Tot in de puntjes

Moderne quilt van Marion van Dalen

Af en toe laten we hier een moderne quilt zien en geven daar een beschrijving bij. Het begrip ‘moderne quilt’ is voor sommigen nog lastig. We hopen dat door deze uitleg de begrippen van het modern quilten duidelijker worden.

Deze keer de quilt ‘Tot in de puntjes’ van Marion van Dalen.  Deze quilt heeft tijdens de Patchwork en Quiltdagen in 2019 gehangen tussen een selectie van moderne quilts.

Algemene gegevens

Naam van de Quilt:      Tot in de puntjes

Maat van de Quilt:         135 cm  Hoog   X      135  cm Breed

Datum:                             2019

Gemaakt door:                Marion van Daalen

Hand of machinaal:       met de naaimachine gepatcht en qequilt

Moderne aspecten toegelicht

Is het een eigen ontwerp ?    ja   / nee

Zijn traditionele blokken geherinterpreteerd?     ja / nee

Is het minimalistisch?   ja / nee

Veel contrast ?    ja / nee

Is het grafisch, zonder herkenbare zaken?    ja / nee

Is er asymmetrie gebruikt?   ja / nee

Zijn er effen stoffen of in ieder geval, moderne stoffen gebruikt?   ja / nee

Is er veel open quilt ruimte ofwel negative space?   De verhouding is  50/ 50

 

detail quiltwerk

Hoe is die quilt ruimte gebruikt?

Met driehoek motieven gequilt, ook in de open ruimte. Motieven van patchwork gevolgd en/ of op stof getekend en daarna met de rechte stikvoet gequilt.

 

Welke Techniek is er gebruikt ?

De quilt is gemaakt naar aanleiding van een workshop met een V-block lineaal van Tumbling triangles van Deb Tucker’s Studio 180 Design.

 

Toelichting van de maker

Deze V-Block lineaal is ook heel goed te gebruiken voor traditionele quilts.

De stof die ik heb gebruikt is een effen witte achtergrondstof en een Kaffe Fassett’s Chrysanthemum.

Organza – enkele mogelijkheden

Modern gebruik van organza

 

Tijdens een workshop op een quilt tentoonstelling, kwam ik voor het eerst in aanraking met organza. Ik mocht een hand-geverfd stofje uitzoeken en een stukje organza dat gemanipuleerd was met behulp van hitte. De opdracht was: Maak een interessante quilt door erop te borduren of stofjes eraan toe te voegen. Daar was die middag te kort voor en is die opdracht een tijdje in de kast blijven liggen.

Na een paar jaar heb ik het toch weer tevoorschijn gehaald. Ik ben over het resultaat wel tevreden.

De uitdaging van de EQA

In 2021 heb ik meegedaan aan de “uitdaging” van de EQA. Ik heb toen een halve quilt gemaakt voor een Finse quiltster.

Over het gedeelte tot waar het water reikte heb ik een stuk organza gelegd. De glinstering van de organza deed daar zijn werk. Je kon op die manier goed zien dat het een weerspiegeling in het water was.

 

Voor diezelfde “uitdaging” heb ik ook een halve quilt gemaakt voor een Amelandse quiltster.

Deze quilt bestaat helemaal uit laagjes organza op een witte ondergrond. Hierdoor kon ik spelen met licht-donker tinten. Er overheen zit en stuk gaas. Het geheel is bewerkt door middel van vrij borduren.

Organza experimenten

Daarna ben ik verdergegaan met mijn organza experimenten. Daaruit is monochroom 1+2+3 ontstaan.

Hierbij zijn de verschillende vormen met de hand vastgezet op een witte onderlaag. Er is geen vliesofix gebruikt.

  • Monochroom 2: stapeltjes gemaakt om zo veel mogelijk tinten blauw te krijgen.
  • Monochroom 1+3: zijn geïnspireerd op het werk van Mark Rothko.

 

Van al deze werkstukken hield ik veel restjes organza over. Met de blauwe restjes ben ik gaan spelen. Hoe kan ik hiermee iets nieuws maken?

Daaruit is een carnavaleske figuur ontstaan.

Quiltgroep MQBirds

Vanuit de Moderne Quiltgroep MQBirds kwam het idee dat alle leden een moderne quilt zouden maken voor de algemene tentoonstelling in april 2022 met als thema ‘Langs de Lijn’. Alle leden van die quiltgroep zouden een stukje zwart/wit gestreepte stof erin verwerken om duidelijk te maken dat we als groep bij elkaar horen.

