Verhaal bij een quilt 5: Soft DeLauney

In mijn vorige blogbijdrage  vertelde ik over mijn quilt ‘Hemel en Aarde’ die ik maakte voor in de woonkamer van een Herbergier huis (woonhuis voor dementerende ouderen). Bij aflevering van die quilt werd gevraagd of ik er nog een wilde maken, voor in de eetkamer.  Ook hier weer was het de bedoeling dat het kleed geluiddempend zou werken maar vooral was er behoefte aan wat kleur. Nou, daar wilde ik wel wat mee !

Net als voor ‘Hemel en Aarde’ inventariseerde ik de al aanwezige kleuren in de eetkamer zodat ik daar bij aan kon sluiten. Ik maakte voortvarend foto’s van de stoelbekleding, de gordijnen en een al aanwezige wanddecoratie. Bovendien noteerde ik de gewenste maat van de quilt: 200×120 cm….en toen viel ik stil.

Krachttoer

Hemel en Aarde was mijn eerste eigen grote ontwerp en het maakproces van die quilt voelde als een hele krachttoer. Nu legde ik mezelf de druk op om daar weer boven uit te stijgen. Ja, ambitie kan een vervelend beest zijn 😉.  Enfin, na een paar maanden vruchteloos schetsen en verder creatieve windstilte besloot ik dat het tijd werd om in ieder geval in actie te komen: Als ik geen idee had voor een eigen ontwerp dan maar inspiratie halen bij een bestaand beeld. En dat moest dus een kleurig beeld zijn.

Kunststroming Orfisme

Nu had ik zojuist kennis gemaakt met de kunststromingen uit het begin van de 20e eeuw. Een turbulente periode, niet alleen in de wereldpolitiek, maar ook in de kunstwereld. Kunstenaars maakten zich los van de Academische regels die voorschreven wat een goed kunstwerk was en hoe dat gemaakt moest worden. Er werd in heel Europa door kunstenaars volop geëxperimenteerd met vormen, kleurgebruik, thema’s, materialen.  Een heel interessante periode voor de kunst. Kubisme, abstracte kunst, expressionisme, vrije kunst: al die begrippen komen voort uit die periode.

Maar dit is niet de plaats voor een lesje kunstgeschiedenis. De conclusie is dat ik stuitte op schilderijen van de kunstenaars Robert en Sonia DeLauney, die voorlopers waren van een kunststroming die Orfisme wordt genoemd. Kenmerk van werken uit deze stroming; sterke kleuren en geometrische vormen. Mijn quiltsersoog zag in de afbeeldingen van zijn schilderijen even zovele patronen voor een quilt. Uiteindelijk koos ik er voor om een schilderij van Robert DeLauney uit de serie ‘Circular Forms’ te vertalen naar een quilt.

 

ontwerp

Ontwerp

Werkwijze

Mijn werkwijze om de quilt in elkaar te zetten was dezelfde als voor Hemel en aarde: Als het ontwerp eenmaal bekend is, maak ik een werktekening op ware grootte en knip dan de patroondelen uit voor de verschillende te maken lapjes.

patroontekening

Patroontekening

De grootste uitdaging vond ik om de sfeer van het schilderij te benaderen. Als je goed kijkt zie je dat de vormen in het schilderij wel duidelijk zijn maar niet de scherpe grenzen hebben, die je  met patchwork maakt. Dus hoe maak je vage contouren? Ik zocht de oplossing in het gebruik van zelf-geverfde stofjes, zodat ik de basiskleuren zelf kon maken en waar nodig kleuren kon laten doorlopen naar lapjes ernaast.

Patroondelen schilderen

Daarnaast heb ik sommige patroondelen gedeeltelijk met textielverf ‘geschilderd’ waar de kleur wat intensiever moest worden bijvoorbeeld. Ik heb geoefend met ontkleurpasta om enkele lapjes weer gemêleerd lichter van tint te krijgen.

Voor de witte velden in het centrum van het beeld heb ik op enkele plekken uiteindelijk witte acrylverf gebruikt, die had ik nog in huis. Dat werd wel hard maar de naaimachine kwam er toch nog doorheen gequilt.

De ondergrond van het ontwerp heb ik machinaal gepatched. De onderdelen van de ringvorm heb ik daarna machinaal geappliqueerd.  Toen dit eenmaal in elkaar zat, is  het geheel gesandwiched, en daarna vrij intensief doorgestikt, bijna doorgeborduurd op bepaalde plekken.

Quiltwerk

Eindresultaat

Het eindresultaat: een Soft DeLauney. Ontwerp van de schilder en de textiele vertaling, met quiltreliëf is, van mij. In mijn achterhoofd hangt  het voornemen om dit proces nog eens te herhalen, met de kennis die ik nu heb.  Zien of ik de ‘schilderachtige’ sfeer dan nog beter kan benaderen.

 

SoftDeLauney

 

Clasien Selman

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.