Salamanders van Escher

De uitdaging

Tijdens een regiodag zag ik een quilt van Agnes Bruinenberg-Quist. Het prikkelde mij om dit te gaan tekenen in EQ8. Dit lukte niet goed. Ik kreeg van Agnes het patroon. (Design van Kay Parker)

Ik wilde het echt wel in eigen afmetingen kunnen creëren en de rand zo laten lopen dat er geen gedeeltelijke salamanders op de rand kwamen. Wat ik het mooiste vond. Dit was een flink proces. Ik ben er maanden mee bezig geweest. Daardoor leerde ik EQ8 ook beter kennen. Het basispatroon is een hexagon. Van de helft maak je weer driehoeken en de kunst is om de lijnen goed te laten doorlopen. In EQ8 kun je alleen vierkanten of rechthoekblok maken. Dit vormde een extra uitdaging. Met wat creatieve aanpassingen lukte het.

Aanpassen en tot een quilt komen

Daarom bedacht ik een basisblok met drie salamanders en kon dat verwerken om tot een quilt te komen.

Echter in het overzicht liepen de lijnen alleen niet mooi door (zie linkse foto). Wel kreeg ik daardoor een beeld van het geheel en kon ik goed de afmetingen van het basishexagon bepalen.

De eerste blokken

In overleg met mijn dochter koos ik de stof en ging aan de slag. Daarvoor gebruikte ik  theezakjes papier en tekende daar de patronen op over. Ik heb de top met de hand genaaid (veel tijdens de vakantie in Denemarken) en de naden plat rollen met de roller werkte erg prettig. Ik had amper een strijkbout nodig.

De buitenrand

De zij-, boven- en onderkant vormde een flinke uitdaging. Ik printte de hele quilt uit en nummerde iedere halve hexagon. Per nummer kon ik zien welk stukje de achtergrondstof moest zijn. Het bleef tellen en opletten. Ik werkte in banen van beneden naar boven. Ik heb er een paar foutjes in gemaakt. Zoals mijn man dan zegt; ‘geeft niets, dan heb je twee keer plezier van een lapjes’ . Uiteindelijk was de top klaar.

Quilten

Toen kon ik de quilt dubbelen en quilten. Dit heb ik op de naaimachine gedaan. Ik heb op de salamanders rug- en koplijnen genaaid en met een patrooninstelling van mijn Juki naaimachine kon ik ook oogjes aan de salamanders geven. Daarna om alle salamanders heen genaaid en de buitenrand zoals het me uitkwam. Tot slot kreeg de quilt een label.

Het cadeau

Op 16 april was de grote dag dat onze kleindochter 4 jaar werd. Ze was heel blij met de quilt. Ze miste wel oortjes. Daar bedacht ze wat op, dat zijn de puntjes op de koprand. Ze ging slapen met de panda die de andere oma voor haar maakte in haar armen en de quilt over zich heen, dromend over de volgende dag dat ze ook naar de basisschool mocht.

Hartelijke groeten en tot de volgende keer,

Gré van Schuylenburg
Zie ook mijn fb quiltvreugde

Mijn Japanse quiltje

Japanse stofjes

Het begon allemaal met een setje Japanse lapjes dat ik bij de quiltwinkel van Elly Prins in Zoetermeer heb gekocht. Ik heb altijd al eens met Japanse lapjes willen werken en dit vond ik een mooi setje met mooie gedempte kleuren. Misschien wel wat moeilijk te verwerken, de stof is geweven, wat dikker en er zit ook een werkje in?

 

Ik zocht op internet naar wat er zo bijzonder is aan Japanse stoffen, maar een goed antwoord vond ik eigenlijk niet. Toen maar aan mijn vriend ChatGPT gevraagd. Nu spreekt Chat niet altijd de waarheid, maar het antwoord waarmee de AI kwam, vond ik wel oké. Volgens Chat worden in Japanse stoffen vaak traditionele motieven gebruikt, zoals golven, kersenbloesems en kraanvogels. Dat geldt voor mijn lapjes trouwens niet, want die zijn gewoon effen. Daarnaast zijn de stofjes mooi van kwaliteit, ze zijn van hoogwaardige materialen gemaakt. Daar kan ik het mee eens zijn. Verder noemt Chat nog het subtiele kleurenpalet van Japanse stoffen, het gebruik van traditionele technieken en de “Wabi-Sabi” esthetiek. Dat laatste betekent dat de stof niet perfect hoeft te zijn, er kunnen kleine onregelmatigheden in zitten of lichte kleurverschillen.

Japanse quilt

Maar wat doe je met zo’n mooi setje lapjes? Ik heb een mooi boek van Yoko Saito, een Japanse quiltster, en ik vond daar een patroon dat met mijn setje lapjes goed te doen was. Het patroon heet Carnation Wallhanging. Yoko Saito heeft haar inspiratie voor dit patroon uit het plafond van een kerk gehaald. Grappig genoeg is dit patroon gepubliceerd in het boek Scandinavian Quilts, dus het was waarschijnlijk de Scandinavische cultuur  en een Scandinavische kerk waar Yoko zich op baseerde bij het ontwerpen van dit patroon.