Toen ontdekte ik de metallic organza’s. Maar ik had ook nog een stukje zijde dat paste in mijn ontwerp.

Omdat ik niet kon kiezen tussen die twee, hangen ze nu naast elkaar in spiegelbeeld.

Gonda Vreeburg

Moderne woensdag 2

Arabesque van Klazien Hoomans

Elke 14 dagen staat er op woensdag een blogverhaal over modern quilten op onze website. Dat gaat over allerlei aspecten van modern quilten. We merken dat er nog veel te leren valt. Een aantal van deze blogberichten gaan over quilts die jullie bekend zullen voorkomen. Dat klopt, want de meeste hebben op een van onze tentoonstellingen gehangen. Dit keer de uitleg over de moderne aspecten van een quilt van Klazien Hoomans.

Algemene gegevens

Naam van de Quilt; Arabesque
Maat van de Quilt: 80 cm Hoog , 108 cm Breed
Gemaakt door: Klazien Hoomans
Hand of machinaal: met de Hand gepatcht en met de Machine gequilt

Moderne aspecten toegelicht:

Is het een eigen ontwerp? ja / nee
Zijn traditionele blokken geherinterpreteerd? ja / nee
Is het minimalistisch? ja / nee
Veel contrast ? ja / nee
Is het grafisch, zonder herkenbare zaken? ja / nee
Is er asymmetrie gebruikt? ja / nee
Zijn er effen stoffen of in ieder geval, moderne stoffen gebruikt? ja / nee
Is er veel open quiltruimte ofwel negative space? ja / nee

Hoe is die quiltruimte gebruikt? Korte omschrijving: De achtergrond is door middel van pebbels opgevuld.

 

Welke Techniek is er gebruikt ? Korte omschrijving: Tekening gemaakt na het spelen met een passer, cirkels trekken en inner cirkels.

Toelichting van de maker

Nadat er een leuke compositie is ontstaan ingekleurd met kleurpotloden om het gebruik van stoffen te benaderen. De tekening op freezerpapier overgenomen, in patroondelen geknipt en op de achterkant van de stof gestreken.

 

Contact

Op onze website staat algemene informatie over modern quilten

Volg ons op Instagram   Facebook

Schrijf je in voor de nieuwsbrief modern quilten

 

Als je vragen hebt over modern quilten kun je ook contact opnemen met een van de leden van de moderne commissie:

Marjolein den Oudsten marjolein.denoudsten@quiltersgilde.nl

Edith Oostdijk edith.oostdijk@quiltersgilde.nl

Marijke Nieuwenhuijsen marijke.nieuwenhuijsen@quiltersgilde.nl

Meet en Greet Modern Quilten: Freemotion fascinatie

Esther Frenzel: docent van de dag

Tijdens de Meet&Greet Modern Quilten zal Esther Frenzel ons meenemen in de wereld van tekenen op stof met de naaimachine. In dit bericht lees je over haar fascinatie die begon tijdens haar opleiding tot tekendocent.

Doorpitten, doorstikken, freehand quilting

Welke term gebruik je als het je hebt over het machinaal aan elkaar zetten van de drie lagen van een quilt?  Doorpitten, doorstikken, freehand quilting of zeg je misschien freemotion quilting?

( Detail van quilt “ Paint it” , 2014 )

Tekenen op stof

Mijn eerste kennismaking met het freemotion quilten (ook wel free motion quilting of FMQ genoemd) was via een video op YouTube. Wat een magie, je kunt met je naaimachine ‘tekenen’ op stof!

Gedurende mijn opleiding tot tekendocent had ik al eens lonkend gekeken naar de prachtige werken die werden geproduceerd op de textiel afdeling van de kunstacademie en nu bleek dat tekenen en textiel samen te voegen zijn.

( Foto uit handleiding Pfaff )

Vol enthousiasme doorzocht ik in het doosje met voetjes en accessoires van oma’s Pfaff uit 1961, en ja hoor… er was een voetje dat ik kon gebruiken.

Zonder al te veel vrees sprong ik in het diepe met deze voor mij nieuwe techniek. Naast het bestuderen van ‘alle’ filmpjes op internet, het volgen van online lessen, bestuderen van boeken en enkele tijdschriften, bleek het zelf doen, doen en nog eens doen essentieel.

