Mijn Jane Austenquilt in de hoofdrol

Door: Een samenwerking tussen Titia Tebben en de commissie traditioneel quilten.

Mijn Jane Austenquilt in de hoofdrol

Eind 2023 reageerde Titia Tebben op een oproep rondom de Jane Austen quilt.( De Jane Austen quilt; een drietal voorbeelden – Quiltersgilde). Door persoonlijk contact tijdens de Meet& Greet in januari 2025 werd duidelijk dat Titia veel praktische en informatieve tips had rondom het werken met dit patroon.
In de Algemene nieuwsbrief van mei 2025 wordt haar quilt in het Jane Austen-item genoemd in combinatie met haar manier van machinaal verwerken.

Titia Tebben heeft haar quilt in de 1e helft van 2015 gemaakt, naar een patroon uit het boek “Primarily Quilts” van Di Ford-Hall. Zij is een liefhebster van geschiedenis en in het bijzonder van de boeken van Jane Austen. Haar persoonlijke ervaringen en praktische kennis deelt zij in dit blog.

Moeilijkheden en verrassingen

Titia: “Ik heb het patroon gebruikt van Di Ford uit haar boek Primarily Quilts. Dit was de eerste quilt met ruitvormen die ik maakte. Ik had me niet gerealiseerd dat als je met scheve vormen werkt je soms ook scheel gaat kijken, met andere woorden je moet heel erg opletten want alles is anders, vooral bij de voor en achterkant van de stof. De vormen zijn niet parallel. Ook bij de sashings en de kleine ruitjes op de kruispunten was het goed uitkijken.“

De Stofkeuze

Titia gebruikte hiervoor stofjes uit haar eigen voorraad en speelde met de kleuren om te zien hoe ze op elkaar inwerken. Omdat ze geen voorkeur heeft voor bruin en roze zijn deze kleuren niet in haar quilt opgenomen.

Titia: “Bij het kiezen van de stoffen heb ik me vrijmoedig gebaseerd op de kleurkeuze van Di Ford. De stofjes kwamen uit mijn voorraad. Die verzameling bestaat voornamelijk uit reproductie stoffen en wat Vlisco batik stoffen, die nog van mijn moeder waren geweest.

Ik heb me beperkt tot de kleuren die Di Ford in haar patroon gebruikte en vervolgens geput uit mijn eigen stoffen verzameling.

Toen ik de rand ging maken zag ik dat ik veel sashings en rode ruitjes van de kruispunten over had. Die heb ik gebruikt om de rood-beige rand te maken. De andere randstof was oude quiltstof van mijn moeder. De achterkant is de Druivenboezel stof van Den Haan &Wagenmakers uit Goor. “

De werkwijze

Titia heeft een manier gevonden om deze quilt geheel machinaal te verwerken. Zij beschrijft deze werkwijze en deelt daarbij de gebruikte materialen.

Titia:” Ik heb de quilt helemaal op de naaimachine in elkaar gezet. Ook de applicaties zijn met de machine doorgestikt.

Het was uitkijken geblazen met de schuine vormen. Bij de ruitjes rand heb ik een donker en een licht ruitje aan elkaar gezet. Vervolgens twee bij twee aan elkaar en zo verder tot de juiste lengte bereikt was. Bij de hoeken heb ik het verbonden zoals het uitkwam als een rechte hoek.

Bij de applicatie ben ik als volgt te werk gegaan: De te appliqueren onderdelen heb ik op Vliesofix geplakt, je kunt het dan op andere stof strijken. Het applicatie middenstuk is dus ‘raw-edge’ uitgevoerd met Vliesofix. Ik heb de midden figuur helemaal op elkaar geplakt, gestreken en met een klein zigzag steekjes met de machine vastgezet. Alle applicaties zijn zo met de machine doorgestikt.

Materiaalgebruik en naai tips

Titia:” Ik gebruik als bovendraad een draad niet dikker dan 40 wt. Altijd in de kleur van het te appliqueren deeltje, dus nièt de kleur van de achtergrondstof. Meestal gebruik ik gewoon naaigaren of garen voor machinaal borduren.