De top

Ik heb als ondergrond een gebroken witte stof gebruikt, met wat motiefjes. Het patroon heb ik met behulp van een lichtbak overgenomen op de stof. Daarna heb ik eerst alle steeltjes op de stof geappliqueerd. Dit deed ik door dunne reepjes stof te knippen van iets minder dan 1 cm breed en schuin op de recht-van-draad. Vervolgens naaide ik met een rijgdraadje 1 kant van de stof op de witte lap vast. Daarna klapte ik dit reepje stof – met een klein zoompje – om en appliqueerde 1 kant op de stof. Vervolgens vouwde ik de zoom op de andere kant naar binnen en appliqueerde de andere kant van het steeltje op de stof.

Na de steeltjes volgde de bloemetjes. Ook die heb ik allemaal met de needle-turn techniek vastgezet. Soms was het wel een beetje “prutsen”, zeker met de allerkleinste bloemetjes. Af en toe moest ik een rafelrandje wel even met wat lijm bij elkaar houden. De stof was goed te verwerken, het was soms wel lastig omdat er een “werkje” in zat wat de stof nog wat dikker maakte. Ik heb zelf nog wat niet-Japanse lapjes toegevoegd, de roze, een groene en een wat fellere blauwe, omdat de Japanse kleurstelling mij wat al te subtiel was  :-)

 

 

Toen het witte deel met de bloemen klaar was, heb ik de blauwe stof in de vorm geknipt en op de witte stof geappliqueerd. Daarna heb ik de rand met de Franse knoopjes geborduurd en ook wat knoopjes om de bloemen heen geborduurd.

Het quilten

Voor het quilten heb ik met de hand en met witte draad de contouren van de bloemen en de steeltjes gevolgd.

Voor de blauwe stof leek het mij leuk om een Sashiko patroon te gebruiken voor het quilten. Ik heb het door mij uitgekozen patroon met witte krijt op de stof getekend.

 

 

Daarna begon het quilten, op de hand. Maar helaas diende zich hierbij een probleem aan, ik kreeg namelijk last van mijn rug. Niet zozeer door het quilten, maar het quilten met gebogen rug maakte het er niet beter op. Ik dacht, dat ga ik niet redden op de hand. Omdat ik de quilt af wilde hebben voor de miniatuurquilt tentoonstelling heb ik alles weer uitgehaald en de witte lijnen op de stof weg geborsteld. Dan maar op de naaimachine. Maar ik ben nog niet zo handig op de naaimachine met quilten. Na wat tobben en uitproberen, heb ik er uiteindelijk voor gekozen om wat evenwijdige lijnen te naaien op de blauwe stof. En op de rand een patroontje. Mijn naaimachine is net nieuw, dus ik moet nog van alles uitproberen.

De quilt is nu op reis met de rest van de quiltjes van de miniatuurquilt tentoonstelling. Maar als deze weer terug is, ga ik het quiltwerk toch weer uithalen, denk ik, en het Sashiko motief dat ik erbij had bedacht op de hand quilten. Dat past er toch beter bij.

 

 

 

Sylvia Jansen

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Paulien

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we iets meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Gerda de Jong, heeft het stokje doorgegeven aan:

Paulien Slutter

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Paulien voor het Quiltersgilde doet.

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Redactiemedewerker

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Een aantal jaren geleden kwam ik op een tentoonstelling Inge van Koningsveld tegen, waarbij er een zeer leuk gesprek volgde. Vrij snel daarna ontving ik een mail van haar of ik redactiemedewerker wilde worden van het Quiltersgilde. Wat een eer dacht ik…

En op zaterdag 17 augustus 2019 zat ik voor het eerst bij de redactievergadering in Nijkerk.

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?

Mijn taak is vooral artikelen schrijven over het quilten, waarbij ik experimenteer met stof en materialen, meer richting het art quilten. En mijn streven is steeds om het laagdrempelig te houden, zodat het zowel voor beginners als gevorderden goed te lezen is. Van veel materialen wist ik het bestaan niet eens, maar door te Googelen en naar cursussen te gaan, heb ik ontdekt hoe je kunt werken met bijvoorbeeld:  tyvek, soluvlies, lutradur, inktense potloden, ecoprinten, gelliplate printen en zo meer.

 

Stof weg knippen

 

Tyvek

 

Gelliprint en borduurwerk

 

Vlakvulling




Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Wanneer bij jou Quiltnieuws 158 [winter] op de mat valt, heb ik ondertussen al weer een vergadering gehad voor het volgende nummer. En dat vind ik soms lastig. Het is nog donker en koud en nat, maar mijn artikel over ”hoe maak ik een landschap”, mag lenteachtige kleuren hebben, want het komt uit in maart [Quiltnieuws 159]. Even omschakelen dus.