( Detail van baby quilt, 2021 )

Lol en frustratie

Wat een lol is het om nieuwe vormen en patronen uit te proberen en te ontdekken welke het beste bij je passen. Het nadoen van het werk van een ander is leuk, want je weet precies waar je naar toe werkt, maar het leverde af en toe ook frustratie op als mijn stiksels afweken van het voorbeeld.

( Detail van kussen waar ik een quilt uit het boek Quilt Savvy van Diane Gaudinski probeerde na te maken, circa 2014)

Jouw handschrift

Ik begrijp nu dat quiltpatronen eigenlijk een soort van handschriften zijn. Sommige stikpatronen passen goed bij je, andere voelen onwennig. Het handschrift van een kind zal lijken op de voorbeelden die de leerkracht heeft getoond. Onze volwassen handschriften verschillen juist ontzettend van elkaar. Rond of hoekig, rechtop of schuin, groot of juist klein. We hebben in de loop van de jaren onze eigen voorkeuren ontwikkeld en daardoor heeft ons handschrift veranderingen ondergaan.

( Detail van achterzijde quilt “Spool Star”, 2021 )

Eerst de basisoefeningen

Met quilten gaat het net zo! Eerst basisoefeningen bestuderen en nadoen van het werk van een ander. Vervolgens lekker flink experimenteren met die basisvormen. Kun je ze vergroten, verkleinen, spiegelen, draaien, over elkaar zetten of combineren? Rechtop of juist schuin? Een patroon hoekiger maken of juist ronder?

( Variaties op Ribbon Candy quilt patroon, 2021)

Rotzooi maken

Als docent op de middelbare school, maar ook als quilt docent, raad ik iedereen aan een lekker goed ‘rotzooi’ te maken, ‘dingen uit te proberen zonder er een specifiek doel aan te stellen’, onverwachte combinaties te maken en de boel eens lekker op z’n kop te zetten!

( All-over patroon met bloemetjes, 2021)

 

Door welk quilt patroon voel jij je geïnspireerd?

 

Heb je behoefte aan wat inspirerende plaatjes en verhelderende tutorials, kijk dan eens op mijn blog of instagram account waar ik veel freemotion werk laat zien.

Hopelijk zullen we elkaar ontmoeten op de Meet & Greet in Nijkerk in mei waar ik de workshops zal verzorgen. Tot dan!

Wacht niet te lang met aanmelden want vol = vol!! Aanmeldformulier

Esther Frenzel

instagram account: https://www.instagram.com/ipatchandquilt/

blog: https://ipatchandquilt.wordpress.com

Lantaarn Quilt

Het begon met een liniaal

Tijdens de Patchwork- en Quiltdagen in Rijswijk zag ik een liniaal om snel ronde bogen mee te snijden zoals in het dronkenmans pad. Sinterklaas gaf me de liniaal samen met een boek met leuke voorbeelden. Ik heb eerst een oefenblok gemaakt.

Stofjes genoeg

Mijn stofkeuze voor een quilt was snel geregeld. Ik had nog wat liggen voor een quilt die ik al jaren in mijn hoofd heb. Dat is een Bella Bella quilt, een ontwerp geïnspireerd op een mozaïekvloer. Die komt er vooreerst nog niet! Met batik-, grunge- en pindot stofjes had ik genoeg fat quarters om te beginnen.

Mijn designwand

Het viel mee. In een reuze tempo zat ik blokjes te naaien. Na wat gescharrel op mijn designwand kwam ik echter tot de ontdekking dat het naaien van een blok gemakkelijker is dan er een mooi geheel van maken. Mijn eerste pogingen waren rommelig en ik zag al snel dat ik niet genoeg stof had om een quilt met een redelijke maat te maken.

Op weg naar de Lantaarn Quilt

Ik heb toen het eerder genoemde boek met voorbeelden erbij gepakt en zo kreeg ik nieuwe inspiratie. In combinatie met een neutrale achtergrondstof werd mijn quilt evenwichtiger. Bijkomend voordeel was dat ik met deze stof de quilt opeens een stuk groter zag worden. Zo ontstond mijn Lantaarn Quilt die een lichte lenteachtige uitstraling heeft. Na blok één ging het naaien eigenlijk vanzelf en al naaiend kwam ik op de gedachte: is dit nu een Modern Quilt?

Modern of eigentijds?