Als onderdraad gebruik ik bij voorkeur wit of zwart héél dun garen, niet dikker dan 60wt. Machinaal borduur ondergaren is goed, zoals bijvoorbeeld Bottomline van Superior of Deco Bob van Wonderfil. Serafil 120/20 wt (nu ook 180wt) werkt ook goed hiervoor. Hierdoor krijg je zo min mogelijk bulk aan de onderkant.

  • Ik gebruik bij voorkeur het borduurvoetje, dat voetje met 2 pootjes, links en rechts.
  • De snelheid van de machine zet ik zo langzaam mogelijk. Heeft jouw machine die optie niet dan zul je heel voorzichtig je pedaal in moeten trappen om niet te snel te gaan.
  • De naald van de naaimachine heb ik zoveel mogelijk naar rechts geplaatst, die komt dan bijna tegen het rechterpootje van het voetje aan.
  • Ik heb een zeer kleine zigzagsteek gebruikt, 1 millimeter naar voren(=naar je toe) en 2 millimeter naar links.
  • De naald in de stand naar beneden zetten. Dit betekent dat als je stopt met naaien, de naald altijd in de stof komt te staan.
    Let er wel op dat de naald aan de rechterkant in de stof staat. Je kunt dan als je het voetje omhoog doet de stof als het ware draaien om de naald.
  • Nu ga je heel langzaam stikken.

Aanhechten doe ik vaak een paar steekjes extra als ik terugkom op de beginplek. Ik stik dan meestal een paar steekjes over het begin heen. De bovendraden probeer ik naar de achterkant te werken of ik knip ze af. De onderdraden knip ik af op 5 cm en laat dat verder hangen.

Let op:

Het rechter pootje van de naaivoet, dient tevens als geleiding. Zodra je applicatie model en de binnenkant van het voetje elkaar niet meer raken moet je stoppen en het werk een beetje naar rechts draaien zodat de vorm van de buitenrand van de applicatie weer tegen de binnenrand van het rechterpootje komt. Dit geldt voor de ‘buitenbocht’ Als je bij een binnenbocht wil draaien kun je het beste de naald links in de stof laten stoppen en de andere kant opdraaien, zodanig dat je applicatie mooi wordt vast gestikt.”

Het quiltwerk

Titia: “ Ik heb de quilt zelf doorgequilt met mijn naaimachine die geplaatst was op een Hinterberg quiltframe.”

Voor alle Jane Austen fans hopen we dat deze blog inspirerend werkt. Wie weet is dit hét zetje om zelf ook met dit patroon aan de slag te gaan. Titia, het is een quilt geworden waar je vast met voldoening naar kijkt. Bedankt voor het delen.

Textielfestival Amersfoort 2026

Amersfoort, mei 2026

Van 20 tot en met 23 mei is Amersfoort het bruisende hart van het Textielfestival 2026. Textielkunst, duurzaamheid, creativiteit en innovatie staan centraal. Met het thema ‘Inventing the future-Textiel als inspiratie’ kijken we tijdens het festival vooruit. Met exposities, workshops en verrassende activiteiten inspireren we de bezoekers en ontdekken we samen de toekomst van textiel.

Nieuwe locatie, nieuwe aanpak

De Nederlandse textielverenigingen, verenigd onder de vlag van Stidoc, organiseren elke vijf jaar een Textielfestival. De laatste jaren was dat in Leiden en in 2026 is Amersfoort de stad waar we het festival organiseren. De coronajaren hebben ons parten gespeeld bij de vorige editie maar heeft ook iets opgeleverd; de waarde van online activiteiten. Op 20 mei vond de digitale aftrap van het festival plaats. Gedurende 12 weken verschijnen er op Instagram en Facebook berichten over onderwerpen die te maken hebben met textiel. De verwachting is dat hiermee veel interesse wordt gewekt, ook bij mensen die nog niet bekend zijn met Stidoc, de aangesloten verenigingen of het Textielfestival. Doe vooral mee om dit te delen en je eigen creaties te posten met gebruik van de hashtags #textielfestival #textielfestival 2026 #textielfestivalchallenge

Wat gebeurt er nu al?

