Inspiratie opdoen in Birmingham

Festival of Quilts

Wij, Dyonne van de Watering, Ineke Scheepbouwer, Gerda Hoogland en mijn persoontje, vormen al een paar jaar een Quiltbee. Wij komen 4x per jaar een hele dag bij elkaar. Inmiddels vormen wij ook samen de tentoonstellingscommissie. Een goede reden om naar het Festival of Quilts in Birmingham te gaan, niet alleen om inspiratie op te doen voor onszelf, maar ook om te bekijken hoe daar een grote tentoonstelling georganiseerd wordt.

Voorpret en 1e dag (donderdag)

Dus in mei jl. vliegtickets, hotel en tickets voor het festival geboekt. Onze vlucht ging donderdagochtend om 8.15 uur, dus om 4.00 waren wij al op Schiphol vanwege alle toestanden bij de security. We hadden besloten om alleen handbagage mee te nemen. Ook hadden we thuis ingecheckt, dus konden we meteen doorlopen naar de security. Wat bleek:  helemaal geen rijen wachtende mensen, we konden zo doorlopen! Bij de paspoortcontrole stond een kleine rij, want er waren nog maar 2 balies open met 2 alleraardigste jonge douanevrouwen. Ze gingen uitgebreid vragen waar we heen gingen en wat we gingen doen. Ze wisten niet wat quilten was dus dat uitgelegd en verteld dat we naar het Festival of Quilts gingen. Toen zeiden zij lachend dat zij naar andere festivals gingen. Logisch op die leeftijd! Alles ging dus heel vlot en binnen een half uur zaten we aan de koffie.

NEC Birmingham

Na een vlucht van 1.15 uur aangekomen op Birmingham Airport. Met de monorail naar het NEC en lange gangen door naar de 4 hallen. Bagage afgegeven en eerst even een kop koffie genomen, want we hadden een tijdslot en konden pas om 10.00 uur naar binnen. Toen zagen we Inge van Koningsveld (voorzitter Quiltersgilde) lopen en zij kwam gezellig even bij ons zitten.

Dan naar de ingang van één van de hallen. Er waren gastexposities, heel veel winkeltjes, er werden demo’s gegeven en je kon je inschrijven voor een workshop. En een hal vol met ca. 600 quilts verdeeld in diverse categorieën. De eerste dag kwamen we daar niet eens aan toe.

Prijswinnaars

De prijswinnaars in de diverse categorieën hingen bij elkaar onder zwarte doeken.  Rond 14.00 uur werden de prijswinnaars bekend gemaakt en werden de zwarte doeken van deze quilts afgehaald. Daar was het natuurlijk een drukte van belang.

Een winnaar uit Nederland. Janneke de Vries – Bodzinga uit Kollummerzwaag heeft de prijs ‘Overlay Award Winner for Excellence Machine Quilting’ gewonnen.

De titel van de quilt is: ‘Typhoon’

Rond 16.00 uur waren we best moe, dus gingen we naar ons hotel in het centrum van Birmingham. Normaal is dat heel handig met de trein, want met 10 minuten ben je in het centrum. Maar er was een treinstaking dus dan maar met de taxi naar het hotel. Vlak bij het hotel zat een Italiaans restaurant, waar we heerlijk hebben gegeten.

2e Dag (vrijdag)

Deze dag bleven we in de stad. Wat je echt moet bezoeken in Birmingham is de prachtige, moderne bibliotheek, ontworpen door de Nederlandse architect Francine Houben. Als je door de stad liep, zagen wij in veel gebouwen quiltpatroontjes. Ook hebben we gewandeld langs de diverse kanaaltjes met de vele bruggetjes en sluizen, die door het oude gedeelte van Birmingham lopen. Echt de moeite waard!

3e Dag (zaterdag)

Volgens de berichten was er nog steeds een treinstaking. We hadden al wel een dagkaart voor het OV gekocht, dus we besloten met de tram naar het station te gaan en dan te kijken of er treinen reden, anders zouden we de bus pakken. Maar we troffen het, de trein die we moesten hebben, reed keurig op tijd.

Aangekomen bij het NEC  besloten we om eerst de grote expositie te gaan bekijken. Wat een quiltgeweld en wat doe je daar inspiratie op. Overweldigend! We hebben niet alles gezien want op een gegeven moment neem je niets meer op. Dus zouden we zondag de rest gaan bekijken.

Nadat we nog even Inge hadden opgezocht in de EQA-stand,

gingen we terug naar het hotel en we hadden geluk, want om 16.00 uur hadden we de laatste trein van die dag.

4e Dag (zondag)

Omdat onze terugvlucht was uitgesteld naar 18.20 uur hebben we tickets gekocht om de rest van de expositie te gaan bekijken. Er waren een paar Nederlandse inzendingen, die hebben we gevonden. Het viel ons op dat er weinig Nederlandse bezoekers waren.

Nog wat winkeltjes bekeken en toen was het mooi geweest. Toen we rond 13.00 uur een hapje zaten te eten, zagen we Inge weer langslopen dus zij is nog gezellig bij ons komen zitten. Zo tegen 15.00 uur zijn we naar de luchthaven gegaan en Inge liep mee om ons uit te zwaaien.

Helaas waren ze in Birmingham bij de security heel lastig wat betreft de vloeistoffen dus dat duurde best lang, want bijna al onze bagage werd nagekeken en moest weer opnieuw door de scanner. Gelukkig hadden we tijd genoeg. Naar de paspoorten werd niet gevraagd, alleen bij de gate moesten we ze laten zien. Na een prima terugvlucht kwamen we moe maar met een hoofd vol inspiratie op Schiphol aan.

Nederlandse inzendingen

De jas ‘Tea with the Queen’ van Anne Lillholm uit Nuenen vonden wij eigenlijk de winnaar voor de 1e prijs in de categorie Quilt Creations. Werkelijk prachtig.

Koningin Maxima zou deze creatie zo kunnen dragen. Dat was ook de mening van één van de juryleden die de jas had genomineerd als ‘Jury’s Choice’.

In de EQA-stand hangt van elk lid van een Europees Gilde een quilt.

Voor Nederland was dat de quilt ‘Bubbles of Joy’ van Anne Lillholm uit Nuenen.

De andere Nederlandse inzendingen waren:

Titel: ‘Raam’ van Simone de Haan uit Beverwijk

Groepsquilt van Tegendraads uit Beverwijk. Titel: ‘Here comes the sun’

Titel: ‘Louis’ van Marianne Knöps uit Ouddorp

Napret

Wat ons opviel, is dat er veel is doorgequilt met de longarm of machinaal gequilt. De borduurmachine is ook veel gebruikt in de quilts.

Als TTcie hebben wij ook een quilt gekozen die wij heel mooi vonden.

De titel is: ‘WoW, it’s Castles’

Quiltgroep Ladies of WoW uit Aylesbury, UK.

We hebben genoten en heel veel inspiratie opgedaan. Het was zeker de moeite waard om dit evenement te bezoeken. Op één van de dagen hebben we een landgenoot gesproken en zij complimenteerde het Quiltersgilde, omdat de quilts op onze exposities in Nederland veel mooier hangen  dan in Birmingham. Dus als TTcie gaan we er alles aan doen om dat ook in 2023 voor elkaar te krijgen!

Namens de Tentoonstellingscommissie van het Quiltersgilde

Jannie de Breuk

2 antwoorden
    • Jannie de Breuk zegt:

Dankjewel Mieke. Van binnen is bibliotheek in Birmingham ook prachtig. Ja we zijn alweer druk met de voorbereiding Algemene Tentoonsteling 2023.