het om ze allebei te maken!

Het thema van dit jaar is Coffee Break. Liever thee dan koffie, dat kan ook. Er is ook een Tea Break versie.

Er zijn inmiddels al twee blokken uit maar geen zorgen, je kunt ze allebei nog downloaden.

 


Gratis patronen

Je kunt de gratis patronen hier downloaden

Er is ook een Facebook groep waarin je jouw werk kunt delen en kunt zien wat anderen met de patronen maken.

Nieuwsbrief

Als je inschrijft op de nieuwsbrief ben je altijd als eerste op de hoogte van het nieuwe blok.

Wij zijn heel benieuwd naar de resultaten!

Pixelquilts, deel 2

Door: Een samenwerking vanuit de commissie traditioneel quilten, Janine van Dijk

Pixelquilts, deel 2

Tot onze verrassing kwam na onze nieuwstip over de pixelquilt van jullie een flink aantal reacties binnen. De eerste blog met reacties is reeds verschenen. (Pixelquilts, deel 1 – Quiltersgilde)
Het is erg leuk om alle quilts op een rij te zien en de  verhalen erbij te lezen! Dit is deel 2 van de Pixelquilts.

Baukje Leistra

In maart dit jaar had Baukje het 2 jaarlijkse quiltmidweek, een evenement georganiseerd door quiltwinkel De Quiltkoffer uit Dokkum. Zij kregen een “geheime” opdracht om vooraf thuis een bekend schilderij om te zetten naar een uitvoering in stof. Zij koos daarvoor toen het “roodbaaien hemd” geschilderd door Jopie Huisman (uit het museum in Workum) en heeft deze in pixels uitgevoerd.

Werkwijze

Baukje had al jaren het gratis programma Quiltassistant op haar laptop staan. Daarmee kan je ook een afbeelding veranderen naar een patchwork patroon of in pixels omzetten.

De blokjes zijn 1 inch in het vierkant. Het is op rasterquick gestreken, en i.p.v het op de naden dubbel te vouwen en te naaien, heeft zij er tule overheen gelegd en toen alle horizontale lijnen en verticale lijnen doorgestikt. Zo bleef het formaat hetzelfde. Daarna nog versierd met breigaren, zijdekoord en knopen.



Lidewij Neef

Lidewij Neef schreef het volgende:

“Ik heb ongeveer 12 jaar geleden een pixelquilt gemaakt.  Aanleiding was een foto van onze kleinkinderen. Onze dochter heeft die voor mij op de computer omgezet in een pixelpatroon. Het was nog een hele puzzel om het te verwerken tot een quilt. Ik had het voornemen om te  werken met vierkantjes van 4 x 4 cm. Dan werd de quilt wel heel erg groot en het was de bedoeling dat het  een wandkleed zou worden. Uiteindelijk heb ik gewerkt met vierkantjes van 1,5 x 1,5 cm. De quilt is inclusief de randen 92×110 cm geworden.

Werkwijze

De blokjes zijn niet op een ondergrond genaaid, maar tot segmentjes van 20 x 20 blokjes verwerkt en zo steeds per breedte opgebouwd.

Er zijn 3150 vierkantjes in verwerkt, voor een groot deel gemaakt van een serie stofstaaltjes. Over het jurkje van het meisje is een stukje tule verwerkt ( van haar originele jurkje) en ze heeft een armbandje om wat haar moeder als peuter heeft gedragen.”

Werkfoto

Op deze foto zie je rechts boven de originele foto en de A-4 met pixels. Verder geknipte lapjes van 3 x 3 cm. Lidewij heeft een oud tafelkleed gebruikt met getekende vierkantjes om steeds een stukje van het pixelvoorbeeld in stof uit te leggen.

Alle vierkantjes zijn met de machine aan elkaar gezet en de quilt is ook machinaal in de naad doorgequilt. Enkele details zijn met de hand gequilt.

Quilt Lidewij Neef

Het was veel werk maar een geweldige herinnering.

Laatste deel Pixelquilts

Dit was het laatste deel van de inzendingen naar aanleiding van het onderwerp Pixelquilts.

Net zoals Ineke, Annie, Elly, Yvonne en Grietje willen we Baukje en Lidewij bedanken voor het delen van ervaringen met de pixelquilt. We hopen dat het jullie, lezers, inspireert om deze leuke techniek eens op te pakken.