We zijn een jaar voor het festival begonnen met activiteiten die klaar moeten zijn voordat het festival gehouden wordt: Masterclasses, Wedstrijd, Rondje Textiel, online activiteiten en het Community Project. In de loop van de komende maanden worden ook de  projecten Dressing the Future, de workshops, Texwalks, Arts&Crafts, en nog veel meer verder uitgewerkt. Wil je op de hoogte blijven van alle activiteiten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws, interviews met inspirerende makers en informatie over exposities en activiteiten in aanloop naar het festival. Je kan je aanmelden via de website www.textielfestival.nl waar je ook uitgebreide informatie vind over de nu al lopende activiteiten zoals bijvoorbeeld ‘Rondje textiel’. In Quiltnieuws september en via de website vind je binnenkort informatie over het insturen/inleveren.

 

Inge van Koningsveld

 

 

Workshop Ecoprints maken d.m.v. een pers

Door: Marijke Nieuwenhuijsen

Meestal schrijf ik een blog over het maken van moderne quilts. Ik maak echter ook deel uit van de groep “Quilttrials”. Zoals de naam al doet vermoeden, als we bij elkaar komen is het om iets uit te proberen. Meestal iets op “Art Quilts”gebied.

Workshop Eco printen

Zo was er op zaterdag 3 mei j.l. een workshop met een pers te gaan Eco-Printen. Dit ging uit van Groei en Bloei afdeling Heereveen.
Met 5 personen zijn we erop af gegaan en de reis ging naar Bontebok, een dorp onder de rook van Heereveen.
We waren uitgenodigd in een ( wat mettertijd) een voedselbos moet gaan worden.

Het Bontebos waar reeds 2 jaar hard gewerkt wordt om er een stukje natuur te creëren, waar dus veel bladmateriaal aanwezig is.
We worden hartelijk ontvangen door Groei en Bloei vertegenwoordiger Jannie Eppinga
eigenaar Carolien Beenhakker en door Ykje Kramer, de lesgeefster van deze workshop.



Bladvormen

Na een uitleg ronde in de tuin over welke bladeren we mochten plukken ging iedereen aan de gang.

Wat is een mooie bladvorm, welk blad heeft een nerf en zal het wel of niet doen.
Ons eerste werkstuk is een proeflapje gewoon om even te kijken wat het doet.

Je deelt de stof in 2 delen, legt de bladeren zonder de stelen op de ene helft, allemaal dezelfde kant boven en dekt de bladeren toe met de lege helft. Dan door de pers, spannend hoor wat is het resultaat!!

De bladeren kunnen nu van de katoen gehaald worden en even kijken of er wat te zien is.

Spoelen

Dan ga je spoelen in roestwater, dit geeft of het resultaat goed te zien. De Oh’s en Ah’s waren heel verrassend te horen.
Daarna nog even uitspoelen in een sopje met wasmiddel en aan de lijn hangen om te drogen.
Het volgende werkstuk wordt het echte werk. Op een grotere lap katoen een mooie compositie maken en dubbel leggen, als het maar groot genoeg is voor de borduurring die we krijgen.


Verrassend resultaat

Het blijft verwonderlijk wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Sommige bladeren bevatten geen Tannine en blijven groen als afdruk. Sommige hebben meer en kleuren naar donkerbruin tot grijs of zelfs zwart.

Het was een gezellige workshop, we hadden er lekker weer bij maar ook het gewoon experimenteren met wat bladeren en katoen, het blijft leuk om zo bezig te zijn.

Bedankt Ykje van “Walk in Beauty.nl” het was een leerzame middag voor onze groep de Quilttrials.

Winkeldonderdag: Wonderfil – Creative Mediums – De Rinse Away Design Sheet

Winkeldonderdag: Wonderfil – Creative Mediums – De Rinse Away Design Sheet

Behalve heel veel garen, maakt WonderFil ook handige accessoires zoals deze Creative Mediums. De Rinse Away Design Sheets zijn vliezen die op verschillende manieren kunnen helpen bij borduur en quilt projecten.  