Paulien als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Paulien zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

Hoe het begon

In 2012 ben ik begonnen met deze hobby. Ik heb les gehad in Westendorp bij Marin, waar ik de eerste kneepjes van het quilten leerde. En sinds 2021 heb ik les in Harderwijk van Marjon Hoftijzer. Iedere les komt er een nieuwe techniek aan bod. De lessen gaan over lijnen, vormen, structuur, textuur, symmetrische composities, verven, stempelen, beeldvullende vlakverdeling, te veel om op te noemen. En iedere keer als ik naar huis rijd van de cursus, is mijn hoofd vol met alle informatie die ik gekregen heb en kan ik niet wachten om aan het experimenteren te gaan. Quilten is voor mij echt een proces van proefjes maken, nadenken [‘s nachts], nog eens uit proberen, tips vragen en naaien maar weer….

Word ik daar onrustig van? Ja best wel, maar ik weet inmiddels dat er een moment komt dat ik de oplossing vind van mijn zoektocht en dan gaat het ineens snel met het naaien van mijn quilt. Zo mooi om dat proces door te maken.

Licht en schaduw

Op dit moment zijn we op de cursus in Harderwijk  bezig met “licht en schaduw”. Met behulp van een lamp heb ik een foto gemaakt van deze vaas, je ziet duidelijk de slagschaduw.

 

Licht en schaduw

 

Om nu te zien hoe het in kleur uitkomt, heb ik het 4 keer gekopieerd en ingekleurd met potloden. Het is namelijk goed om vooral veel te schetsen en uit te proberen.

 

Gekleurd met potloden op papier

 

Vervolgens heb ik het beeld op stof getekend en ingekleurd met aquarelverf en inktense potloden. Even een sandwich gemaakt en doorgestikt met verschillende garens.

 

Ingekleurd en doorgestikt

 

Mijn volgende stap is, daar ben ik dus nog mee bezig,  het tafereel helemaal omzetten in stof. En ik besef nu al dat de vaas niet transparant hoeft te zijn, en dat de schaduw niet zwart is maar een kleur mag hebben!!! De kleur wordt bepaald door het licht en de kleur van de ondergrond waar de schaduw opvalt.

Van dat soort ontdekkingen word ik erg blij! Al weer iets geleerd.

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen?

Mijn meest geliefde quilt is toch de quilt die vorig jaar op de Algemene Tentoonstelling in Nijkerk heeft gehangen. Deze quilt heeft als titel “van donker naar licht”.

Het verbeeldt mijn leven van donker en depressief, naar licht en helder in mijn hoofd.

De jaarringen van mijn leven, in de winter donker en in het voorjaar, [door te gaan joggen], gelukkig weer in het licht.

Van donker naar licht

 

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

Net als zovelen van jullie ben ik bezig geweest met de miniatuurquilt voor de tentoonstelling in Rijswijk.  Inmiddels is deze tentoonstelling al weer geweest en heb ik heel veel moois voorbij zien komen. Mijn Quilt heet “Onbalans”.

Met deze quilt wil ik mijn bezorgdheid uitdrukken over de onbalans in de wereld door menselijke acties. Het lijkt alsof we door onze manier van leven, de aarde/de mens/de natuur,  in de war sturen.

 

Onbalans


Wat zijn we vergeten te vragen? Wat zou je ons nog willen laten weten?

Sinds 2023 ben ik regiovertegenwoordiger van Gelderland Oost.  Oktober 2023 was  de eerste keer dat ik dit met Annemiek Polman organiseerde. Op zo’n dag kom ik zoveel lieve mensen tegen waar ik dan een praatje mee maak. Ik zie de dames echt genieten van deze gezellige dag. In oktober 2024 hoop ik op weer zo’n grote opkomst en een sfeervolle dag met koffie en een “kuuksken”.

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Aan Annemieke Polman.

 

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten en 18) Gerda de Jong.

 

 

 

Pensioen

Mijn periode als bestuurslid is voorbij

Toen ik eind 2011 een vacature las in Quiltnieuws voor een bestuurslid PR dacht ik dat lijkt me wel wat. In eerste instantie was de vacature al vervuld, maar op de ALV in april 2012 bleek dat er toch weer iemand nodig was. Dus in mei 2012 was de start van mijn bestuurlijke loopbaan bij het Quiltersgilde. Eerst als aspirant en op de Algemene Ledenvergadering in 2013 ben ik toegetreden tot het bestuur. De hele periode van elf jaar heb ik met heel veel plezier meegewerkt aan de zichtbaarheid en bekendheid van onze vereniging. En nu ga ik met pensioen.

Er is enorm veel verandert in de jaren dat ik in het bestuur zat. Mijn voorgangster stuurde per post nog persberichten rond. Tegenwoordig gaat alles digitaal en de sociale media maken het mogelijk om reclame te maken voor activiteiten en de vereniging. Bloggen, een goed werkende website, nieuwsbrieven zorgen ervoor dat het Quiltersgilde digitaal goed aanwezig is. Daarnaast is natuurlijk ons mooie Quiltnieuws onmisbaar voor een goede communicatie met de leden.