Het idee werd ingegeven doordat in de negatieve ruimte ook een lantaarn zichtbaar is. Mijn stofkeuze was eigentijds, er waren veel bijna effen stoffen met een lage contrastwaarde en dat paste in dat beeld. Ik bedacht dat er een verschil is tussen eigentijdse quilts en modern quilts, zoals het Modern Quilt Guild die heeft omschreven. Even spieken op het lijstje: veel of in mijn geval weinig contrast en grote vlakken ja dat wel. De negatieve ruimte noemde ik al en ook het vergroten van een klassiek patroon kon ik met ja beantwoorden. Daarentegen was mijn quilt niet abstract, was er geen geïmproviseerd patchwork en ook geen eigen ontwerp.

Vrijheid is maar alles

Een belangrijk kenmerk van zowel eigentijdse als ‘modern’ quilts is ook vrijheid. En die geeft mij ook de ruimte om een paar regeltjes aan mijn smaak en behoefte aan te passen. Of mijn quilt dan het etiket eigentijds of modern verdient is minder belangrijk. Een volgende quilt met de ronde vormen ga ik wel in een eigen ontwerp maken. We zullen zien.

Paulien van Hulten

 

 

Aanvullingen BOM’s

Reactie op onze nieuwsbrief modern quilten

De nieuwsbrief modern quilten die elke 10de van de maand uitgestuurd wordt leverde afgelopen maandag een record aantal reacties op! Wat is dat leuk om zo veel ‘post’ te krijgen. Er waren enkele reacties op het starten van moderne groepen uit het hele land. Daar gaan Edith Oostdijk en Marijke Nieuwenhuijsen mee aan de slag.
Er kwam een reactie van Paulien van Hulten, die wel een blogverhaal wil schrijven over een quilt die ze aan het maken is. En een uitgebreide mail van Hilda de Wit met een aanvulling op onze lijst met BOM’s.
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties en …. reageren kan nog altijd!

 

Nieuwsbrief

Lees de nieuwsbrief van 10 januari. Ook de nieuwsbrief ontvangen? Geef je op via deze link.

 

Drie aanvullingen van Hilda de Wit

Fijn om weer de nieuwsbrief voor moderne quilters te ontvangen. Het is altijd leuk om op dit gebied op de hoogte te blijven van wat er binnen het Nederlandse Quiltersgilde gebeurt.
Nu lees ik bij de quilt alongs een aantal mogelijkheden en daar wilde ik een paar aanvullingen op geven die misschien meer quilters aardig zullen vinden:

 

Sugaridoo

De eerste is de quilt along van Irene van Sugaridoo, genaamd One two tree Qal en te vinden bij het Bernina blog en bij de Sugaridoo website. Deze is afgelopen week begonnen en is vrij toegankelijk. Het aardige van deze Qal is dat het vooral gaat om het leren machinaal doorquilten van een moderne quilttop, die ook gemaakt gaat worden bij de Qal. Iets dat niet zo vaak aandacht en uitleg krijgt bij Quilt alongs. Het ziet er aantrekkelijk uit en de uitleg is goed en overzichtelijk. (Vorig jaar heeft Irene ook een Quilt along verzorgd voor het Berninablog waarbij de techniek en uitleg zeer goed te volgen waren).

 

Britse Gilde modern art

De tweede is een nieuwsbrief van een groep binnen the Quilters’ Guild of the British Isles, te vinden bij the Modern Art Quilters
Je denkt nu misschien “dat hoort bij de Artquiltersgroep”, maar er staan ook interessante dingen in voor moderne quilters over patronen, kleur enz. en vast tenminste een keer een kijkje waard. Helen Howes is een van de schrijfsters van de brief, zij ontwerpt patronen zoals de boomsilhouet, te zien bij de free patterns van Oakshott en op haar eigen website (met uitleg hoe deze te maken). En onlangs nog in eigen versie gemaakt en getoond door Inge Schoonderwoerd bij het blog van het Quiltersgilde.

 

Britse Gilde jonge quilters

De derde is een nieuwsbrief van een andere groep binnen het Britse gilde, namelijk de groep die zich richt op jonge quilters, http://youngishquilters.wordpress.com
Zij bieden tal van ideeën, geven duidelijke uitleg over bepaalde technieken. Ze starten soms een korte quilt along of werken een aantal maanden met thema’s.  Dan beschrijven ze op een interessante en associatieve manier hoe je ermee aan de gang kunt gaan. En ze wijzen je op welke verschillende mogelijkheden er zoal zijn. Heel inspirerend en m.i. ook wel een kijkje waard.
Mogelijk zijn jullie al lang van deze dingen op de hoogte en in dat geval kun je het mailtje uiteraard overslaan en heb ik het binnen ons gilde net zelf zitten missen.