Rinse Away Design Sheet

Vandaag kijken we naar de Rinse Away Design Sheet (RADS). ‘Rinse Away Design Sheet’ betekent letterlijk ‘uitspoelbaar ontwerpvel’.  De Rinse Away Design Sheet is ontworpen voor veelzijdigheid en is perfect voor een breed scala aan toepassingen, waaronder handwerken, handborduren, schilderen met draad, appliqué, het quilten van complexe ontwerpen en meer. Het is een dun vlies dat aan één kant plakt. Het vlies zit op een gerasterde achterkant. Het is ideaal om borduurpatronen over te zetten op stof. Geen gepruts met verdwijnende potlood of pen lijntjes meer. Bovendien geeft het vlies stevigheid aan je stof waardoor je in veel gevallen geen versteviging meer nodig hebt voor het borduren. Het ontwerp blijft ook zichtbaar op donkere stof. Het is ook heel goed te gebruiken op dikkere stoffen zoals bijvoorbeeld wol.

Je kunt je ontwerp op het vlies tekenen maar het kan ook door de printer.

Daarna haal je het vlies met het ontwerp voorzichtig los.

Plak het vlies op de stof die je wilt gaan borduren.

Borduur nu je ontwerp.

Borduurgaren van WonderFil is bijvoorbeeld Eleganza, Spagetti en Fruitti.

Klaar is je borduurwerk

Als je klaar bent, spoel je het werk uit onder de kraan of laat je het een tijdje in een bak met water liggen totdat het vlies is opgelost. Even laten drogen en klaar is je borduurwerk

Op het YouTube kanaal van WonderFil staan video’s die je laten zien hoe alle producten werken. Deze video’s zijn in het Engels maar gelukkig kun je daar tegenwoordig Nederlandse ondertiteling bij aanzetten. Dat doe je zo:

  • Kies eerst CC onderin het video scherm
  • Kies dan settings (dat is het kleine radertje onderin het video scherm)
  • Kies dan Subtitles/cc
  • Kies autotranslate
  • Kies Dutch

Hier vind je de video voor de Rinse Away Design Sheet.

En deze video laat je zien wat je allemaal nog meer met de Rinse Away Design Sheet kunt doen.

De Rinse Away Design Sheet is te koop bij diverse winkels en natuurlijk bij WonderFil

Volg WonderFil op Facebook en Instagram voor nieuws, tips en aanbiedingen.

Facebook: @wonderfilnederland          Instagram: @wonderfilnl

 

Uit je comfortzone:

Inspiratie voor kleuren in je volgende quilt

Door: Clasien Selman

De MoQing Birds

Dit is een project van moderne quiltgroep MoQing Birds. Wij zijn een groep voor modern quilten. Als leden van die groep hebben we samen afgesproken dat we onszelf willen blijven ontwikkelen. Dat wil zeggen dat we onszelf blijven uitdagen en willen oefenen en onderzoeken wat ´modern quilten’ dan is. Want dat is geen scherp afgebakend begrip.

Maar het valt niet altijd mee om een goed nieuw idee te vinden voor een nieuw groepsproject. Maar de grap van dit verhaal is, dat je die ideeën helemaal niet zelf hoeft te ontwikkelen. Je kan ideeën halen uit tijdschriften of bijvoorbeeld de resource library van het MQG.

Kleurenpalet uit een tijdschrift

De volgende kleuroefening hebben we als groep gedaan als doe-actie tijdens onze maart-bijeenkomst. De opdracht was gebaseerd op een column in het tijdschrift Make Modern (Australië), waarin Lucy Engels vertelt hoe je op een andere manier de kleuren voor je nieuwe quilt kunt zoeken. Anders dan lapjes uit je voorraad trekken die je sowieso al mooi vindt.

