Met quilten meer bewegen

Naai opstelling, met looppaden MET

Met quilten meer bewegen

Begin van dit jaar zat ik met goede vrienden een lang weekend op de Hoge Veluwe. Daar hebben we heerlijk gewandeld. Iets dat goed paste bij een goed voornemen om in 2017 meer te gaan bewegen. Datzelfde weekend stond er een artikel  in de Volkskrant geschreven door Ellen de Visser, en de hoofdlijn uit dat stuk bleef hangen. Ellen stelt dat je met kleine veranderingen in je dagelijkse activiteiten al veel verbetering bereikt in je gezondheid.

Hoge Veluwe

Mooie landschap van de Hoge Veluwe

Als niet-sporter maakte vooral deze opmerking indruk: ‘Wie wél gaat sporten, is beter af, maar de meerwaarde van al die extra beweegminuten halen het niet bij het eerste gouden kwartier’. Ellen heeft het niet over fanatiek sporten, maar over een kwartier extra bewegen per dag. Nou, dat moet toch een beetje slim in te passen zijn? En het liefst natuurlijk met een activiteit waar we toch al graag tijd aan besteden.

 

Een stukje theorie over bewegen

Ik heb hier echt over nagedacht en onderzoek voor gedaan, en ik denk dat ik iets gevonden heb waar we als quilters ons voordeel mee kunnen doen. Om dat goed duidelijk te maken hebben we een klein stukje theorie nodig. Net zoals we eten omschrijven in calorieën, heeft men voor bewegen ook een manier om het effect op je lichaam te meten. Om al die verschillende manieren van bewegen in kaart te brengen, wordt in het artikel naar beweging gekeken met de maatstaf van een MET: Metabolische Equivalent van een Taak.

 

Om je een idee te geven: een minuut zitten kost je lichaam 1 MET, staan kost 1,3 MET. Er wordt geadviseerd om per week zo’n 500 MET minuten (waarbij de tijd dat je gewoon stilzit en bijv. tv kijkt niet meetelt) bij elkaar te sprokkelen.
Kunnen jullie het nog volgen? Geen zorgen hoor – het blogje gaat nog steeds gewoon over quilten!  In dit filmpje van de Volkskrant wordt die theorie over METs helder uitgelegd.

 

De quilters toepassing

Maar ja, hoe kun je die 500 MET minuten het beste verzamelen? Het blijkt dat die MET-eenheid internationaal wordt gehanteerd. Ik ben op internet wat verder gaan zoeken of er misschien ook overzichten zijn met meer alledaagse activiteiten. Om precies te zijn: met typische quilt-activiteiten zoals: naaien of lapjes strijken.

 

En verdraaid, in een overzicht dat in de Official Journal of The American College of Sports Medicine is gepubliceerd zie ik ze terug! ‘Strijken‘ zie ik op 2,3 MET voorbijkomen en voor ‘sitting, knitting, sewing, light wrapping (presents)’ zie ik 1,5 MET in de lijst. En voor ‘tailoring, machine sewing’ zelfs 2,5 MET.
Ik zit niet te grappen. Hieronder wat screenshots uit het overzicht:

bewegen - MET compendium

Screenshot MET overzicht (klik op foto voor groter beeld)

Kunnen we daar iets mee? Elke dag een half uurtje een wat actieve vorm van quilten kiezen? Bijvoorbeeld het zittend naaien afwisselen met je kunstwerk bewonderen op je designwall, tussendoor wat naadjes goed strijken, of wat randjes afsnijden. Kijk, dat klinkt als een haalbare vorm van bewegen, toch?
Nemen we bijvoorbeeld mijn naaiomgeving. Niets bijzonders: een woonkamer waar de strijkplank, naaimachine en een tafeltje met een snijmat staan. En in de gang een designwall:

Opstelling naaiomgeving

Een simpele ruimte om te naaien (mijn woonkamer en gang)

Naai opstelling, bewegen bij het quilten

En zo maak je daar een sportzaal van…

 

 

Kijk eens wat je dan al aan meters kunt toevoegen aan je activiteiten – door heen en weer te lopen tussen designwall, strijkplank, naaimachine en snijtafel. Dat moet toch heel wat MET-jes opleveren?

 

Eerste quilt MET resultaat

En heeft dit al iets opgeleverd? Ja, de eerste top is weer afgerond dit jaar: The Little Sparrow van Susan Smith zit eindelijk in elkaar en is klaar om gedubbeld en gequilt te worden.

Little Sparrow top

Och, hoeveel MET zou het wel niet opleveren om machinaal te quilten? Nu al iets om naar uit te kijken.

 

Nog even een algemene tip voor ons als handwerksters die vaak heel goed lang kunnen stilzitten: probeer om in ieder geval elk half uur even actief te worden. Een wake-up call voor je lichaam. Ga desnoods alleen maar even staan. Dat levert je ook gelijk al weer 1,3 MET op als je het een minuut volhoudt.

schaal met chocolaatjes

Quilt-chocolaatjes

Met dit in gedachten heb ik ook het schaaltje chocolaatjes wat verder weg gezet: moet ik eerst even opstaan om een chocolaatje te pakken. Ja, dat komt wel goed dit jaar met meer bewegen. Doen jullie ook mee?

 

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer


Comments

comments

Pin It on Pinterest

Shares
X