Dank je wel Hilda voor jouw aanvullingen!

Moderne woensdag

Sparrow & Co van Greetje Hein

Dit is de start van een nieuwe serie blogberichten over modern quilten. Elke 14 dagen komt er op woensdag een verhaal over modern quilten. We merken dat er nog veel te leren valt en daar willen we jullie bij helpen. Kijk naar de quilts alsof je er op een tentoonstelling langs loopt en wat valt je dan op? Een aantal van de quilts die we in de komende weken gaan tonen zullen jullie bekend voorkomen. Dat klopt, want de meeste hebben op een van onze tentoonstellingen gehangen. Voor de start van deze serie hebben we de quilt van Greetje Hein uitgekozen. Voor ons een zeer vertrouwd beeld, want deze quilt prijkt op de flyer van het QuiltersgildeMQG.

Flyer Modern Quilten

Algemene gegevens

Naam van de Quilt: Sparrow & Co

Maat van de Quilt: 100 cm Hoog, 60 cm Breed

Datum: september 2018

Gemaakt door: Greetje Hein

Hand of machinaal: met de machine gepatcht en met de machine gequilt

klik op de foto voor een groter beeld

Moderne aspecten toegelicht

Is het een eigen ontwerp?     ja / nee

Zijn traditionele blokken geherinterpreteerd?     ja / nee

Is het minimalistisch?   ja / nee

Veel contrast ?    ja / nee

Is het grafisch, zonder herkenbare zaken?    ja / nee

Is er asymmetrie gebruikt?   ja / nee

Zijn er effen stoffen of in ieder geval, moderne stoffen gebruikt?   ja / nee

Is er veel open quiltruimte ofwel negative space?     ja / nee

Hoe is die quiltruimte gebruikt? Korte omschrijving: het geheel is met rechte lijnen gequilt

Welke Techniek is er gebruikt? Korte omschrijving: de verschillende delen zijn met de naaimachine aan elkaar gezet.

detail van het quiltwerk

Toelichting van de maker

Het sparrow blok is uitgerekt, zodat er lange punten ontstaan. Het geheel is met behulp van rulers in rechte lijnen gequilt. De quilt is afgebiesd met een “flange binding” met hier en daar een kleurtje.

Contact

Op onze website staat algemene informatie over modern quilten

Volg ons op Instagram   Facebook

Schrijf je in voor de nieuwsbrief modern quilten

 

Als je vragen hebt over modern quilten kun je ook contact opnemen met een van de leden van de moderne commissie:

Marjolein den Oudsten marjolein.denoudsten@quiltersgilde.nl

Edith Oostdijk edith.oostdijk@quiltersgilde.nl

Marijke Nieuwenhuijsen marijke.nieuwenhuijsen@quiltersgilde.nl

De Kracht van eenvoud

Voor de Moderne Quilt Groep Midden, de Moqingbirds, waren we zeker net na het opstarten  van de groep op zoek naar ‘wat doen we samen of wat doet ieder voor zich’. De miniquilt tentoonstelling in Rijswijk die in april 2019 zou worden gehouden met de uitdaging  ‘Lijnenspel’  bood een ieder van onze groep van 10 personen genoeg mogelijkheden om de eigen creativiteit om te zetten naar een quilt. Diegenen die toen naar de beurs geweest zijn, hebben onze resultaten kunnen zien.

Inspiratie

Een foto van een zonsondergang bij de Zuiderlingedijk in Heukelum, was mijn inspiratiebron. Maar hoe dat nu te vertalen naar een moderne quilt was voor mij de uitdaging. Met het afdrukken van de foto ging ik aan het werk. Het leverde deze schets met kleuren en uiteindelijk een resultaat in stof op.

Figuur 2 de eerste schetsen

Figuur 2 de eerste schetsen

 

 

Figuur 1 inspiratie voor lijnenspel

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 3 de eerste resultaten in stof

 

Mijn quiltgroep voorzag me van de nodige aandachtspunten. Een beetje sprankeling erin, want dat zag je toch ook op de foto en dat maakt het levendiger. Het was fijn dat we bij iemand thuis zaten, want er werd meteen in laatjes en doosjes voor me gezocht en er kwam een zilverdraadje tevoorschijn, ja dat leverde wel een extra accentje op!