Lucy Engels legt uit dat je overal inspiratie kan vinden voor kleurcombinaties. Interieurdesign, behangetjes, film. Alles is bruikbaar. Dus kijk eens met andere ogen naar foto’s in een geïllustreerd tijdschrift over woninginrichting, mode, of bijvoorbeeld food. Deze bladen besteden veel aandacht aan styling, en dus ook de kleuren in hun designs.

De volgende oefening die we als groep deden is heel eenvoudig. Neem wat van de hierboven genoemde tijdschriften, en kies hieruit een foto waarvan de kleurencombinatie je aanspreekt. (Of daag jezelf uit en kies een foto met kleuren die je normaliter nooit zou gebruiken.) Analyseer welke kleuren en precies in de afbeelding zitten, en omcirkel vervolgens vijf tot tien kleuren. Ook tinten of gradaties van dezelfde kleur mogen meedoen, maar zorg ervoor dat je zowel achtergrondkleuren al accentkleuren kiest. Knip die stukjes uit en plak ze op een leeg vel wit papier. Het kan je helpen om te stukjes te rangschikken op kleur, en wellicht op verzadiging. Wat je dan hebt gemaakt is een kleurenpalet van kleuren die bij elkaar passen (want ze zaten in een foto die jou aansprak). De resultaten uit deze oefening waren uiteenlopend, zie bijgaande foto’s.

 


Als groep hebben we deze oefening gedaan en vervolgens afgesproken dat we ieder met de kleuren uit die we zo hebben gemaakt, een quiltontwerp gaan maken. Het hele palet, of een selectie, mag beide. Over dat quiltontwerp een volgende keer.

 

 

Klein object – Vriendenboekje

Door Marian Meijerink

Vriendenboekje

Met ons textielgroepje de Lapjeskatten hebben we een als klein object een “vriendenboekje” voor elkaar gemaakt.

In de vorm van een triangle book: Uit een octagon (8 hoek) van stevige viltstof zijn 2 segmenten weggeknipt. Er blijven dus 6 driehoeken over.

 

Om uit te vogelen op welke manieren het object kan staan is het ook even van papier gevouwen. Het gevouwen papier blijft staan maar met de stof is dat niet het geval het valt plat neer. Er worden dal- en bergvouwen in genaaid en bij elke bladzij wordt een kartonnetje toegevoegd.


Het echte werk kan beginnen. Het creëren van de eerste driehoek is voor onszelf.
In deze creatie laat je zien waar je van houdt qua kleur, vorm, materiaal en thema.

Daarna rouleert het driehoekboek in de groep.
Aan de volgende de taak om een bladzijde te vullen en wel of juist niet voort te borduren op de vorige bladzijde(n).

Wij zijn met ons 5en. De laatste overgebleven 6de bladzijde is weer voor onszelf, om mee af te sluiten.

Het is erg leuk om in de trant van de ander te werken en het proces van de groeiende boekjes te volgen. Er zijn voldoende aanknopingspunten. Het is een grote verrassing om het terug te krijgen….

We zijn nu de trotse bezitters van een eigengemaakt gezamenlijk projectje om als object neer te zetten.
Een ieder van de groep heeft zijn eigen “handtekening” erin gezet.

Winkeldonderdag: Stegeman’s Textiel

Stegeman’s Textiel is een gespecialiseerde stoffenwinkel (geen groothandel) in het door klederdracht overbekende dorp Rouveen als deelgemeente van Staphorst. De winkel is landelijk, maar ook internationaal zeer bekend doordat ze stoffen verkopen die vaak ergens anders niet verkrijgbaar zijn. En ook de bekende rode zakdoek, boerenkiel en zwarte pet zijn uit voorraad leverbaar. Daarnaast heeft de winkel diverse andere artikelen zoals kralen, pailletten, borduurartikelen, etc.

Outlet tot 14 juni aanstaande

Tot zaterdag 14 juni is de kamer achter de winkel omgetoverd tot outlet. Heel veel lapjes en stoffen met 40% korting, maar ook andere artikelen, zoals kleding, handdoeken, tafellakens en meer.

Kom gezellig eens kijken en sla je slag.

