Regiodagen

Hoe ziet een regiodag eruit? 

In een volle zaal met veel dames en soms een enkele heer ontmoeten mensen elkaar. Er wordt
uitgekeken naar deze dag vol gezelligheid. Bij binnenkomst wordt de aanwezigheidslijst afgevinkt en soms nog iets voor de lunch geregeld. Er is altijd een quiltwinkel aanwezig en daar gaat iedereen natuurlijk eerst kijken (en kopen). “Als je er een 1/2 uur van te voren bent, zit de zaal al vol”. Dat zegt wat over de motivatie om te komen. In de zaal hangen en liggen al  quilts. De tafeltjes zitten vol met koffiedrinkende en pratende dames.

De regiovertegenwoordigers openen de dag met een aantal mededelingen over bijvoorbeeld exposities, informatie vanuit het Quiltersgilde, en zij verklappen het programma. Het programma is namelijk grotendeels geheim, zo blijft het een verrassing. Er zit altijd een show and tell in, een lezing en/of een workshop. Een vol programma dus.
Voorbeeld van een lezing : een verhaal van een fysiotherapeut over oefeningen voor de handen, een lezing van bekende quilters over hun werk en manier van werken, een lezing van bijvoorbeeld het tassenmuseum,  een show met hoedjes, iedere regio heeft een eigen passend programma, bedacht en georganiseerd door  2 regiovertegenwoordigers met aanvulling van andere mensen uit de regio.

regiodag rivierenland 1

Als workshop kun je denken aan een klein blok, een andere manier van stof snijden, een quiltje voor op een dienblaadje, een kerstversiering, een andere manier van schikken van een blok, wat weer nieuwe dimensies geeft. Hiervoor neemt iedereen dan eigen spelden, naalden, schaar etc mee. Dat wordt  vooraf bij de uitnodiging aangegeven. Stof en andere materialen krijg je soms ter plekke. Een cadeautje dus. De regiovertegenwoordigers regelen dit en delen soms hele lesbrieven uit.

Tijdens de show and tell komen er de prachtigste werken uit de tas. Mensen die iets laten zien, komen naar voren. Hun quilt wordt omhoog gehouden en de maakster vertelt wat over deze quilt, de kleurenkeuze en het werkproces.

Sommige regiodagen hebben hun lunch geregeld met de zaalverhuurder, in andere regio’s zorgt ieder voor een eigen lunch. Maar dit staat duidelijk op het aanmeldingsformulier en wordt gepubliceerd in Quiltnieuws.

Er zijn 21 regio’s verdeeld over het hele land. Je kunt in je eigen regio een regiodag bezoeken, maar je mag ook naar andere regio’s gaan. Leuk om eens bij de buren te kijken. Als lid van het Quiltergilde mag je altijd een regiodag bezoeken en krijg je korting op de toegang. Een introducee kan een keer gaan kijken en dan beslissen lid te worden.

Uitgangspunt is het stimuleren van patchwork en quilten, waarbij de bezoekers geïnspireerd worden door demonstraties, lezingen en daadwerkelijke kennismaking met andere technieken. In 2015 zijn 37 regiodagen georganiseerd; deze werden bezocht door 2980 leden en 186 introducés.
Meer informatie bij de regiocoördinator Gerda Hoogland

Lees meer over de aanmelding van de regiodagen voor het voorjaar ( link)

Pin It on Pinterest

Shares