Kan het moderner?

Ik zag deze eerste versie als een probeersel, maar voor mij was het nog niet modern. Maar wat is dan eigen aan modern quilten? Daar zijn wel lijstjes voor te vinden van wat de kenmerken zijn van een moderne quilt. Wie zich daarin wil verdiepen kan het vinden op de site van het Quiltersgilde.

Ik vat het samen als de ‘de kracht van eenvoud’.

Figuur 4 varianten van het lijnenspel

Ik ging verder met schetsen en het maken van zeer mini-mini quiltjes – ansichtkaart- formaat, 10 bij 15 cm. Er kwamen uiteindelijk vier varianten, die hebben niet allemaal de eindstreep gehaald.  Maar van deze zeer mini uitvoeringen naar de maat voor de tentoonstelling, die voor de miniquilt uit gaat van maximaal 2 meter omtrek, of bijvoorbeeld 50x 50 cm, was nog even een uitdaging. De ontwerpen verder vergroten of zijn er andere oplossingen?

Fijn als een groep je uit je twijfels haalt en iemand zegt “plaats die mini quiltjes in een groot vlak, de zogenaamde ‘negatieve ruimte’”. Met deze suggesties ben ik verder aan de slag gegaan. Natuurlijk zijn er ook dan nog genoeg keuzes te maken in kleur, vorm, de positie in het veld, de wijze van doorstikken etc. Het zal iedereen wel bekend voorkomen. Ter illustratie laat ik er hier maar een paar zien.

 

Figuur 5 effect van verschillende achtergrondstoffen

Deadline

Met de deadline voor de tentoonstelling in zicht heb ik me uiteindelijk een avond op het doorstikken van één van de quiltjes gestort. En hoe verder het vorderde, hoe blijer ik er van werd. Wat een leuk effect geeft het doorstikken uit de vrije hand. Het werd wel nachtwerk, ik durfde het werk niet los te laten toen ik eenmaal de slag te pakken had. Maar het is me gelukt om de blauwe quilt de gewenste ‘moderne’ uitstraling te geven en samen met de 1e quilt, die meer een weergave is van de foto, op tijd in te leveren voor Rijswijk.

Figuur 6 Rijswijk “Lijnenspel van ondergaande zon”.

Figuur 7 inzending Rijswijk “Lijnenspel van ondergaande zon”.

 

De derde quilt van deze serie, met uiteindelijk de grijze achtergrond, heb ik, nu ik wat meer tijd heb na mijn pensioen, pas kort geleden doorgestikt.

 

figuur 8 lijnenspel van zon en bliksem

De uitdaging van deze ‘Inzending voor Rijswijk’ was voor mij toch het hele proces. Het zelf ontwerpen, het zoeken naar het moderniseren van dat ontwerp, maar ook alle keuzen in stof en stikken. Want zo’n ervaren quilter voel ik me niet. En het afstemmen in de groep is dan een extra stimulans, Moqingbirds dank daarvoor.

Christine Paris

Quiltcon Together 2021

Reizen vanuit je quiltkamer

Dit was een week vol met workshops, lezingen, verhalen, oefeningen en mooie quilts. Jammer genoeg niet in een prachtige locatie ergens in Verweggistan. Wel van achter mijn computer, vanuit mijn eigen naaikamer op de zolder van mijn huis. Ik had er zin in, maar voelde ook een zekere weemoed opkomen. Want, hoewel dit erg leuk was en ik best wel nieuwe dingen heb geleerd en mooie quilts heb gezien, miste ik heel erg de opwinding van op reis gaan. Van het betreden van een vreemde hal met overal om je heen quilts, quilts en nog eens quilts. Maar ook winkels, boeken, lawaai en het gevoel van verwachting dat mij dan bekruipt. En de mensen; geen mensen kijken, geen praatjes maken, geen werk van anderen zien in de workshops. Maar a la, genoeg gemijmerd. Er waren ook heel veel leuke dingen.

 

Startscherm Quiltcon

Startscherm Quiltcon

Programma

Ik heb mij maanden geleden aangemeld en een programma samengesteld op basis van wat ik in het programma boek las. Een samenstel van workshops en lezingen, die mij interessant leken. Een paar weken voor Quiltcon kreeg ik een lijst met benodigdheden voor de workshop, die je vooraf moest klaarleggen.