 




Of je nou van uitbundig houdt of van iets minder opvallend, er is van alles. Katoen, linnen, viscose, tricot, effen, gestreept of gebloemd. Voor een mooie jurk of een zomerse flodderbroek. Of helemaal iets anders, bv. een boerenkiel of ouderwetse schort voor een evenement. Het is altijd de moeite waard om eens in de winkel te kijken, want er is zoveel meer dan op de website staat.

Welkom bij Stegeman’s Textiel

Oude Rijksweg 413

7954GH Rouveen.

www.stegemanstextiel.nl

 

Dagboekquiltje: experiment met kleur en textuur

Bianca Maas maakt iedere maand een dagboek en ze deelt haar ervaringen met ons.

Zoals altijd zoekt ik  mijn inspiratie uit een van de boeken uit de kast. Dit idee komt uit het prachtige boek: “Eigentijdse quilts, kleur, textuur en vervorming” van June Barns.
In dit boek staan vele leuke experimenten. Zoals altijd, geef ik er mijn eigen draai aan.

Boek gebruikt voor het april dagboek

Kleur, Textuur en Vervorming

Het begon met allemaal verschillende lapjes te verzamelen. Een basis van stevige vlieseline, katoen, moerbeizijde-hankie en boombast.

Het verzamelen van het materiaal

Het verzamelen van het materiaal

Nu gaat het leuke deel beginnen. Ik wil een bloementuin en begin te knippen uit een sjaal, bloes, wit-zwart quilt stof en zijde (paars).

Textuur en verf

Als het geheel op de ondergrond ligt, ga ik het borduren. Voornamelijk met een witte draad in de hoop dat het straks allemaal een kleurtje krijgt.

Een verfbad gemaakt met Karmin rot MX-G. Dit is Procion verf, een rustige rode tint.
Hier heb ik het dagboek ingelegd met enkele rolletjes dun katoen breigaren erbij.
Het geheel in een plastic zak doen en een warme waterkruik erop leggen. Ik heb dit ooit gezien op internet. Het werkt! Dit blijft zo 2 à 3 dagen liggen en iedere dag de kruik met heet water  bijvullen. Zo krijgt de verf  tijd om te hechten.

Als  ik ga spoelen, zie ik tot mijn spijt dat de zijde geen zijde is zoals ik verwachtte. De stelen zijn ook wit geworden. De rode verf is weggespoeld. Dat vind ik zo’n stoorzender, deze bloemen ga ik verwijderen. (Dus een les voor mijn volgende keer, eerst een proefverfbadje maken)

Het witte kant vind ik wel mooi, het geheel fleurt ervan op.
Zwart-Witte stofjes geven iets extra’s, dat is voor herhaling vatbaar.
Fijn dat ik het dunne katoenen breigaren in hetzelfde verfbad heb gedaan, dat is nu geschikt voor de borduursteekjes.
Het geheel is opgefleurd met kraaltjes en wat glitterverf op de bloemen.
De stelen heb ik met textielverf een accent gegeven, zodat het interessanter wordt.

Dit is het geworden. Dagboek voor de maand April. Heel kleurrijk, maar zo is het niet begonnen.

het eindresultaat

Hier is wordt dit dagboek iedere maand gepubliceerd.
https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com/2025/04/kleur-en-textuur.html

Eerdere blogverhalen van Bianca Maas kun je hier lezen

Iedere maand een dagboekquilt – februari en maart

Werken met Angelina – Dagboekquiltjes

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Yolanda

Door: Yolanda Coevert en Sylvia Jansen

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Joke Bouter, heeft het stokje doorgegeven aan:

Yolanda Coevert

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Yolanda voor het Quiltersgilde doet.

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Mijn functie is regiovertegenwoordiger voor de regio Noord-Holland-Noord, daar organiseren Janine van Dijk en ik 2 keer per jaar een quiltdag (in Hoorn). Ik ben in 2023 gevraagd om mee te draaien en mocht het in 2024 “voor het echie” gaan doen.

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?

