Mijn Jane Austenquilt in de hoofdrol
Door: Een samenwerking tussen Titia Tebben en de commissie traditioneel quilten.
Mijn Jane Austenquilt in de hoofdrol
Eind 2023 reageerde Titia Tebben op een oproep rondom de Jane Austen quilt.( De Jane Austen quilt; een drietal voorbeelden – Quiltersgilde). Door persoonlijk contact tijdens de Meet& Greet in januari 2025 werd duidelijk dat Titia veel praktische en informatieve tips had rondom het werken met dit patroon.
In de Algemene nieuwsbrief van mei 2025 wordt haar quilt in het Jane Austen-item genoemd in combinatie met haar manier van machinaal verwerken.
Titia Tebben heeft haar quilt in de 1e helft van 2015 gemaakt, naar een patroon uit het boek “Primarily Quilts” van Di Ford-Hall. Zij is een liefhebster van geschiedenis en in het bijzonder van de boeken van Jane Austen. Haar persoonlijke ervaringen en praktische kennis deelt zij in dit blog.
Moeilijkheden en verrassingen
Titia: “Ik heb het patroon gebruikt van Di Ford uit haar boek Primarily Quilts. Dit was de eerste quilt met ruitvormen die ik maakte. Ik had me niet gerealiseerd dat als je met scheve vormen werkt je soms ook scheel gaat kijken, met andere woorden je moet heel erg opletten want alles is anders, vooral bij de voor en achterkant van de stof. De vormen zijn niet parallel. Ook bij de sashings en de kleine ruitjes op de kruispunten was het goed uitkijken.“
De Stofkeuze
Titia gebruikte hiervoor stofjes uit haar eigen voorraad en speelde met de kleuren om te zien hoe ze op elkaar inwerken. Omdat ze geen voorkeur heeft voor bruin en roze zijn deze kleuren niet in haar quilt opgenomen.
Titia: “Bij het kiezen van de stoffen heb ik me vrijmoedig gebaseerd op de kleurkeuze van Di Ford. De stofjes kwamen uit mijn voorraad. Die verzameling bestaat voornamelijk uit reproductie stoffen en wat Vlisco batik stoffen, die nog van mijn moeder waren geweest.
Ik heb me beperkt tot de kleuren die Di Ford in haar patroon gebruikte en vervolgens geput uit mijn eigen stoffen verzameling.
Toen ik de rand ging maken zag ik dat ik veel sashings en rode ruitjes van de kruispunten over had. Die heb ik gebruikt om de rood-beige rand te maken. De andere randstof was oude quiltstof van mijn moeder. De achterkant is de Druivenboezel stof van Den Haan &Wagenmakers uit Goor. “
De werkwijze
Titia heeft een manier gevonden om deze quilt geheel machinaal te verwerken. Zij beschrijft deze werkwijze en deelt daarbij de gebruikte materialen.
Titia:” Ik heb de quilt helemaal op de naaimachine in elkaar gezet. Ook de applicaties zijn met de machine doorgestikt.
Het was uitkijken geblazen met de schuine vormen. Bij de ruitjes rand heb ik een donker en een licht ruitje aan elkaar gezet. Vervolgens twee bij twee aan elkaar en zo verder tot de juiste lengte bereikt was. Bij de hoeken heb ik het verbonden zoals het uitkwam als een rechte hoek.
Bij de applicatie ben ik als volgt te werk gegaan: De te appliqueren onderdelen heb ik op Vliesofix geplakt, je kunt het dan op andere stof strijken. Het applicatie middenstuk is dus ‘raw-edge’ uitgevoerd met Vliesofix. Ik heb de midden figuur helemaal op elkaar geplakt, gestreken en met een klein zigzag steekjes met de machine vastgezet. Alle applicaties zijn zo met de machine doorgestikt.
Materiaalgebruik en naai tips
Titia:” Ik gebruik als bovendraad een draad niet dikker dan 40 wt. Altijd in de kleur van het te appliqueren deeltje, dus nièt de kleur van de achtergrondstof. Meestal gebruik ik gewoon naaigaren of garen voor machinaal borduren.
Als onderdraad gebruik ik bij voorkeur wit of zwart héél dun garen, niet dikker dan 60wt. Machinaal borduur ondergaren is goed, zoals bijvoorbeeld Bottomline van Superior of Deco Bob van Wonderfil. Serafil 120/20 wt (nu ook 180wt) werkt ook goed hiervoor. Hierdoor krijg je zo min mogelijk bulk aan de onderkant.
- Ik gebruik bij voorkeur het borduurvoetje, dat voetje met 2 pootjes, links en rechts.
- De snelheid van de machine zet ik zo langzaam mogelijk. Heeft jouw machine die optie niet dan zul je heel voorzichtig je pedaal in moeten trappen om niet te snel te gaan.
- De naald van de naaimachine heb ik zoveel mogelijk naar rechts geplaatst, die komt dan bijna tegen het rechterpootje van het voetje aan.
- Ik heb een zeer kleine zigzagsteek gebruikt, 1 millimeter naar voren(=naar je toe) en 2 millimeter naar links.
- De naald in de stand naar beneden zetten. Dit betekent dat als je stopt met naaien, de naald altijd in de stof komt te staan.
Let er wel op dat de naald aan de rechterkant in de stof staat. Je kunt dan als je het voetje omhoog doet de stof als het ware draaien om de naald. - Nu ga je heel langzaam stikken.
Aanhechten doe ik vaak een paar steekjes extra als ik terugkom op de beginplek. Ik stik dan meestal een paar steekjes over het begin heen. De bovendraden probeer ik naar de achterkant te werken of ik knip ze af. De onderdraden knip ik af op 5 cm en laat dat verder hangen.
Let op:
Het rechter pootje van de naaivoet, dient tevens als geleiding. Zodra je applicatie model en de binnenkant van het voetje elkaar niet meer raken moet je stoppen en het werk een beetje naar rechts draaien zodat de vorm van de buitenrand van de applicatie weer tegen de binnenrand van het rechterpootje komt. Dit geldt voor de ‘buitenbocht’ Als je bij een binnenbocht wil draaien kun je het beste de naald links in de stof laten stoppen en de andere kant opdraaien, zodanig dat je applicatie mooi wordt vast gestikt.”
Het quiltwerk
Titia: “ Ik heb de quilt zelf doorgequilt met mijn naaimachine die geplaatst was op een Hinterberg quiltframe.”
Voor alle Jane Austen fans hopen we dat deze blog inspirerend werkt. Wie weet is dit hét zetje om zelf ook met dit patroon aan de slag te gaan. Titia, het is een quilt geworden waar je vast met voldoening naar kijkt. Bedankt voor het delen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!