 

Mijn programma

Mijn programma

En dan begint het echt

Daags voor alles begon een e-mail met een filmpje met uitleg over hoe de website werkte. Waar je je eigen programma kon vinden, wat je wel en vooral niet moest doen, waar je vragen kon stellen. Vooral dat je een beetje geduld moest hebben als je de foto’s van de quilts wilde zien. Erg nuttig. Want het waren er heel veel en dit duurde inderdaad even.

Om met de quilts te beginnen: ze waren prachtig en ze waren fantastisch gedocumenteerd. Je kon elke quilt groot op je scherm zien. Als je op de foto klikte, verscheen er een pagina met informatie. De naam van de quilt, het formaat, de techniek, de naam van de quiltster en een foto. Ook een foto van de achterkant van de quilt. Vervolgens aanvullende informatie over inspiratie, werkwijze, stofgebruik ed. Erg leuk.

 

 

Bij sommige quilts kon je ook een audiobestandje aanklikken en dan hoorde je de quiltster vertellen over de quilt. Dat was erg fijn want daardoor hoorde je over details, die je anders zou hebben gemist. Nu was het net of je de quilt van dichtbij had gezien. Je kon ook zoomen over de quiltfoto en details bekijken. Heel fijn allemaal. Als ik dit bij alle quilts had gedaan, was ik uren bezig geweest.

 

Workshops lekker op je gemak bekijken

De workshops waren vooraf opgenomen en kon ik bekijken wanneer ik wilde. Dat was handig want Amerikaanse tijd en Nederlandse tijd lopen behoorlijk uiteen. Ik vond het ook handig dat ik de film kon stopzetten. Om iets op te schrijven of zelfs om bepaalde termen even op Google op te zoeken. Mijn Engels is best goed, maar de term ‘hue’ vind ik een lastige. Het betekent nuance of schakering en kwam veelvuldig voor in een workshop over kleurgebruik. In deze workshop werden oefeningen gedaan met het kleurenwiel. Bekend terrein, bekende theorie maar samen met de ‘juf’ een oefening doen met je eigen kleurenwiel en je eigen voorraad stoffen was heel erg leuk. Ik heb er blijvend iets van geleerd.

Kleurenpalet kiezen

Ik vind een kleurenpalet kiezen best lastig en neig vaak naar de dezelfde kleuren. Nu heb ik een instrument in handen om een palet samen te stellen. Uitgaande van een kleur die ik mooi vind of een stof die ik leuk vind en met de achterkant van het kleurenwiel als handreiking. Ik heb een aardige voorraad Grunge stoffen gespaard, die zich hier goed voor lenen. Als ik daarmee een palet heb gekozen, kan ik dit weer gebruiken om overige stoffen uit mijn voorraad te vissen om een quilt te maken. Super!

 

Yoga voor quilters

Ik heb ook een workshop Yoga voor Quilters gedaan. Erg leuk om voor je computerscherm oefeningen te doen voor je handen, vingers, polsen en schouder. Nadeel was dat de yoga juf erg zacht sprak en dat was lastig te horen, zelfs met het geluid op de hoogste stand.

 

handen yoga

Yoga voor quilters

Lezing Abstract Art in American Quilt

De leukste lezing die ik heb gevolgd was van Mary Fons. De lezing ging over de baanbrekende tentoonstelling van quilts in 1971 in het Whitney Museum of Art in New York: Abstract Art in American Quilts, 50 jaar geleden!

Voor het eerst werden quilts gezien als kunstwerken die een plek verdienden in een kunstmuseum. Deze tentoonstelling heeft voor een opleving van de belangstelling voor quilts gezorgd die nu nog te voelen is.

Mary Fons voerde een gesprek met Jonathan Holstein, een vroege verzamelaar van quilts en organisator van de tentoonstelling. Tijdens de lezing waren foto’s van de quilts te zien die op de tentoonstelling hebben gehangen. Hij vertelde hoe hij en zijn vrouw aan die quilts gekomen waren en hoeveel, beter gezegd hoe weinig, ze kostten.

De tentoonstelling heeft over de hele wereld gereisd en is zelfs in Amsterdam in het Stedelijk Museum te zien geweest. Ik heb de tentoonstelling zelf niet gezien. Ik had toen totaal geen belangstelling voor ‘lappendekens’, maar de lerares textiele werkvormen van de kweekschool waar ik toen op zat, wel en zij liet ons hexagonnetjes uit kartonnen dozen knippen (errug lastig!) en omnaaien met geruite wollen stof, die natuurlijk vreselijk rafelde.