Het werk bestaat uit het plannen van de dag, het benaderen en bezoeken van een winkel voor die dag, het uitzoeken van de werkjes, de stof uitzoeken, kopen en snijden, pakketjes voor de dag maken en de dag zelf goed laten verlopen. Eigenlijk vind ik het het leukst om de werkjes te bedenken en voor te bereiden, de lesbrief te maken en om de dag zelf goed te laten verlopen. Het administratieve en financiële gedeelte ligt mij veel minder.

Yolanda als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Yolanda zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

Yolanda: Ik heb in 2016 een beginnerscursus gevolgd en was meteen gegrepen door het “quiltvirus”. In de eerste jaren heb ik zelf veel uitgeprobeerd en workshops gevolgd. Ik wilde weten wat ik leuk vond om te doen en wat niet. Toen ben ik er ook achter gekomen dat ik echt een handquiltster ben. Ik ben totaal niet vaardig met de naaimachine en ik vind het rustgevend om alles met de hand in elkaar te zetten.

Ook op de quiltbee heb ik veel informatie gekregen en veel geleerd. Ik zie mijzelf niet als een traditionele quiltster. Op dit moment zijn er nog steeds onderwerpen die mij interesseren en vind ik het nog steeds leuk om nieuwe dingen te leren/ontdekken of een workshop te volgen.

Wat vind je het leukst om te doen als het om patchwork/quilten gaat?

Ik kan niet zeggen wat ik het leukste aspect van het quilten vind: de ene keer vind ik het leuk om simpel lapjes aan elkaar te zetten, de andere keer ben ik aan het tekenen en schetsen en de volgende keer ben ik (uren) lapjes aan het uitzoeken en combineren.

 

A la Ton Schulte


Mijn favoriete stof is batik, vooral door de kleuren, want ik gebruik graag veel kleuren in mijn quilts. Die kleuren kan ik ook goed kwijt in de droomdekentjes die ik af en toe maak.

 

Droomdekentje


Wat is je favoriete quilter?

Ik heb niet echt een favoriete quiltster, maar het werk van collage quiltsters zoals Susan Carlson en Emily Woodward Taylor spreekt mij wel erg aan. Verder vind ik het werk en de materialen van Sue Spargo mooi.

Wat is je favoriete quilt?

In de coronatijd heb ik het patroon “Round the Garden” aangeschaft en ook veel materialen er bij. Aan die quilt heb ik met heel veel plezier 2 jaar gewerkt en dat is tot nu toe mijn favoriete quilt.

 

24 cats in the garden


Het werken met de wolletjes en steken van Sue Spargo beviel mij zo, dat ik daarna “Homegrown” ben gaan maken en die is net af. Wel vind ik het heel leuk om aan een patroon je eigen twist te geven.

 

Natuur(lijk in de stad)


Aan hoeveel projecten werk je tegelijkertijd?

Meestal heb ik 2 à 3 projecten tegelijkertijd liggen (voor de afwisseling), maar ik vind het ook heerlijk om mandala’s te ontwerpen en in te kleuren. Op dit moment ligt er een panel van Klimt en een opzet voor een quilt à la Hundertwasser en ben ik bezig met een collagequilt van een ijsvogel (na een geweldige 2 daagse cursus van Ria Mille). Hier wil ik zeker nog wat meer mee experimenteren, want het is zo leuk om de kleuren uit te zoeken en er mee te spelen.

 

Ijsvogel


Wat is je droom?

Mijn droom is om zelf een quilt te bedenken en te tekenen en die daarna te maken met vilt/wolletjes en siersteken erop. Als ik een onbeperkt budget had, zou ik naar Amerika gaan en daar, buiten de quiltwinkels, een quiltweek van Sue Spargo bezoeken.

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Janine van Dijk


Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten, 18) Gerda de Jong, 19) Paulien Slutter, 20) Annemieke Polman, 21) Lydia de Mooij en 22) Jo Huijsman, 23) Pieternel Hol , 24) Riny Zeijpveld-Meuleman en 25) Joke Bouter.

Textielmobiel

Textielmobiel – Een project met inwoners uit de gemeenten Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Nunspeet, Oldebroek en Putten.