Ik heb met heel veel plezier gewerkt aan de digitale stappen die we samen gezet hebben. Trots op alle hordes die we met z’n allen genomen hebben. Genoten van het samenzijn en de kameraadschap tijdens de Algemene Tentoonstellingen. Veel gelachen en vrienden voor het leven gemaakt.

 

Na pensioen dreigt het zwarte gat

Door nog een aantal klussen te doen ben ik niet zo bang dat ik in het beruchte zwarte gat zal vallen. Wel raar dat de inbox leger blijft en dat ik niet meer in de bestuursApp-groep zit. Nu eerst maar eens lekker met de caravan weg, afkicken. Breiwerkje (geen quiltwerkje!) en leesvoer mee en hopelijk wordt het een beetje warmer de komende weken in het zuiden van Frankrijk.

Vaste blogger op de vrijdagen

Omdat ik weet hoe lastig het elke keer is om het schema van blogs te vullen, heb ik aangegeven om bij de vaste bloggers op de vrijdag ingedeeld te willen worden. Een verhaaltje elke 6 – 8 weken moet wel lukken. Hierdoor blijf ik toch nog een beetje verbonden met het clubje en dat voelt fijn.

Dus dit is mijn eerste bericht als vaste vrijdag blogger. En er zullen nog veel verhaaltjes volgen!

 

Rose-Anne de Haan

 

Veel positieve reacties op de tentoonstelling “van Tekst naar Textiel”. 

De broodfabriek in Rijswijk

Op de Patchwork en Quiltdagen in de Broodfabriek (Rijswijk) hebben we veel mensen ontmoet en gesproken. We hebben ze langs de quilts van het project “van Tekst naar Textiel” zien lopen. De eerste blik op deze tentoonstelling riep vragen op: “Wat is hier het thema? “.  Er was niet 1 thema, er waren net zoveel thema’s als er deelnemers waren.
Het uitgangspunt van iedere deelnemer was namelijk een zelfgekozen tekst. En bij die 56 quilts hadden maar 2 quilts hetzelfde lied als onderwerp (Ik heb een steen verlegd in mijn rivier op aarde van Bram Vermeulen). 

quilts bij van Tekst naar Textiel

Verwondering en Bewondering

Verwondering was er over de persoonlijke woorden en emoties die te lezen zijn in het verhaal achter de quilt. Het ging over grenzen verleggen, loslaten; heel persoonlijke leerprocessen.  Durf anders te zijn. Het ging over verwerken van iemand die je heel erg mist; heel persoonlijke emoties. Verwerking van herinneringen. Respect voor natuur en mens. De kwetsbaarheid in dit alles was te lezen en te zien. Respect en bewondering voor het delen van dit alles door de deelneemsters.
 

Bewondering is er ook voor de gedurfde kleuren die te zien zijn.  In een van de inspiratiemails stond ook de oproep om 1 ding te doen, die je nog nooit gedaan had.
Gedurfde materialen; zoals borduren op schors. Andere gedurfde vormen gebruiken; driedimensionaal gaan werken, rond of extreem breed. 

geborduurde schors

schors als gids van Floor Viveen

Van sommige quilts konden de bezoekers nauwelijks afblijven. Men wil dichterbij om het gedicht te lezen; men wil de rol helemaal kunnen zien.  

Joke Visch -Laat me gaan

Deelnemers als angel

Deelnemers liepen rond als gastvrouw en konden zo hun eigen verhaal vertellen bij hun eigen quilt. Hoe zij de opdracht hebben opgepakt, hoe de samenwerking met hun duo-maatje ging en op welke fronten ze hebben geworsteld om alles tot een goed einde te brengen. Want ook die worsteling stond in de verhalen beschreven, al was het maar de worsteling met de tunnel of de zak.

Een hoes rondom het werkstuk was niet voor iedereen logisch. Maar we hebben een paar mooie voorbeelden gezien. Diana Vandeberg had een grote ronde quilt; ze heeft een vierkante hoes genaaid en daarvan de hoeken omgeklapt door middel van een grote zwarte drukker.  Zo bleef de quilt op zijn plek.

Heleen Nijenhuis had een kleine hoes genaaid die precies om haar leporello paste. De hoes was net als haar leporello van roestlappen  gemaakt. Margarethe Janssen heeft haar leporello afgeleverd in een passende kartonnen envelop.

Een punt van extra aandacht tijdens dit project is het copyright geweest. Als de tekst van het lied of gedicht op de voorkant leesbaar wordt gebruikt, moet je toestemming vragen aan de auteur of uitgeverij. Dat is in veel gevallen gedaan, en in al die gevallen op één na ook gratis verkregen.  

We hebben dit project met veel plezier georganiseerd en door de vele inzendingen, de grote variëteit aan werk en de persoonlijke betrokkenheid van iedereen hebben we een heel voldaan gevoel over het geheel.  

Wie weet komt er weer iets uit de Hoge Hoed. Doe jij dan ook (weer) mee? 