Af-schu-we-lijk! Daar heb ik een vreselijke hekel aan hexagonnen aan overgehouden! Egens tijdens deze lessen heeft zij over die tentoonstelling verteld. Als ik toen had geweten, wat ik nu weet……!  Het was erg leuk, de quilts van toen te zien. Ze behoren nu tot de vaste collectie van het International Quiltmuseum in Lincoln, Nebraska. Wie weet kan ik ze daar ooit gaan zien!

 

rainbowquilt

Rainbow quilt, E.S. Reitz

 

Hartelijke groeten, Marina Brito de Campos

Meedoen met een internationale ruil- make a mini 2

Een internationale ruil, heb je dat wel eens gedaan ? #makeaminimakeafriend

Een tweede bericht over het meedoen met de Modern Quilt Ruil

Het eerste bericht kun je hier lezen.

Ook ik heb meegedaan, voor de eerste keer. Dit is mijn verhaal.
Laat ik beginnen met te bekennen dat dit eigenlijk pas mijn tweede moderne quilt is.
Ik doe mee omdat ik internationale uitwisselingen en het moderne quilten zo leuk vind. Maar het is dus een uitdaging voor me. Dat zou blijken ook.

Het patroon

Ik heb een patroon uitgezocht van Brigitte Heitland, dus het begin leek niet zo moeilijk. Het gaat om het patroon Octo en je kunt het Paper Piece patroon downloaden. Ik begon met het patroon uit te tekenen. Welke kleuren wil ik gebruiken. Hoe werkt dat uit op deze vorm ? Brigitte Heitland heeft een leuk quilt project planning gemaakt waarin je de leerpunten van het maakproces kunt vastleggen. Ook dat heb ik gedaan.

Het proces van maken

Ik heb het 2 x gemaakt. De eerste keer met de afdrukken met mijn gewone printerpapier, met een wat te grote losse steek. Dus toen ik het papier wegscheurde, kwam er ruimte tussen stof en stiksel. Dan liggen de puntjes niet meer goed op elkaar. Daarmee was ik niet blij. Je probeert het te herstellen totdat ik besefte dat opnieuw maken sneller gaat en een mooier resultaat oplevert. Dus   ’s avonds op de bank alles losgetornd en de volgende dag opnieuw met PaperPiece papier, kleine stiksteekjes en een strakkere afstelling nogmaals genaaid. YES dat zag er beter uit.

De buitenrand wilde ik maken in de vorm van het patroon een achtvorm dus. Daarvoor heb ik het patroon ook aangepast en de buitenste stukken dus anders gemaakt. De achterkant is een beetje felgeel maar dat komt heel bescheiden door de witte achtergrond heen en geeft het totaal een lente-achtige uitstraling.

 

Bij het doorquilten blijf ik in de vorm, deels ook omdat ik geen ander idee had. Te weinig ervaring met moderne werkstukken. Hoewel mijn kennis hierover wel gegroeid is.
Tijdens het werken achter de naaimachine had ik webinars van het MQG opstaan, en zo hoorde ik veel kennis langs komen. Een webinar is in mijn hoofd blijven zitten. Hoe je zelf een patroon kunt maken. Dat gaan we dus een volgende keer doen.

Deze webinars kun je volgens als je lid bent van het Quiltersgilde en aangemeld bij Modern Quilten

En mijn beloning ?

Ik had een swappartner uit Canada, waarmee ik na het uitwisselen van de gegevens een paar maal gemaild heb. Daarnaast volgden we elkaar op Instagram.

Ik kreeg van haar een prachtige bloemenquilt. “Flower Power”

Ik heb met bewondering de efficiënte ondergrond bekeken. Mooie licht gekleurde lapjes in een prachtig patchwork genaaid. Ik was jaloers op zulke mooie achtergrondstoffen. Hebben we die in Nederland ook ?? Versierd met een tiental bloembladen die kleur geven aan het totaal. De quilt was cirkelvormig doorgequilt, maar daarbij was de achterlap niet meegenaaid. Een werkwijze die nieuw voor mij is.

Al met al een goede ervaring. Volgend jaar weer. Doen jullie dan ook mee ?

Liesbeth Wessels