Door: Herma de Ruiter

Het idee

‘We willen iets doen met inwoners van onze gemeenten en textiel. Kun jij iets met jouw blokjes, een wandkleed of zo’. Dat was ongeveer het startpunt van het Textielmobiel project. En natuurlijk zeg ik dan ja. Wat is er nou leuker dan nog meer mensen enthousiast maken voor het werken met textiel.

Uit ervaring weet ik inmiddels dat het goed te doen is om in een workshop van ongeveer twee uur een klein (10 x 10 cm) kunstwerkje van textiel met de hand te maken. De afwerking neem ik later voor mijn rekening.

Materialen met verhalen

We organiseren workshops in alle gemeenten. We vragen de deelnemers om iets mee te nemen waar een herinnering aan zit die ze in hun kunstwerkje willen verwerken. Dat kan van alles zijn.

Veel van onze herinneringen zijn gekoppeld aan een kledingstuk dat wijzelf of een dierbare droeg bij een al dan niet belangrijke gebeurtenis. Denk aan een trouwjurk/pak, maar ook aan een pyjamaatje van een kleinkind, of geruit rokje dat je vroeger zelf droeg.

Er is een reden dat we sommige kledingstukken niet weg kunnen/willen doen ook al zijn ze versleten of passen ze niet meer. We zullen ze nooit meer dragen maar ze zijn onlosmakelijk verbonden aan herinneringen die we koesteren.

Herinneringen zitten niet alleen in kledingstukken maar ook in andere textiele objecten, de vitrage van je ouderlijk huis, het tafelkleed dat vroeger op tafel lag, of de restjes stof van een jurk die je moeder voor je maakte.

En natuurlijk zitten herinneringen ook in objecten die niet van textiel zijn maar die je wel in het kunstwerkje kunt verwerken, een steen, of een paar sleutels.

Workshops

Tijdens de workshops worden die herinneringen gedeeld. Dat doen de deelnemers niet alleen met elkaar maar ook met ons. In (video) interviews worden die verhalen vastgelegd. Die video’s worden onderdeel van het kunstwerk net zoals de foto’s die tijdens de workshops gemaakt worden.

 

Heel bijzonder was de workshop in Elburg met een grote groep nieuwe Nederlanders. Communiceren was een uitdaging maar gelukkig spreekt naald en draad alle talen.

 

 

Na afloop van de workshops heb ik alle kunstwerkjes afgewerkt zodat ze in de speciaal hiervoor gemaakt pergola kunnen hangen. De kunstwerkjes hebben allemaal een eigen QR-code gekregen waarmee je toegang krijgt tot de video van het interview dat er bij hoort.

 

 

Tijdens het Textielmobiel project hebben we gezien hoe werken met textiel verhalen losmaakte. Het was bijzonder om te zien hoe bereid de deelnemers waren om deze verhalen met elkaar en met ons te delen. Het waren verhalen over vroeger, verhalen over rouw, verhalen over mantelzorg, verhalen over reizen, verhalen over ziekte, verhalen over verdriet, verhalen die misschien nog nooit eerder zo verteld waren. De verhalen zijn herkenbaar maar ook uniek, net zoals iedere deelnemer uniek is.

Textielmobiel is op vier locaties tentoongesteld (Heerde, Harderwijk, Elburg en Epe) van november 2024 tot en met maart 2025. Na afloop hebben we de kunstwerkjes teruggestuurd naar de deelnemers.

Links

De foto’s zijn van Kim Vermeulen.

Video’s van de interviews van het project zijn gemaakt door Gert Foekens van RTV794 Interviewer: Jan Bertil Pool, Cultuurplein.

Textielmobiel is mogelijk gemaakt vanuit de regeling Cultuur & Erfgoedpact Noord Veluwe 2022-2024, de gemeenten Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Nunspeet, Oldebroek en Putten in samenwerking met Cultuurplein, Cultuurkust en Elburg.

Materiaal gesponsord door Equilter.com, WonderFil Specialty Threads en Vlieseline.