Joke van de Kracht en Liesbeth Wessels 

Algemene Ledenvergadering 20 april 2024, De Schakel in Nijkerk

Afgelopen zaterdag vond in De Schakel in Nijkerk de Algemene Ledenvergadering 2024 plaats. Het moment voor het bestuur om verantwoording af te leggen aan de leden over het afgelopen jaar 2023.

De eerste leden druppelen binnen en worden ontvangen met een kopje koffie / thee en iets lekkers en zoeken een plaatsje in de zaal. Hier ligt ook het foto jaarboek 2023 ter inzage. Een feest van herkenning.

In dit blogbericht nemen wij jullie met name mee in de onderwerpen met besluitvorming.

 

De vergadering

Om 10.30 uur opent Marjolein van der Eijk als waarnemend voorzitter de vergadering. Inge van Koningsveld is wegens gezondheidsredenen niet aanwezig. Er zijn 51 leden aanwezig, 6 bestuursleden en 2 aspirant bestuursleden.

 

 

Besluitvormende agendapunten

De notulen worden paginabewijs doorgenomen en worden ongewijzigd vastgesteld. Dit zelfde geldt voor het jaarverslag.

 

De jaarrekening 2023 wordt toegelicht door Henriette Balten, penningmeester, door middel van een duidelijke presentatie. De kascommissie, bestaande uit Jannie de Breuk en Jeanette Broer, heeft de rekening en verantwoording van het bestuur onderzocht en heeft verslag uitgebracht van haar bevindingen. Zij stelt voor het bestuur decharge te verlenen. Hiermee wordt ingestemd. Voor 2024 bestaat de kascommissie uit Jeannette Broer en Anneke Westland. Eerste reserve is Antoinette Versteeg en als tweede reserve meldt zich Marijke Drost.

De begroting 2024 is door het bestuur vastgesteld in haar vergadering van januari 2024. Henriette licht de begroting toe. Ondanks de kostenstijgingen is voorgesteld de contributie niet te verhoging gezien de reserves. De leden zijn verheugd over dit voorstel en stemmen in.

Naar aanleiding van de begroting worden diverse vragen gesteld met name gericht op het reduceren van kosten. De kosten worden nauwlettend in de gaten gehouden en uitgaven worden vooraf kritisch bekeken.

 

 

Er zijn twee wijzigingen voorgesteld in het huishoudelijk reglement

Het betreft artikel 4.7 het akkoord gaan met een samenstellingsverklaring in plaats van een goedkeurende verklaring. Een accountantsverklaring is voor het Quiltersgilde niet nodig.

Artikel 5.7, wie de leeftijd van 75 jaar heeft bereikt is niet tot bestuurslid her- / benoembaar wordt vanwege leeftijdsdiscriminatie geschrapt.

Met beide wijzigingen wordt ingestemd.

Per 20 april 2024 treden de bestuursleden Gerrie Schoonebeek (secretaris) en Rose-Anne de Haan (public relations) af. Het bestuur stelt Yvonne van der Sluis voor als nieuwe secretaris en Conny Dienske voor de functie van public relations.

Sylvia Jansen treedt volgens rooster af en heeft zich herkiesbaar gesteld.

Met de benoemingen wordt ingestemd.

Zilveren patches

 

 

Als je drie jaar bestuurslid bent ontvang je een zilveren patch. Zaterdag zijn deze mooie onderscheidingen door Marjolein van der Eijk uitgereikt aan Sylvia Jansen en Henriette Balten. Gerrie Schoonebeek heeft de zilveren patch uitgereikt aan Marjolein van der Eijk. Tijdens de medewerkersdag ontvangen medewerkers bij een vijfjarig jubileum de zilveren patch.

Toekomstbestendig maken van het Quiltersgilde

Om het Quiltersgilde toekomstbestendig te maken is de Sesam academie, experts die zich vrijwillig inzetten op het gebied van bestuurlijke- en organisatorische vraagstukken, gevraagd mee te denken. Er is een oproep aan de leden gedaan via de nieuwsbrief en blogberichten om zitting te nemen in de commissie Dynamiek. Samen met de Sesam academie buigen zij zich over dit onderwerp. De commissie bestaat uit acht leden, Marianne Martens, Ine Jansen, Joke van de Kracht, Marina Brito de Campos, Jeanette Broers en Jantien van de Brug. Twee leden konden door omstandigheden niet aanwezig zijn: Jet Vervloed en Bettien Meuris. Na de lunch hebben de aanwezige commissieleden zich samen met twee heren van de Sesam academie, Kees van Harten en Rob van Schaik teruggetrokken voor een eerste bijeenkomst. Wij worden ongetwijfeld binnenkort bijgepraat over de eerste ontwikkelingen.

Middagprogramma

 

 

Na de lunch heeft Nina Melching van de Dutch Atique Button Society een interessante lezing gehouden over de historie van knopen.

 

Conny Dienske

Quilt in wording

Schrijven van quilttekst

Hoi, daar ben ik weer, Gerie. Als je bij dit blogbericht het gevoel hebt, Hé, het lijkt wat stijver geschreven dan anders, dan klopt dat gevoel. Ik heb dit blogbericht eerst geschreven voor de cursus creatief schrijven waar ik mee bezig ben. (Verhalen die ik daarvoor schrijf kun je vinden op mijn website, geriesquiltwalhalla.nl. Het blogbericht moest dus aan wat extra eisen voldoen. Vandaar. De quilt-in-wording en de foto’s zijn van 1 van mijn cursisten, Trudy Snoeijs.

De compositie van de quiltblokken.

Iedere quilter maakt het wel mee. Je hebt een aantal blokken gemaakt, bij een workshop of cursus. Maar dan? Hoe krijg je die losse blokken in een mooi geheel? Hierbij kun je naar verschillende dingen kijken, zoals de kleur van de achtergrondstof, de manier om de blokken te verwerken en de positie van je blokken. Ik wil je graag meenemen in het keuze proces bij de volgende blokken.

De kleur van de achtergrondstof.

Ik kijk eerst naar de kleuren in de blokken. Zit daar al een bepaalde achtergrondkleur in? Welke kleuren zitten er nog meer in de blokken? Zit er een kleur bij die in alle blokken voorkomt? Zit er in de blokken een kleur in die weinig voorkomt maar wel een sterk contrast geeft? Uit mijn voorraad pak ik de stoffen die uit mijn vragen naar voren kwamen. Wanneer ik die kleuren niet op voorraad heb, ga ik naar de quiltwinkel en neem ik mijn blokken mee. Ik leg de uitgekozen stoffen 1 voor 1 op mijn tafel en leg mijn blokken erop. Ik maak foto’s van de blokken op iedere stof.

 

Als ik meteen al een voorkeur heb, ben ik snel klaar met kiezen. Die wordt het dan. Als ik nog twijfel, zit de goede kleur er niet bij, of ik moet er nog wat langer over nadenken. Ik leg alles weg en ga met een andere quilt verder. Later op de dag kijk ik nog eens naar de foto’s. De volgende dag weet ik dan meestal wel welke stof het wordt. Als ik nog steeds twijfel, zat de goede stof er gewoon nog niet bij en begin ik weer opnieuw.

De verwerking van de blokken.

Ik heb gekozen voor de zwarte achtergrond, gewoon omdat ik dat het mooist vind. Nu kan ik gaan nadenken over de manier waarop ik de blokken wil verwerken. De verwerkingsmethode hangt vaak ook af van de vorm en het formaat van de blokken. In dit geval zijn ze niet rechthoekig en niet van hetzelfde formaat. Ik kan de blokken dus niet gemakkelijk direct aan elkaar naaien en als geheel op de achtergrondstof appliqueren. De blokken aan elkaar naaien met de achtergrondstof als rand kan derhalve ook niet en een top met sashings van de achtergrondstof en cornerstones in een contrastkleur valt ook af. De blokken al doorquilten en QAYG aan elkaar zetten is een NO-GO vanwege dezelfde redenen, de vorm en het formaat. Uiteindelijk blijft er eigenlijk nog maar 1 methode over, namelijk ze stuk voor stuk op de achtergrondstof appliqueren. Gelukkig vind ik appliqueren ook leuk.

De plaatsing van de blokken.

Nou komt het leukste en moeilijkste moment. Hoe ga ik de blokken precies plaatsen? In welke volgorde? Het grootste blok trekt echt de aandacht, die leg ik als eerste neer op de gekozen achtergrondstof. De kleinere blokken kan ik er op verschillende manieren omheen leggen. Van elke manier maak ik weer foto’s. De meest voor de hand liggende manier, ook de meest saaie, is het grote blok in het midden en de vier kleinere blokken in de hoeken erboven en eronder.

Een andere manier is een soort diagonaal maken, het grote blok in het midden, twee blokken linksonder en twee blokken rechtsboven. Of het grote blok rechtsboven en de kleine blokken naar de linkeronderhoek in een diagonale rechte lijn. Of het grote blok net boven het midden, een tikje naar links en dan twee kleine blokken naast elkaar onder het grote blok en de andere twee blokjes boven elkaar rechts naast het grote blok. Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Ik ga lekker puzzelen en maak overal foto’s van.

Als er 1 foto uitspringt, is dat de goede compositie. Bij twijfel zit de goede compositie er nog niet bij. Blijven puzzelen.

 

Uiteindelijk kies ik voor de compositie met het grote blok net uit het midden met twee blokjes eronder en twee blokjes ernaast.

Gerie Lammers

HRT: Half Rectangle Triangles

Aan de slag met een nieuwe liniaal!

 


Een poosje geleden kwam ik deze term tegen. Lastig uit te spreken, maar je kunt er leuke quilts mee maken.

We kennen allemaal de HST: de half square triangles. Makkelijk te maken en ze worden veelvuldig gebruikt. De half rectangle triangle ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar is net even lastiger te maken. Je kunt namelijk niet zomaar twee rechthoeken op elkaar leggen, aan weerszijden van de middellijn naaien en dan doormidden snijden.

 

 

Ja, dat kan wel, maar wat er uitkomt zijn geen nieuwe rechthoeken!

 

 

De Amerikaanse quiltster Latifah Saafir heeft er een liniaal voor ontworpen: de HuRTy. Aan weerskanten te gebruiken voor heel veel verschillende maten.

Deze liniaal stond vorig jaar op mijn boodschappenlijstje, toen ik naar Quiltcon in de Verenigde Staten ging. Tot mijn grote teleurstelling was de liniaal al uitverkocht bij de winkel, waar ik hem gepland had te kopen. Maar soms is dat een geluk bij een ongeluk. Bij een andere winkel was de liniaal niet alleen voorradig, hij werd mij door Latifah Saafir zelf verkocht! Een van de leuke aspecten van zo’n reisje, is dat je beroemde quilters ‘in het wild’ kunt tegenkomen. We maakten een gezellig praatje en ze wenste mij veel plezier met de liniaal. Aardig mens!

 

 

Een paar weken geleden begon ik na te denken over de quilt, die ik in wil sturen voor de tentoonstelling van het Quiltersgilde in de Elzas. Het leek mij leuk om die half rectangle triangles uit te proberen. Het rode lapje, dat we toegestuurd kregen, is met allerlei kleuren te combineren en ik kan een geschikte maat gebruiken, want de liniaal heeft veel mogelijkheden. Er zit een papiertje bij met heel veel informatie, zoveel, dat ik er een beetje hopeloos van dreigde te worden en ik besloot om een proef HRT te maken.

Die hopeloosheid was trouwens totaal overbodig, want als ik echt goed gekeken had, had ik gezien dat er tutorial filmpjes zijn waarin alles echt heel goed wordt uitgelegd. Maar toen had ik het proefje al gemaakt, met fouten en al en zelf uitgeplozen hoe het wel moet!
Op deze foto is het proeflapje met snijfout te zien!

 

 

Ik heb zwart-witte stofjes uitgekozen om te combineren met het rood. Ik begin met het snijden van stroken van 5”.

 

 

Met behulp van de liniaal kan ik nu de driehoeken snijden.

 

 

Voor elke driehoek moet ik de liniaal omdraaien, om zo zuinig en precies mogelijk te snijden. Ik vind dat best lastig, aangezien ik een kleine maat driehoek heb gekozen. De liniaal steekt dan buiten de tafel uit.

 

 

Daarom besluit ik om een malletje van kunststof te maken. Die is handzamer en daardoor werk is sneller.
Ik teken de mal op de strook en snij de driehoeken met het rolmes.

 

 

Als ik een paar driehoeken heb gesneden, snij’ ik nog even een paar hoekjes af om een en ander goed op elkaar te kunnen leggen en naai 2 driehoeken aan elkaar. Dan is heel goed te zien, wat het grote verschil is met de half square triangles.

 

 

Ik gebruik de speciale liniaal om de rechthoek in de juiste maat te snijden. Op de liniaal is een lijn aangebracht, die ervoor zorgt dat er aan weerskanten van de diagonaal een kwart inch naadtoeslag overblijft. En dat moet ik hebben!

 

 

En zo ziet het geheel er nu uit. Ik moet er nog heel wat maken, maar dat is een kwestie van doorwerken! Hoe de hele quilt wordt, weet ik nog niet. Hij is namelijk nog volop in wording. Maar ik moet wel opschieten om de uiterste inzend datum te halen!

 

Wie ook zoiets wil maken, kan bij adverteerders van het Quiltersgilde deze liniaal vinden!

 

Groet, Marina Brito de Campos.

Patchwork & quiltdagen 11, 12 en 13 april, Broodfabriek, Rijswijk

Een terugblik

 

De Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk 2024. Wat een mooie dagen waren het en wat hebben wij veel enthousiaste mensen gesproken. Genoten heeft iedereen van al het moois dat tentoongesteld is. Blij zijn wij met alle vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt. Het lijkt zo simpel een tentoonstelling inrichten maar dat komt heel veel werk bij kijken. Heel veel dank aan alle vrijwilligers die op welke manier aan ook hebben bijgedragen.

Het Quiltersgilde had maar liefst vier tentoonstellingen. Onze fotograaf, Harry Roelands heeft alles vastgelegd. Binnen niet al te lange tijd zijn de tentoonstellingen op ons you tube kanaal te zien. Als het zover is zullen wij dat natuurlijk melden.

Wij hebben dit maal 29 nieuwe leden tijdens de beursdagen mogen verwelkomen. Wij vertrouwen erop dat een aantal twijfelaars thuis alsnog zich zullen aanmelden. Interesse was er zeker.

Marieke Dijkers

Marieke is een van de grondleggers van het huidige Quiltersgilde. Wij hebben uit haar nalatenschap samen met Jobina de Boer een kleine selectie gemaakt en deze tentoongesteld.

Miniatuurquilts

Er hingen maar liefst 84 miniatuurquilts. De een nog mooier dan de ander. Deze miniatuurquilts worden ook tentoongesteld in Moers, Duitsland, van 10 mei tot en met 12 mei tijdens de Duitse Patchworkdagen.

 

Van tekst naar textiel

Wat is er hard gewerkt en wat een resultaat. Zoveel creativiteit. Het startpunt van de quilt was een tekst die de quilter/quiltster wilde verwerken en waar hij/zij een beeld bij had. Naast elke quilt was voor de bezoeker de gebruikte tekst te lezen en het persoonlijke verhaal.

 

Memoryquilts

Nabestaanden van overleden leden kregen de gelegenheid een quilt van hun dierbare tentoon te stellen.

 

Make & take tafel

De make & take tafel mocht ook dit keer niet ontbreken. Hier was het een gezellige drukte. De tafel is niet onbezet geweest. Er zijn veel mooie, vrolijke bloemen gevouwen.

 

 

Zaterdagmiddag gaf Jeannette Evers een demonstratie ATC kaartjes waar veel aandacht voor was. ATC’s zijn kleine kaartjes die onderling geruild worden. De kaartjes hebben maar een regel, de maat, die is 6,4 x 8,9 cm. Ze worden met veel technieken gemaakt: 3D, borduren, collage, tekenen, schilders, van alles bij en door elkaar en stempelen.

Bibliotheekboeken

De bibliotheek van het Quiltersgilde heeft ‘opruiming’ gehouden. Alle boeken die zijn afgeschreven zijn meegenomen naar de Broodfabriek. Het waren 10-12 verhuisdozen vol. Wat een gesjouw. En wat waren jullie er blij mee. Het was snuffelen of er iets van je gading bij was en dat was er voor velen.

Een berichtje van de Art commissie

Op 11 mei is er een Meet & Greet: Pojagi, een workshop en een speciale rondleiding. Aanmelden kan hier.

 

Conny Dienske

Batik

uit Maleisië

In 2013 hebben wij met ons gezin een rondreis gemaakt op Borneo en Maleisië. Een prachtige afwisselende reis.
Vanuit Kuala Lumpur met een chauffeur en tevens gids richting het noorden. Maar mijn wens was om naar een atelier of winkel te gaan die batiks maken of verkopen. De gids wist dat natuurlijk en zo kwamen we terecht bij een atelier annex winkel.
We kregen een demo hoe de batiks gemaakt werden en daarna zijn we door de winkel gelopen waar enorm veel keuze was aan batiks. De één nog mooier dan de ander. Natuurlijk als quilt liefhebber wilde ik wat batiks kopen.
Ik kon moeilijk kiezen en zeker niet met een echtgenoot, dochter en schoonzoon die niets met stoffen hadden en zeker niet met quilten. Voelde ik de blikken in mijn rug en daardoor toch enigszins op gejaagd, heb ik snel een paar batiks uitgekozen.


 

Stofverven

In die tijd had ik ook het stofverven ontdekt dus had inmiddels een la vol met prachtig kleurverloop aan zelf geverfde stoffen. Deze wil ik wel gaan gebruiken in combinatie met de batiks.

 


Ontwerp

Mijn ontwerp kwam tot stand nadat ik had gebladerd in een aantal quiltboeken.

De top zat al gauw in elkaar en de driehoeken heb ik er eerst maar eens opgespeld. Weken heeft de top zo op mijn flanel gehangen; ik gebruik een flanellen lap als ‘ontwerpmuur’.
Uiteindelijk maar even weggelegd want ik was er nog niet tevreden over. In de corona periode heb ik de top weer tevoorschijn gehaald.


 

Maar de batik top bleef liggen omdat er andere uitdagingen voorbij kwamen waar ik aan mee wilde doen. Zoals een quiltje maken voor de Tentoonstelling van Miniatuurquilts. De thema’s die wij verzinnen in een 2-tal moderne quiltgroepen waar ik lid van.

 

Garens

In het najaar van 2023 de top onderhanden genomen.  Keuze stress van welke kleuren garens ik zal gaan gebruiken. Ik vind garens met een glansje altijd heel mooi en ik heb een aardige en kleurrijke collectie garens.

 


Nu wilde ik de quilt helemaal af maken.

De driehoeken op de batik geappliqueerd met de festonsteek.

 


Het quilten

Het quilten vond ik nogal lastig, want hoe ga ik dat doen? Een quiltvriendin geraadpleegd en samen over de mogelijkheden gepraat. Uiteindelijk in het middenstuk een soort raster gequilt.

 


De batik waar de driehoeken op waren geappliqueerd daar heb ik in een slingerende lijnen om de driehoeken en tussen door  gequilt. Om de driehoeken heb ik rechte lijnen gequilt.


Het resultaat

Uiteindelijk is het een kleurige quilt geworden. Kleinzoon Lucien zag de quilt en vroeg of hij deze quilt mocht hebben.  Maar ja, Lucien kan alles wel gebruiken en vind heel veel quilts die ik maak heel mooi.

 

 


Quiltgroetjes

Jannie de Breuk